Utlandstjänst

Nicke_E

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2004
Hoj
CBR 1000 RR -04
DDoric skrev:
2669781 7

Sen är det så att vi (Sverige) ej få delta i strid. Därför har vi lite problem att skicka folk till den tänkta missionen i Sudan UNMIS. Där BÖR man ha en trupp som FÅR strida. Vi får på sin höjd FÖRSVARA oss....
Sverige ska alltid vara så neutralt på gott och ont.
Sen när får inte svensktrupp delta i strid ??
Du har inte råkat missa lite av vad fredsframtivingade missioner typ de första missionerna i Kosovo och i Liberia i praktiken kan innebära ?

Sen hela NBG upplägget blir tämligen tandlöst om svenktrupp inte skulle få delta i direkta strider vilket den om så läget kräver är till för!

Har du koll på vad svensk Fn trupp gjorde i Kongo på 60 talet där var det inte bara att försvara sig där var det regelrätta anfall med trupp och flyg..

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
DDoric skrev:
2669781
Sen är det så att vi (Sverige) ej få delta i strid. Därför har vi lite problem att skicka folk till den tänkta missionen i Sudan UNMIS. Där BÖR man ha en trupp som FÅR strida. Vi får på sin höjd FÖRSVARA oss....
Sverige ska alltid vara så neutralt på gott och ont.

Kan du på något sätt styrka det du skriver angående att Sverige inte får delta i strid? Vet inte hur inblandad du är, men jag vet att Sverige har trupper, specialförband som har deltagit i stora aktioner. Både afghanistan, Irak, Jugoslavien etc. Men du kanske menar UN's aktioner?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
vbg_snake skrev:
2670928 Kan du på något sätt styrka det du skriver angående att Sverige inte får delta i strid? Vet inte hur inblandad du är, men jag vet att Sverige har trupper, specialförband som har deltagit i stora aktioner. Både afghanistan, Irak, Jugoslavien etc. Men du kanske menar UN's aktioner?
Jä, och vars får du info ifrån? Sådana däringa historier ska man alltid ta med en nypa salt. De jag har träffat från dessa beryktade hemliga förband säger ogärna vad de har eller ska göra, hur väl man än känner dem, då det råkar som av en händelse oftast vara just hemligt. Däremot så kryllar det av rykten om saker som har hänt, folk som var med osv.

Judit: Jag noterade en aggresiv ton i mitt inlägg, absolut inte menat så utan vill mer veta källa så jag själv kan bedömma trovärdighet :)

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Bus-Bo skrev:
2670937 Jä, och vars får du info ifrån? Sådana däringa historier ska man alltid ta med en nypa salt. De jag har träffat från dessa beryktade hemliga förband säger ogärna vad de har eller ska göra, hur väl man än känner dem, då det råkar som av en händelse oftast vara just hemligt. Däremot så kryllar det av rykten om saker som har hänt, folk som var med osv.

Judit: Jag noterade en aggresiv ton i mitt inlägg, absolut inte menat så utan vill mer veta källa så jag själv kan bedömma trovärdighet :)

Min vänns far, och farbröder som tjänstgjort för SAS har berättat lite för honom. Hur trovärdet det är kan vi ju fundera på. Detta är en kompis till mig som jag vet är trovärdig. Han har träffat på ett par snubbar från både SSG och även en annan svensk organisation som jag inte har namnet på. Om det nu är skrönor eller inte kan jag ju inte bevisa då jag själv inte vart där. Men det är en av personerna. SSG nämns mer än en gång i hans samanhang iaf. Har även en kamrat som tjänstgjort i ffl nere i afghanistan. Där stred dom med vissa personer ur SSG. Trovärdighet igen.

Nicke_E

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2004
Hoj
CBR 1000 RR -04
Att SSG och delar ur FJS IK var i strid i Kongo för ett nått eller någara års en ingen hemlighet finns en hel del officel info om det även från Försvarsmaktens sida.

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Bla bla, tjatter..."hur kan man, vi får inte, vi får, jag har hört, enligt bla bla..."

Kan åter igen hänvisa till www.soldf.com eller www.mil.se där det finns personer att kontakta angående "studiebesök", få frågor besvarade angående både det ena och det andra som har med svenska försvaret att göra.

Men det e klart, även jag gillar missionshistorier av alla de slag och speciellt om det handlar om SSG:cool: :D

Jag väntar fortfarande på en riktig, flerseriesdokumentär om det riktiga missionslivet och inte jävla lockatittare/läsare repotage. Men men...:näsblod

Last edited:

Nicke_E

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2004
Hoj
CBR 1000 RR -04
Ja missions rykten och myter är alltid kul i rätt sällskap...då jag är av den uppfattingen att allt som händer på missoneran inte ska komma till allmänhettens beskådan av olika själ..

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nicke_E skrev:
2671060 Ja missions rykten och myter är alltid kul i rätt sällskap...då jag är av den uppfattingen att allt som händer på missoneran inte ska komma till allmänhettens beskådan av olika själ..

Sant till viss del. "Var du inte där kanske det aldrig har hänt, men om det har hänt kommer du kanske ändå inte få veta någonting, aldrig heller att förstå om du ändå inte var där."

Som Stenmark sade, "De e int lönt å förklar fö en som int begrip".

Meeen, huuua vad jag har grillat vissa anhöriga med historier...som de inte fattar någonting av eller tror på...

Jag gillar fortfarande myter å sägner om de som gör sånt som ingen vet om eller får reda på då ingen vet att de finns... eller nått sånt:rolleyes:
För de som funderar på att åka rekomenderar jag tidigare nämda forum för att få en bred bild av vad det kan innebära att åka på utlandstjänst med så väl solbad i sex månader eller bitande vinter och svåra kravaller...
:felämne ...Förlåt

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Finns det någon som har gjort trafiktjänst utomlands här? Erfarenheter, bra, dåligt?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
CoRuS skrev:
2671038
Jag väntar fortfarande på en riktig, flerseriesdokumentär om det riktiga missionslivet och inte jävla lockatittare/läsare repotage. Men men...:näsblod

Här är några bilder

Attentat mot nato-trupperna i Afghanistan allt vanligare. Reportage om den svenska ISAF-styrkan i norra delen av landet.

dom är duktiga på att bygga rejäla bomber:näsblod

6:00

http://svt.se/urlfiles/aktuellt/aktuellt2100mandag.asx

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
JAg skulle kunna göra en tredje period, bara för att sverige aldrig sätter in soldater där dom riskerar sina liv typ :hihi

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Bus-Bo skrev:
2671563 Trafiktjänst? Vad är det??
Någon som har utbildningen Trafiksoldat/MC-Förare eller motsvarade.
MOVCON-plut (movment control) där jag ligger inne nu har en del motorcyklar. Pysslar lite med vägrek, dirrigering osv.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Bus-Bo skrev:
2670595 Ja för det blev ju så bra där senast de fick lösa sina egna problem...

Det behövs närvaro i landet som stabiliserar och håller koll på vilka som har makten så det inte blir som innan vilket även du säkert förstår inte var så bra. Sen att folk väljer att åka dit är nog en blandning av många olika orsaker. Dels så är det ett äventyr, sen kommer man träffa folk som man inte hade träffat annars och det blir en väldigt speciell gemenskap. Sen att man får en lagom slant för det hela lockar nog en del med, även om det svenska löneläget är en bit under andra nationers (danmark, norge, finland som exempel).
Tänker du på att du kan dö varje gång du ska gränsla din skrevraket? Varför utsätter man sig för en sådan risk?

Jag håller med du! Det är ju nästan farligare o gränsla raketen än att åka på mission.

Retar mig att jag inte sökte tjänst när jag fick chansen för ett antal år sen.
En mission innebär ju äventyr, sköna stålar, möjligheten att se baksidan av den välfärd VI har, få sig en tankeställaree på att vi TROTS allt har det jävligt bra!
Sen att många av oss som sysslar med gröna kläder gillar faktiskt det livet.

Men NBG är o förblir en dröm för mig....barn som ställer till det i nuläget i alla fall.

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Ifall jag fick chansen att åka iväg genom amfibie/flottan skulle jag dra direkt. Jag gjorde lumpen på vattnet och vill även göra min FN/NBG tjänst där.

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Biifer skrev:
2671979 Någon som har utbildningen Trafiksoldat/MC-Förare eller motsvarade.
MOVCON-plut (movment control) där jag ligger inne nu har en del motorcyklar. Pysslar lite med vägrek, dirrigering osv.

Vad jag vet finns ingen direkt sådan tjänst inom utlandsstyrkan. Vägrek och dirrigering av trafik gör varje enskild soldat om så behövs. Speciell vägrek kanske även görs av ING-pluton utifall det behövs lägga broar eller förstärka vägar. Eller tänker du på?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
CoRuS skrev:
2672620 Vad jag vet finns ingen direkt sådan tjänst inom utlandsstyrkan. Vägrek och dirrigering av trafik gör varje enskild soldat om så behövs. Speciell vägrek kanske även görs av ING-pluton utifall det behövs lägga broar eller förstärka vägar. Eller tänker du på?
Det ska finnas en MOVCON-enhet i nya NBG. Men det är fortfarande så dålig info från FM om just MOVCON och dess uppgifter. Är själv Mc-förare på T2 och vill veta mer om utlandstjänsten som Mc-förare. Vet inte om det har funnits Mc-burna soldater i utlandet förut men med nya NBG ska det iaf ingå.

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Jag menar iofs FN missioner. Ej att SSG e ohärjar styrda av Sveriges regering.
Därför blir det så att Sverige endast skickar en ingenjörsbataljon till Sudan ej Skyttekomp.

Grusnisse

Kör gärna på vägar utanför kartan.
Gick med
13 May 2006
Hoj
XR600
DDoric skrev:
2668348 Hej allihopa ber om 1min av er tid..
Det är så att bästa polaren ska ner till Afghanistan nu på sin 1:a mission, ber er PM:a honom o önska honom lycka till. Ej för att jag tror att det händer honom något utan för vänskaps skull:krama . Hans nick e [karlan]

Tackar/ Dave
Har PMat din polare. Hoppas allt går bra för honom. Suger i missonstarmen, när man läser att det är folk som skall åka ifrån det civila mörkret.
Jag har varit ut på 3 vändor själv. (L106, L112, BA03) Det är nog det bästa som jag har företagit mig.

Figge

BTG: 7min55sek
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
RSVR Factory -06, LeoVince, PCIII, extra kolfiber
Känner att jag måste reda ut lite som diskuterats i tråden. Svenska soldater lyder precis som alla andra soldater under regler som kallas "Rules of engagement" (ROE), Sv: Insatsregler. Dessa bestäms av respektive land och grundar sig på vilket FN-mandat som råder i området. Svenska soldater har hittills aldrig skickat utan att det funnits ett FN-mandat.
- I Kosovo finns det en resolution från FN säkerhetsråd som styr att NATO leder verksamheten och hur mycket våld som får användas.
- I Liberia finns en resolution från FN säkerhetsråd som styr att det skall finnas en FN-ledd militär styrka i landet.
- I Afganistan finns det en resolution från säkerhetsrådet som säger att ISAF (NATO-ledd) har ansvaret för fred och säkerhet i landet.

Alla dessa missioner har ROE som tillåter svenska soldater att öppna eld när så krävs, dessa reglerna tillåter tex i Liberia en soldat att öppna eld mycket tidigare än tex en svensk polis får använda sitt vapen i Sverige.

Att svenska soldater inte skulle få delta i strid är således en missuppfattning. Detta grundar sig på respektive "Insatsregler" för varje specifik mission.

(För övrigt så har Sverige dragit sig ur den FN-ledda missionen i Liberia och de sista svenskarna kommer hem under Januari månad.)

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...