Utan körkort?

bech

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Ingen än =/
Enkel fråga, kör du eller har du kört MC utan behörighet för fordonet?

Enkel fråga 2, tar du/tog du MC kortet för att du inte ska bli fälld eller få böter när polisen stoppar dig eller tar du det för att du tycker det är viktigt att ha när du kör MC?
(Fråga 2 utgår ifrån att du har vanligt b-körkort samt lite trafikvett och erfarenhet).

Vore kul o höra åsikter.

mvh

elliott3

Brutal
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Hånda Tusen ÄRR ÄRR
bech skrev:
Enkel fråga, kör du eller har du kört MC utan behörighet för fordonet?

Enkel fråga 2, tar du/tog du MC kortet för att du inte ska bli fälld eller få böter när polisen stoppar dig eller tar du det för att du tycker det är viktigt att ha när du kör MC?
(Fråga 2 utgår ifrån att du har vanligt b-körkort samt lite trafikvett och erfarenhet).

Vore kul o höra åsikter.

mvh

Fråga ett: Nej

Fråga två: Jag tog kortet för att morsan aldrig skulle släppa ut mig på vägarna utan...

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
jag körde lätt MC utan körkort, för att jag inte hade råd att ta nåt.

Sen när man fick lite pengar så tog jag kort för tung.

varför ? tja främst för att försäkringen ska gälla och slippa risken att bli tagen för olovlig körning.

Jag menar, körkortet har man ju resten av livet, ganska billig investering, värre med flygcert och skit som ska hållas aktiva hela tiden.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
1. Nej, mer än på gatan.. men det kan ju inte gillas
2. Har aldrig tänkt på det, ser det som ganska uppenbart att ha körkort för att köra

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Enkel fråga 1: Jag Har kört MC utan behörighet.

Enkel fråga 2: Fälld eller att få böter skulle jag få vilket fall om polisen stoppar mig, (sporthoj juh). Körkortet har jag för att ha gottsamvette när jag kör, dessutom gäller försäkringarna mycket bättre.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
1) Körde min kusins GSX 400 FWS en kort sväng när jag var 15...
2) För att det är lag på det

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
1. Ja, har kört utan KK
2. Konstig fråga men jag ser det som naturligt att ta kort för att slippa bekymmer.

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag måste vara den fjantigaste....

jag tog mitt körkort i grekland första gången 80cc 15min 200kr

när jag sedan kom hem till sverige kände jag att det jag lärde mig i grekland EJ kändes tillräckliga för att köra MC i sverige, så då tog jag kortet även här innan jag körde en meter MC (fick ej konvertera kortet från grekland)...

och med facit i handen så är det nog relativt bra beslut... sett "coola" killar på nya sporthojar som knappt kan köra hojen utom då raktfram....

det är fan så ocoolt att inte kunna hantera det man har mellan benen.... (som flickan sa)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
men som jag nu förståt det så om jag smälde cykeln och hade den trafik försäkrad aa låt säga jag körde på någon som är det värsta som kan hända så får jag endast en höjd självrisk

har jag helförsäkring så kan jag få problem att få ut på den men i vissa fall funka

är jag å cyklar? inget jag tror såhär svar tack :tummenupp

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR1000RR
1. Körde utan KK dom 2 första säsongerna
2. För att slippa va orolig när man var ute körde.

(en kul grej, 5 dagar efter det att jag hade fått KK blev jag stoppade för kontroll av KK.. :) )

bech

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Ingen än =/
Honda forever skrev:
1. Körde utan KK dom 2 första säsongerna
2. För att slippa va orolig när man var ute körde.

(en kul grej, 5 dagar efter det att jag hade fått KK blev jag stoppade för kontroll av KK.. :) )

Anledningen till att jag just ställde denna fråga var att jag själv funderade på att gå i dina fotspår :p. Dvs köra mc utan kort tills man lyckats ta kort.
D e ju inte direkt så att man tar körkort på en dag här i sverige och enligt mina tidigare moppe-erfarenheter samt VANLIG cykel så är d ingen större svårighet att skaka av sig polisen.

Där emot skulle jag nog aldrig våga sätta mig i en bil utan körkort. (fast jag har ju haft bilkort i 2 år snart)

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
bech skrev:
Anledningen till att jag just ställde denna fråga var att jag själv funderade på att gå i dina fotspår :p. Dvs köra mc utan kort tills man lyckats ta kort.
D e ju inte direkt så att man tar körkort på en dag här i sverige och enligt mina tidigare moppe-erfarenheter samt VANLIG cykel så är d ingen större svårighet att skaka av sig polisen.

Där emot skulle jag nog aldrig våga sätta mig i en bil utan körkort. (fast jag har ju haft bilkort i 2 år snart)
min åsikt, men detta lät dumt & onödigt. :3freak

bech

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Ingen än =/
granath_ skrev:
min åsikt, men detta lät dumt & onödigt. :3freak

Jo det håller jag med om, men vad gör man när man skulle kunna döda för att få köra mc? :). Grejjen är att jag ska ju ta kort men att ha en båge som bara står och man inte kan köra. D e ju som om när man är godisugen och brorsan har en godispåse som ligger framme, man vet att det är dumt att ta men om man tar lite så kanske han inte märker >=)

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
1. körde 125 dt olagligt kompisarna skaffade moped och alla trimmar ju
så jag tyckte det var lika bra att skaffa en 125 på en gång

2. man växer ju upp och blir litte mer medvetten om risker och straff
och sen är det ju inte så roligt att bli nojig så fort man ser en polisbil

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
fråga1: provkörde en polares 125 då man var 18
har även provat min gsxr750 ostrypt, som var skitkul :yoparty

fråga2: tog kortet för att jag inte ens hade tanken att köra utan, man vet aldrig om man skulle bli stoppad, sen så lärde jag mig en massa på att ta det. iof så har man lärt sig bra mycket mer genom att läsa på SH och att köra själv :hihi

bech

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Ingen än =/
Kapten Blåskägg skrev:
bech skrev:
enligt mina tidigare moppe-erfarenheter samt VANLIG cykel så är d ingen större svårighet att skaka av sig polisen.
QUOTE]

:kocko

Jag kan ju medela att jag dragit farbror blå X antal gånger med crossmoppe samt scooter + att jag har lyckats cykla ifrån en polisbil inne i stan (även om d tog en stund).
Om det får dig och må bättre så kan jag ju avslöjja att både pappa och styvmorsan är poliser.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024