Nu är jag klar
Nu är jag klar
Skön uppdatering!
Vad blev det av det hela?
(Behöver idéer att bolla med dotter. Hon har beslutsvånda).
Nu är jag klar
Grattis. Vad blev du för sorts ingenjör?
Civ.ing Maskinteknik på Chalmers, master i Production Engineering.
Generellt sett väldigt nöjd med allt, och har haft förmånen att nu sluta lite tidigare än planerat.
Arbetsmarknaden ser halvbra ut, men dit jag söker mig är det inte konjunkturkänsligt men alltid
svårt att få jobb, pga av höga krav.
Mao. har inget jobb än, men har några processer igång.
Mavve har hittat det alla anmdra har sökt efter Han tror man blir ekonomiskt oberoende av att jobba offshore tippar jag på, vad han inte tänker på är att man bränner lätt 1 mille eller två på ett år utan problem. Iaf när man är korkad.
Du har inte sett Mavves garage märker jag.
Civ.ing Maskinteknik på Chalmers, master i Production Engineering.
Generellt sett väldigt nöjd med allt, och har haft förmånen att nu sluta lite tidigare än planerat.
Arbetsmarknaden ser halvbra ut, men dit jag söker mig är det inte konjunkturkänsligt men alltid
svårt att få jobb, pga av höga krav.
Mao. har inget jobb än, men har några processer igång.
Skulle jag leva om mitt liv skulle jag nog inte pluggat 5 år till civ.ing, utan kanske kört högskoleingenjör istället och sen satsat hårt framåt i arbetslivet.
Hört att det råder lite annorlunda tider nu på arbetsmarknaden då det finns väldigt många civ.ingenjörer - hur ska man kunna konkurrera med dessa människor om samma plats utan att gå ner i lön ganska rejält? Om det räcker ens då, vet att det finns civilare som är redo att gå in på låga löner dessutom.
Missförstå mig inte. civ.ing examen är mycket bra trots att den kanske inte är så anpassad till arbetslivet (som jag skulle vilja). Dock är det en mycket bra plattform oavsett. Är det något man får lära sig så är det att tänka, så man är mer än väl kapabel att ta andra jobb som kanske inte är direkt relaterade till det man läst.
Jag tror generellt att civ.ing utbildningarna är för teoretiska. Jag är själv civ ing, men ytterst lite av det man lärde sig går att applicera i verkliga livet. Där brottas man med andra saker såsom projketledning, ledarskap, ekonomi etc.
Att tex läsa en kurs i projektledning på högskola är ungefär som att få berättat för sig hur man cyklar, och sen tro att man kan cykla efter det. Värdelöst alltså. Slöseri med tid.
Verkliga arbetslivet kräver helt andra förmågor än det man lär sig på högskolan, och jag kan inte begripa varför man inte stöper om de högre utbildningarna till att bli mer yrkesförberedande.
Skulle jag leva om mitt liv skulle jag nog inte pluggat 5 år till civ.ing, utan kanske kört högskoleingenjör istället och sen satsat hårt framåt i arbetslivet.
Fan vad nice! Grattis! Precis den mastern jag är intresserad av!
Började maskin på Lindholmen 2012, så har alltså snart läst ett år. Inga omtentor hittills och då har man klarat av en del tunga kurser (väntar fortf svaret från min tenta i termon, men borde gått bra).
Det är ju dags att snegla på inriktning och det lutar åt produktionsteknik, delvis för att det är intressant och delvis för att de specifika kurserna verkar vara roligare.
Genom att välja flervariabel analys, matematisk statistik, matematisk överbryggning och fortsättningskurs i hållf blir jag behörig att söka till production engineer senare. Jag har massa frågor till dig egentligen, men känner att det skulle vara jobbigt att få ut allt i en post.
Vad tycker du om mastern? Hur är svårighetsgraden? Känner du att de två extra åren som du läst ger dig något mer rent karriärsmässigt? Kommer det vara enklare att få jobb nu, än om du istället hade nöjt dig med kandidatexamen?
Jag har tveksamheter inför de två extra åren för att jag känner ibland att det är mer värt att satsa de två extra åren på att få in en fot i ett företag, och sen jobba upp sig eventuellt. Vad tycker du? Du snackar ju om de höga kraven de ställer på en som arbetssökande, hur svårt ser det ut att vara? Hur går det för dina kamrater?
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |