Uppvärmning av hus, vilka alternativ finns det?

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Min slutsats gällande den här frågan då:
Jag flyttade in i vårt hus 1997. Februari 1998 så dog vår luftvärmepump jag hade då en iskall natt. Det var minus 22gr typ och det var mer än vad den klarade av. Vi körde huset i två månader på elpatron och det var det dyraste i uppvärmning jag varit med om.
I april samma år installerade vi bergvärme. 1st 120m hål i marken senare och 120000kr fattigare så var allt klart.
Den här pumpen är inkopplad på vårt befintliga vattenelementsystem vi har i kåken och har funkat klockrent sen dess.

Jag var ner och kollade till pumpen för nån dag sen när det var 19minus här för att se om elpatronen som sitter i pumpen hade slagit till för att hjälpa till med värmen men inte då...

Den här installtionen har varit vår räddning ekonomiskt med tanke på hr mycket elen har gått upp under dom åren pumpen varit installerad.

Så. Sjövärme som nån var inne på.. Har man förutsättningarna så skulle jag satsa på det annars funkar bergvärme hur bra som helst

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min slutsats gällande den här frågan då:
Jag flyttade in i vårt hus 1997. Februari 1998 så dog vår luftvärmepump jag hade då en iskall natt. Det var minus 22gr typ och det var mer än vad den klarade av. Vi körde huset i två månader på elpatron och det var det dyraste i uppvärmning jag varit med om.
I april samma år installerade vi bergvärme. 1st 120m hål i marken senare och 120000kr fattigare så var allt klart.
Den här pumpen är inkopplad på vårt befintliga vattenelementsystem vi har i kåken och har funkat klockrent sen dess.

Jag var ner och kollade till pumpen för nån dag sen när det var 19minus här för att se om elpatronen som sitter i pumpen hade slagit till för att hjälpa till med värmen men inte då...

Den här installtionen har varit vår räddning ekonomiskt med tanke på hr mycket elen har gått upp under dom åren pumpen varit installerad.

Så. Sjövärme som nån var inne på.. Har man förutsättningarna så skulle jag satsa på det annars funkar bergvärme hur bra som helst

Bergvärme funkar väl inte lika bra på alla platser heller?
Häromkring vet jag att vi har bra berg för det, men på andra ställen får man borra dubbelt så djupt.

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Det funkar säkert bättre på vissa ställen än andra.
Jag hörde tex om ett ställe där man borrade två stycken hål på 120m/st som också låg nära havet.
Det kan ha haft en viss inverkan från havet också men den pumpen gick så sällan att man undrade om den var trasig..
Jag är inte expert på detta område men som sagt.
Min bergvärmepump har funkat klockrent i 13 år och ar betalat sig för länge sen.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Desto större vattenflöde du har i borrhålet,desto mer energi kan du plocka ur. Det finns inga "dåliga" berg,bara väldigt täta berg.
Har varit med om att dom har borrat torra hål och då har man helt sonika fyllt upp dom med vattenslangen. Med tiden så får man ett vattenutbyte,för några helt täta berg finns inte.
Förrom åren så körde man ju direktförångning och borrade då ett ,kanske,20m djupt hål och la ner en kamrörsslinga. Detta håll fyllde man sedan med sand och ledde då ut Köldmediet direkt ut i rörslingan.
Systemet funkade "sådär".

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Vågar nästan påstå att om man eldar med ved så e man lite av en Entusiast och tycker det e intressant. Man eldar alltså inte bara för att man måste utan för att man tycker det e skoj.:tummenupp
ja skoj o skoj men det är lite av en livstil,kan vara ganska skönt att vara ute med fyrhjulingen och hugga i skogen,såga o klyva funkar med bara travingen av veden som är lite enfromigt,men som sagt jag värmer hus o varmvatten för i princip ingenting,det lilla det kostade i bensin och ström för att klyva har jag sålt brasved för till grannarna så det har nog tom gått + i år om man nu ska vara kinkig,men tidskrävande och som sagt mycket jobb är det ju.:)

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
1985 XT-350
Det var 14 grader inomhus när jag kom hem i lördags morse.
Min l/v värmepump slutar gå vid -20 och elen orkar inte med att värma upp, måste isf säkra upp.

Iallafall, idag beställde jag en sånhär. Möjligtvis kan man se det som en superbudgetvariant av en värmekamin.

Bara ett tips!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var 14 grader inomhus när jag kom hem i lördags morse.
Min l/v värmepump slutar gå vid -20 och elen orkar inte med att värma upp, måste isf säkra upp.

Iallafall, idag beställde jag en sånhär. Möjligtvis kan man se det som en superbudgetvariant av en värmekamin.

Bara ett tips!

En sån har farsan som backup, men bara till garaget, i huset har han ju vedkamin, men om strömmen går så blir ju garaget kallt och vattnet där kan frysa.

Vi stängde av strömmen i garaget för att koppla in ett trefasuttag mitt i vintern så vi tänkte att vi skulle testa den, det var bara grundvärme på ~10 grader, och det sprangs en del i porten, men det var snarare varmare i garaget efteråt.

Dock luktade det en del om man stod uppe på stegen, så lite os blir det från dom.

Framförallt ska du köra den en gång utomhus för att bränna in den, för första gångerna osar det från plåten och luktar lite bränt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har en kompis som ska köpa en sån här.
http://www.ariterm.se/15_Kaminer

Ska han ha den där "KMP drag" lösningen också? Har nämligen blivit tipsad om ju den lösningen till sommarstugan då skorstenen skulle behöva vara 3,85m hög och det är inte en snygg/praktisk lösning :(
Men vad kostar den och går den att applicera på alla pelletskaminer? Hittar inget svar på detta och har varit i kontakt med "pelletsexpert" utan att få ett vettigt svar.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hur mycket sparar man per månad på att hugga ved eller krångla med annat härj.
500? 1 000 kr? 2 000 kr?
Man kanske skall ställa sig frågan, är det värt allt krångel?
Man kanske rent utav tjänar på att lägga ner den extra arbetsbördan på jobbet?

Edit.
Kanske skall förtydliga detta inte gäller bergvärme etc.
Utan mer släpa pellets, åka handla pellets, dammsuga? pannor, hugga ved o frysa :(

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Japp,tanken var den iaf. Tror han nämde en summa runt 30k monterat och klart.

Får du reda på en ren summa på bara skorstenslösningen så skulle jag bli glad om du meddelade mig :tummenupp Mailade firman nu också och hoppas på bättre svar denna gång...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Får du reda på en ren summa på bara skorstenslösningen så skulle jag bli glad om du meddelade mig :tummenupp Mailade firman nu också och hoppas på bättre svar denna gång...

Om du kikar på genomskärningsbilden så ser det ut att vara en speciell dragning av kanalerna i kaminen.

Jag säger inte att det omöjliggör montage på andra kaminer, men det ser lurigt ut.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
el är ju najs!

Javisst!
Jag värmer huset med tysk brunkol, för er som vill se miljöpåverkan vid kolbrytning, kolla Discovery nu.

Sparka igång reaktorerna för fullt nu så vi hinner dra nytta av dom höga spotpriserna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man bor på en stor mossmark, är det att definiera som bergvärme, jordvärme eller rentav sjövärme? Vad ska man välja? Slang en meter ner eller 120 m ner?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC