Jag vet inte hur det är med MCkort, men i Ukraina kan man få lastbilskörkort om man har ett "vittne" på att man kört lastbil. Detta körkort gäller endast i Ukraina. Men kan bytas mot ett ryskt, som kan bytas mot ett polskt, som kan bytas mot ett tyskt, som gäller i hela världen.
Eeeek!
Är det sant!? Guud så oseriöst.
Eller, vänta...? I Sverige, fram till 31/12 1983 så fick man köra lastbil på vanligt bilkörkort. Same<-> same, tyckte myndigheterna.
Under 1983 kunde man byta in sitt *B***-kort mot ett *BC** bara genom att säga att man kunde köra. Ett körkort som gällde överallt där ett svenskt körkort gäller.
Inte ens några vittnen behövdes - det räckte med att själv intyga att man hade kört 100 mil under året som gått. Ba' så ba'.
Strax under en halv miljon bilförare passade på att gratis få sin behörighet uppgraderad till den nya standarden.
Irrelevant? "Det var så länge sedan..."
Tja, men många lär ha sitt Cornflakes-C kvar i plånboken.
Hustrun har det, jag har det - men hon kör banne mig mer lastbil än jag these days.
Hur många använder det idag? Ingen vet.
Hur stor andel av dagens lastbilsolyckor kan kopplas till körkort utlämnade utan verklig kunskap eller utbildning på fordonstypen? Ingen vet.
Tack och lov fungerar kravet på återkommande läkarintyg vid högre behörighet som en gallring: många anser att det är för jobbigt att kolla syn, blodtryck och annat krafs så dom låter sin högre behörighet frysa inne och fortsätter lalla runt skumögda i sina personbilar. Inga krav ställs - B-kortet är ju för evigt...