Utbomordarfråga - motor dör vid ökad belastning?!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns det någon form av insugningsgummi på motorn?

Jag har haft två bilr som har varit jävligt svåra att felsöka på, den ena hade en delaminerad vävförstärk slang mellan luftfilter och insugningsrör, vilket gjorde att en "klaff" av gummi flappade omkring inne i slangen och ibland helt täppte till.

På en annan bil sögs en liknande slang platt vid hög belastning.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Var det inte du med det bisarra kallstarts arrangemanget?

Japp, that's me!

Kallstartsventilen och pump är bytt och numera startar den utan startgas. :tummenupp

....men istället dör den numera när jag skall brassa på vilket aldrig hänt tidigare. :huvet

Har du en pumpblåsa på slangen ?

Blåsan är bytt, först till en Biltemablåsa ,som jag kastade ganska omgående, och nu nu till en med bättre kvalité..
Dessutom uppstår felet även med den externa tanken med annan blåsa där jag får fin häverteffekt då tanken står uppe på akterruffen och alltså är en 3-4 dm ovanför motorn..
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Japp, that's me!

Kallstartsventilen och pump är bytt och numera startar den utan startgas. :tummenupp

....men istället dör den numera när jag skall brassa på vilket aldrig hänt tidigare. :huvet



Blåsan är bytt, först till en Biltemablåsa ,som jag kastade ganska omgående, och nu nu till en med bättre kvalité..
Dessutom uppstår felet även med den externa tanken med annan blåsa där jag får fin häverteffekt då tanken står uppe på akterruffen och alltså är en 3-4 dm ovanför motorn..

"vattenAlugele" i flottörhusen. Har precis fixat en Suzuki 3cylindrig 35 där det var problemet.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
"vattenAlugele" i flottörhusen. Har precis fixat en Suzuki 3cylindrig 35 där det var problemet.

Ny extern tank, ny soppa och jag har ju kört ett par timmar totalt med den... kan det ändå vara vatten kvar?

Finns det någon form av insugningsgummi på motorn?

På en annan bil sögs en liknande slang platt vid hög belastning.

Helt öppen inuti luftburken. Inga slangar. Funderar däremot på om det är någon av soppaslangarna som typ "sugs" ihop eller täpps igen när man drar på..
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Japp, that's me!

Kallstartsventilen och pump är bytt och numera startar den utan startgas. :tummenupp

....men istället dör den numera när jag skall brassa på vilket aldrig hänt tidigare. :huvet



Blåsan är bytt, först till en Biltemablåsa ,som jag kastade ganska omgående, och nu nu till en med bättre kvalité..
Dessutom uppstår felet även med den externa tanken med annan blåsa där jag får fin häverteffekt då tanken står uppe på akterruffen och alltså är en 3-4 dm ovanför motorn..

Häng dit den gamla pumpen och kolla om det är kvar, om inte släng på den gamla kallstartsventilen.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Alltså. Jag kan inget om båtmotorer, men något säger mig att den börjar gå snält efter ett par sekunder. Visst, för lite sås är första steget, men hur är det med tjuvluft? Det kan ju ställa till med en jädra massa strul som är svårt att hitta orsaken till. Provat att spraya startgas runt motorn när du ändå är på?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
"vattenAlugele" i flottörhusen. Har precis fixat en Suzuki 3cylindrig 35 där det var problemet.

Hur betedde sig motorn då? Kan motorn gå bra en lång stund för att därefter gå dåligt om vatten är problemet? Känns som om vatten borde märkas direkt?! :va
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har också haft problem med en sån där snabbkoppling. Inte omöjligt att det kan vara den.

Har den snabbkopplingar till bränsleledningen så kolla att dom öppnar tillräckligt.

Jag använde som sagt min gamla koppling när jag körde från den lösa tanken så jag bestämde mig för att se om det satt något skit där.
Plockade loss snabbkopplingen och tittade... Till min förvåning såg det ut som en rejäl korv med blött navelludd när man kikade in i honans "slang-ände".. på grund av klanteri och markusartad fingerfärdighet lyckades jag peta ut kula och fjäder(ner i vattnet givetvis) ur den del av kopplingen som sitter på motorn så passade jag på att byta båda delarna av kopplingen.

På med ny REN koppling och i samband med det kopplade jag in min egna tank med ny blåsa...

Puttrade iväg och accelerade långsamt. Motorn gick oerhört jämt och fint och långsamt tog jag mig upp i planing och motorn varvade utan problem upp i 4200 varv och jag nöjde mig då jag inte hade någon bogserhjälp med mig ut... Så vi åkte vidare och la till för kvällen efter att ha kört ca 20 minuter i 20-22knop utan problem..

I söndags, efter att ha sovit ute startade motorn utan större problem och vi började tuffa hemåt. Eftersom vi denna gång skulle hem så testade jag att gasa lite mer och den varvade utan problem upp till 5400rpm och jag låg och körde i ca 32knop i 10 minuter tills jag kom ikapp en annan båt... slog av ner till 4000rpm men märkte sedan att jag inte kunde få upp den i mer än just 4000rpm..
Körde dock vidare in till hamn och slog av när jag närmade mig bryggorna och då tappade jag plötsligt varv och märker hur den bluddrar och dör när jag slutar gasa...
Får igång motorn igen men nu går den bara om jag gasar med gasreglaget i neutral men jag får inte upp den i mer än 3500 varv och jag är tvungen att kasta i växel för att hålla den vid liv och kunna få fart mot bryggan. Eftersom det inte går att ha särkillt hög fart när man skall manövrera in mellan bryggorna blir proceduren
- Starta -> gasa upp -> kasta i växel och ge gas för att få en knuff och sen dra av gas och höra hur den dör...
- Upprepa...

Så nu undrar jag, vad fan är fel.
Jag börjar på allvar tro att jag fått en ordentlig hög med skit i tanken och att det är därifrån problemen kommer... Att det var den skiten som satte igen kopplingen och att allt funkade fint när jag bytt allt och dessutom "blåst baklänges" ned i tanken innan jag kopplade samman allt igen. Får för mig att skiten återigen samlats i/runt den anordning som suger upp soppan från tanken.

Nu några frågor:
Hur gör man rent en fast tank?
Hur brukar bränsleuppsugningsröret vara konstruerat inuti tanken?
Sitter det någon form av sil där eller är det som svärfarsan sa, en krök(som ett vattenlås)...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag bytte alla innan jag åkte ut. Vissa var dock rätt svarta men å andra sidan har jag dålig koll på hur de borde se ut.

Det låter precis som om du släcker stiften, kolla dom efter att du kom in nsista gången.

Pepparkaka är det mörkaste dom borde vara, gissar på att dom är svarta vilket isåfall innebär kallstartsventilen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
.. gissar på att dom är svarta vilket isåfall innebär kallstartsventilen.

Menar du för mycket soppa?
Kallstartsventilen skall ju bara öppna när man trycker in startknappen..

Ska nog kolla "spjällägesgivaren" som tydligen skall framkalla snarlika problem enligt något annat forum.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Menar du för mycket soppa?
Kallstartsventilen skall ju bara öppna när man trycker in startknappen..

Ska nog kolla "spjällägesgivaren" som tydligen skall framkalla snarlika problem enligt något annat forum.

Om den släcker alla stiften är det inte så jättemycket som kan vara fel, men kolla först om det är det som är felet.

Men tps-givare, det vete fasiken.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Gör rent anslutningsslangarna igen, klipp av slang från den fasta tanken, montera ett nytt soppafilter med högt flöde, kör igen. Kolla efter en stund om det sitter skit i filtret.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om den släcker alla stiften är det inte så jättemycket som kan vara fel, men kolla först om det är det som är felet.

Men tps-givare, det vete fasiken.

Hur mycket "färg" skall de ha fått efter en tur?

Hur svarta lär de ha blivit om de fått för mycket soppa och "släckts" av det?

Hur ser de ut om de fått för lite soppa och motorn dött av den anledningen?

Hur bör de se ut efter en tur?

... montera ett nytt soppafilter med högt flöde, kör igen. Kolla efter en stund om det sitter skit i filtret.

Var hittar man vettiga filter som inte tömmer plånboken?
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur mycket "färg" skall de ha fått efter en tur?

Hur svarta lär de ha blivit om de fått för mycket soppa och "släckts" av det?

Hur ser de ut om de fått för lite soppa och motorn dött av den anledningen?

Hur bör de se ut efter en tur?



Var hittar man vettiga filter som inte tömmer plånboken?

Dom ser ut som grillkol om dom får för mycket, det är då det börjar bli kärvt för gnistan, men i princip skall dom aldrig få mer än en gyllenbrun yta.

Om den får för lite så blir dom vita, men det tar ett tag för stiften att gå M.J. Går den så magert över tid att stiften är vita så har du ganska snabbt andra dyrare problem att tampas med.

Filter har dom på biltema, dom vanliga transparenta pappfiltrena flödar bra men täpps snabbt igen om man har gott om skit i tanken.

3674d1137957068-how-color-my-spark-plug-plug_1.jpg


Så skall dom se ut.


good_color_on_spark_plug.jpg


magert och snabbt motorras.

sooty_spark_plug.jpg


Släckt stift, dock så ser just detta ut som att det skulle gå att kunna få igång igen med lite rusande då der inte gått hela vägen mot isolatorfoten.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Filter har dom på biltema, dom vanliga transparenta pappfiltrena flödar bra men täpps snabbt igen om man har gott om skit i tanken.

Det räcker om inte annat för att se om det är skit i tanken..

Om vi antar att stiften är svarta när jag kollar nästa gång är din gissning kallstartsventilen?! Menar du då att den skulle stå öppen så att den får för mycket soppa?

TPS:en då? Kan inte den orsaka att du surar ner motorn om den inte funkar?

Fet oljeblandning, vad har det för effekt på stiften? Har ju nån skruv där man kan justera oljeblandningen.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det räcker om inte annat för att se om det är skit i tanken..

Om vi antar att stiften är svarta när jag kollar nästa gång är din gissning kallstartsventilen?! Menar du då att den skulle stå öppen så att den får för mycket soppa?

TPS:en då? Kan inte den orsaka att du surar ner motorn om den inte funkar?

Fet oljeblandning, vad har det för effekt på stiften? Har ju nån skruv där man kan justera oljeblandningen.

Ja antingen har du ett mastodont-tryck på soppan men dom flesta nålventiler stryper så hårt att slangarna hoppar innan.

Kvar är kallstartsventilen då alla tre förgasarna inte borde ge så mycket mer samtidigt annars, om det nu är alla sex stiften som släcks då alltså.

Tps på en förgasare kan inte göra så värst mycket åt bränsleblandningen (på båtar), om den nu har tps vilket låter underligt så sköter den endast tändningen.

Mycket olja släcker inte stiften, tror du kan mula i den 10% utan nämnvärd skillnad, men pumpen borde inte hänga med så långt upp.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ja antingen har du ett mastodont-tryck på soppan men dom flesta nålventiler stryper så hårt att slangarna hoppar innan.

Kvar är kallstartsventilen då alla tre förgasarna inte borde ge så mycket mer samtidigt annars, om det nu är alla sex stiften som släcks då alltså.

Då skall jag ta en titt och se om den "läcker"...
Eller byter jag helt sonika tillbaka till min gamla ventil och ser om det gör någon skillnad.

Först skall jag dock ta en titt på de nya stiften. Om de dränkts så skall de vara svarta och om soppan "tagit slut"(p.g.a av skit i bränslesystemet) så borde de vara vita/ljusa?

Jag börjar f.ö. misstänka att startproblemet snarare berodde på kass blåsa än kass ventil och att stoppet(tvärstoppet) berodde på skit i kopplingarna...

Så detta nya "bludder-dö" kan mycket väl bero på kallstartsventilen bara för att vi skall få en fin liten treenighet med problem...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Då skall jag ta en titt och se om den "läcker"...
Eller byter jag helt sonika tillbaka till min gamla ventil och ser om det gör någon skillnad.

Först skall jag dock ta en titt på de nya stiften. Om de dränkts så skall de vara svarta och om soppan "tagit slut"(p.g.a av skit i bränslesystemet) så borde de vara vita/ljusa?

Jag börjar f.ö. misstänka att startproblemet snarare berodde på kass blåsa än kass ventil och att stoppet(tvärstoppet) berodde på skit i kopplingarna...

Så detta nya "bludder-dö" kan mycket väl bero på kallstartsventilen bara för att vi skall få en fin liten treenighet med problem...

Våran goa soppa går rätt hårt åt pumparna på utombordare, dom kan bli lite stela och ha svårt att förse motorn med soppa, men det ter sig tydligast när du skall ha igång den (tömmer förgasarna och märks med att blåsan kan kämmas ihop några gånger) eller tömmer förgasarna på tomgång vilket märks på samma sätt.

Dock så låter det på din beskrivning precis som att du släckte stiften då du låg på fullgas. Men om det nu var så att soppan tröt så kommer inte stiften att ha hunnit bli vita, då det tar ett tag.

Har du en separat slang till kallstarten kan du ju prova att klämma ihop den med en svetstång eller liknande.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top