I Gambia kan "vem som helst" gå till Polisen och säga "Jag kan köra bil" och därmed accepteras att få ett tillfälligt körkort, giltigt i 1 år, för motsvarande ca. 200 SEK. En av mina arbetskamrater besökte landet för en tid sedan, och häpnades över detta.
Kanske gäller det även andra länder runt om i världen... (jag bävar!)
Jag TROR att detta är en delförklaring till att de Gambianer (samt andra med uppenbarligt afrikanskt ursprung) vi ser som kör taxi i Sthlm, har väldigt dålig kontroll i trafiken för fordonet de framför. Visst är det märkligt att den som äger taxin inte ser detta faktum?
Det är, med kontakter, fullt möjligt att köpa sig t.ex. ett YKB (yrkeskompetensbevis) i ett av våra grannländer. YKB är idag ett MÅSTE för att få framföra yrkesmässig tung trafik i Sverige. Detta är (med största sannolikhet) Transportstyrelsen, Vägverket och Polisen mycket väl medvetna om, men det finns troligen inte (ekonomiska) resurser till att lägga tid på att försöka stoppa eländet.
Jag har en bekant i Ukraina, om nu någon vill ha ett körkort därifrån... (ja, jag är ironisk - men har dock en bekant i Ukraina).
Beträffande benämningen "kkr". Jag googlade givetvis... :
(Fråga: Jag har sett att vissa har börjat skriva ”kkr” som förkortning för ”tusen kronor”, är det riktigt korrekt?
Svar: Ja, så kan man skriva i ekonomisk facktext. Men i normal sakprosa bör man hellre välja förkortningen ”tkr”.)
SÅ
/H