ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
50/50 är ju (ungefär) vad riktiga hojar har.....GuW skrev:2669633Däremot har dom helt annan viktfördelning, så att fotbromsen är minst lika bra som (den alltid underdimensionerade) frambromsen.
Viket innebär att dom har 50% fram/bak fördelning, och det är sällan man behöver utnyttja mer än 50% broms vid vanlig glidarkörning.
Det är tyngdpunkten och hjulbasen som avgör hur mycket fram resp bakhjul kan bromsas.
Så visst, en glidare m låg tyngdpunkt, långt bak o lång hjulbas gör att bakbromsen
betyder mer. Men det blir iaf betydligt sämre än med (en bra) frambroms oxå.
Fattar inte hur/om nån i trafiken kan nöja sig m t.ex. 60 m bromssträcka när man kan ha 40 m.
F.ö. om jag kommer ihåg rätt från bilden på frambromslösa hojen så hade den inte alls
nåt glidarstuk på det sättet.
/u