UPS/DHL hjärndöda?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För att det inte är "budfirmorna" som ska ha pengarna utan avsändarna.
Och avsändaren får pengarna snabbare om budet får kontanter eller? Hurdå? Genom att faxa pengarna eller? :va

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Och avsändaren får pengarna snabbare om budet får kontanter eller? Hurdå? Genom att faxa pengarna eller? :va

Snabbare vet jag inte men chauffören skall redovisa pengarna på närmsta bank/företagscenter samma dag som leverans ( inom Posten logistik iaf).

Sedan är det ju en kostnadsfråga med, kortterminaler lär inte vara gratis.

Last edited:

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW

Say wh000t :va
När det handlar om tull & moms så är det självklart budfirmorna som ska ha dessa pengar då det är dom som ligger ute med tull & moms till svenska tullverket.
Avs har absolut inget med de att göra.

Och ja, jag håller med, det är förlegat att man måste ränna runt med kontanter. Men har ni tur så ringer en smäcker :tuttar och kräver er på pengar över telefon :D

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Nu har jag iallfall satt en jävla lapp på lådan
"UPS/DHL
PJME, Mitaka cylinder, var vänlig och lämne inne vid svart vita korsvirkeshuset!

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Posten kan också...

Min brorsa beställde en Canyon landsvägscykel från GBR. Han fick bekräftelse om att den skickats men den verkade aldrig komma fram. Paketet efterlystes men ingen hade en aning om var det var. När han tre månader senare hämtar ut ett annat paket på Maxi i Olofström så ser han en stor cykelkartong ståendes inne på deras lager. Han frågade om det möjligtvis stod hans namn på paketet och mycket riktigt gjorde det det.... Personalen på paketutlämningen hade helt enkelt glömt att registrera paketet som mottaget, och ingen reagerade på en gigantisk kartong (i förhållande till hur litet utlämningsstället är) som alla fick gå runt, klättra över i tre månader!?

Behöver jag säga att halva cykelsäsongen passerat när han väl fick sin cykel?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Posten kan också...

Min brorsa beställde en Canyon landsvägscykel från GBR. Han fick bekräftelse om att den skickats men den verkade aldrig komma fram. Paketet efterlystes men ingen hade en aning om var det var. När han tre månader senare hämtar ut ett annat paket på Maxi i Olofström så ser han en stor cykelkartong ståendes inne på deras lager. Han frågade om det möjligtvis stod hans namn på paketet och mycket riktigt gjorde det det.... Personalen på paketutlämningen hade helt enkelt glömt att registrera paketet som mottaget, och ingen reagerade på en gigantisk kartong (i förhållande till hur litet utlämningsstället är) som alla fick gå runt, klättra över i tre månader!?

Behöver jag säga att halva cykelsäsongen passerat när han väl fick sin cykel?
ne de kommer med UPS :)

fyfan va dåligt, hoppas han fick en ursäkt och lite pengar ?åtmistone frakten betalt av företaget?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag beställde en genomströmningsvärmare för två veckor sedan och fick den i brevlådan förra veckan. Problemet är bara att den kostar väldigt mycket och att den är betydligt större än min brevlåda så den låg med ett hörn nedstoppat i lådan.
Vad hade hänt om den inte hade varit kvar där och att jag aldrig hade sett den? Ligger det på mitt ansvar att anmäla den som stulen eller är det postens jobb?
Nåja, bara ren tur att jag var hemma den veckan.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Köper man telefon från Nokias webshop levereras den från ett lager i Holland med UPS eller om det nu var DHL.

De skickar den till en terminal i Tyskland
som skickar vidare till en annan terminal i Tyskland
som skickar vidare till en terminal i Danmark
som skickar vidare till en terminal i södra Sverige
som skickar vidare till en terminal i Göteborg
som kör ut den till kunden.

Totalt 3 dagars leveranstid - om ordern inte läggs efter kl 13 en fredag för då blir det 5 dagar.

När man på webben ser att leveransen närmar sig och ringer upp lokala terminalen och frågar vilken tid man kan förvänta sig besök:

-mellan 08.00 och 19.00

(man grymtar lite)

-vi kan inte ange mer exakt tid, chaufförerna lägger upp sina rundor själva

(grymt, grymt)

-nej, det går inte att ringa till chaufförerna

Hur fan kan något företag välja att leverera telefoner till privatkunder med en så idiotisk logistiklösning?

PS Bor nära ICA-Posten som är öppet 08.00 till 22.00 alla dagar...

Last edited:

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Hur fan kan något företag välja att leverera telefoner till privatkunder med en så idiotisk logistiklösning?

Det korta (och ganska bittra och lite ironiska) svaret: För att vi inte vill ha privatpersoner som kunder, framför allt inte såna som tror att de kan betala 59 kronor för frakt genom halva Europa, få det en dag senare och dessutom få det avlämnat precis den minut de själva önskar.

:arsele

:krama

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För att vi inte vill ha privatpersoner som kunder
Varför då lägga ut priser på varenda telefon, till och med direkt på startsidan? Till råga på allt med en liten knapp som det står "Köp nu" på. Det är ju inte direkt så att det står "rekommenderar pris" eller något, som det kan göra om man kollar på t.ex. någon generalimportörs hemsida.

Nämen jag vet. Jag ska starta en webshop. Men jag vill inte att någon ska köpa från den. :rolleyes:

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Varför då lägga ut priser på varenda telefon, till och med direkt på startsidan? Till råga på allt med en liten knapp som det står "Köp nu" på. Det är ju inte direkt så att det står "rekommenderar pris" eller något, som det kan göra om man kollar på t.ex. någon generalimportörs hemsida.

Nämen jag vet. Jag ska starta en webshop. Men jag vill inte att någon ska köpa från den. :rolleyes:

Jag menade från transportörens sida då jag själv jobbar i branschen. Och som sagt var det ganska ironiskt.
Dessutom, självklart håller branschen på att förändras i takt med att allt mer privatpersoner handlar på distans och i framtiden kommer säkerligen allt fler lösningar som är anpassade för leveranser till privatpersoner. Men idag är transportföretagen uppbyggda utifrån hur företags leveransbehov ser ut och då är det leveranser dagtid mellan 7-16 som gäller. Skulle man vilja ha en transport av varor som är helt efter egna önskemål så måste man nog vara beredd att betala ganska mycket mer än vad en konventionell frakt med något av de större bolagen kostar idag.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det korta (och ganska bittra och lite ironiska) svaret: För att vi inte vill ha privatpersoner som kunder, framför allt inte såna som tror att de kan betala 59 kronor för frakt genom halva Europa, få det en dag senare och dessutom få det avlämnat precis den minut de själva önskar. :arsele :krama

Antagligen därför som Nokia skickade en tidigare använd telefon - lådan återförsluten med lapp med text "Resealed by Nokia after extra quality control". Funkade ändå inte och fel headset var medskickat, tog ytterligare 17 dagar att få ny lur.

Dessutom kostade den 300:- mer än billigaste på Prisjakt, förstår nu varför.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S

Som tidigare sagts så är det budfirmorna som ska ha pengarna. Jag skulle t.o.m. kunna acceptera att betala kontant om de bara hörde av sig nå'n timme innan de dyker upp (eller att jag får ett mail några dagar innan).

Vad gäller kortterminaler så borde de väl inte vara sååå jävla dyra, har inte var och varannan strumpnasare på marknader så'na nuförtiden?

Frånsett detta så är jag annars nöjd med just UPS, brukar ta mellan 3 och 5 arbetsdagar när jag beställer från USA (har väl lite med rutinerna hos företaget jag beställer från att göra också antar jag). Amerikanska posten (USPS) har också funkat bra, fast då får man ju hämta paketet på det lokala postkontoret.

Schenker däremot är jag inte helt imponerad av. Saker som blir förstörda och saker som inte ens kommer fram. Och då är det grejer som bara ska skickas inom landet.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Som tidigare sagts så är det budfirmorna som ska ha pengarna. Jag skulle t.o.m. kunna acceptera att betala kontant om de bara hörde av sig nå'n timme innan de dyker upp (eller att jag får ett mail några dagar innan).

Vad gäller kortterminaler så borde de väl inte vara sååå jävla dyra, har inte var och varannan strumpnasare på marknader så'na nuförtiden?

Frånsett detta så är jag annars nöjd med just UPS, brukar ta mellan 3 och 5 arbetsdagar när jag beställer från USA (har väl lite med rutinerna hos företaget jag beställer från att göra också antar jag). Amerikanska posten (USPS) har också funkat bra, fast då får man ju hämta paketet på det lokala postkontoret.

Schenker däremot är jag inte helt imponerad av. Saker som blir förstörda och saker som inte ens kommer fram. Och då är det grejer som bara ska skickas inom landet.
UPS tycker nog de e ens egen skyldighet att vara redo med pengarna/veta när dom kommer,

man vet ju ungefär vilken dag men fan inte när :va

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Ring och säg att du inte fått något paket och att dom får fixa fram ett nytt..

Inte ditt fel att dom slänger av det hur som helst.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
UPS tycker nog de e ens egen skyldighet att vara redo med pengarna/veta när dom kommer,

man vet ju ungefär vilken dag men fan inte när :va

Dessutom är det ju inte helt enkelt att veta vad den faktiska kostnaden för tull och moms blir. Det är ju beräknat på inköpspris + frakt (som man inte alltid vet exakt summa på) samt ett visst datums dollarkurs (om man nu köper från Amerikatt).

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Ring och säg att du inte fått något paket och att dom får fixa fram ett nytt..

Inte ditt fel att dom slänger av det hur som helst.
nja det blev ju inte skadat ellet någor, var ju abra en packning

Men fan dålig stil
Dessutom är det ju inte helt enkelt att veta vad den faktiska kostnaden för tull och moms blir. Det är ju beräknat på inköpspris + frakt (som man inte alltid vet exakt summa på) samt ett visst datums dollarkurs (om man nu köper från Amerikatt).

jo sant,

några hundralappar, tio stycken tior, tio enkronor och 50 öre så har man iallfall

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc

Blev fel av mig, tänkte på efterkrav och inte tullavgifter.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
måste ändra mina åsikter nu

DHL=suger dasse
UPS= :Bugar
förutom att de blev lite klöd med min adress igår så var dom riktigt snälla idag, pippiT här på forumet har varit till ofantligt stor hjälp, och chauförren med grejorna var snäll nog att ringa före så jag kunde möta han för o va säker han hittade rätt :)

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Kul att det har gått framåt.
Mins med visst obehag när jag kom hem en dag och det låg ett komplett enhandsvapen på min brevlåda, levererat av Schenker.

Visst det skulle till mig, men va fan bara lägga det på en brevlåda?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati