HayabusaMan
Gudomlig sporthojare
Nu är du tyst!Har du skriftligt garantiavtal från försäljaren? Om inte så har du inte något garantiavtal, bara en säljare som ville sälja och kunde tänka sig att ljuga lite.
Nu är du tyst!Har du skriftligt garantiavtal från försäljaren? Om inte så har du inte något garantiavtal, bara en säljare som ville sälja och kunde tänka sig att ljuga lite.
Punkaspray i slang? Funkar det?Jag håller med många andra och litar inte ett dugg på verkstäderna.
Sist återmonterade en större återförsäljare/verkstad en innerslang fylld med punkaspray vid däckskifte, de sa inte ens till!? Alternativet är att de själva nöp hål på den och "räddade" situationen... Jag hade gladeligen betalat för en ny slang! Vid samma tillfälle skulle ventilkontroll göras, sjukt svårt att kontrollera ventilerna om man inte ens bryter låslacken på ventilkåpornas skruvar...
Jag köper hellre någonting av någon privatperson som har koll, bryr sig om sina grejer och har dokumenterat vad som är gjort.
Min 2021 har ingen garanti kvar då jag inte vill lämna in den för en "stämpel service" hos någon som inte bryr sig om hojjen!
Alltså det verkar uppenbarligen ha hållit tätt under det år och 1300mil som jag kört hojjen... Men jag hade aldrig valt att göra det själv. Är tacksam för att min lokala däckhandlare ringde upp mig vid däckbytet. De sa att de inte vill återmontera slangen i det skick den var i och erbjöd sig att beställa en ny slang.Punkaspray i slang? Funkar det?
Bara testat en gång och det gick inte.
Punkaspray i slang? Funkar det?
Bara testat en gång och det gick inte.
Enligt handlaren så kör yamaha med digital servicebok som uppdateras via datorn som kopplas in i hojen under servicetillfället. tvivlar på att deras ödmjukhet sträcker sig till 180 mil.Beror helt på verkstaden o vad dom anger i register systemet. Ktm är stenhårda iallafall. Yamaha är ödmjuka. VW suger häst balle. Osv osv
En i sällskapet fick punka bak på sin GSX1100E -82.Brukar inte räcka med en burk i slangdäck.
Man får ösa i typ 3 på raken för att närma sig - till högre pris än vad en slang hade kostat. ...och ändå är det bara en temporär fix.
Det kommer börja pysa igen, när man som minst behöver det.
Enligt handlaren så kör yamaha med digital servicebok som uppdateras via datorn som kopplas in i hojen under servicetillfället. tvivlar på att deras ödmjukhet sträcker sig till 180 mil.
det lutar nog åt att serva själv
Mest imponerande är 1300 mil på ett däck. Hur går det till ens?Alltså det verkar uppenbarligen ha hållit tätt under det år och 1300mil som jag kört hojjen... Men jag hade aldrig valt att göra det själv. Är tacksam för att min lokala däckhandlare ringde upp mig vid däckbytet. De sa att de inte vill återmontera slangen i det skick den var i och erbjöd sig att beställa en ny slang.
Ingen är gladare än jag för att de inte vill gör ett halvdant jobb!
Jag kör ganska passivt, det tillsammans med en ganska blygsam effekt och relativt låga hastigheter bidrar troligtvis till att det höll så länge.Mest imponerande är 1300 mil på ett däck. Hur går det till ens?
Skummade mitt framdäck på min gamla Cb900f. Pappspik. Höll de 350 mil däcket hade kvar i sig. Det skulle man visst inte köra så länge med. Ung och fattig, då kör man slut på däcken. Inget byttes förrän corden såg ut som en borste.
Tur det fanns en nattöppen Statoil i Värnamo. Fick aldrig bort ävjan där den träckt ut i skarvarna på de nitade comstarhjulen.
Jag vet inte, men jag har svårt att begripa mentaliteten hos återförsäljare och märken som nekar garantiärenden för att någon har ”överskridit” en servicegräns med några enstaka mil eller någon enstaka dag.
Visst, att bomma första servicen med nästan dubbla antalet mil är inte bra. Min egen åsikt är att detta serviceintervall om något borde göras kortare. Det är ju det oljebytet som förmodligen är det viktigaste under hojens livstid…
Men att hålla på och bråka med någon som av praktiska skäl kommer in med hojen på 102 istället för 100 mil…vad fan…den enda garantin i det fallet är ju att den kunden inte blir en återkommande kund.
Men det är kanske så man måste bete sig om man säljer indisk dynga som något annat med ambitionen att bli störst, bäst och vackrast…? Kör över allt och alla i Führerns namn. Försäljningen här och nu, eller rättare sagt - att verkligen ta alla chanser att minimera sina egna utgifter här och nu - är mycket viktigare än en lång relation med kunden…?
Har en nyinköpt Yamaha T7 (årsmodell 23) och där har man infört digital servicebok.Vet inte om det gäller för hela yamahautbudet men det är väl ganska troligt.Exakt vilken Yamahamodell talar vi om…?
Något sådant fanns i alla fall inte på den sista någorlunda moderna Yamaha jag ägt, en 2015 R1’a. Då var det vanlig servicebok med stämpel som gällde.
Den hojen ”uppdaterades” förvisso med högre Euroklassning och det där obligatoriska OBD-uttaget till 2017, men jag har då inte hört att man införde någon form av elektronisk servicebok…?
Jag fick även en analog servicebok till min, som jag tvingar dom att stämplaHar en nyinköpt Yamaha T7 (årsmodell 23) och där har man infört digital servicebok.Vet inte om det gäller för hela yamahautbudet men det är väl ganska troligt.
Så nu gäller det att hålla ordning på alla verkstadskvitton för att ha något att visa upp den dag man säljer den :-/
Hmmm...kanske får tjata till mig en servicebok då om det går,100 mila service pågångJag fick även en analog servicebok till min, som jag tvingar dom att stämpla
I just ditt fall gjordes nog service precis som den skulle vid 15k mil. Att sedan Volvo minskade intervallet från 24k mil till just 15k mil har säkert med saken att göra.Vad är en stämpel i serviceboken värd. Jag köpte en V70 med alla servicestämpelar i serviceboken. Efter köpet visade det sig att kamremmen som skall bytas vid 15000mil-servicen inte var bytt. Bilen hade gått 22000mil när jag köpte den. Det är tydligen fritt fram att sätta en stämpel i serviceboken fastän man inte gjort det som ingår i servicen.
Nu svarde jag visst inte på frågan. Serva själv och skit i garantin skulle jag valt.
Men, det där låter väl mer som en Bikegrej än en KTM-grej?Om du menar min bekant som blev av med garantin på sin nya ktm för 3 sketna mil.
Sanni gen är att han ringde bike först o frågade om han kunde köra ned till Trollhättan för att det skulle bli 3 över mil eller ta hojen på kärran efter bilen till bike.
Fick svaret att nu har vi talats vid o naturligtvis kan du köra till verkstan utan att detta påverkar garantin.
Det man inte har på papper gäller ej. Slut.
Nå bike o ktm har hittills tappat 4 nya hojar o Yamaha har fått sälja 4 nya hojar istället. O då kör ju bägge grabbarna varsin o är skit nöjda med handlaren i Lidköping, längre att åka men tydligen trevligare bemötande..
Jag har själv inget imot bike då jag har handlat för åtskilliga 100,000 där utan bekymmer, men aldrig en ny hoj.
Garantin är igentligen slitsamma, varenda cross/enduro/trial osv är ju ingen garanti på o dessa rasar ju inte speciellt ofta o med vad detta utsätts för borde ju en landsväg hoj klara sig med oljebyte o lite allmän koll utan några bekymmer alls.
Tyvärr är det inte så. Det var föregående ägare som inte ville ha den bytt vid 15000mil (eftersom han lade pengarna på att byta koppling i stället) vilket han informerade bilförmedlaren om. Bilförmedlaren som jag köpte bilen av informerade i sin tur inte mig om det. Om bilverkstaden får sätta en stämpel i serviceboken när inte hela servicen utförts kan man ju fundera på.I just ditt fall gjordes nog service precis som den skulle vid 15k mil. Att sedan Volvo minskade intervallet från 24k mil till just 15k mil har säkert med saken att göra.
Bryr man sig verkligen om en sketen stämpel på en bil som gått 15k mil? Är ju bara typ 3-5k mil innan allt på en modern bil börjar jävlas o inte minst på en Ford eller Kina bil.Tyvärr är det inte så. Det var föregående ägare som inte ville ha den bytt vid 15000mil (eftersom han lade pengarna på att byta koppling i stället) vilket han informerade bilförmedlaren om. Bilförmedlaren som jag köpte bilen av informerade i sin tur inte mig om det. Om bilverkstaden får sätta en stämpel i serviceboken när inte hela servicen utförts kan man ju fundera på.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |