Utan frambroms...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
GuW skrev:
2669633 Däremot har dom helt annan viktfördelning, så att fotbromsen är minst lika bra som (den alltid underdimensionerade) frambromsen.
Viket innebär att dom har 50% fram/bak fördelning, och det är sällan man behöver utnyttja mer än 50% broms vid vanlig glidarkörning.
50/50 är ju (ungefär) vad riktiga hojar har..... :va

Det är tyngdpunkten och hjulbasen som avgör hur mycket fram resp bakhjul kan bromsas.
Så visst, en glidare m låg tyngdpunkt, långt bak o lång hjulbas gör att bakbromsen
betyder mer. Men det blir iaf betydligt sämre än med (en bra) frambroms oxå.
Fattar inte hur/om nån i trafiken kan nöja sig m t.ex. 60 m bromssträcka när man kan ha 40 m.

F.ö. om jag kommer ihåg rätt från bilden på frambromslösa hojen så hade den inte alls
nåt glidarstuk på det sättet.
/u
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
-=MaCCan=- skrev:
2668516 Satt precis och bläddrade i senaste MC tidningen.
Ofta ser man custom gjorda hojar som inte har någon frambroms, så även i detta nr. En custom hoj med moto gp motor på 200+ hk och rätt ball.

Men jag fattar inte varför man väljer bort frambroms :va
Hur kul kan det vara att köra en hoj som går som f#n men inte kan stanna??
Och det där med att det är snyggt utan håller inte...eftersom stora feta skivor och ok är cool och inget annat.

Eller har jag missat något i det här med avsaknad av frambroms :confused:
Det är väl den med KR5 motor du menar?
Den är byggd som en amerikansk flat track racer .Flat track kan väl liknas vid speedway men banorna är lite längre, hojarna tyngre och större.
Jag lägger med en bild på en SV 1000 baserad flattracker så du ser hur de ser ut.
Frambroms används inte i flat track, man tar kurvorna på sladd jmfr speedway
 

Bifogat

  • sv_flat_track.jpg
    sv_flat_track.jpg
    104 KB · Visningar: 132

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ulf_lundin skrev:
2669951 50/50 är ju (ungefär) vad riktiga hojar har..... :va

Näe, riktiga hojar har 95%/5% ungefär, så fort man nyper lite inspirerat på frambromsen så har man ju bakkdäcket i luften, innan dess kan man väl hinna bromsa lite med startibackepedalen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
GuW skrev:
2671289 Näe, riktiga hojar har 95%/5% ungefär, så fort man nyper lite inspirerat på frambromsen så har man ju bakkdäcket i luften, innan dess kan man väl hinna bromsa lite med startibackepedalen.
Knappast viktfördelning; vilket var vad jag talade om.
(Att (riktiga) hojar ställer sig på framhjulet vid tvärnit är så elementärt att t.o.m. jag vet det.)
/u
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Men om man läser vidare i reportaget om Roland Sands bygge så står det att han ska ta ut den på banan och köra lite (som den gamla roadracingförare han är) så fort han hade fått dit en frambroms.. Jag antar att han struntade i den tills hojbyggarVM var avgjort..

Förbannat läckert bygge för övrigt..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ulf_lundin skrev:
2671740 Knappast viktfördelning; vilket var vad jag talade om.
(Att (riktiga) hojar ställer sig på framhjulet vid tvärnit är så elementärt att t.o.m. jag vet det.)
/u

Aha, jag pratade om bromsfördelning, glidare har ungefär 50/50, på grund av sin viktfördelning som är 275kg bak, 25kg fram ungefär :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top