Vad är det med motorhelvetet?!
Har en gammal Suzuki DT 150 (V6) -1990 på båten.
Har tidigare haft startproblem med båten och bytte därför kallstartsventil och soppapump.
Motorn är fortfarande tjurig stundtals men startar nuförtiden utan startgas. Sjösatte gladerligen förra helgen och skulle ut men den turen slutade med ilska och den ilskan håller i sig. Givetvis har jag försökt plöja varenda forum jag hittat och googlat mig trött så jag konsulterar allsmäktige SH.
Symptom:
- Motorn går finfint på neutral och även på växel med lägre belastning. När jag däremot gasar på så brassar den först iväg som ett skållat troll(som den skall) men efter 5-10, kanske 15 sekunder så är det som att någon stängt soppakranen för utan förvarning sjunker varvtalet och så dör den...
Vad jag gjort:
- För att eliminera möjligheten för skit i tanken har jag idag kört med lös tank med annan blåsa.
- Bytt soppapump.
- Kört CRC förgasarrent och även Ki-Akut i soppan.
Jag är "säker" på att det inte sitter i förgasarna. Dels är det 3 stycken förgasare och motorn går jämt och fint när man ligger och kör på 800-3000varv. Skit i förgasarna borde ge ojämnare gång och påverka hela registret.
Motorn går bra på 4000-5000 varv utan växel.
Idag åkte jag ut, tuffade i tio minuter på 1500-2000 varv och gasar på. Båten drar iväg och är påväg upp i planing, varvet stiger 3000-4000-4500 och någonstans runt 5000varv är det som om någon slår av gasen helt och motorn dör.
Därefter tar det en bra stund innan jag lyckas starta den, det låter som om den inte får soppa och alltså inte tänder.
Till slut startar den och jag lägger mig och cirklar runt i ca 10 minuter på 2000-2500rpm utan några problem.. Börjar långsamt öka till 3000rpm, fortfarande utan problem... Märker att den börjar vilja ta sig upp i planing så jag ger lite mer gas, 3100-3200-3300-3400 ... tror att den skall vara med men plötsligt, runt 3500 är det som om någon slår av gasen helt återigen... Denna gång slår jag av själv och motorn håller sig igång och jag kan återigen tuffa runt obehindrat mellan 2000-2500rpm och jag ger upp och åker tillbaka till bryggan.
Vattafakka satans djävla motorhelvetes!
Vad kan det vara?
Tändstift?
- Njae, svårt att tänka mig att 6 stift ger upp så plötsligt
Förgasare
- Njae, tre förgasare till 6 cyllar och en så jämn gång men så plötslig död gör att jag har svårt att tro att det är förknasarna.
Blåsan
Bytt och dessutom kört med extern dunk med påtaglig häverteffekt då den stod relativt högt.
Det jag är inne på nu är gamla slangar(de i motorhuset från kopplingen/genomföringen och fram till soppapumparna) där någon av den kollapsar vid belastning p.g.a att det ökade undertrycket i dem eller om något släppt inuti som sätter igen vid högre genomströmning som en backventil...
Några andra förslag?
Har en gammal Suzuki DT 150 (V6) -1990 på båten.
Har tidigare haft startproblem med båten och bytte därför kallstartsventil och soppapump.
Motorn är fortfarande tjurig stundtals men startar nuförtiden utan startgas. Sjösatte gladerligen förra helgen och skulle ut men den turen slutade med ilska och den ilskan håller i sig. Givetvis har jag försökt plöja varenda forum jag hittat och googlat mig trött så jag konsulterar allsmäktige SH.
Symptom:
- Motorn går finfint på neutral och även på växel med lägre belastning. När jag däremot gasar på så brassar den först iväg som ett skållat troll(som den skall) men efter 5-10, kanske 15 sekunder så är det som att någon stängt soppakranen för utan förvarning sjunker varvtalet och så dör den...
Vad jag gjort:
- För att eliminera möjligheten för skit i tanken har jag idag kört med lös tank med annan blåsa.
- Bytt soppapump.
- Kört CRC förgasarrent och även Ki-Akut i soppan.
Jag är "säker" på att det inte sitter i förgasarna. Dels är det 3 stycken förgasare och motorn går jämt och fint när man ligger och kör på 800-3000varv. Skit i förgasarna borde ge ojämnare gång och påverka hela registret.
Motorn går bra på 4000-5000 varv utan växel.
Idag åkte jag ut, tuffade i tio minuter på 1500-2000 varv och gasar på. Båten drar iväg och är påväg upp i planing, varvet stiger 3000-4000-4500 och någonstans runt 5000varv är det som om någon slår av gasen helt och motorn dör.
Därefter tar det en bra stund innan jag lyckas starta den, det låter som om den inte får soppa och alltså inte tänder.
Till slut startar den och jag lägger mig och cirklar runt i ca 10 minuter på 2000-2500rpm utan några problem.. Börjar långsamt öka till 3000rpm, fortfarande utan problem... Märker att den börjar vilja ta sig upp i planing så jag ger lite mer gas, 3100-3200-3300-3400 ... tror att den skall vara med men plötsligt, runt 3500 är det som om någon slår av gasen helt återigen... Denna gång slår jag av själv och motorn håller sig igång och jag kan återigen tuffa runt obehindrat mellan 2000-2500rpm och jag ger upp och åker tillbaka till bryggan.
Vattafakka satans djävla motorhelvetes!
Vad kan det vara?
Tändstift?
- Njae, svårt att tänka mig att 6 stift ger upp så plötsligt
Förgasare
- Njae, tre förgasare till 6 cyllar och en så jämn gång men så plötslig död gör att jag har svårt att tro att det är förknasarna.
Blåsan
Bytt och dessutom kört med extern dunk med påtaglig häverteffekt då den stod relativt högt.
Det jag är inne på nu är gamla slangar(de i motorhuset från kopplingen/genomföringen och fram till soppapumparna) där någon av den kollapsar vid belastning p.g.a att det ökade undertrycket i dem eller om något släppt inuti som sätter igen vid högre genomströmning som en backventil...
Några andra förslag?