Har också haft problem med en sån där snabbkoppling. Inte omöjligt att det kan vara den.
Har den snabbkopplingar till bränsleledningen så kolla att dom öppnar tillräckligt.
Jag använde som sagt min gamla koppling när jag körde från den lösa tanken så jag bestämde mig för att se om det satt något skit där.
Plockade loss snabbkopplingen och tittade... Till min förvåning såg det ut som en rejäl korv med blött navelludd när man kikade in i honans "slang-ände".. på grund av klanteri och markusartad fingerfärdighet lyckades jag peta ut kula och fjäder(ner i vattnet givetvis) ur den del av kopplingen som sitter på motorn så passade jag på att byta båda delarna av kopplingen.
På med ny REN koppling och i samband med det kopplade jag in min egna tank med ny blåsa...
Puttrade iväg och accelerade långsamt. Motorn gick oerhört jämt och fint och långsamt tog jag mig upp i planing och motorn varvade utan problem upp i 4200 varv och jag nöjde mig då jag inte hade någon bogserhjälp med mig ut... Så vi åkte vidare och la till för kvällen efter att ha kört ca 20 minuter i 20-22knop utan problem..
I söndags, efter att ha sovit ute startade motorn utan större problem och vi började tuffa hemåt. Eftersom vi denna gång skulle hem så testade jag att gasa lite mer och den varvade utan problem upp till 5400rpm och jag låg och körde i ca 32knop i 10 minuter tills jag kom ikapp en annan båt... slog av ner till 4000rpm men märkte sedan att jag inte kunde få upp den i mer än just 4000rpm..
Körde dock vidare in till hamn och slog av när jag närmade mig bryggorna och då tappade jag plötsligt varv och märker hur den bluddrar och dör när jag slutar gasa...
Får igång motorn igen men nu går den bara om jag gasar med gasreglaget i neutral men jag får inte upp den i mer än 3500 varv och jag är tvungen att kasta i växel för att hålla den vid liv och kunna få fart mot bryggan. Eftersom det inte går att ha särkillt hög fart när man skall manövrera in mellan bryggorna blir proceduren
- Starta -> gasa upp -> kasta i växel och ge gas för att få en knuff och sen dra av gas och höra hur den dör...
- Upprepa...
Så nu undrar jag, vad fan är fel.
Jag börjar på allvar tro att jag fått en ordentlig hög med skit i tanken och att det är därifrån problemen kommer... Att det var den skiten som satte igen kopplingen och att allt funkade fint när jag bytt allt och dessutom "blåst baklänges" ned i tanken innan jag kopplade samman allt igen. Får för mig att skiten återigen samlats i/runt den anordning som suger upp soppan från tanken.
Nu några frågor:
Hur gör man rent en fast tank?
Hur brukar bränsleuppsugningsröret vara konstruerat inuti tanken?
Sitter det någon form av sil där eller är det som svärfarsan sa, en krök(som ett vattenlås)...