Uppvärmning av hus, vilka alternativ finns det?

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Har kikat lite på hus och huset har förnärvarande är det ett vattenburet system med "CTC panna olja,"

Vad finns det för alternativ till uppvärming?
Huset är ett enplanshus på 120kvm med gillestuga.

Vad är det mest ekonomiska och bästa alternativet till ett sånt hus?

MvH
Marcus

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jordvärme eller en luft/vattenpump låter väl rimligt om du har ett vattenburet system.

Hade själv en gammal oljepanna när jag köpte mitt hus ca 30 000 i driftkostnad med hushållselen och när jag satte in en luft/vattenpump CTC så kom jag ner till ca 12 000 i driftkostnad (uppvärmning/hushålsel) på 132+30kvm:)

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Jag är noll insatt så jag vet ingenting, men den pannan... går det att konvertera till pellets eller något sånt? Så kanske man kan köra Luft/Värme och stöd elda med pellets?

MvH

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jag är noll insatt så jag vet ingenting, men den pannan... går det att konvertera till pellets eller något sånt? Så kanske man kan köra Luft/Värme och stöd elda med pellets?

MvH

Konvertera om till pellets låter ju rimligt om din panna är relativt ny. En kamin inomhus är en hög mysfaktor plus att den ger go värme.

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tja, CTC:n är skottsäker, men inte är den särskilt billig. Oavsett hur väljusterad den är.

Som sagts ovan, Markvärme,Sjövärme, Jordvärme, Pelletspanna, Luft/Vatten och Luft/Luft.
Mest utbyte ger väl Markvärme, men det kan bli bekymmer om det finns för många med borrhål i närheten. Det är dessutom ganska dyrt att borra, så det beror lite på var du bor om det är lönsamt.
Har du sjötomt är det givet med sjövärme, bygger på samma princip som markvärme, mer utbyte dock. Markvärme om du vill hålla ner kostnaden, har stor tomt och kan leva med att det ser lite stökigt ut under ett par år. Ger hyggligt utbyte, men är inte perfekt.

Pellets om du har tillgång till det och kan leva med lite bök(skaffa stor silo). Luft/Vatten är inte helt fel heller..ger ett hyggligt utbyte.
Luft/Luft är enligt mitt förmenande ett stöd och man skall inte förlita sig på det som enda alternativ(Men det är billigt och bra till det).

Nu skall du ringa några rörkrökare som kommer och tittar på huset och låt dem komma med förslag och offerter.
Det är ändå din plånbok som avgör i sista hand.
Jag har själv skaffat jordvärme för drygt 7 år sedan, driftkostnaden är mindre än hälften av vad oljepannan kostade innan och det är inklusive hushållselen.
För din egen skull, så skaffa en vettig kamin att stötta lite med under den kallaste perioden, det är rätt behagligt och sparar en del.

Byt dessutom till energiglas och tilläggsisolera om det går. Det är värt det om huset är gammalt.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tja, CTC:n är skottsäker, men inte är den särskilt billig. Oavsett hur väljusterad den är.

Som sagts ovan, Markvärme,Sjövärme, Jordvärme, Pelletspanna, Luft/Vatten och Luft/Luft.
Mest utbyte ger väl Markvärme, men det kan bli bekymmer om det finns för många med borrhål i närheten. Det är dessutom ganska dyrt att borra, så det beror lite på var du bor om det är lönsamt.
Har du sjötomt är det givet med sjövärme, bygger på samma princip som markvärme, mer utbyte dock. Markvärme om du vill hålla ner kostnaden, har stor tomt och kan leva med att det ser lite stökigt ut under ett par år. Ger hyggligt utbyte, men är inte perfekt.

Pellets om du har tillgång till det och kan leva med lite bök(skaffa stor silo). Luft/Vatten är inte helt fel heller..ger ett hyggligt utbyte.
Luft/Luft är enligt mitt förmenande ett stöd och man skall inte förlita sig på det som enda alternativ(Men det är billigt och bra till det).

Nu skall du ringa några rörkrökare som kommer och tittar på huset och låt dem komma med förslag och offerter.
Det är ändå din plånbok som avgör i sista hand.
Jag har själv skaffat jordvärme för drygt 7 år sedan, driftkostnaden är mindre än hälften av vad oljepannan kostade innan och det är inklusive hushållselen.
För din egen skull, så skaffa en vettig kamin att stötta lite med under den kallaste perioden, det är rätt behagligt och sparar en del.

Byt dessutom till energiglas och tilläggsisolera om det går. Det är värt det om huset är gammalt.

Byta glas kan man skippa dock.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du sjötomt är det givet med sjövärme, bygger på samma princip som markvärme, mer utbyte dock.

Det där har jag funderat på, jag har dragit upp gädda från föräldrarnas vardagsrum (stod i dörren och kastade) så dom har ju inte direkt långt till vattnet, men ÅAS så misstänker jag att det bottenfryser där vintertid då det är väldigt långgrunt.

Kan man verkligen utvinna så mycket vintertid ur en sjö?
I norrland?

Kan man det så är det ju intressant, annars, när slutar en modern luft/luft pump vara verksam?

Det är mest ett tankeexpriment, då dom har ett litet hus och en centralt monterad kamin med fläkt som sprider govärme i hela huset.

men "gratis" värme när man är bortrest är ju alltid kul, även om det är investeringskostnader i början.

Lotek

Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Det där har jag funderat på, jag har dragit upp gädda från föräldrarnas vardagsrum (stod i dörren och kastade) så dom har ju inte direkt långt till vattnet, men ÅAS så misstänker jag att det bottenfryser där vintertid då det är väldigt långgrunt.

Kan man verkligen utvinna så mycket vintertid ur en sjö?
I norrland?

Kan man det så är det ju intressant, annars, när slutar en modern luft/luft pump vara verksam?

Det är mest ett tankeexpriment, då dom har ett litet hus och en centralt monterad kamin med fläkt som sprider govärme i hela huset.

men "gratis" värme när man är bortrest är ju alltid kul, även om det är investeringskostnader i början.

Det var en j*vligt bra fråga..Bottenfryser hela sjön eller? Man kyler ju naturligtvis sjön en del med detta också. Så är den bara nästan bottenfrusen nu, så kommer den att bli det helt sen. Norrland är ju lite speciellt med ganska extrema temperaturer..(för oss i söder iaf). Men bottenfryser den inte så är det helt klart ett alternativ.
Jag tänker inte svära på det, men jag tror att sist jag tittade så fungerar de bättre(inte Biltemas:tungan) Luft/Luft-pumparna ner til iaf -20- -25°C. Men utbytet är mycket måttligt vid de temperaturena.

Fast å andra sidan räcker det med underhållsvärme om du inte är där..så det kan vara ett alternativ, men jag är tveksam till det.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var en j*vligt bra fråga..Bottenfryser hela sjön eller? Man kyler ju naturligtvis sjön en del med detta också. Så är den bara nästan bottenfrusen nu, så kommer den att bli det helt sen. Norrland är ju lite speciellt med ganska extrema temperaturer..(för oss i söder iaf). Men bottenfryser den inte så är det helt klart ett alternativ.
Jag tänker inte svära på det, men jag tror att sist jag tittade så fungerar de bättre(inte Biltemas:tungan) Luft/Luft-pumparna ner til iaf -20- -25°C. Men utbytet är mycket måttligt vid de temperaturena.

Fast å andra sidan räcker det med underhållsvärme om du inte är där..så det kan vara ett alternativ, men jag är tveksam till det.

Det är skamligt, jag har en kusin som sålde luft/luft pumpar när dom kom, han blev dock ovän med dom flesta som köpte av honom då det var någon billig skitpump för medelhavsklimat han sålde.
Men han borde ju i alla fall veta mer än mig.
Han vet ju i alla fall vad som INTE fungerar nu :D

Lotek

Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Det är skamligt, jag har en kusin som sålde luft/luft pumpar när dom kom, han blev dock ovän med dom flesta som köpte av honom då det var någon billig skitpump för medelhavsklimat han sålde.

Tja, de köpte billigt..fick billigt..och problem med det som en ren bonus:arsele
Vissa saker är det värt att lägga några kronor extra på.
Men kolla med honom, han borde ju faktiskt kunna ha fler detaljer om det.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Sjövärme istheshit.net
Spelar ingen roll om det fryser,du kommer endå kunna plocka ur energi.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Luft/luft pump anser jag vara ett utmärkt komplement om man redan har ett fungerande system.
Åtminstonde i de södra delarna av landet.
Jag sparar inte många spänn på min luftpump, ety jag verkligen uppskattar kylfunktionen på sommaren.

Nu har jag en elpanna från sent nittiotal, luft/luftpump och braskamin.
Elpannan står mestadels och cirkulerar vatten utan att göra nytta.
Men den är skön att ha till att uppehålla grundärme i huset när vi är borta länge på vintern.
Pumpen är något underdimensionerad, vilket den helst skall vara för max ekonomi.

Ekonomiskast är antagligen jord/berg/vatten värmepump, men då får man inte kylningen.
Slänger man ut en schyst oljepanna och investerar pump, så lönar det sig direkt!
Energibesparingen kvittar ränta och amortering på installationen.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

Har en Luft/luft från ÖB i garaget, tanken var att där spelar det liksom ingen större roll om det väsnas o lever runt.
Blev faktiskt positivt överraskad, den går tyst o fint och håller värmen ner till -15, vid -20-25 så ger den forfarande värme men orkar inte hålla dom 17grader den är inställd på men det får man nog till stor del skylla på garageportarna som är tunna somm wellpapp.
Vintertid så spar jag ca 500Kw/månad jämfört med mina 3st 1000w-element jag körde förut, vilket ger en "payoff-tid" på en vinter!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Är du beredd att överhuvudtaget göra nåt själv för att få värme och varmvatten i ditt hus?
Jag menar, svaret på den frågan delar upp alternativen en hel del.

Ved är ett manligt alternativ, men det går ofta bort av olika anledningar eftersom det kräver en hel del planering och jobb, även om det inte är så betungande om man har möjlighet att ordna det för sig. Men det passar helt enkelt inte alla att vara riktiga vedeldare då det kräver sin man. Vedalternativet är inget för en lallare.
Dessutom måste det in stora ackumulatortankar och en ordentlig vedpanna.

Att inte göra något och bara köra vidare med oljepannan är ett alternativ. Allt finns på plats och det är bara fylla bränsletanken och löpande se till att brännare och panna är i skick. Lite jobb är det förstås med ekonomisotning och sånt, men det borde vem som helst klara. Annars kan man leja sotaren eller nån annan för det. Olja är ganska dyrt men o andra sidan kostar det en del att byta eller bygga om systemet också.

Konvertera till någon form av värmepump skulle kunna vara ett alternativ. Men då är det bra att först ta reda på om radiatorer mm överhuvudtaget är lämpade för värmepumpsdrift. Värmepumpar jobbar bäst i lägre temperaturer och det krävs stora radiatorer med mycket vattenvolym om värmepumpsalternativet ska bli helt optimalt. Lågtemperatursystem såsom golvvärme tillsammans med värmepump är egentligen bingo. Små radiatorer med liten volym är inte lika bra tillsammans med värmepump. Med värmepump försvinner också en kanske nödvändig ventilation som pannan tidigare skötte. Dessutom kallnar en skorsten som kanske också hade någon typ av funktion?

Har man små radiatorer i ett såkallat högtemperatursystem så kan ett byte till pellets vara ett bra alternativ om pannan är fin och lämpad för pellets. Pellets ger höga temperaturer och bra effekt till varmvattenberedning.
Pelletseldning kräver lite jobb med ekonomisotning och uraskning och det kan ju vara lite pickel med pelletsförråd och matarskruvar mm. Men om jag förstått rätt så är det inte så betungande. Pellets kostar en del i inköp, men det är inte lika dyrt som olja, (ännu?).

Fjärrvärme är bekvämt och kan vara bra om du har tillgång till det.

Lycka till.

Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Ved är ett manligt alternativ, men det går ofta bort av olika anledningar eftersom det kräver en hel del planering och jobb, även om det inte är så betungande om man har möjlighet att ordna det för sig. Men det passar helt enkelt inte alla att vara riktiga vedeldare då det kräver sin man. Vedalternativet är inget för en lallare.
Dessutom måste det in stora ackumulatortankar och en ordentlig vedpanna.

Jag flyttade in i min kåk 2006. då satt det en vedpanna ifrån 1980, samt inga acktankar.

Hösten 2007 så bestämmde vi oss att satsa på en lite nyare vedpanna + acktankar.

Så då köpte vi en fläktstyrdpanna, samt 3st 500l acktankar.
Jag trivs med vedeldning. Man har ju alltid något att göra :D.
Nackdelen är väl att det kan bli lite skitigt när man skall ta bort askan osv :brinnerup, men det kan man ju leva med då det är billigt att elda med ved!
Vi har även funderat på att komplettera med pellets, dom få ggrna som man reser bort. Blir ju dyrt att köra tankarna på elpatronen.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Pelletseldning kräver lite jobb med ekonomisotning och uraskning och det kan ju vara lite pickel med pelletsförråd och matarskruvar mm. Men om jag förstått rätt så är det inte så betungande. Pellets kostar en del i inköp, men det är inte lika dyrt som olja, (ännu?).

Lycka till.

Har kört med pellets i drygt 2 år nu, och brännare mm var intjänade redan första året. ( jämfört med oljan )
Brännare kostar ~20000:-, sen skall du ha iaf ett sk: veckoförråd, kostar väl några 1000-lappar till. Injustering av brännare, ombyggnad av lucka i pannan. brukar hamna runt 25000:- färdigt att börja elda.
Det finns ju ganska många märken och försäljningsställen av pellets, själv kör med "Rindi" pellets från Byggmax. Kostar 45:-/16kg-säck.
På frågan om hur många säckar det går åt svara jag:
pellets innehåller ~4,8kw/kg så det är bara att räkna. Varje säck är 16kg. Självklart kan man bygga stora tankar och köpa i bulk från tankbil, men då måste du ha det utrymmet. Det går ungefär dubbelt så mycket pellets som olja. DVS 3kubik olja motsvarar 6kubik pellets.
Vad gäller sotning så är min panna ganska grund, vilket gör att jag vintertid måste sota/dammsuga den iaf 2ggr/månad. Det går iofs ganska fort att göra det. Sommartid(Apr - Okt ) brinner den inte så ofta, vilket gör att det räcker att sota den typ 2ggr på hela perioden.

Själv skall jag komplettera med solfångare till våren, och 2x500lit ack-tankar.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Tryckte in en braskamin, som från början bara var tänkt som "mysfaktor". Men det har blivit både en mysfaktor och elförbrukningssänkare.
Men med tälgsten och en fläkt som "trycker/ blåser" ut värmen i huset har jag sänkt elkostnaden med 25%, ca 6000 kw/ år. :tummenupp
(Huset är på 133 kvadrat, 1,5plan, direktverkande el från början)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad du än gör så montera INTE fjärrvärme. Det är bekvämt men dyrt som satan och kommer bli dyrare, åtminstone här där jag bor.
Kollar på hus nu där fjärrvärme står för uppvärmningen men jag kommer komplettera med luft/luft för värmen och bygga om öppna spisen så att jag får en kassett med fläktar istället och eventuellt montera ytterligare en braskamin någonstans.
Gratis skog om jag hugger den själv men det är billigt även om man måste betala för den, betydligt billigare per kilowatt än fjärrvärme.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC