Utsatt för roadrage, eller vad man nu kallar det

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Kentamannen skrev:
Vad jag ville komma fram till är att ibland måste man tillrättavisa människor. Men oftast sitter jag i min bil och svär tyst mot dessa hemska medtrafikanter, samtidigt som jag tackar de som är beter sig på ett gott och mänskligt sätt.

Du gjorde helt rätt..vad jag vill få fram är att det är en stoooor skillnad på att
tillrättavisa och störa annan trafik ute i trafiken men att köra efter och stanna
där det inte finns någon fara för andra är helt okej och bra.

Misstänker man rattonykterhet eller annat olämpligt beteende i trafiken så är
det bäst att ringa polisen.

Var en äldre herre som inte kunde se särskilt bra och som körde dåligt. Föraren
bakom ringer polisen och polisen träffar den äldre herren. Tvingar honom till en
synundersökning vartpå herren förlorar sitt körkort.

Vi som andra trafikanter kan bara informera medan polisen faktiskt är dom som
kan göra något åt det och dra körkort eller tvinga till synundersökning m.m.
Sen att en del inklusive mig själv fått inställningen att polisen oftast inte orkar
ta sig an vissa samtal om vårdslöshet i trafiken är en annan femma :rolleyes:

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
Ken Keniff skrev:
Men det är väl rätt skönt att det inte är som i USA där folk skjuter på varandra för att nån bytt fil lite tokigt ( kanske har det hänt hät med , men det händer inte i samma utsträckning som "over there"), en ljusblink dör man inte av , fast jag håller med Robban , har man sagt A genom att blinka så får man säga B och stå upp för fortsättningen, kanske ska man skita i och blinka om man blir skraj och låser in sig.. Min 50öring bara.

Som tidigare sagt, det är enkelt att sitta här på forumet och vara efterklok och säga hur man skulle ha gjort och inte.

Sen förstår jag fortfarande inte ni som påstår att ni inte skulle gjort någonting ifall nån nonchalant håller på att orsaka en olycka för just er. Tror inte ni hade bara låtit det gå vidare och tänkt, "jag är en bra förare, det är inte han" med ett leende på läpparna.

Jag reagerade som jag gjorde i situationens hetta, visst, det kunde gjorts annorlunda. Men så här blev det.

Och jag förstår heller inte att ni tycker en ljusblink är som att trycka en kniv i någon. Om någon nästan orsakar så att jag krockar och eventuellt skadar mig, ja då får de utstå en eller två helljus brännande i nacken.

Så är det.

dews

Mannen
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
snart
Det ställe på jorden där flest idioter är samlade är ju utan tvekan i trafiken, (undantag vissa hospital och dylikt)... jag har själv gjort idiotiska saker vilket jag tror de flesta av oss här gjort, fått ett par tutar och ljusblink i nacken. Men att överreagera så jävligt att man stannar mitt i en rondell med fullt av andra bilar är ju inte det bästa att göra då.

Personen i fråga borde krupit ihop i sätet på sin äckliga bil, skämts och kört vidare.

I ett sånt läge blir båda parter lika irriterade vilket bara slutar i ett oändligt munbajsande utan mening.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Meissner skrev:
Ja när folk verkar ha en skruv lös som han går jag gärna inte ut.

bebbe skrev:
Du som bor i Stockholm borde väll veta att det kan vara en bra ide' att sitta kvar.

Eftersom jag dagligen blir trängd o prejad har jag blivit tvungen att lära mig leva med det o glömma det lika fort för att inte få magsår o vara ständigt vansinig :). Jag har hämnats klart på idioter i trafiken, nu tänker jag inte ens försöka prata med dom. Det ger mig ingenting o man upptäcker bara att personen i fråga verkligen är ett blockmongo.

Sorry om jag var spydig imorse.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
MBGIRL skrev:
Mmm jämfört med Italien där jag också varit och kört så é det ett himmelrike.
Men vi vill väl inte ha den mentaliteten hit till Sverige att tuta på allt som rör sig fel? :)

Håller med :)

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
berggren_martin skrev:
Men när man faktiskt blir utsatt för livsfara av trafikdårar som helt uppenbart begår fel, menar ni att man då bara passivt ska låtsas som ingenting?

Om man inte är beredd att backa upp det sedan när den andra personen stannar så ja.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
MrGooFy skrev:
Om man inte är beredd att backa upp det sedan när den andra personen stannar så ja.
"Backa upp" som i starta slagsmål? Nä jag förstår varför Meissner höll dörren stängd när han pratade med killen som höll på att köra på honom. Bättre att försöka hålla det på en sansad nivå om någon är upretad på det sättet. Såna aggressiva responser går ju inte direkt att förutse bara för att man blinkar till en gång.

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Hoj
Diverse
berggren_martin skrev:
"Backa upp" som i starta slagsmål? Nä jag förstår varför Meissner höll dörren stängd när han pratade med killen som höll på att köra på honom. Bättre att försöka hålla det på en sansad nivå om någon är upretad på det sättet. Såna aggressiva responser går ju inte direkt att förutse bara för att man blinkar till en gång.

Precis.

Jag snackade med honom, varför skulle jag gått ut? För att slåss? Nej tack.

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Meissner skrev:
Definiera "backa upp det".

Jag menar inte att du ska gå ut och starta ett slagsmål, om jag ska vara ärlig så vet jag inte exakt vad jag menade men om man blinkar upprepade gånger så får man enligt mitt sätt att se på det vara beredd på att den andra personen stannar och frågar vad det var du ville.
Om man inte är beredd på det så skit i att blinka då.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Jag har varit yrkeschafför i över 10år. Jag har kört det mesta på väg o sett saker som man inte ens tror e möjliga!!!! Men efter att kört tankbil i 3år med JÄVLIGT FARLIG last i o "med trafikanter" har prejat mig o kört ut framför mig (mot stopplikt på 90 väg!!!) o gjort det mesta vidriga saker man kan tänka sig så kan man undra om det finns NGN med NGT vett i skallen!!!! Jag menar, vill man kasta sig ut framför en långtradare som kör 80km/h som väger 60ton o e lastad med FRÄTANDE lr MKT BRANDFARLIGT, lr GIFTIGT (90 väg o JAG kör på huvudled...) för att inte hamna i kön BAKOM mig!!! Då har man sett saker man inte vill se!!! O det händer OFTA!!!!!!!!!!! Så jag bryr mig inte längre när man ser alla idioter som inte kan köra. /Yoshi

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
YamahaJojje skrev:
Kan man inte ta att nån blinkar lite på en när man gör fel i trafiken ska man använda kollektivtrafiken....
:fakta
Sett på en BMW318: Nu kanske du undrar varför där inte e ett-m märke på denna bmw:n? - Jag ville bara göra dig uppmärksam på att jag inte e pizzabagare
:tummenupp :D
/F.

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
MBGIRL skrev:
Gud vad cool du é :rolleyes:
.

När man läser många inlägg som skrivits här så får man ju hoppas att en del här
bara skämtar och försöker vara macho inför dom andra småpojkarna här på forumet. :rolleyes:

:tungan näe.. jag försöker impa på dej :) du verkar intresserad? e vi ihop nu?
/E

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Det roliga i sådana sittuationer är när man sätter upp blålampan på taket och vinkar in dom till vägkanten för en trevlig pratstund och lite ifyllning av papper.

dews

Mannen
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
snart
Yoshi_gixxeRR skrev:
Jag har varit yrkeschafför i över 10år. Jag har kört det mesta på väg o sett saker som man inte ens tror e möjliga!!!! Men efter att kört tankbil i 3år med JÄVLIGT FARLIG last i o "med trafikanter" har prejat mig o kört ut framför mig (mot stopplikt på 90 väg!!!) o gjort det mesta vidriga saker man kan tänka sig så kan man undra om det finns NGN med NGT vett i skallen!!!! Jag menar, vill man kasta sig ut framför en långtradare som kör 80km/h som väger 60ton o e lastad med FRÄTANDE lr MKT BRANDFARLIGT, lr GIFTIGT (90 väg o JAG kör på huvudled...) för att inte hamna i kön BAKOM mig!!! Då har man sett saker man inte vill se!!! O det händer OFTA!!!!!!!!!!! Så jag bryr mig inte längre när man ser alla idioter som inte kan köra. /Yoshi

Det är ju inte mycket som är roligare än att krypa upp en halvmeter bakom person i fråga och slänga sig på hornet i sånna situationer, tror faktiskt han ångra sig lite då...

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Yoshi_gixxeRR skrev:

Jag är numera rätt övertygad om att de allra flesta gör sådana saker utan att egentligen mena det. Det är svårt att bedöma hastighet på mötande fordon, den som är van att köra har mycket lättare att göra det än medelbilisten, som knappt klarar att köra till konsum. De fattar helt enkelt inte konsekvenserna av det de gör, eller för den delen uppfattar faran över huvud taget.

Jag har tidigare kört både lastbil och buss yrkesmässigt, med åren har man lärt sig att det inte hjälper att försöka läxa upp andra trafikanter. De som vet med sig att de gjorde fel skäms normalt ändå, de övriga fattar ändå inte varför du blinkar eller tutar. Lite mindre prestige i trafiken skulle nog alla må bra av, både vad gäller blodtryck och allmän säkerhet.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jag med, för fan sköt er själva. Det finns en gräns och den går när man känner att man kunde blivit påkörd eller dödad av annan trafik.

//R

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Ja vad ska man säga... Låt folk se filmer på hur det går om man kör ut framför en lastbil som INTE hinner stanna!!!! Sen kanske man tänker efter en sekund till... O det e MÅNGA som kör ut framför bara för att inte hamna i kön BAKOM lastbilen (annars kör man inte mot stopplikt o dyl!!!) O jag kan inte förstå vad som e svårt att förstå när man ser en tankbil att "DEN VILL JAG INTE KROCKA MED" Det e fullt med varningskyltar o dyl!!! Men folk TÄNKER inte utan kör med inställning "bara jag kommer först" lr ännu bättre "jag ska BARA..." (köra ihjäl dig lr???) Jag har sett sånt skit på vägarna att man inte ens kan tro det utan att uppleva det själv!!! Så jag BRYR mig inte ett dugg om nån jävel kör puckat i stan. Det reagerar man inte ens på. MEN en sak e dödsviktig för ALLA som kör ngt fordon: STANNA VID ÖVERGÅNGSTÄLLE!!! Speciellt om det e tvåfiligt o ena bilen stannar KÖR INTE OM!!! /Yoshi

F-låt att det blev så långt men var tvungen att skriva detta...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...