Uppvärmning av hus, vilka alternativ finns det?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vad du än gör så montera INTE fjärrvärme. Det är bekvämt men dyrt som satan och kommer bli dyrare, åtminstone här där jag bor.
Kollar på hus nu där fjärrvärme står för uppvärmningen men jag kommer komplettera med luft/luft för värmen och bygga om öppna spisen så att jag får en kassett med fläktar istället och eventuellt montera ytterligare en braskamin någonstans.
Gratis skog om jag hugger den själv men det är billigt även om man måste betala för den, betydligt billigare per kilowatt än fjärrvärme.

Du tror på sagor med? Vilket uppvärmningsalternativ kommer inte att bli dyrare? Fjärrvärme är generellt ett bra alternativ. Låg investeringskostnad och relativt låg rörlig kostnad. Särskilt om du bor i en riktig stad!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du tror på sagor med? Vilket uppvärmningsalternativ kommer inte att bli dyrare? Fjärrvärme är generellt ett bra alternativ. Låg investeringskostnad och relativt låg rörlig kostnad. Särskilt om du bor i en riktig stad!

Vad menar du med sagor? Inte speciellt billig anslutningskostnad, inte speciellt billig värme heller. Fördelarna är att det är underhållsfritt och miljövänligt.
Jag har jobbat åt Eon (fjärrvärmeavdelningen dessutom) så jag vet vad jag pratar om, vet inte varför du börjar babbla om massa sagor och skit.
Men om man bryr sig om miljön så är det ett bra alternativ. Hade oljan varit billigare så hade eldat olja...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad menar du med sagor? Inte speciellt billig anslutningskostnad, inte speciellt billig värme heller. Fördelarna är att det är underhållsfritt och miljövänligt.
Jag har jobbat åt Eon (fjärrvärmeavdelningen dessutom) så jag vet vad jag pratar om, vet inte varför du börjar babbla om massa sagor och skit.
Men om man bryr sig om miljön så är det ett bra alternativ. Hade oljan varit billigare så hade eldat olja...

Bevisligen höjs fjärrärvmepriset så fort tillräckligt många bundet upp sig.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Fjärrvärme är ett bra alternativ om man har möjlighet till det. Ingen jag har pratat med som har Fjärrvärme har något annat än positivt att säga om den.
Visst,jag e färgad iom att jag jobbar inom den branchen men det funkar ju och det funkar bra.
Finns säkert både dåliga och bra leverantörer så att gå ut och generellt såga Fjärrvärme e ju lite fel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Här har dom nyss grävt in fjärrvärme, precis efter beslutsdatumet var satt så höjdes fjärrvärmepriset per kw, då gick det inte längre att avbeställa, men det gick fortfarande att teckna sig?

Nåväl, det var ingen gigantisk höjning, men för några gjorde det kanske skillnaden mellan en lysande affär med kort återbetalningstid till en bra grej för miljön men ingen vidare förtjänst.

Dom som förbrukade onormalt mycket el tidigare (barnfamiljer) räknar hem det på en kortare tid än pensionärerna som bor två pers i ett hus och snålar på varmvattnet.

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Pellets om du orkar arbeta lite
Vedpanna om du är man och vill spara in pengar med lite jobb.
Luft luft är uteslutet om du redan har ett vattenburet system.
Värmepump är helt klart smidigast men dyrt att installera.

Pellets och vedpanna kompletterar du med solpaneler på taket så slipper du elda under hela sommaren för varmvatten.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Pellets om du orkar arbeta lite
Vedpanna om du är man och vill spara in pengar med lite jobb.
Luft luft är uteslutet om du redan har ett vattenburet system.
Värmepump är helt klart smidigast men dyrt att installera.

Pellets och vedpanna kompletterar du med solpaneler på taket så slipper du elda under hela sommaren för varmvatten.
Vågar nästan påstå att om man eldar med ved så e man lite av en Entusiast och tycker det e intressant. Man eldar alltså inte bara för att man måste utan för att man tycker det e skoj.:tummenupp

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Överhuvudtaget är det ett smart drag att göra en genomgång av husets generella energibehov och potential att sänka det samtidigt som du funderar på att byta/installera ny värmekälla.

Din kommunala energirådgivare är en bra start om du själv inte är så insatt, de ger gratis, förvisso ganska generell rådgivning, men du får hjälp med olika alternativ, fördelar och nackdelar och hur du ska tänka när du räknar kostnader. Deras uppgift är att tänka energieffektivt och ta hänsyn till miljöpåverkan och samtidigt vara kunniga i regler man kan behöva ta hänsyn till. Många av de kommunala energirådgivarna har dessutom en nära anknytning till byggnadsnämnden och kan hjälpa till med information därifrån.

Utnyttja en gratis resurs när den finns! De flesta jag har träffat har mycket goda kunskaper och de har ett stort nätverk.

För övrigt är det viktigt att skilja på mark-/jordvärme och bergvärme. Mark-/jordvärme borrar man inte för, det är oftast ett gäng slingor som ligger ringlade över en stor yta på ett ganska moderat djup och hämtar värme ur just marken och kräver en del undersökningar innan. Undersökningar krävs även för bergvärme, men många ggr är förutsättningarna redan utredda av kommunen, som börjat sätta regler för var man får borra, hur tätt etc.

Men, som sagt, passa på att utnyttja den kommunala energirådgivaren.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe

Såklart man eldar olja om det är billigt som privatkonsument. Men det blir det aldrig så den diskussionen kan vi lämna därhän.
Att du har jobbat åt EON säger inte ett skit, det har jag med! Anslutningskostnaden är runt 60kkr i fjärrvärmeområden. Vilket är allt från hälften till en tredjedel av kostnaden för bergvärme! Sedan har man en teknisk livslängd på en bergvärmepump på allt mellan 10-15 år. Medans livslängden på fjv växlaren är i princip obegränsad!
Så nej, du är inte särskilt påläst!

Här har dom nyss grävt in fjärrvärme, precis efter beslutsdatumet var satt så höjdes fjärrvärmepriset per kw, då gick det inte längre att avbeställa, men det gick fortfarande att teckna sig?

Nåväl, det var ingen gigantisk höjning, men för några gjorde det kanske skillnaden mellan en lysande affär med kort återbetalningstid till en bra grej för miljön men ingen vidare förtjänst.

Dom som förbrukade onormalt mycket el tidigare (barnfamiljer) räknar hem det på en kortare tid än pensionärerna som bor två pers i ett hus och snålar på varmvattnet.

Ja, precis som med allt annat så höjs priserna. Har man foliehatten på så går det lätt att tro att elbolagen sitter och väntar tills just DITT område har tecknat sej innan de höjer fjärrvärmepriserna.

Givetvis är det så att man snabbare kan räkna hem vilken investering som helst om man överkonsumerar och sedan upphör med det!

Om jag själv stod i begrepp att byta uppvärmningsalternativ skulle jag kolla vad investeringskostnaden var för bergvärme, direktel och fjärrvärme. Elpriset flukturerar väldigt mycket just nu och bergvärme drivs inte på något magiskt vis utan är elberoende. Bra värmeutbyte gör det fortfarande till en bra affär men likväl värmer man huset med el.

Skillnaden mellan fjärrvärmeinstallation och bergvärme gör att man kan värma huset i åtskilliga år innan man eventuellt kan räkna hem en bergvärmeinstallation. Har man sedan otur att värmepumpen havererar ganska omgående efter garantitidens utgång och man dessutom inte kan återanvända borrhålet så får man ta samma kostnad en gång till.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Utan mer detaljer att gå på, så är en gissning att pelletsuppvärmning via befintlig panna, är det som snabbast ger bra lönsamhet. Sedan hänger det på pris på huset och hur länge man planerar att bo där, isolering och om panna är av just rätt typ (CTC har en del bra "pelletspannor"). En gammal panna behöver inte vara sämre än en ny - mer stål i många 70-talspannor och förvånansvärt bra verkningsgrad. Vattenburen värme är jäkligt bra - det är annars en väldigt stor investeringskostnad. Det gör att man kan byta värmekälla och koppla in ackumulatortankar, solpaneler m.m. på ett smidigt sätt. Finns det ack-tankar idag?

Bergvärme brukar vara försvarbart för större hus, om man ska bo kvar länge eller i dyra hus där det är en liten del av totala kostnaden. Men det är ingen evighetsmaskin det heller och pumparna lägger av efter ett tag och hålen kör slut på värmen (man kan återladda med solpaneler under sommaren) och för de med källare, så behövs ibland kompletterande radiatorer för bortfall av pann-värme.

Är man lite full i fan och vill skydda sig för strömbortfall i orostider (det kanske blir nya "krigsvintrar" inom några decennier?) eller strängare vintrar framöver, så ska man ha vedkassett i pannan också och ett självförsörjande elsystem för cirkulationspump och övrig utrustning (t.ex. pelletsskruv och startpatron). Kanske en inkoppling för reservaggregat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, precis som med allt annat så höjs priserna. Har man foliehatten på så går det lätt att tro att elbolagen sitter och väntar tills just DITT område har tecknat sej innan de höjer fjärrvärmepriserna.

Givetvis är det så att man snabbare kan räkna hem vilken investering som helst om man överkonsumerar och sedan upphör med det!

Det är en ganska stor del av staden dom har grävt till, och höjningen var markant större än dom tidigare, det har spekulerats i huruvudia dom medvetet har hållit igen på prishöjningarna tills den här stadsdelen hade beslutat sig, för att få så många som möjligt att teckna sig.

Jag menade snarare att dom som överkonsumerade fortsätter att konsumera mycket, inte att dom slutade med det.

Ju mindre prisskillnaden är per kw, desto längre tid tar det att räkna hem det, är man storkonsument räknar man hem det fortare för att man köper fler kw helt enkelt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Elförsorjning från spilloljeeldat tändkule-380Vgenset i källare. Kylvattnet cirkulerar i elementen.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Elförsorjning från spilloljeeldat tändkule-380Vgenset i källare. Kylvattnet cirkulerar i elementen.

Du är något på spåret där, jag ska höra med bönderna jag känner om jag kan få odla raps eller annan oljeväxt på den mark dom har fått betalt av staten för att lägga i träda, så kan man blanda ut spilloljan lite.

Vart bor GuW?
Där borta där skorstenen låter "Tjoff, tjoff,tjoff" :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du är något på spåret där, jag ska höra med bönderna jag känner om jag kan få odla raps eller annan oljeväxt på den mark dom har fått betalt av staten för att lägga i träda, så kan man blanda ut spilloljan lite.

Vart bor GuW?
Där borta där skorstenen låter "Tjoff, tjoff,tjoff" :hihi
Det gör väl inget om potatisblasten blir svart, mandelpotatisen växer ju under jorden:confused:

Jag kanske ska tändkuletuffa upp till Skellefteå med Vinö i sommar? Hälsa på morbror och dig! Så ska du få se hur man tar sig fram på Östersjön mha diesel uppblandat med spill- och frityrolja :D

Skulle gilla att ta rökringskanaltur förbi de gamla såg- och masonitverken vid Ursviken.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det gör väl inget om potatisblasten blir svart, mandelpotatisen växer ju under jorden:confused:

Jag kanske ska tändkuletuffa upp till Skellefteå med Vinö i sommar? Hälsa på morbror och dig! Så ska du få se hur man tar sig fram på Östersjön mha diesel uppblandat med spill- och frityrolja :D

Skulle gilla att ta rökringskanaltur förbi de gamla såg- och masonitverken vid Ursviken.

Jag hör dig väl när du kommer stånkandes uppströms i älven, motorcyklisterna i Umeå brukar hänga på Kajen, en liten bit till uppströms kan du skaffa en ny mast, där Baggbölar man för fullt! :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag hör dig väl när du kommer stånkandes uppströms i älven, motorcyklisterna i Umeå brukar hänga på Kajen, en liten bit till uppströms kan du skaffa en ny mast, där Baggbölar man för fullt! :hihi

Baggbölare är ett hot när man seglar ett gjutjärnsdrivet makro av förvedade fanerogamer :gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Såklart man eldar olja om det är billigt som privatkonsument. Men det blir det aldrig så den diskussionen kan vi lämna därhän.
Att du har jobbat åt EON säger inte ett skit, det har jag med! Anslutningskostnaden är runt 60kkr i fjärrvärmeområden. Vilket är allt från hälften till en tredjedel av kostnaden för bergvärme! Sedan har man en teknisk livslängd på en bergvärmepump på allt mellan 10-15 år. Medans livslängden på fjv växlaren är i princip obegränsad!
Så nej, du är inte särskilt påläst!

*host* bullshit *host*.... Läs om mitt första inlägg och sen läser du ditt första inlägg så ser du vad jag skrev och vart det skär sig. Bara för att du kanske råkar bo i den stad med absolut lägsta fjv-kostnad *har ingen aning om du gör det* så betyder det inte att JAG eller TS gör det.
Fjärrvärme är enkelt och pålitligt men inte billigt och det är den värme som har ökat mest prismässigt sett om vi bortser från oljan som är totalt ointressant som du sa, även om installationskostnaden är billigare än bergvärme.
Du säger att det är det om man bor i en riktig stad, men vad är en riktig stad för dig då? Minst 500k invånare eller en stad som har geografiskt betydelse eller annat?
Jag säger inte att jag är påläst såpass så att jag bör vara magister i ämnet men det jag säger stämmer i mitt fall.

Skulle jag vara i det valet att jag skulle välja nytt vattenburet värmesystem skulle jag troligtvis överväga luft/vatten före allt annat.

Här har det inte funnits så jättelänge direkt, "fullt" utbyggt inom centrum var det först för 7 år sedan och sedan dess har priserna enligt de jag har talat med ökat rejält och återkommande mönster ses ju på fler ställen.
Att Örebro har levererat fjärrvärme i 30 år eller så gör ju att man inte märker höjningarna på samma sätt där.
Men det är som vanligt, de hittar på ursäkter även för värmen precis som med elen. Är det en torr sommar blir det dyr el, regnar det så blir det dyrt och om det är fullmåne så blir det dyrt...

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
*host* bullshit *host*.... Läs om mitt första inlägg och sen läser du ditt första inlägg så ser du vad jag skrev och vart det skär sig. Bara för att du kanske råkar bo i den stad med absolut lägsta fjv-kostnad *har ingen aning om du gör det* så betyder det inte att JAG eller TS gör det.
Fjärrvärme är enkelt och pålitligt men inte billigt och det är den värme som har ökat mest prismässigt sett om vi bortser från oljan som är totalt ointressant som du sa, även om installationskostnaden är billigare än bergvärme.
Du säger att det är det om man bor i en riktig stad, men vad är en riktig stad för dig då? Minst 500k invånare eller en stad som har geografiskt betydelse eller annat?
Jag säger inte att jag är påläst såpass så att jag bör vara magister i ämnet men det jag säger stämmer i mitt fall.

Skulle jag vara i det valet att jag skulle välja nytt vattenburet värmesystem skulle jag troligtvis överväga luft/vatten före allt annat.

Riktig stad är klumpigt uttryckt, medges. Vad jag egentligen menar är städer där man satsar på kraftvärme och inte värmeverk. Skillnaden är stor på driftbetingelser, men det behöver jag väl inte förklara för dej som jobbat för eon? :tungan

Fjärrvärme har ökat i pris, troligen i genomsnitt över hela landet. Men det har alla uppvärmningsalternativ gjort, ingen har väl missat att vi haft ett rekordhögt spotpris på elen t,ex?

Ska man ha fjärrvärme kan man kolla upp om bolaget är märkt http://www.svenskfjarrvarme.se/reko

Luft/vatten är ju bättre än direktverkande el i alla fall. Vid de här temperaturerna vi sett sista veckorna blir det väl ungefär samma förbrukning dessutom :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Riktig stad är klumpigt uttryckt, medges. Vad jag egentligen menar är städer där man satsar på kraftvärme och inte värmeverk. Skillnaden är stor på driftbetingelser, men det behöver jag väl inte förklara för dej som jobbat för eon? :tungan

Fjärrvärme har ökat i pris, troligen i genomsnitt över hela landet. Men det har alla uppvärmningsalternativ gjort, ingen har väl missat att vi haft ett rekordhögt spotpris på elen t,ex?

Ska man ha fjärrvärme kan man kolla upp om bolaget är märkt http://www.svenskfjarrvarme.se/reko

Luft/vatten är ju bättre än direktverkande el i alla fall. Vid de här temperaturerna vi sett sista veckorna blir det väl ungefär samma förbrukning dessutom :)

Då är jag med, då ska jag inte fortsätta argumentera mer :D

Grannstaden Köping får ca 60% av sin fjärrvärme från Yaraverken i form av spillvärme från produktion, deras kostnad är betydligt lägre än här i stan där de eldar med flis och olja såklart, det vore inte fel med ett kärnkraftverk i källaren...
"AvgiftsrapportNH2009mBilaga1o2" innehåller lite matnyttig information om samlad statistik över Sveriges kommuners fjärrvärmekostnad bland annat, har inte hunnit mer än skummat igenom den dock.

Jag flyttade för en månad sedan och tecknade elabonnemang MEN glömde teckna avtal på elen, jag vill inte ens veta vad mitt pris ligger på just nu som otecknad kund :brinnerup
11:-/kWh igår, blir fin räkning i februari...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC