Utsatt för roadrage, eller vad man nu kallar det

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Nu måste jag skriva av mig, varesig ni vill det eller inte!

Blev nämnligen utsatt för roadrage eller vad man kan kalla det tidigare idag.

Var på stationen och hämtade syrran + hennes pojkvän. Körde hemmåt helt lungt när jag kommer till en korsning som lite ser ut som en rondell men ändå så är det de två filerna som går in i den som har företräde.

Jag ligger i yttersta filen och den brevid mig innerst är helt ledig. Jag ser en överstylad gammal Honda Civic som kommer i filen som leder in i de två som jag färdas på och har väjningsplikt för mig.

Men nejdå, Hondan kör vidare ut utan att stanna, korsar den innersta filen och över i min så jag måste kasta mig på bromsen. Han kunde alltså ha lagt sig i innerfilen och varken han eller jag hade behövt bromsa. :kocko

Jag blir givetvis arg. Tutar och ljusblinkar på honom som inte reagerar mer än att han fortsätter i cirka 30 (på denna 50-väg). När jag ger honom en sista ljusblink när jag ska svänga av så flippar personen ifråga. Han tvärnitar rakt framför mig samtidigt som hans polare i en lika dan gammal ful överstylad Honda Civic stannar precis bakom mig och "boxar in" min bil.

Jag låser genast dörrarna och, jajamen, ur den främre bilen flyger ur en arg ung kille på allt från 20 till 25 år. Han springer fram o försöker slita upp dörren. Jag rullar ner en liten glipa med fönstret och ska se vad han vill.

Vi står alltså nu tre bilar mitt i vägen.

"Va fan blinkar du för? Va? Va fan sysslar du med?"

Jag påpekar att han svängde ut mitt framför mig och att han hade väjningsplikt.

"Nej, du körde fan i 70. Det är fan 50 väg. Du körde fan i 70, vet du inte att de är 50 väg?!"

Jag höll definitivt inte 70, snarare 50 och max 60 vad det nu hade med saken att göra. :va

Han avreagerar sig ett tag till med diverse skitsnack innan han sätter sig i bilen och ska köra iväg. NU gör jag kanske det första jag inte bör göra, jag ger honom en sista ljusblink.

Då flippar han. :banana

Jag svänger in på en väg till höger, han backar tillbaka med sin polare och följer efter in vilt blinkandes med helljusen. Nu tycker vi i bilen att det är nog och vi ringer polisen.

Han kommer fram och försöker slita upp dörren igen, nu mer stressad sedan han blockerar vägen igen och bilar bakom vill förbi. Jag har låsta dörrar och rullar ner för o säga att vi ringer polisen.

Han säger: "Det gör fan jag med!" :rolleyes:

Så, det blir att vi står tre bilar och bara väntar på polisen. Polisen är dock inte så intresserade och kommer aldrig. Jag SMS:ar under tiden och tar reda på via SMS och hans regnummer vad han heter, var han bor och så vidare. :fakta I Rosengård by the way.

Efter ett tag av slitande i dörren, vandrande omkring till sin polares bil osv sätter han sig i bilen och kör iväg. (kör in i en återvändsgränd och måste köra tillbaka, pinsamt nog för honom) :klappar

Ingen liten historia detta? Lite mycket rök för lite eld tycker ni kanske? Tja för mig var det ganska hotfullt att bli inboxad av de två och honom vilt slitande i dörren. :(

Jag menar, va fan kan jag inte få köra ifred i trafiken? Och varför kan han inte acceptera att han gjorde fel och kanske får utstå att man blinkar på honom? :fatta!

Sammanfattning: Jag blir så trött... :gråta :5sure

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Vill inte va någon moralkärring men... :rolleyes:

Innan var jag som du och tyckte minsann att man kunde sätta folk på plats i
trafiken men nu när jag är mitt inne i min trafiklärarutbildning så har mycket
ändrat sig...och jag é bara 21 år så borde rimligtvis inte ha ett sån't vuxet beteende :D

Men av din historia vill jag bara påpeka vissa saker...

1. I trafiken har vi inga rättigheter bara skyldigheter.

2. 1 arg förare kan göra 10 andra förare arga. Resultatet = 11 arga förare.

3. I trafik finns så många personligheter som måste samsas i trafiken...
  • Den impulsive
  • Bortförklararen
  • Bortträngaren
  • Prestigetänkaren
  • Den som har behov av självhävdelse
  • Den med reaktionsbildning (killen som tror han é någon actionhjälte)
Om man låter någon av dom personerna komma åt ens lugn i trafiken
så är man ju inte mycket bättre än dom.

Så summa kardemumma:
Sköt dig själv i trafiken och ha förståelse för andras misstag.
Istället för att rätta till dom så det bara blir ännu värre så underlätta för dom.

Sen é det klart att jag också kan bli flyförbannad på någon som gör fel...
men jag gör inget handgripligen utav det utan tar en liten svordom i bilen
för mig själv.

Sen om man ska tänka vad som kunde ha hänt i ditt fall angående det du gjorde så...

1. Det kunde ske en olycka med andra inblandade där ni stannade
och uppehöll annan trafik.
2. Killen kunde repat hela din bil eller slagit isönder nått.
3. Vissa personer i samhället är ju helt konstiga så tänk om han var en sån
som sedan förföljde dig och hitta på andra dumheter osv...

Och allt detta bara pga att han kapade din väg i rondellen. :rolleyes:

Sen att tillägga heljusblinkers används inte för att markera att man är
irriterad på personen och tycker den är dum utan:
1. för ljustuta när man ska köra om
2. för att undvika fara

Att blinka en gång är OK men att hålla på hela tiden är irriterande.

Men kan förstå dig fullt ut att du blir arg men sen tror jag nog också att du
är mer mogen än killen i hondan och att du kan ha överseende med att han
inte är lika duktig i trafiken som du :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Var nu lite vettiga gottfolk.

Vi vet att det är svårt att i en sånhär situation behärska sitt temperament.

Meissner, trist att bli attackerad sådär. Men ljusblinkningar är VÄLDIGT provocerande.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Swedie skrev:
Var nu lite vettiga gottfolk.

Vi vet att det är svårt att i en sånhär situation behärska sitt temperament.

Meissner, trist att bli attackerad sådär. Men ljusblinkningar är VÄLDIGT provocerande.

Tack för att du rensade upp i tråden.

Visst var ljustutningarna säkert enerverande för honom, och jag gjorde säkert lite för mycket.

Men samtidigt, jag fick tvärbromsa för att undvika en kollision. Då blev jag ganska skärrad och uppspelt. Då tycker jag det är rimligt att han ska veta vad han gjorde.

Men men, summan av det hela är att jag ska ta det lugnare i trafiken och ha större överseende med idiotism i trafiken. :)

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Meissner skrev:
Tack för att du rensade upp i tråden.

Visst var ljustutningarna säkert enerverande för honom, och jag gjorde säkert lite för mycket.

Men samtidigt, jag fick tvärbromsa för att undvika en kollision. Då blev jag ganska skärrad och uppspelt. Då tycker jag det är rimligt att han ska veta vad han gjorde.

Men men, summan av det hela är att jag ska ta det lugnare i trafiken och ha större överseende med idiotism i trafiken. :)

Helt rätt Meissner :)

En annan tankeställare är osså att den som gjorde fel från början i trafiken nog
inte begriper särskilt mycket mer efter man lekt polis och blinkat med ljusen och
tutat m.m.

Man kan ju bara hoppas att dom som inte kan några trafikregler eller allmänt
hyfs i trafiken blir tagna av polisen och på det sättet lär sig något.

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Jag hatar folk som blinkar och leker poliser i trafiken.
Visst om nån tutar och blinkar en gång så är det väl ok, men idioter som ska vara duktiga och fortsätta blinka och hålla på hatar jag.
Jag har också stannat och slitit ut folk ur bilar när de bär sig åt på detta viset.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Tommy skrev:
Jag hatar folk som blinkar och leker poliser i trafiken.
Visst om nån tutar och blinkar en gång så är det väl ok, men idioter som ska vara duktiga och fortsätta blinka och hålla på hatar jag.
Jag har också stannat och slitit ut folk ur bilar när de bär sig åt på detta viset.

Själv har jag ingen förståelse för folk som gör situationer i trafiken som kan skapa personskador och sedan inte klarar av för sin stolthet att man blinkar på dem.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Chilla ner lite... Varför körde du inte om? Varför tillät du din bil bli inboxad?

Har man rullat tärningen så.....

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Zana skrev:
Chilla ner lite... Varför körde du inte om? Varför tillät du din bil bli inboxad?

Har man rullat tärningen så.....

Var inte så lätt där, han saktade ner gradvis och sen ettutre stod han på bromsen. Jag hann inte göra så mkt mer än att tvärbromsa och så stod jag där bakom honom...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Meissner skrev:
Var inte så lätt där, han saktade ner gradvis och sen ettutre stod han på bromsen. Jag hann inte göra så mkt mer än att tvärbromsa och så stod jag där bakom honom...

Om man misstänker att personen i bilen framför är mentalt ostabil får man hålla stort avstånd...

Men svårt att vara efterklok, jag vet....

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Zana skrev:
Om man misstänker att personen i bilen framför är mentalt ostabil får man hålla stort avstånd...

Men svårt att vara efterklok, jag vet....

Jo, jag försöker vara efterklok själv och tänka på att jag inte skulle ljustutat en andra gång ;)

Crash

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Dr 750 BIG
Jag säjer bara MALMÖ det e den värta jävla stan i hela landet. Många har e n fruktansvärd trafik moral! den sämsta i landet helt klart.
där e många som har fått sitt körkort i cornflakespaket.

Det e alldrig roligt att bli "hotad" på detta sätt.

måtte riskokaren skära snart.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Klart man tutar och blinkar till när någon trafikdåre utsätter en för fara.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ligger man och provocerar med ljusblink så får man ta att någon blir förbannad och börjar skälla.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Blip skrev:
Ligger man och provocerar med ljusblink så får man ta att någon blir förbannad och börjar skälla.

Gör man en trafikfarlig manöver som kan skapa personskador får man ta att någon blir förbannad och börjar skälla.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
dews skrev:
Akta dig för att skriva sånna inlägg du, gick inte så bra för mig senast :rolleyes:

en liten varning bara :)
Hightuned behandlas varsamt som ett led i vården av hans mentala ohälsa. Dig finns det fortfarande hopp för, så du får fortfarande räkna med en och annan bitande kommentar. :tungan

Tänka sig att Swedie redan rensat den här tråden från dumma inlägg en gång.. Snacka om Sisyfusjobb.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...