Ironcastle
Ny medlem
Har en Suzuki Dl1000 med rasslande kopplingskorg som ska bytas ut. Har tyckt sista tiden att den blivit lite mer klonkig än vanligt i växellådan, speciellt vid växling från 1:an till 2:an. Dessutom kan det emellanåt vara lite trassligt att få i 1:an om man bromsat till stopp utan att ha matat ner växlar under inbromsningen. Tycker att även detta kommit på senare tid. Hojen har ett modellspecifikt fel med den rasslande kopplingskorgen och jag tänkte byta ut både korg och, hade jag på förhand tänkt mig, lameller. Till saken hör att jag har kört denna säsong, men även förra säsongen och då utan den beskrivna upplevda känslan i kopplingen, med Biltemas helsyntetiska racingolja för motorcyklar. Är dock tveksam till om oljan ska beskyllas för mitt upplevda problem.
Hur som helst har jag nu rivit kopplingen och kontrollerat lameller samt tryckfjädrar. Allt inom spec enligt servicelitteraturen.
Dock har jag ingen erfarenhet av hur lameller till mc brukar se ut vid byte. Blir de blånerade som en torrlamell kan bli till bilen om den körts hårt? Detta har jag för övrigt också upplevt i våtlameller om de körs riktigt tufft, men då i en annan applikation. Men hur ser det vanligen ut när man demonterar en mc-koppling? Är min att betrakta som "mycket liv kvar i" eller är det dags att byta lamellerna nu när brallorna redan är nere sas?
Hur som helst har jag nu rivit kopplingen och kontrollerat lameller samt tryckfjädrar. Allt inom spec enligt servicelitteraturen.
Dock har jag ingen erfarenhet av hur lameller till mc brukar se ut vid byte. Blir de blånerade som en torrlamell kan bli till bilen om den körts hårt? Detta har jag för övrigt också upplevt i våtlameller om de körs riktigt tufft, men då i en annan applikation. Men hur ser det vanligen ut när man demonterar en mc-koppling? Är min att betrakta som "mycket liv kvar i" eller är det dags att byta lamellerna nu när brallorna redan är nere sas?