Markus skrev:Vilka?
"Hur vore det om du kom med en åsikt för en gångs skull?"
Så du menar att AFA inte känner till Darfur konflikten? Eller (v)? Var det tidningarnas fel/förtjänst att det blev så stora demonstrationer inför Iraks befriande? Konspirationsteoretikerkappan klär dig inte...
Bingo skrev:Du stör dig på araber, va?
gladh skrev:Du får ingen poäng där. Jag har nämligen redan levererat en åsikt. Att nämna att det finns fler politiska dimensioner än en linjär höger-vänster skala är väl inget nytt och gjordes dessutom för att klargöra (eller problematisera, välj själv) ett tidigare ställningstagande, det om att vänstern är lika mångfaceterad som den sk. borgliga sidan.
gladh skrev:Tror säkert att AFA:s aktivister är medvetna om Dafur, de tenderar att vara ganska så pålästa, även om dom är ute och seglar gång efter annan. Men det var inte AFA som utgjorde den stora mängden demonstranter inför Irakkriget, det var Svensson som gick ut i leden.
Markus skrev:Du glider undan nu, ajabaja.
gladh skrev:Jag glider inte undan. Jag ger dig min syn på det hela.
gladh
Markus skrev:Samtidigt som du glider undan, ja.
Nå, får vi se lite åsikter och ställningstagande nu?
gladh skrev:Jag anser, tycker eller till och med har en åsikt i detta fallet. Det du.
Den är för övrigt redan klargjord. Jag tar friheten att citera mig själv från det inlägg du syftar på:
"För övrigt kan du jämföra andelen spaltmeter som pressen ägnat åt upptrappningen av Irak-konflikten med spaltcentimetrarna om Darfur. Där någonstans tror jag du hittar en av många anledningar."
En av många anledningar var det ja.
Och om du ändå ska påstå att jag inte har några åsikter, så läs vad jag skrivit först.
gladh
mb skrev:Du ställer fel fråga Markus, det är det som är problemet. Hur gott uppsåt en organisation än må ha är det omöjligt att fokusera på alla världens orättvisor och då i synnerhet simultant.
Markus skrev:Så om FN hindrar en annan stat från att stoppa ett folkmord, så... so be it?
Markus skrev:Nej, det är lite av varje. Precis som de flesta stater antar jag. Problemet för mig är bara det att om hiskliga US ska hitta på något fuffens så svämmar gatorna i Stockholm över av, nu senast, "krigsmotståndare" - men inte en jävel ur den blandningen av människor har stått utanför Frankrikes ambassad och gormat över att EU inte kallar övergreppen i Sudan för folkmord. Är det inte märkligt?
Såg man dessutom på antikrigsdemonstrationerna under våren 2003 så var de fulla av 68-vänster, palestinasjalar på brommapunkare (tack Filip Hammar för uttrycket) och annat vad jag skulle kalla pack - medans det samtidigt gick ett hundratal människor på demonstration för kriget, de flesta med kurdiskt ursprung. Således kan jag konstatera att den svenska vänstern hatar USA för att de är USA och kurderna stöttade dem pga att de skulle avsätta en diktator.
Domifuling skrev:Vad vägde du i så fall? Själv tycker jag det är skönt att vi får bort Saddam och jag är övertygad över dom förlusterna som varit (förutom dom militanta muslimerna, dom kan gott få nackskott utan rättegång) skulle varit betydligt större om Saddam fått hålla sig. Sedan är det skönt att det finns någon med tillräckligt med power som vågar göra något.
Domifuling skrev:Nu kastar du skit igen, EXAKT hur resonerar jag kring Adolf Hitler? Bajsa i andras lådor lönar sig sällan.
Chris Ash skrev:Jag förstår inte frågan här, förtydliga tack.
Chris Ash skrev:Jag är helt överens med dig om att USA-hatet inom vissa grupperingar tar sig löjliga proportioner på bekostnad av annat. Om USA ger sig in i Darfur så gärna för mig, eftersom det tydligen är ställt utom allt tvivel att folkmord äger rum där nere. FN kommer antingen inte att komma till skott eller gå in när någon miljon människor är döda och folkmordet är över.
Markus skrev:Det var angående ditt påstående att folk lärt sig att FN inte får ifrågasättas, jag förstod dels inte vad du menade eller vad budskapet var (om det var något).
Markus skrev:Frågan var alltså:
- Tycker du eller tycker du inte att människor som ena dagen (okej, året) hojtar om mänskliga rättigheter och orättfärdiga krig bör engagera sig även i andra frågor angående mänskliga rättigheter, även då The Big Beast USA inte är inblandade?
Det är hela issuet här, för min del. Och nej, jag har inte sett ditt svar.
Frågan var förmodligen polemisk då vi från början diskuterade antikrigsdemonstrationerna inför irakkriget. Jag svarade iallafall såhär:Markus skrev:Varför är inte stenkastarna ute och demonstrerar för USA's hållning i Darfurfrågan?
Tre möjliga förklaringar bland många andra. Svaret från dig blev iallafall:gladh skrev:Tre möjliga anledningar:
1. De är inte tillräckligt insatta i frågan
2. De gillar inte att demonstrera för krig
3. De är stenkastare.
ReplikMarkus skrev:Som fjärde alternativ kunde du haft:
"4. De hyser större agg mot USA än medlidande med befolkningen i Darfur"
För mig är det uppenbart att det spelar roll vem som står bakom politiken, inte bara innehållet.
Här nånstans kunde man tro att vi uppnåt något som skulle kunna liknas vid konsensus. Men varför förstöra en debatt med samsyn.gladh skrev:Det finns säkert fler alternativ än dessa 4.
I detta inlägg anser jag att du har missupfattat både mig och digsjälv. För frågan var inte vad jag ansåg eller inte, frågan var den allmänt ställda frågan som inledde denna citeringskjedja. Nåväl jag försökte iallafall upplysa dig om detta.Markus skrev:Ja, men frågan är vilket du anser vara mest troligt, samt huruvida du tycker det är lustigt att man* hävdar att Irakkriget är orättfärdigt samtidigt som avsaknaden är total på människor som anser det orättfärdigt med hästburna Arabmiliser som våldar och mördar byar i öknen i Sudan systematiskt, med understöd från regeringen.
Här borde frågan vara utredd. Att jag inte fullt ut kan analysera vad som rör sig i pannbenet på de som tituleras stenkastare. Men du hade en stickreplik i samma inlägg som du refererade till arabmilisen, nämligen.gladh skrev:Nej, frågan var (Citat) "Varför är inte stenkastarna ute och demonstrerar för USA's hållning i Darfurfrågan?"
Själv har jag ingen aning om varför "stenkastarna" inte är ute och demonstrerar för USA:s hållning i Darfurfrågan. Jag gav dock tre möjliga alternativ bland många. Sen finns det tyvär inget lustigt i någon av frågorna.
Här höll jag med dig.Markus skrev:Nu är det två helt skilda frågor och omöjliga att jämföra, men vetskapen om att det förekommer "orättfärdiga" krig mot diktaturer gör mig inte i närheten lika upprörd som att en regering sanktionerar våldtäkter och mord på folk endast pga deras ursprung och etnicitet.
Ditt svar förvånade mig något på slutet.gladh skrev:Japp det är två olika frågor och bör så förbli.
Och gjorde mig tillika förbannad.Markus skrev:Ja, lösningen på Irak behöver inte vara densamma som den i Darfur. (Förmodligen och sorgligt nog är den nog det). Dock bör det jämföras att svensk vänster inte värderar människoliv lika högt.
gladh skrev:Den var långsökt och låg. Men åsikter är fritt att ha.
Markus skrev:Är det inte intressant menar du att vänstern i sverige går i taket och anordnar demonstrationer när USA ska invadera en diktatur men inte så mycket som yppar ett ord - vad jag hört - om de pågående övergreppen i Darfur?
gladh skrev:För övrigt kan du jämföra andelen spaltmeter som pressen ägnat åt upptrappningen av Irak-konflikten med spaltcentimetrarna om Darfur. Där någonstans tror jag du hittar en av många anledningar.
Den kappan har jag aldrig burit, det finns ingen konspiration. Medierapporteringen är självklart en del av det som leder fram till såpass hög allmän medvetenhet att folk går ut och demonstrerar. Det jag syftar på är att om Dafur rapporteras det lite och inför Irakkriget rapporterades det mycket. Det är svårt att skapa opinion om sådant som inte når ut till gemene man. Det finns tyvär fler exempel än Dafur angående omedvetenhet. Nåväl vidare i debatten. Mitt svar.Markus skrev:Så du menar att AFA inte känner till Darfur konflikten? Eller (v)? Var det tidningarnas fel/förtjänst att det blev så stora demonstrationer inför Iraks befriande? Konspirationsteoretikerkappan klär dig inte.
Och replik.gladh skrev:Tror säkert att AFA:s aktivister är medvetna om Dafur, de tenderar att vara ganska så pålästa, även om dom är ute och seglar gång efter annan. Men det var inte AFA som utgjorde den stora mängden demonstranter inför Irakkriget, det var Svensson som gick ut i leden.
Antingen kan du inte läsa, eller också vill du inte läsa. Eller så försöker du bara förvrida till att försvara dig (eller ge igen) från tidigare attacker där jag ansett att du inte haft en åsikt. Det är väl något sådant vi ser ett försök att ge igen för. Nåväl.Markus skrev:Du glider undan nu, ajabaja.
gladh skrev:Jag glider inte undan. Jag ger dig min syn på det hela.
Markus skrev:Samtidigt som du glider undan, ja.
Du skrev att det skrivits mer om Irak, och det kunde jag bara tolka som att det är tidningarnas förtjänst eller fel att det blev ståhej bland en hisklig massa människor.
- Tycker du eller tycker du inte att det är tidningarnas fel/förtjänst?
- Om du svarar JA på det, betyder det då att de jag tidigare kallade vänstern är så pass lättledda att de hetsades till sina demonstrationer av Lena Mellin & C?
- Om du svarar NEJ, varför skrev du om det?
- Tycker du eller tycker du inte att människor som ena dagen (okej, året) hojtar om mänskliga rättigheter och orättfärdiga krig bör engagera sig även i andra frågor angående mänskliga rättigheter, även då The Big Beast USA inte är inblandade?
Nå, får vi se lite åsikter och ställningstagande nu?
gladh skrev:Jag anser, tycker eller till och med har en åsikt i detta fallet. Det du.
Den är för övrigt redan klargjord. Jag tar friheten att citera mig själv från det inlägg du syftar på:
"För övrigt kan du jämföra andelen spaltmeter som pressen ägnat åt upptrappningen av Irak-konflikten med spaltcentimetrarna om Darfur. Där någonstans tror jag du hittar en av många anledningar."
En av många anledningar var det ja.
Och om du ändå ska påstå att jag inte har några åsikter, så läs vad jag skrivit först.
gladh skrev:Blablabla.
Markus skrev:Ja, det fanns en del kurder i antitåget - dock såg jag inga palestinasjalbeklädda 16 åringar eller näbbstövelförsedda 50-åriga kvinnor i prokrigståget. Såg du det?
Markus skrev:Varför är inte stenkastarna ute och demonstrerar för USA's hållning i Darfurfrågan?
Markus skrev:frågan är ...............huruvida du tycker det är lustigt att man* hävdar att Irakkriget är orättfärdigt samtidigt som avsaknaden är total på människor som anser det orättfärdigt med hästburna Arabmiliser som våldar och mördar byar i öknen i Sudan systematiskt, med understöd från regeringen.
Markus skrev:Är det inte intressant menar du att vänstern i sverige går i taket och anordnar demonstrationer när USA ska invadera en diktatur men inte så mycket som yppar ett ord - vad jag hört - om de pågående övergreppen i Darfur?
Markus skrev:Vilka?
Markus skrev:Så du menar att AFA inte känner till Darfur konflikten? Eller (v)? Var det tidningarnas fel/förtjänst att det blev så stora demonstrationer inför Iraks befriande?
Markus skrev:- Tycker du eller tycker du inte att det är tidningarnas fel/förtjänst?
- Om du svarar JA på det, betyder det då att de jag tidigare kallade vänstern är så pass lättledda att de hetsades till sina demonstrationer av Lena Mellin & C?
- Om du svarar NEJ, varför skrev du om det?
Chris Ash skrev:Japp, muslimerna borde ju veta sin plats!
Lär dig skriva vad du menar istället för vad du inte menar.
Domifuling skrev:Fröken, nu får du allt sluta kasta skit, läs igen (psst, militanta muslimer). Svårt att förstå eller känner du att du måste smutskasta mig och klarar inte av det på annat sätt än att ljuga?
Domifuling skrev:Går inte, du läser som du vill (se ovan), tar bort en del ord (se ovan), snurrar runt det och gissar dig fram till något (se ovan). Spelar ingen roll vad jag skriver när du inte kan läsa orden i den ordning dom står. Så igen, tala nu om hur jag resonerar när det gäller Adolf Hitler och försök hålla dig till texten jag skrivit, du behöver inte hitta på.
Vad du babblar. Jag har inget emot att du använder uttrycket arabmilis. Jag ställde en enkel fråga.Markus skrev:Jag väljer att inte besvara en sådan obegåvad fråga, men istället tar jag tillfället i akt att utbilda min gode gamla herre i att begreppet är allmänt vedertaget inom Svensk (liberal) journalistik - varför jag trodde det var politiskt korrekt nog att använda frasen. Om det är en milis bestående av araber så är det väl rimligtvis en arabmilis?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=285082
Chris Ash skrev:Dina snirklingar börjar bli tröttsamma, var ljuger jag nånstans?
Så de ickemilitanta muslimerna får lov att gå ut i strid hur mycket de vill? En militant muslim är en muslim som är beredd att ta till våld för att uppnå sina politiska mål. Alltså är muslimer enligt ditt inlägg inte berättigade till väpnad kamp och de som ändå bryter mot de reglerna ska avrättas summariskt? Detta är exakt vad som står i ditt inlägg och försök inte skyla över det med annat än att du inte vet innebörden av de ord du använder.
? Du uttrycker det som att jag sagt att muslimer ska veta sin plats, vilket är fel. Så ge upp det. Du vet mycket väl vad som menades med vad jag skrev men du vill smutskasta genom att få det att låta som jag skriver något annat än jag gör.Japp, muslimerna borde ju veta sin plats!
Alltså är muslimer enligt ditt inlägg inte berättigade till väpnad kamp och de som ändå bryter mot de reglerna ska avrättas summariskt?
Men vad är det med dig? Både jag och gladh(evt ännu fler) har klockrent citerat dig flera gånger! Det enda du gör är att haka upp dig som en gammal skivspelare och desperat försöker säga att det inte var så du menade.
Men kör i vind....
"Sedan anser jag faktiskt inte att bara för hitler å gänget va idioter så ska man förkasta allt dom gjorde. Det dom gjorde som är vettigt får inte bli ovettigt pga att dom smutskastade det, då vinner dom i längden. Ungefär precis som diskutionerna som va ifall man ska få sjunga svenska nationalsången i skolan eller inte, och allt pga idioter som har svenska flaggan på armen och är rasister. Men var så god, ta ut ovanstående ur sitt sammanhang å anklaga mig för att va rasist, fjolla."
Vad fan menar du med detta, om inte vad du skriver?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|