Ursprungseffekt eller ej?

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Hej!

Tänkte höra om någon vet om något av försäkringsbolagen går på annat än bara ursprungseffekten? Det hjälper alltså inte att man stryper ner till 25kw och reggar den som det?

Min helförsäkring helår blev nätta 53000kr, vilket i dagslläget känns aningen :huvet

Är tacksam för svar.

MVH Andreas

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Olovlig körning? F-bedrägeri? Annan hoj?

Varför gäller deta bara MC? Har aldrig hört någon som redovisar ett lägre värde på sitt lösöre för att få billigare hemförsäkring.

Last edited:

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Hänger inte riktigt med vad du menar med ditt svar.. kanske är för att det är sent..

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Hej!

Tänkte höra om någon vet om något av försäkringsbolagen går på annat än bara ursprungseffekten? Det hjälper alltså inte att man stryper ner till 25kw och reggar den som det?

Min helförsäkring helår blev nätta 53000kr, vilket i dagslläget känns aningen :huvet

Är tacksam för svar.

MVH Andreas

Min e reggad som 25 men det spelar ingen roll försäkringsbolagen utgår från ursprungseffekten.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
1. Du har inte behörighet för obegränsad?
2. Du uppger felaktig information till F-bolaget.
3. Man försäkrar till fulla värdet/effekten.
4.Man står alltid som ägare på sina brylar. Bulvanfasoner gillas inte på SH.

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Olovlig körning? F-bedrägeri? Annan hoj?

Varför gäller deta bara MC? Har aldrig hört någon som redovisar ett lägre värde på sitt lösöre för att få billigare hemförsäkring.
Nu var det väl kanske inte f-bedrägeri det gällde utan det faktum att om man bara får lov å framföra hoj med 25kw och ändå ska behöva betala för fulleffekt.
Bara en gissning.:)

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Okej, så man utgår alltid från ursprungseffekten kan man alltså få ut av detta.
SJälvklart ska jag stå som ägare på min hoj, samt att jag faktiskt ska köra som 25kw då jag inte känner för att börja med 160hk, kommer köra ihjäl mig på en dag.

Turture 3 poäng för rätt gissning!

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det är bara det att alla är inte så samvetsgranna som du. Det fuskas friskt med strypningar. Gör en sökning i forumet. Jag förstår att bolagen tröttnat och går på fulleffekt. På så sätt räknar de rätt på risken.

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Jo jag förstår också varför de gör det.. trodde faktiskt inte att alla gjorde, men men.
Samtidigt känns det lite fel att utgå från att alla fuskar.
Men en premie på 53000kr/helår och självrisk på 12000kr eller vad det nu var är ju bara löjligt. Snacka om att uppmana till fusk.

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Ja de verkar göra allt i sin makt för att få bort hojarna. Borde man inte kunna sänka premien med högre självriskt. Det är väl trots allt så att de flesta inte kommer att behöva utnyttja försäkringsbolagens tjänster.
Nåja, det är väl inte mycket att göra. Köra med trafikförsäkring och montera stödhjul..

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Problemet, som jag ser det, med höga vagnsjälvrisker är att de skjuter över målet. Det lockar till bedrägeri om stöldsjälvrisken är låg. Jag vill inte ha hög självrisk, varken på vagnskaden eller för stöld för att alla, oavsett ålder, ska köra klass 7.

Exempel. Värde på hojen: 45000
Vagnskadesjälvrisk 30000
Stöldsjälvrisk 3000

Alltför många riskerar att lockas av det för dem billigaste alternativet.

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Kan också förstå till viss del att man går på urspeffekt då alla (nästan) kör med fulleffekt då dom levereras med det nufötiden.Men så länge det finns en mellanklass som ej får köra med det så känns det skruvat.
Sen,,snälla ta tillbaks "kommer köra ihjäl mig på en dag"...blahauttryck, strypning eller ej så är det det fånigaste man kan säga.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Förstår inte varför man köper en 1000cc och ska ha den som mellan hoj..

1. Det blir mycket dyrare med försäkring och allt annat.
2. Hojen kommer gå som skit om du stryper ner en sådan stor hoj(blir som en slö 125cc)
3. Du kanske tror att det är bara att taa ur strypningen sen...risken finns att du inte får några pengar när du kvadar, om det går så och kan bli skyldig resten av livet m.m om du har otur.
4. Visst det kanske e snyggt vid korvmojen...men hur kul är det om du inte klarar av att hantera hojen därefter.

Jag kommer aldrig ångra mig att jag började på en 600cc först och lärde mig behärska hojen innan jag gick upp till 1000cc....visst gick 600cc sölig med 25 kw också...

Men gör som du vill nu har jag sakt mitt och jag hoppas du tar åt dig något av det..sen är det helt upp till dig.

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
För det första är jag för lång och stor för att kunna sitta på en av de mindre sporthojarna. Har provsuttit de flesta, men knävinkeln blir ohållbar. GSXR1000 är förvisso inget stort hopp rent storleksmässigt från en 750cc.
Jag skulle dock aldrig köpt en GSXR1000 om jag visste det jag vet nu så att säga. Kanske säljer den och tjänar några tusenlappar på det..
Tack för tipsen iaf.
Något råd på vilken 600cc man bör välja om man vill sitta bra trots att man är lång? Å säg för guds skulle inte en SV eller Hornet eller dyl.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
För det första är jag för lång och stor för att kunna sitta på en av de mindre sporthojarna. Har provsuttit de flesta, men knävinkeln blir ohållbar. GSXR1000 är förvisso inget stort hopp rent storleksmässigt från en 750cc.
Jag skulle dock aldrig köpt en GSXR1000 om jag visste det jag vet nu så att säga. Kanske säljer den och tjänar några tusenlappar på det..
Tack för tipsen iaf.
Något råd på vilken 600cc man bör välja om man vill sitta bra trots att man är lång? Å säg för guds skulle inte en SV eller Hornet eller dyl.

Hmm hur lång är du då 1.90+, 2.00+? . Är själv inte så där extremt lång...1.81 och då funkade cbr600 bra m.m, Jag tror det bästa är att skriva en tråd i hoj forumet och fråga vilken 600cc lämpar sig bäst till en som är lång.

Sen så får du ju mer pengar om du säljer hojen nu ivår så jag tror inte du går på någon förlust där....men frågan är ju vad som passar bra att sitta på.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tack för tipsen iaf.

Kör du bättre en vad en FZ6 kan prestera första året, så bjuder jag på all pizza du kan äta under samma tid. Sluta glo i tabeller om 1/100 sekund hit eller dit. Jag körde ifrån många med min, kan du tro. Och hur coolt e inte det?
Och jaf blir frånåkt av av effektsvagare hojar nu med. Och hur surt e inte det?

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
hmm kanske skulle passa på och fråga en sak om samma ämne.. för jag är på väg att köpa en hoj med ursprungs effekt på 72kw men den har 110kw . om jag skulle krascha den.. vad säger försäkringsbolagen då?? dom vill ju ha reda på ursprungs effekten den har dom ju fått. sen att det är mer spelar det någon roll??

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
3. Du kanske tror att det är bara att taa ur strypningen sen...risken finns att du inte får några pengar när du kvadar, om det går så och kan bli skyldig resten av livet m.m om du har otur.

FEL.
Även om han säg krashar in i en annan bil o personen i bilen blir skadad o bilen med.
Sen så upptäcker bolaget att han kör o-strypt.

Trots det så kommer dom täcka skadorna på den andra personen/Bil/vad som helst, men inte på hans egna hojj.

Och att han inte skulle klara av att betala av/köpa en ny cykel på resten av sitt liv är föga troligt såvida han inte har en lön på typ 20 kr dagen.

Jag har själv krashat in i en bil med min 625a O-strypt o allt gick på försäkringen, inga problem.

Sen till trådskaparen.
Provat o ringa runt til ALLA bolag?
Skiljer välldigt mycket från bolag till bolag.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...