Ok, liten update:
Åkte ner med ett biltemafilter eftersom jag hittat skit i kopplingen tidigare och motorn dog när vi kom in mot bryggorna sist....
Skarvar på en bit slang och filter innan blåsan och ger mig på ett startförsök. Motorn går igång nästintill direkt men efter ett par sekunders fin gång hör jag hur den dör och efter det får jag inte igång den igen. Helvetes...
Öppnar kåpan och monterar loss filtret som sitter där och ser att det ligger betydande mängder skit i den.
Häller ut soppan med skit och blåser rent filter och in/utgång i filterbehållaren samt slangkopplingen till motorhuset. Motorn startar fortfarande inte så jag får för mig att jag fått in skit som satt igen munstycken i förgasarna. Monterar loss oljetråget och skruvar ut jetskruvar så förgasarna dräneras och blåser rent allt jag kommer åt och kör på med förgasarrengöring och blåser med luft på burk. Egentligen är allt detta bara något desperat försök bara för att göra något..
Monterar allt igen och gör ett nytt startförsök och denna gång startar motorn direkt. Åker ut och njuter av livet och övernattar vid en av favoritplatserna..
....sen dags att åka hem...
Startar motorn som går igång direkt..... men dör efter ett par sekunder och därefter är det en och en halv timmes lönlösa startförsök.
Skruvar bort allt som jag skruvat bort tidigare i ett desperat försök utan framgång. Både det nya filtret (innan blåsan) och det inne i motorn är helt fria från skit men jag skruvar ändå ut alla jetskruvar och blåser och löjlar mig... Kollar även så kallstartsventilen funkar..
Eftersom det inte ens är en tillstymmelse till tändning så skruvar jag ner reglagen och försöker se över dödmansgreppet, utan resultat...
Ringer "Sjöräddningen" (läs: svärfar) som ger sig iväg med sin båt för att bogsera.
Precis efter att jag lagt på telefonen efter att ha pratat med svärfar kommer jag på en detalj som jag missat i ilskan och desperationen vid denna andra "demontering"... Efter att ha skruvat ut allt och tömt förgasare och filter på soppa så var blåsan hård... jag klättrar bak till brunnen igen och trycker på blåsan igen och den är fortfarande hård. Inser att jag borde kunna pumpa flera gånger för att fylla upp allt så jag skruvar loss slangklämman och kopplar helt sonika på blåsan direkt på slangen innanför motorhuset och går alltså förbi slangkopplingen helt denna gång...
Pumpar på blåsan och känner hur den känns normal igen och HÖR hur hela systemet fylls upp med soppa...
Ropar på frugan och ber henne provstarta och den går igång direkt, precis när svärfarsan dyker upp i sin båt.
Igår var jag nere igen och avlägsnade slangsnabbkopplingarna helt och drar istället en slang direkt från det inre soppafiltret ut till blåsan. Då jag har fast tank har jag heller ingen glädje av snabbkopplingar.
Den nya slangen var f.ö. på millimetern stor/liten nog att gå igenom det hål där slangkopplingen suttit så där kommer det bli tätt då det var så tight att jag fick smörja slangen med siliconspray för att kunna dra den igenom hålet...
Jag hittade f.ö. källan till skiten. Jag var rädd för att jag skulle behöva riva min tank men det visade sig komma från den lånade, lösa, bensintankens ålderstigna blåsa som mer eller mindre luckrats upp och nu inte ens funkade längre.
Efter att ha skruvat ur alla jetskruvarna denna gån