Utrustning Sverigetur

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Efter att halv frusit ihjäl kl 0330 på södra Öland i juni månad i år behöver min utrustning uppgraderas.
Rusta tält och sovsäck var riktigt skit och clas ohlssons liggunderlag typ läckande läskpapper dito.

Har börjat med en del inköp, först i raden handelsbodens snabbtält mini.
Slog upp det i källaren, verkar vettigt men behöver pinnarna i hörnen för att få full storlek.

Återstår liggunderlag och sovsäck, funderar på ett Exped uppblåsbart med inbyggd pump storlek XL tjocklek 7 cm.
Liggunderlaget blir med fiber istället för dun, tål väta bättre.

Sovsäck blir också en fibermodell, dun blir blött och kallt tror jag.
Där är jag rejält villrådig om vilken modell man skulle välja, lägger runt 1500 på säck.

Skulle även behövt något att värma vatten i som inte kräver att man slabbar med t-röd.
En liten kaffekopp är fint innan avfärd.
Frukost blir närmaste mack eller någon typ av macka så köket behöver inte vara avancerat däremot litet och snabbt.

Allt ska rymmas i biltemas packpåse 60 lit, finns hyfsat med plats kvar efter att minitältet ovan har stoppats ned.

Kör med aluväskor 35-45 lit så packrullen är perfekt att surra på passagerarplats i längsled, då kan man fortfarande öppna väskorna.

Så bidrag gärna med input och tips på det som fungerat bra och är att rekommendera !

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Finns flådigare varianter men jag tycker detta liggunderlag duger bra:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...lag/Sjalvuppblasande-liggunderlag-2000035530/

Kör med detta kök vilket har funkat fint för mig:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-2000033193/

Finns enklare/mindre modeller som skruvas direkt på gasflaskan men det blir lite väl vindkänsligt för min smak.

Sovsäck hade jag inte köpt på Biltema eller dylikt men vad vet jag, min Caravansäck från ca 1990 funkar fint ner till runt nollan.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad har du i alu-lådorna, som gör att camping-grejorna inte får plats där?

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Jag skulle välja Exped med dun om jag vore dig. så mycket varmare än fibermodellen, Vätan är ju inget direkt problem, jag har vandrat mycket på vintrarna och har aldrig haft problem med det.
Jag kör med dunsäck, pga värmen men framför allt packstorleken, men det gäller att ha den i en vattentät påse, och bara packa upp den inne i tältet om det är regnigt.

Köket som jag använt under 10 år är

En primuskastrull Li tech med stekpanna och ett primus kök. Både köket och gasoltuben (230 gr) får plats i kastrullen.
som vindskydd har jag lite grövre alufolie. Stekpannan är perfekt att steka ett ägg i, eller göra rösti i.
Express-stove.jpgprimus litetech.jpg

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kan också rekommendera gasolkök. Värmer upp så jäkla fort.
Skulle värma upp lite gulaschsoppa i somras på en rastplats i Norge och jag hann knappt sätta mig ner innan maten var varm.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag skulle välja Exped med dun...

App app app!

Jag skulle väl aldrig i hel-wete välja dun efter att ha sett de där vidriga dunplockar-filmerna blev kända härom året!?! :mad: Av samma skäl handlar jag ogärna på Jysk, blödig eller inte!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tycker för varma sovsäckar är ett vanligare problem. Kör med stadiums kompakta, man brukar få ett par för 5-6 hundra. Har nån madrass med inbyggd pump där pumpen kunde vara bättre, orange sak man sover bra på. Synmat heter den. Tar med ett reselakan att komplettera säcken med om jag mot förmodan skulle frysa, tar noll plats. Kör ju i ullunderställ vilket är behagligt också att sova i. Handelsbodens 3-mannatält. Bra höjd, ok absid med golv och plats för en person till, ställen emellan som no homozon. Stort ihoppackat men det är det värt, osmidig som jag är. Funkat alla temperaturer som varit aktuella, inte testat under nollan. Flexibelt vad gäller temp. Hyfsat billigt, utom madrassen kanske. Hyggligt kompakt, utom tältet men det är en prioritering jag är nöjd med. Jo, kudde från stadium också.

Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
I packlådorna har jag regnställ, div. ombyte, foppatofflor, litet käk, rejält med dryck (alkoholfritt) samt toalettensilier.
Tältet går ej ner 73*22 så packsäcken måste med lika fullt,tycker det funkar bra att stoppa in campinggrejor specifikt, lätt att spänna av vid dagsturer och du har då med dig allt utan att packa om.

Blir nog bäst att knö ner köket i packlådorna om man vill ha kaffe längs vägen.

Ska titta på dunvarianter och gasolkök, kanske får jag omvärdera fibervarianter.

Kommer ofta loss någon vecka tidigt på sommaren, då är det ett elände att få tag på folk som sköter campingen (försäsong) kl 22.30, bekvämt att bara slå upp tältet på campingen och pröjsa på morgonen.
Stuga är bara att fetglömma.

Tack för input, det är guld värt att slippa pröva sig fram själv:)

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Har också sett dunfilmerna, ytterligare fördelar för fibrer.

Det funkar i alla fall fint att handla campinggrejor denna tid på året, väldigt smidigt med internet när man har tid att vänta in och eventuellt byta grejor.

Funderade på 3 mannatältet från handelsboden, litet större och med förgård för blöta kläder.
Men alla tält är ju kompromisser, för mig blir det litet för stort volymmässigt när det är ihoppackat.
Får väl äta upp detta i spöregnet runt någon stad i Mellansverige.

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
App app app!

Jag skulle väl aldrig i hel-wete välja dun efter att ha sett de där vidriga dunplockar-filmerna blev kända härom året!?! :mad: Av samma skäl handlar jag ogärna på Jysk, blödig eller inte!

Håller med om filmerna med djurplågeri, men just Exped och flera andra stora tillverkare av friluftsprodukter är certifierade och använder inte dun från dom vidriga metoderna.

Från expeds hemsida

Materials

• Our down is neither from live plucked nor force fed birds for liver production.
  • Our IDFL certified goose down features a water repellant treatment should humidity get to the down.
  • The fabric is made of polyester with an airtight and humidity/hydrolisis resistant TPU film laminate. The top surface fabric is made of brushed polyester for slip resistance and comfort next to skin.
  • The proprietary FlatValves allow easy inflation and deflation. They are easy to use, lightweight and extremely durable. Compared to traditional mat valves that protrude from the side, FlatValves can’t snag and are made of pliable PU material.

Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Tycker för varma sovsäckar är ett vanligare problem. Kör med stadiums kompakta, man brukar få ett par för 5-6 hundra. Har nån madrass med inbyggd pump där pumpen kunde vara bättre, orange sak man sover bra på. Synmat heter den. Tar med ett reselakan att komplettera säcken med om jag mot förmodan skulle frysa, tar noll plats. Kör ju i ullunderställ vilket är behagligt också att sova i. Handelsbodens 3-mannatält. Bra höjd, ok absid med golv och plats för en person till, ställen emellan som no homozon. Stort ihoppackat men det är det värt, osmidig som jag är. Funkat alla temperaturer som varit aktuella, inte testat under nollan. Flexibelt vad gäller temp. Hyfsat billigt, utom madrassen kanske. Hyggligt kompakt, utom tältet men det är en prioritering jag är nöjd med. Jo, kudde från stadium också.

Synmat är Expeds fibervariant, dunvarianten heter Downmat

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja

Det funkar i alla fall fint att handla campinggrejor denna tid på året, väldigt smidigt med internet när man har tid att vänta in och eventuellt byta grejor.

Funderade på 3 mannatältet från handelsboden, litet större och med förgård för blöta kläder.
Men alla tält är ju kompromisser, för mig blir det litet för stort volymmässigt när det är ihoppackat.

Jag kan varmt rekommendera Expeds kudde, superskön och tar minimalt med plats, jag har alltid den med mig när jag reser.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Skulle du ha ner tältet i drybagen och isf varför? Tyckte med det var lite klumpigt men märker inte av det när jag kör alls.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag sover på en Therm-a-rest TRAIL PRO, satan så mycket skönare att ligga på än Exped. Den är ju platt till skillnad från Expeds korvar. Var jävligt misstänksam mot att den är 4cm tunn i början dock men efter att ha legat på den var jag såld. Kan ligga på sidan med ett stengolv under och jag känner inte golvet någonstans. :rock

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Synmat är Expeds fibervariant, dunvarianten heter Downmat

Så var det. Köper grejer efter behoven, inte vad som är värst. Undvek campande tidigare pga kroppens protester men sen jag skaffade synmat går det bra. Nöjd med att slippa värk samt att kunna röra mig efter en natten. enda klagomålet är på den lite sega pumpen.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vanligt liggunderlag, sovsäcköverdrag, tunn sommar-sovsäck, litet gasolkök + plastkort.
Allt + lite till får plats i en 30 liters säck

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Gnälliga stuguthyrare som sätter upp anslag på dörren med "direktnummer" och far hem 18.30 och sen skiter i att svara är inget kul, därför provar jag tält.

Kör ofta sent på kvällen, milen rullar fortare efter 18.00.

Vid regn kan man stanna tidigare och då funkar stuga bra.

Tack för bra input:tummenupp

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
De som har problem med Expeds "korvar" har pumpat för hårt.
Jag har dels deras Synmat i lång och bred version (det är ju marken som kyler mest) men även en billig enkel variant för typ en femhundring.
Den är väl kanske 5 cm och rymmer kroppen precis, och denna används sommartid men även inomhus!
Tex om man skall slagga hos nån polare eller snabbt behöver en extrasäng hemma... man sover lika bra på Exped som i Hästens.
...men de skall blåsas upp så de verkar ha punka... det är då man ligger mjukt med hela kroppen.
Ett knä eller en armbåge skall alltså lätt "bottna".

Gällande fukt mm så bör man betänka att tält sällan är torra när de packas ner, så att packa detta tillsammans med sovsäck är generellt obra.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha