MarcusKarlsson
knegare
Tok-brist på konstruktörer. Men det kanske inte lockar?
Hur blir man en sån?
Hur blir man en sån?
Inte en enda av dessa hade några direkta kunskaper i ritningsteknik alls. För att plugga 4 år på högskola och sedan inte kunna en sådan vital sak tycker jag är rätt värdelöst rent ut sagt.
Detta beror säkerligen på skolorna och det skiljer säkert sig mycket från skola till skola, men ändå.
Jag hade också tänkt att börja plugga men om du talar om hur man blir ekonomiskt oberoende istället på fem år så blir jag ju hellre det faktiskt. Seså, berätta nu
Vad menade du med att dom inte hade några direkta kunskaper i ritningsteknik?
Är det nått rent ritningstekniskt med papper och penna?
Men herregud! Kan det vara möjligt. Hur har detta kunnat undgå regeringen? Ring omedelbart Sven-Otto Littorin och berätta att du har lösningen på arbetslösheten i Sverige. Fantastiskt, alla som saknar arbete kan i själva verket börja arbeta och tjäna 25-35000 kr i månaden. Hurra!Är man lite framåt så hittar man lätt jobb som inte kräver högskoleutbildning men ändå ger 25-35k i månaden.
Rent ekonomiskt är det tveksamt om det faktiskt lönar sig att studera, man kan inte räkna med att hamna över 30.000 i lön bara för att man har en högskoleutbildning tyvärr.
Är man lite framåt så hittar man lätt jobb som inte kräver högskoleutbildning men ändå ger 25-35k i månaden.
5års avsaknad av inkomst säg 30000x5x12=1,8milj lägg därtill att du kommer att ha en studieskuld som äter upp ca2000kr av din lön varje månad, det tar ett tag att tjäna ikapp det.
Plugga ska man gör för att det är kul med ett jobb som man är intresserad av.
Ska man tjäna stora pengar krävs spetskompetens vilket kräver ett intresse av det man håller på med.
Hoppas att det håller i sig i två år
Edit
Att läsa till civ-ing är mycket tuffare än högskoleingenjör. Att läsa på någon känd skola som tex chalmer eller KTH ger nog en liten fördel. Men huvudsakligen är det nog hur du är som person.
Att läsa till civ är tuffare och kan ge bättre lön men också mera inkomstbortfall samt kostnader.
Att tänka på om man funderar på civ. ing. utbildning är att matte är en MYCKET stor del av utbildningen. Väldigt många på min linje hoppade av redan första året pga. just all matte. Sen kommer fysiken där all matte skall tillämpas på det = ännu fler avhopp... Först därefter drar egentligen den "riktiga" utbildningen igång när man börjar sin inriktning i tvåan eller trean.
Anledningen till all matte/fysik är i flera fall bara att öka problemlösningsförmågan = du läser den inte för att du senare ska sitta och räkna matte resten av livet.
Mavve har hittat det alla anmdra har sökt efter Han tror man blir ekonomiskt oberoende av att jobba offshore tippar jag på, vad han inte tänker på är att man bränner lätt 1 mille eller två på ett år utan problem. Iaf när man är korkad.
Men herregud! Kan det vara möjligt. Hur har detta kunnat undgå regeringen? Ring omedelbart Sven-Otto Littorin och berätta att du har lösningen på arbetslösheten i Sverige. Fantastiskt, alla som saknar arbete kan i själva verket börja arbeta och tjäna 25-35000 kr i månaden. Hurra!
En snickare i storstad ligger ganska lätt över 30k i månaden om man söker sig till stora företag och ackord. Orkar man ligga borta i veckorna så hamnar "pengar ut" på ca 25k, jobbar du under jord så ännu mer.
Alltså man ska inte utbilda sig för pengarna utan för att man ska trivas med sitt jobb.
En snickare i storstad ligger ganska lätt över 30k i månaden om man söker sig till stora företag och ackord. Orkar man ligga borta i veckorna så hamnar "pengar ut" på ca 25k, jobbar du under jord så ännu mer.
Alltså man ska inte utbilda sig för pengarna utan för att man ska trivas med sitt jobb.
Hur många timmar gör du då?
Snickaren är oftast utbildad ett par år.
Jag har jobbat som outbildad snickare i hela Sverige och hade då lön runt 25. Tyckte jag var rätt sjysst då jag inte har nåt yrkesbevis.
De som fastnat i lågavlönade träsket hade nog gjort det mesta bara för just pengarna.
Ibland har jag lön på 50tusen i månaden och då skiter jag rätt stort i om det är motbjudande hela månaden, oftast är det inte det heller men ibland kan det ju vara lite trist. Fast när väl lönen kommer kan man ju glädja sig åt det.
5års avsaknad av inkomst säg 30000x5x12=1,8milj ....snip
Sen just studenterna, dom flesta som pluggar är ju mongo?
Håller på med overaller, går omkring med oviktiga papper och dricker kaffe-latte
fyfan alltså.
Sen just studenterna, dom flesta som pluggar är ju mongo?
Håller på med overaller, går omkring med oviktiga papper och dricker kaffe-latte
fyfan alltså.
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |