USA:s mindre smickrande historia

Status
Ej öppen för fler svar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:
Du börjar bli tröttsam själv. Vad syftar du på med inlägget ? Du uttrycker det som att jag sagt att muslimer ska veta sin plats, vilket är fel. Så ge upp det. Du vet mycket väl vad som menades med vad jag skrev men du vill smutskasta genom att få det att låta som jag skriver något annat än jag gör.

Men du skrev inte att NATO-soldaterna, som också är militanta, borde avrättas. Bara muslimerna. Synnerligen provocerande formulering.


Domifuling skrev:
Precis. Muslimer får slåss för sina politiska åsikter som resten av oss gör, inte genom att spränga skolor och utföra terror attentat. Att jag är för avrättningar, vad har det med saken att göra?

Sverige har militära styrkor. Vi kommer att slåss med vapen i hand om så behövs, liksom de flesta suveräna stater i världen. Den irakiska milisen inriktar sig på motståndarens militära styrkor och på vad de betraktar som överlöpare. Norrmännen och danskarna avrättade quislingar och stikkere genom "terrorattentat" under andra världskriget också. Visst stryker tiotals civila med när de bombar, men det gör det rätt ofta när amerikanerna och deras allierade slår tillbaka också.


Domifuling skrev:
Vart i ovanstående uttrycker jag några som helst åsikter om hitler (förutom att han va idiot)? Det är ungefär som att jag skulle använda din post ovan och säga att du tycker det är helt ok att militanta muslimer spränger skolor, vilket jag antar att du inte menade.

Vi lämnar Hitler därhän, resonemanget och debatten blir helt obegriplig när du först skriver att han gjorde vettiga saker och sen inte kan förklara vilka saker du menar.

Domifuling skrev:
Nu snackar vi inte om min missformulering i den posten, jag förklarade i någon post senare vad jag menade. Vart ligger problemet med det?

Det är just det jag menar, tänk igenom dina inlägg och skriv vad du menar direkt så slipper vi onödiga sidospår i tråden.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Mitt problem är tydligen att jag förenklat detta lite med att vid ett flertal tillfällen skrivit: "Frågan är..." eller "Frågan var...". Naturligtvis ska jag rätta till detta med att påtala att det borde varit plural, dvs "Frågorna är..." eller "Frågorna var...".

En snabb titt genom tråden ger mig följande information ang vilka frågor som faktiskt ställts och vilka svar du lyckats prestera.

Av sju frågor (fan att jag skrev "frågan" hela tiden) så har du svarat 3.5. För att vara en person som gör dig lustig över att jag inte besvarat dina frågor om var jag står bl.a. tidigare så är det väldigt svagt presterat.

Ok, vi tittar på de 3,5 frågor som skall vara kvar.

1. Ja, det fanns en del kurder i antitåget - dock såg jag inga palestinasjalbeklädda 16 åringar eller näbbstövelförsedda 50-åriga kvinnor i prokrigståget. Såg du det?
Svar: I ärlighetens namn kan jag säga att jag inte såg prokrigsdemonstrationerna live. Dock såg jag inte så många palestinasjalar eller näbbstövlar på TV-bilderna. Så det är nog som du säger.

2. (den fullständiga versionen)
Ja, men frågan är vilket du anser vara mest troligt, samt huruvida du tycker det är lustigt att man hävdar att Irakkriget är orättfärdigt samtidigt som avsaknaden är total på människor som anser det orättfärdigt med hästburna Arabmiliser som våldar och mördar byar i öknen i Sudan systematiskt, med understöd från regeringen.
Svar: Den har jag redan svarat på. Jag ansåg att situationen var allt annat än lustig. Dessutom är inte avsaknaden total, bara markant - vilket inte är lustigt det heller.
Att människor reagerar är bra, att folk inte engagerar sig för alla orättvisor i hela världen är synd men tyvär naturligt.

3.Är det inte intressant menar du att vänstern i sverige går i taket och anordnar demonstrationer när USA ska invadera en diktatur men inte så mycket som yppar ett ord - vad jag hört - om de pågående övergreppen i Darfur?
Svar: Här kan jag medge att jag missat frågan.
Jag tror att jag teoretiserade om huruvida man kunde tala om en enhetlig vänster (vilket jag fick ett medgivande om, iallafall att den var mer mångfaceterad än högern i Sverige). Dett skulle innebära att frågan vore intressantare om man istället funderade på varför Irakkriget enar vänstern (i mycket stor utsträckning) och konflikten i Dafur inte gör det.
Men oavsett är det intressant, ja.

3,5: - Tycker du eller tycker du inte att det är tidningarnas fel/förtjänst?
- Om du svarar JA på det, betyder det då att de jag tidigare kallade vänstern är så pass lättledda att de hetsades till sina demonstrationer av Lena Mellin & C:eek:?
- Om du svarar NEJ, varför skrev du om det?
- Tycker du eller tycker du inte att människor som ena dagen (okej, året) hojtar om mänskliga rättigheter och orättfärdiga krig bör engagera sig även i andra frågor angående mänskliga rättigheter, även då The Big Beast USA inte är inblandade?
Svar: Jadu den torde vara besvarad.

gladh
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är det fetmarkerade du missat, observera att det står prokrigståget nedan.

I övrigt börjar det likna något.

gladh skrev:
1. Ja, det fanns en del kurder i antitåget - dock såg jag inga palestinasjalbeklädda 16 åringar eller näbbstövelförsedda 50-åriga kvinnor i prokrigståget. Såg du det?


3,5: - Tycker du eller tycker du inte att det är tidningarnas fel/förtjänst?
- Om du svarar JA på det, betyder det då att de jag tidigare kallade vänstern är så pass lättledda att de hetsades till sina demonstrationer av Lena Mellin & C:eek:?
- Om du svarar NEJ, varför skrev du om det?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Det är det fetmarkerade du missat, observera att det står prokrigståget nedan.

I övrigt börjar det likna något.

Visst såg jag det, och jag svarade att
"I ärlighetens namn kan jag säga att jag inte såg prokrigsdemonstrationerna live. Dock såg jag inte så många palestinasjalar eller näbbstövlar på TV-bilderna. Så det är nog som du säger."

Vad är det du försöker säga? Att jag är otydlig eller att du missar vad jag skriver?

Den andra fetningen antar jag att du fortfarande funderar över.
Nåväl, om du ägnar lite tid åt mina inlägg så tror jag att du hittar en passus som går såhär "För övrigt kan du jämföra andelen spaltmeter som pressen ägnat åt upptrappningen av Irak-konflikten med spaltcentimetrarna om Darfur. Där någonstans tror jag du hittar en av många anledningar."
Jag är ledsen att jag skrev en av många, för tydlighetens skull kanske jag borde ha skrivit "en del av den totala förklaringsmängden", eller kanske "en bit av hela problematiken". Jag ber så mycket om ursäkt för den bristande stilistiken.

gladh
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
gladh skrev:
Visst såg jag det, och jag svarade att
"I ärlighetens namn kan jag säga att jag inte såg prokrigsdemonstrationerna live. Dock såg jag inte så många palestinasjalar eller näbbstövlar på TV-bilderna. Så det är nog som du säger."

Vad är det du försöker säga? Att jag är otydlig eller att du missar vad jag skriver?

Den andra fetningen antar jag att du fortfarande funderar över.
Nåväl, om du ägnar lite tid åt mina inlägg så tror jag att du hittar en passus som går såhär "För övrigt kan du jämföra andelen spaltmeter som pressen ägnat åt upptrappningen av Irak-konflikten med spaltcentimetrarna om Darfur. Där någonstans tror jag du hittar en av många anledningar."
Jag är ledsen att jag skrev en av många, för tydlighetens skull kanske jag borde ha skrivit "en del av den totala förklaringsmängden", eller kanske "en bit av hela problematiken". Jag ber så mycket om ursäkt för den bristande stilistiken.

gladh

På ett ger jag dig rett, på två är du hal. Jag vann tydligen Slippery Eel Award förra veckan, denna vecka har jag tufft motstånd. Må bäste man vinna.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
På ett ger jag dig rett, på två är du hal. Jag vann tydligen Slippery Eel Award förra veckan, denna vecka har jag tufft motstånd. Må bäste man vinna.

Jag förtydligar igen.
Frågan du ställde var (i kortform) är det media som piskat upp antikrigsdemonstrationen, JA eller NEJ.
Mitt svar är: varken eller. Mediaflödet har varit en av många bidragande faktorer.

Jag kan inte svara JA eller NEJ eftersom värden inte är svart eller vit.

gladh
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
gladh skrev:
Jag förtydligar igen.
Frågan du ställde var (i kortform) är det media som piskat upp antikrigsdemonstrationen, JA eller NEJ.
Mitt svar är: varken eller. Mediaflödet har varit en av många bidragande faktorer.

Jag kan inte svara JA eller NEJ eftersom värden inte är svart eller vit.

gladh

Vilka tror du är de andra faktorerna?
En kille på sporthoj.com som uttryckt sig i termer som Jag kan inte svara JA eller NEJ eftersom värden inte är svart eller vit. har blivit upplyst om att han inte står för sina åsikter, att han inte vågar ta ställning osv. För kännedom bara.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Vilka tror du är de andra faktorerna?
En kille på sporthoj.com som uttryckt sig i termer som Jag kan inte svara JA eller NEJ eftersom värden inte är svart eller vit. har blivit upplyst om att han inte står för sina åsikter, att han inte vågar ta ställning osv. För kännedom bara.

Ska det vara en anklagelse så var det lamaste jag sett på länge. Bättre kan du.

gladh
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
gladh skrev:
Ska det vara en anklagelse så var det lamaste jag sett på länge. Bättre kan du.

gladh

Det var dels en fråga och dels en upplysning, om du väljer att avstå från att redogöra för din åsikt eller rentav proklamera att du egentligen inte har någon så är det ok.

Lägg av med dimridåerna bara.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Det var dels en fråga och dels en upplysning, om du väljer att avstå från att redogöra för din åsikt eller rentav proklamera att du egentligen inte har någon så är det ok.

Lägg av med dimridåerna bara.

Du roar mig.

Jag tror att jag någonstans har skrivit att det självklart är en bidragande faktor att det är USA som går ut i krig, både såväl för pro- som antikrigsdemonstranterna. Sen nämnde jag att antalet spaltcentimetrar om respektive konflikt ochså varit bidragande.
Vad finns det att svara ja resp nej på? Av dig konstruerade antingen/eller- alternativ utan verklighetsförankring?

Om en mångfaceterad värld innebär dimridåer för dig så börjar jag förstå både ett och annat.

gladh
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
gladh skrev:
Du roar mig.

Jag tror att jag någonstans har skrivit att det självklart är en bidragande faktor att det är USA som går ut i krig, både såväl för pro- som antikrigsdemonstranterna. Sen nämnde jag att antalet spaltcentimetrar om respektive konflikt ochså varit bidragande.
Vad finns det att svara ja resp nej på? Av dig konstruerade antingen/eller- alternativ utan verklighetsförankring?

Om en mångfaceterad värld innebär dimridåer för dig så börjar jag förstå både ett och annat.

gladh


Det var ingen JA/NEj fråga, jag bad dig uttrycka vilka ytterligare faktorer som spelade in så att de jag skulle kalla något nedsättande inte passar på att demonstrera mot problematiken i Darfur och för USA's hållning då det är dene enda, eller en av få, som visar på något som helst samvete och ryggrad.

Beträffande dimridåerna så var tanken att påvisa att du börjar babbla om anklagelser när jag ställer en fråga, typisk avledande manöver när man vill slippa kärnfrågan.

Så världen är månfacetterad, det går alltså inte att svara ja eller nej på allt? Ok, gäller det även dina motdebattörer eller är det något du har ensamrätt på? Så nästa gång du ber mig visa på finansieringsalternativ för mina önskade skattesänkningar så behöver jag inte tänka till och prestera en lista, det räcker med att mumla om "mångfacetterad" och "svåra problem" för att komma undan?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Men du skrev inte att NATO-soldaterna, som också är militanta, borde avrättas. Bara muslimerna. Synnerligen provocerande formulering.

Har du totalt missat att vi inte längre tillåter folk att mörda pga. deras religion? Vad jag vet så tillåter vi inte kristna eller andra religioner att ta upp vapen heller. Det va ganska längesedan.

Sverige har militära styrkor. Vi kommer att slåss med vapen i hand om så behövs

Inte för våra politiska åsikter, inte heller kommer vi kidnappa något för att vi vill tala om hur våra döttrar ska få gå klädda i den irakiska skolan.

Vi lämnar Hitler därhän, resonemanget och debatten blir helt obegriplig när du först skriver att han gjorde vettiga saker och sen inte kan förklara vilka saker du menar.

Jag tycker inte vi ska lämna det eftersom du gång på gång drar upp det, i helt fel sammanhang och påstår skitsaker där du försöker påstå att jag e nasse eller polare med hille. Förklara istället vart jag yttrade några åsikter om hitler. Kom igen istället för att maska runt och försöka smita.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sluta känna er påhoppade och markera allt för sånt. DISKUSTERA ELLER SKIT I DET. Jag stänger tråden snart om det fortsätter med den dåliga attityden.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top