Utlåtande om koppling önskas

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Har en Suzuki Dl1000 med rasslande kopplingskorg som ska bytas ut. Har tyckt sista tiden att den blivit lite mer klonkig än vanligt i växellådan, speciellt vid växling från 1:an till 2:an. Dessutom kan det emellanåt vara lite trassligt att få i 1:an om man bromsat till stopp utan att ha matat ner växlar under inbromsningen. Tycker att även detta kommit på senare tid. Hojen har ett modellspecifikt fel med den rasslande kopplingskorgen och jag tänkte byta ut både korg och, hade jag på förhand tänkt mig, lameller. Till saken hör att jag har kört denna säsong, men även förra säsongen och då utan den beskrivna upplevda känslan i kopplingen, med Biltemas helsyntetiska racingolja för motorcyklar. Är dock tveksam till om oljan ska beskyllas för mitt upplevda problem.
Hur som helst har jag nu rivit kopplingen och kontrollerat lameller samt tryckfjädrar. Allt inom spec enligt servicelitteraturen.
Dock har jag ingen erfarenhet av hur lameller till mc brukar se ut vid byte. Blir de blånerade som en torrlamell kan bli till bilen om den körts hårt? Detta har jag för övrigt också upplevt i våtlameller om de körs riktigt tufft, men då i en annan applikation. Men hur ser det vanligen ut när man demonterar en mc-koppling? Är min att betrakta som "mycket liv kvar i" eller är det dags att byta lamellerna nu när brallorna redan är nere sas?
 

Bifogat

  • IMG_3748_1.JPG
    IMG_3748_1.JPG
    221.5 KB · Visningar: 155
  • IMG_3750_1.jpg
    IMG_3750_1.jpg
    58.5 KB · Visningar: 133
  • IMG_3751_1.JPG
    IMG_3751_1.JPG
    127.7 KB · Visningar: 147
  • IMG_3753_1.JPG
    IMG_3753_1.JPG
    190.6 KB · Visningar: 187

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
jag är inget proffs men när jag bytte på min ducati till nya tyckte jag dem såg ungefär ut som dina.... det e inte direkt tjocka klumpar som ska sitta på

men om du endå plockat ner hela koppling kanske lika bra byta ut amellerna kostar inte så hissligt mycket på ebay

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/02-0...4252175QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

finns säkert i tyskland med snabbare leverans o i uk
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Det du skall göra e att ragga fram referensuppgifterna på hur tjocka de skall vara. Finns angivelse både för nytt å var servicegränsen går(alltså när de skall bytas).
Om kopplingen inte slirat kan du anta att de e friska nog,men mät iaf för att vara på säkra sidan.

Om du plockar av själva korgen tycker jag du skall inspektera fjädrarna på baksidan av dem,ryckutjämnarna,så de ligger i spänn allihop i sina säten.
Var extremt noga med att momentdra samt låsa skruvförbandet för korgen enl spec.

Nu har du ju uppenbarligen beställt en ny korg men det e fortfarande av värde för att göra en fel diagnos-finns ju ingen anledning att kasta delar efter moppen som inte behövs eller gör nytta.
Samma med de på bilden mkt tydliga "uttagen" som lamellerna skapat i korgens gjutgods. De kan till slut påverka kopplingens funktion de med.

Om du väljer att återanvända kopplingen rekommenderar iaf jag att du kollar stålplattorna mellan varje lamell med. Använd ngn form av planskiva å ett bladmått. Återigen...det finns referensuppgifter för vad som e ok å vad som inte e. Blåneringar e trots vad en del påstår inte världens ände,men det kan vara en mycket god ide att för det första rugga av respektive sida av dem med 120 papper i en slipmus eller liknande å för det andra kolla om det....yup...you guessed it,finns referens för om ngn av sidorna skall vara inåt/utåt eller liknande.

Samma bör du göra med dina kopplingsfjädrar. Du vet...de där oftast 6st som håller tryckplattan på plats. Skjutmått...å referensuppgift. E de slitna(inte håller frilängsmåttet) så e re bara bingen som gäller åsså en omgång nya. Fundera inte ens på att shimsa upp dem eller andra bonnaknep för det e bara att på sin höjd mkt kortvarigt skjuta på det ofrånkomliga.

En stållinjal från tex Biltema kan vara ett vettigt bonnaverktyg för att kolla om div ytor e såpass plana som de skall vara när man arbetar med en koppling. Det..åsså en glasskiva eller aluminiumplåt eller ngt liknande för att kolla att lameller såväl som stål e plana.

Den seriöse mäter upp även korgens bottenyta såväl som tryckplattans anläggning med indikatorklocka.. ;)
 

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Det du skall göra e att ragga fram referensuppgifterna på hur tjocka de skall vara. Finns angivelse både för nytt å var servicegränsen går(alltså när de skall bytas).
Om kopplingen inte slirat kan du anta att de e friska nog,men mät iaf för att vara på säkra sidan.

Om du plockar av själva korgen tycker jag du skall inspektera fjädrarna på baksidan av dem,ryckutjämnarna,så de ligger i spänn allihop i sina säten.
Var extremt noga med att momentdra samt låsa skruvförbandet för korgen enl spec.

Nu har du ju uppenbarligen beställt en ny korg men det e fortfarande av värde för att göra en fel diagnos-finns ju ingen anledning att kasta delar efter moppen som inte behövs eller gör nytta.
Samma med de på bilden mkt tydliga "uttagen" som lamellerna skapat i korgens gjutgods. De kan till slut påverka kopplingens funktion de med.

Om du väljer att återanvända kopplingen rekommenderar iaf jag att du kollar stålplattorna mellan varje lamell med. Använd ngn form av planskiva å ett bladmått. Återigen...det finns referensuppgifter för vad som e ok å vad som inte e. Blåneringar e trots vad en del påstår inte världens ände,men det kan vara en mycket god ide att för det första rugga av respektive sida av dem med 120 papper i en slipmus eller liknande å för det andra kolla om det....yup...you guessed it,finns referens för om ngn av sidorna skall vara inåt/utåt eller liknande.

Samma bör du göra med dina kopplingsfjädrar. Du vet...de där oftast 6st som håller tryckplattan på plats. Skjutmått...å referensuppgift. E de slitna(inte håller frilängsmåttet) så e re bara bingen som gäller åsså en omgång nya. Fundera inte ens på att shimsa upp dem eller andra bonnaknep för det e bara att på sin höjd mkt kortvarigt skjuta på det ofrånkomliga.

En stållinjal från tex Biltema kan vara ett vettigt bonnaverktyg för att kolla om div ytor e såpass plana som de skall vara när man arbetar med en koppling. Det..åsså en glasskiva eller aluminiumplåt eller ngt liknande för att kolla att lameller såväl som stål e plana.

Den seriöse mäter upp även korgens bottenyta såväl som tryckplattans anläggning med indikatorklocka.. ;)

Tack för svar! Innan inlägget skrevs hade jag redan mätt lamellerna med skjutmått, men det är inte mycket att ha när servicemåttet ligger inom 1/10mm. Osäkerheten i mätningen är större än intervallet de ska ligga inom... Tog mikrometern istället och de var inom specen. Det samma gäller fjädrarna, men de tänkte jag byta hur som helst. Och torsionsfjädrarna, det är väl de som är grunden till det onda (den rasslande korgen när knappa 3.000rpm passeras), de ska bytas iom den nya (kompletta) korgen.
Jag har ännu inte mätt märkena i korgen efter öronen på plattorna, men min bedömning är att det ser mycket tydligare ut än vad det i själva verket är.
Stålskivorna saknar helt brännmärken, ska kolla att de är plana inom tiondelen, vilket är servicemåttet.
Ska även kolla tryckplattans yta map planhet.

Återigen, tack för engagemanget i svaren! :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top