USID vill lära sig spela gitarr

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Jag vill lära mig spela gitarr och då vänder mig då till alla musikaliska SH'are.
Har ni några tips att ge mig? Vilken typ av gitarr skall ju köpa och var? Funkar det att lära sig själv mha. böcker eller ska jag försöka leta upp en kurs? :va

Tilläggas bör kanske att jag aldrig spelat något intrument (förrutom på musiklektionerna i högstadiet) och är nästintill omusikalisk. Dock så har jag bra "taktkänsla" om det skulle kunna vara till någon hjälp.
Är det någon mening att ens försöka eller ska jag lägga ner direkt? :huvet

heders!

ps. Om jag någon gång lyckas lära mig så lovar jag att lägga upp en liten truddilutt här ds.

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Jag driver http://www.svenskatabbar.com/

Där har jag bl.a. skrivit en guide i hur man läser sk. Tabulatur.

Jag tror absolut att det går bra att lära sig själv. Jag har lärt mig nästan allt själv, aldrig gått nån kurs eller så. Dock har jag en pappa som är grym på guran, så han lärde väl mig lite grann i början... Men det är inte särskilt mycket :) Träffade honom inte så himla ofta då så...

Har du ingen polare som kan lära dig lite grund-ackord osv?

En viktig sak, tycker jag, är att man måste hitta låtar man tycker är bra, men ändå lättspelade! Då blir det lite roligare och man tröttnar inte lika lätt. Ge dig inte på för svåra låtar direkt, då tröttnar du snabbt...

Du måste även ha mycket tålamod i början. Det är svårt och man blir lite smått galen ibland... Kramp i näven osv... Men ge inte upp! Det blir bara roligare ju bättre man blir :)

Lycka till! :tummenupp

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag har försökt lära mig 1½ år nu men det går inte. Lyckas dock få fram en hel del oljud ur gitarren så det är kul ändå! Köp en gura bara och leta tabbar på nätet, digitala "gitarrkurser" på DC, och nöt lite ett tag. Sen när du märker att det inte går att lära sig kan du ju ta en kurs ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför ska alla som försöker lära sig lira gura börja med introt till "Smoke on the water" och nöta just det åtta timmar om dan?

Det har gått så långt att jag kräks snart åt orginalet också.

Annars är det bara kul med folk som kan spela, själv är jag tondöv och utan taktsinne, jag är så jävla talanglös att det enda jag fick lära mig på musiken i skolan var hur man bar förstärkare, drog kabel och drack kopiösa mängder sprit...

FreddaGädda

Guest
GuW skrev:
2688442 Varför ska alla som försöker lära sig lira gura börja med introt till "Smoke on the water" och nöta just det åtta timmar om dan?

Det har gått så långt att jag kräks snart åt orginalet också.

Annars är det bara kul med folk som kan spela, själv är jag tondöv och utan taktsinne, jag är så jävla talanglös att det enda jag fick lära mig på musiken i skolan var hur man bar förstärkare, drog kabel och drack kopiösa mängder sprit...

Har du nån bra sida, du tycks hacka ganska bra på dig själv i diverse trådar ;).

"Jag kan vara före-modell för det mesta som är hälsosamt, nyttigt, etc, etc."

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
USID skrev:
2688284
Har ni några tips att ge mig? Vilken typ av gitarr skall ju köpa och var?

Är det akustiskt eller elektriskt du är ute efter?

Beror lite på hur mycket pengar du har att röra dig med men generellt sett behöver inte en bra gitarr vara speciellt dyr. Vilken gitarr du ska ha beror såklart på vad du vill spela, Fender Stratocaster är enligt mig den bästa allroundgitarren men inte alla gillar singlecoilmickar, de är inte tillräckligt heta för hårt distad musik till exempel. Priserna börjar på runt 2000kr för en begagnad Mexikotillverkad budgetstrata upp till hur mycket som helst för gamla 50-talsex. Jag brukar rekommendera en begagnad japantillverkad.

USID skrev:
2688284
Funkar det att lära sig själv mha. böcker eller ska jag försöka leta upp en kurs? :va

Tilläggas bör kanske att jag aldrig spelat något intrument (förrutom på musiklektionerna i högstadiet) och är nästintill omusikalisk. Dock så har jag bra "taktkänsla" om det skulle kunna vara till någon hjälp.

Funkar skitbra att lära sig själv som sagt. Spela till favoritskivor är ett klockrent sätt och att läsa tab är jättelätt. Såfort du kan dina första tre ackord är det dessutom dags att hitta några andra musikgalningar och starta ditt första band, det är få saker som är roligare.....

Tänk på att du ska ha en förstärkare också om det är elgura du ska lira, och eftersom man aldrig vet när man ska spela med ett band så bör man ha tillräckligt med kräm för att kunna hålla jämnt med en högljudd trummis. Åtminstone 15W om det är en rörstärkare och 30W om det är en transistordito är en ok tumregel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
FreddaGädda skrev:
2688585 Har du nån bra sida, du tycks hacka ganska bra på dig själv i diverse trådar ;).

"Jag kan vara före-modell för det mesta som är hälsosamt, nyttigt, etc, etc."

Mina bra sidor är självdistans och humor, många som känner mig påstår att jag har fler, men det kanske dom bara säger för att vara snälla. :D

Jag tror inte på att slå sig för bröstet i tid och otid, förr eller senare har man en massa att leva upp till.
Jag kan leva upp till att vara tondöv och utan taktsinne, och inte så jäkla snygg och tränad, många människor har betydligt svårare att leva upp till förväntningarna dom själva har skapat omkring sig själva.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Passar på att låna tråden och fråga om du kan rekommendera nån förstärkare till en sån som mig, dvs. ganska dålig på att spela men som gärna vill och försöker.
Jag kan tänka mig att lägga kanske 4-5000:- och den ska funka bra både till såväl riktigt distat som cleant ljud för hemmabruk. Har inga planer på att använda den vid konserter direkt... :gnissla

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
newstead skrev:
2688640 Passar på att låna tråden och fråga om du kan rekommendera nån förstärkare till en sån som mig, dvs. ganska dålig på att spela men som gärna vill och försöker.
Jag kan tänka mig att lägga kanske 4-5000:- och den ska funka bra både till såväl riktigt distat som cleant ljud för hemmabruk. Har inga planer på att använda den vid konserter direkt... :gnissla

För det ändamålet tycker jag Vox Valvetronix-serie funkar klockrent, jag har själv den dyrare AD120VT-varianten som hemmastärkare och backup-rigg. Men det finns billigare, varför inte denna...http://www.dolphinstreet.com/amps/vox_ad50vt du får en ny sån för de pengarna du snackar om, vill du ha en mindre och behändigare så finns det både en 15 och en 30 W, jag tror 15 wattaren kostar 2000kr och för de pengarna låter den verkligen asbra, malle är det i den också, tror faktiskt man skulle kunna köra mindre gig med den lille elakingen!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
2688720 För det ändamålet tycker jag Vox Valvetronix-serie funkar klockrent, jag har själv den dyrare AD120VT-varianten som hemmastärkare och backup-rigg. Men det finns billigare, varför inte denna...http://www.dolphinstreet.com/amps/vox_ad50vt du får en ny sån för de pengarna du snackar om, vill du ha en mindre och behändigare så finns det både en 15 och en 30 W, jag tror 15 wattaren kostar 2000kr och för de pengarna låter den verkligen asbra, malle är det i den också, tror faktiskt man skulle kunna köra mindre gig med den lille elakingen!
Tackar för tipsen, ska försöka släpa mig till musikbörsen och kolla om dom har någon man kan klämma lite på :)

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
USID skrev:
2688284 Jag vill lära mig spela gitarr och då vänder mig då till alla musikaliska SH'are.
Har ni några tips att ge mig? Vilken typ av gitarr skall ju köpa och var? Funkar det att lära sig själv mha. böcker eller ska jag försöka leta upp en kurs? :va

heders!

ps. Om jag någon gång lyckas lära mig så lovar jag att lägga upp en liten truddilutt här ds.

Om du ska ha en gitarr så ska du helst ha en Gibson les paul, extremt lättspelad och härlig. Men om du vill snåla kan du köpa en yamaha eg112 (budget och bara skit enligt mig). Kolla på: www.musikbörsen.se. Om du har bra taktkännsla kan du börja spela bas istället, det är enklare än gitarr, men inte lika roligt. Jag har spelat bas i 7 år och gitarr i 5 år.

Lycka till:tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
kleinealf skrev:
2689145 Om du ska ha en gitarr så ska du helst ha en Gibson les paul, extremt lättspelad och härlig. Men om du vill snåla kan du köpa en yamaha eg112 (budget och bara skit enligt mig). Kolla på: www.musikbörsen.se. Om du har bra taktkännsla kan du börja spela bas istället, det är enklare än gitarr, men inte lika roligt. Jag har spelat bas i 7 år och gitarr i 5 år.

Lycka till:tummenupp

Största problemet med Les Paul som nybörjargitarr, förutom att den är dyr som fan, är att den är väldigt endimensionell, den har ett ljud och det är skitbra men jag tycker ärligt talat att Les Pauler är värdelösa till mediokra på allt annat än distad rock-hårdrock, alldeles för mörkt och grumligt ljud.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
GuW skrev:
2688442 Varför ska alla som försöker lära sig lira gura börja med introt till "Smoke on the water" och nöta just det åtta timmar om dan?...

Det är för att Stairway To Heaven är för svår att börja med.

Innan man börjar spela fattar man inte vad man vill ha av en gitarr.
När man har spelat ett tag börjar man fatta vad man vill ha egentligen:
Rak hals, akustisk eller elektrisk, nylon eller stål strängar, hårda eller
mjuka strängar, tunn eller tjock hals, smal eller bred greppbräda, platt
eller välvd greppbräda, stränghöjd, humbucker eller single-coil mickar,
svajarm eller inte ...

Mitt tips är att börja med en billig spelbar skräpgitarr som du har råd att
byta ut när du börjar fatta vad du vill ha egentligen.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
BostonGurka skrev:
2689298 Det är för att Stairway To Heaven är för svår att börja med.

Innan man börjar spela fattar man inte vad man vill ha av en gitarr.
När man har spelat ett tag börjar man fatta vad man vill ha egentligen:
Rak hals, akustisk eller elektrisk, nylon eller stål strängar, hårda eller
mjuka strängar, tunn eller tjock hals, smal eller bred greppbräda, platt
eller välvd greppbräda, stränghöjd, humbucker eller single-coil mickar,
svajarm eller inte ...

Mitt tips är att börja med en billig spelbar skräpgitarr som du har råd att
byta ut när du börjar fatta vad du vill ha egentligen.

Delvis sant, men köp inte så dålig gura att det är trist att spela,
Jag började för 2.5 år sen genom att jag köpte en skitsnygg gura och sen bestämde mig för att lära mig att spela. efter ett tag kände jag att jag inte utvecklats något nämnvärt längre, då tog jag gitarrlektioner, har hittat en student på musiklärarutbildningen på universitetet. Så jag kan rekommendera att leta på högskolor etc. efter blivande musiklärare.
det är alltid roligt att få gå in i en riktigt skitig studentkorridor och sitta på köksstolar i ett tonfiskluktande studentrum. :D

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Mitt tips är att knalla till musikaffären och köp deras billigaste akustiska gitarr med nylonsträngar. Lättspelat och skonsamt mot fingrarna
Du bör få en för 500-800kr

Slutade lira för några år sen, men spelade mycket på en stålsträngad Fender akustisk, med mic. Mycket bra gitarr förr oss amatörer!
Väldigt trevligt ljud
Kostade 3000-4000

Stålsträngad låter mycket bättre men tar fasen så mkt mer på fingrarna när man är nybörjare. Du vill ju kunna spela mer än 5 minuter per dag

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Nån som har tips på pianosidor för nybörjare? Vilken not är vilken tangent :tungan och lite enkla noter

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Chris Ash skrev:
2689281 Största problemet med Les Paul som nybörjargitarr, förutom att den är dyr som fan, är att den är väldigt endimensionell, den har ett ljud och det är skitbra men jag tycker ärligt talat att Les Pauler är värdelösa till mediokra på allt annat än distad rock-hårdrock, alldeles för mörkt och grumligt ljud.

håller med, desto utom tycker jag inte att dom e speciellt sköna att spela på (fast det e bara jag kanske??)

tycker att tråskaparn ska satsa på squier strata ( billig och bra nybörjargura) + billig stärkare och overdrive eller dist pedal.

musikbörsen, jam mfl brukar ha paket med allt du behöver så det e bara att åka in å klämma:tuttar

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0