Utsatt för roadrage, eller vad man nu kallar det

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Öhhh... HALLÅÅÅÅÅ gott folk! Hur kan ni säga att det var en mer provocerande handling att blinka än att svänga in frammför sådär :kocko
Ni är nog inte så jäkla förstående när det är eran hoj han svänger över och bara skiter i :rolleyes: Om det är någon här som inte tål den typen av tillrättavisning kanske ni borde söka hjälp :rolleyes: Har varit med om liknande saker på hojen här i Götet, alltid händer detta utav M3 optikade 316 som har gått 40000mil :D

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Klart man ska blinka och leka polis, gör jag för jämnan.
Särskillt på BMWs med dimljusen på, det värsta jag vet. Ser säkert jättegrym ut på 4 lysen men inte i mina ögon :mad:

Men när allt kommer omkring tjänar man nog på att vara förstående och lugn bakom ratten.

Men sånt där är ju helt upp till vilket humör man är på, så är det för mig i alla fall. Har man en dålig dag stör man ju sig på allt, särskillt i trafiken.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Ugluk skrev:
Hightuned behandlas varsamt som ett led i vården av hans mentala ohälsa. Dig finns det fortfarande hopp för, så du får fortfarande räkna med en och annan bitande kommentar. :tungan

Tänka sig att Swedie redan rensat den här tråden från dumma inlägg en gång.. Snacka om Sisyfusjobb.

Hahaha, tror du fortfarande att jag är psykopat, inte skulle jag väl ha tillgång till internet om jag satt på Karsudden?. Jag lovar att jag inte har någon tunna med syra i källaren eller några målade kranier i bokhyllan, och varje dag tar jag små små steg mot det tillstånd av oändlig förståelse som du tycks befinna dig i. :D

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Meissner skrev:
Gör man en trafikfarlig manöver som kan skapa personskador får man ta att någon blir förbannad och börjar skälla.

Men varför vågade du dig inte ur bilen då? Ljustuta o sen låsa in sig. vad är det?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Robban W skrev:
Men varför vågade du dig inte ur bilen då? Ljustuta o sen låsa in sig. vad är det?

Du som bor i Stockholm borde väll veta att det kan vara en bra ide' att sitta kvar. Fast det är väll klart jag vet ju inte vilka områden du brukar hålla till i.
Vissa områden här i Götet är det mer regel än undantag att det händer saker som denna, dessa områden är det också lämpligt att man inte blir "för" kaxig i så att säga :rolleyes: Fasen man märker tom skillnad på mentaliteten i trafiken på vilken väg man tar till jobbet :(

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Men det är väl rätt skönt att det inte är som i USA där folk skjuter på varandra för att nån bytt fil lite tokigt ( kanske har det hänt här med , men det händer inte i samma utsträckning som "over there"), en ljusblink dör man inte av , fast jag håller med Robban , har man sagt A genom att blinka så får man säga B och stå upp för fortsättningen, kanske ska man skita i och blinka om man blir skraj och låser in sig.. Min 50öring bara.

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
varför inte använda bilen som "murbräcka" det hade jag gjort, speciellt om ni var flera i bilen som kan vittna vid en ev. rättegång... jag hade bara mejjat ner hans äckliga bil.... utan att tänka 2 ggr... o jag kör ofta i malmö, så jag vet hur det e... men sen e ju min bil bucklig som fan också... :D

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
Vill inte va någon moralkärring men... :rolleyes:

Innan var jag som du och tyckte minsann att man kunde sätta folk på plats i
trafiken....
Men av din historia vill jag bara påpeka vissa saker...

:hihi Jaa tänk va många fritidspoliser det finns.. speciellt i trafiken! :7peta som måste hålla på o vara jobbig mot andra trafikanter.. som ÄÄLSKAAr att säga "till" på ett eller annat sätt. Att folk bara orkar? Tänk va bra det skulle va om alla följde minsta motståndets lag? asså att man ska FRAM oavsett hur! Det får inte stå still i trafiken... Men näe man måste jävlas med andra för att visa vad som e "rätt" o hindra andra att göra "fel" enligt eget tycke :dummer vafa det e bara o stå på! Man ska fram! Jag ödslara aldrig tid på medtrafikanter.. dom får vara där dom e... sen om det t ex medför att man gör en omkörning med 90km/h hastighetsmarginal ger jag blanka faan i :yoparty då får ju o andra sidan dom omkörda nåt o prata om i fikarummet på jobbet :lol ... "-asså.. det va en på väg till jobbet idag..." bla bl a jaja dåre o LIVSFAARLIG... jo vi har hört allt det där förr.. ´men farligt blir det först när fritidspoliserna lägger näsan i blöt. yea!
:tungan
/E

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
asp teleskopbatong,vadpisk.Dont leave home without it.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Ernst skrev:
Vill inte va någon moralkärring men... :rolleyes:

Innan var jag som du och tyckte minsann att man kunde sätta folk på plats i
trafiken....
Men av din historia vill jag bara påpeka vissa saker...

:hihi Jaa tänk va många fritidspoliser det finns.. speciellt i trafiken! :7peta som måste hålla på o vara jobbig mot andra trafikanter.. som ÄÄLSKAAr att säga "till" på ett eller annat sätt. Att folk bara orkar? Tänk va bra det skulle va om alla följde minsta motståndets lag? asså att man ska FRAM oavsett hur! Det får inte stå still i trafiken... Men näe man måste jävlas med andra för att visa vad som e "rätt" o hindra andra att göra "fel" enligt eget tycke :dummer vafa det e bara o stå på! Man ska fram! Jag ödslara aldrig tid på medtrafikanter.. dom får vara där dom e... sen om det t ex medför att man gör en omkörning med 90km/h hastighetsmarginal ger jag blanka faan i :yoparty då får ju o andra sidan dom omkörda nåt o prata om i fikarummet på jobbet :lol ... "-asså.. det va en på väg till jobbet idag..." bla bl a jaja dåre o LIVSFAARLIG... jo vi har hört allt det där förr.. ´men farligt blir det först när fritidspoliserna lägger näsan i blöt. yea!
:tungan
/E

Gud vad cool du é :rolleyes:

Visst ska man försöka hålla trafiken flytande men inte på andra människors livs
bekostnad. Att göra farliga omkörningar är nog att räkna som värre än hobbypoliser.

När man läser många inlägg som skrivits här så får man ju hoppas att en del här
bara skämtar och försöker vara macho inför dom andra småpojkarna här på forumet. :rolleyes:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Håller med om att man inte ska leka "trafikpolis" genom att blockera för folk eller liknande. Inte heller tuta, blinka och göra finger åt folk godtyckligt i tid och otid.

Men när man faktiskt blir utsatt för livsfara av trafikdårar som helt uppenbart begår fel, menar ni att man då bara passivt ska låtsas som ingenting?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
En liten FYI: den här tråden rensades kraftigt igår pga att den ballade ur (som den gjort igen nu).

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
berggren_martin skrev:
Håller med om att man inte ska leka "trafikpolis" genom att blockera för folk eller liknande. Inte heller tuta, blinka och göra finger åt folk godtyckligt i tid och otid.

Men när man faktiskt blir utsatt för livsfara av trafikdårar som helt uppenbart begår fel, menar ni att man då bara passivt ska låtsas som ingenting?

Vad vill du göra då?

Jag menar att tuta/ljusblinka och jävlas tillbaka vad hjälper det i längden?
Förare A blir sur och B och ett antal andra förare som får stå bakom och vänta
medan ni två reder upp vad som hänt.

Ring polisen eller följ efter till en säker plats där det inte finns någon trafik
(parkeringsplats, mack osv.) och stanna där och gör upp!
Om det känns bättre och du inte kan släppa händelsen.
Men att göra det i trafiken med andra trafikanter runt om är bara idiotiskt.
Visst om det SKER en olycka och ni krockar så får ni ju stå kvar beroende på
var olyckan sker/hur allvarlig den är....men annars nej.

Trafikens grundregler som folk bör kunna är:
Visa omrsorg och varsamhet
Visa hänsyn!
Hindra inte och stör inte!

Så det finns helt klart en risk att DU som hindrar och stör också åker dit om
en polis skulle vara i närheten och se händelsen...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
MBGIRL skrev:
Vad vill du göra då?

Jag menar att tuta/ljusblinka och jävlas tillbaka vad hjälper det i längden?
Förare A blir sur och B och ett antal andra förare som får stå bakom och vänta
medan ni två reder upp vad som hänt.

Ring polisen eller följ efter till en säker plats där det inte finns någon trafik
(parkeringsplats, mack osv.) och stanna där och gör upp!
Om det känns bättre och du inte kan släppa händelsen.
Men att göra det i trafiken med andra trafikanter runt om är bara idiotiskt.
Visst om det SKER en olycka och ni krockar så får ni ju stå kvar beroende på
var olyckan sker/hur allvarlig den är....men annars nej.

Trafikens grundregler som folk bör kunna är:
Visa omrsorg och varsamhet
Visa hänsyn!
Hindra inte och stör inte!

Så det finns helt klart en risk att DU som hindrar och stör också åker dit om
en polis skulle vara i närheten och se händelsen...
Det har väl även hänt att folk har tutat och blinkat åt mig någon gång genom åren. Inte har jag blivit sur för det, snarare tvärtom. Oftast har man ju gjort något oaktsamt som man inte tänkt på och då är det bara bra att man får upp ögonen för det.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
berggren_martin skrev:
Det har väl även hänt att folk har tutat och blinkat åt mig någon gång genom åren. Inte har jag blivit sur för det, snarare tvärtom. Oftast har man ju gjort något oaktsamt som man inte tänkt på och då är det bara bra att man får upp ögonen för det.

Jovisst men det är OK som jag sa innan om man gör det EN gång...
inte flera gånger.

Men sen kan man ju resonera så här också...
Det är ju rätt mycket fel som gör i trafiken ser man ju när man är ute och kör
och allra helst i storstäderna.
Hur skulle det vara att bo inne i stan om alla så fort någon gör något fel skulle tuta och ha sig?
Det skulle bli rätt mycket tutande. Och ska man dra det här längre så finns det
även en regel som säger att man inte ska störa boende vid väg.
Sen skulle det säkerligen också vara ett störmoment för andra trafikanter.

Så ett litet fel som egentligen inte innebar någon större risk tycker jag är
onödig att påpeka för den andre. Om jag skulle påpeka alla fel jag såg inne i
stan av andra trafikanter så skulle jag få stå på tutan för jämnan.
Men det é där grundregeln kommer in för mig...och borde göra för en del andra också.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
MBGIRL skrev:
Jovisst men det är OK som jag sa innan om man gör det EN gång...
inte flera gånger.

Men sen kan man ju resonera så här också...
Det är ju rätt mycket fel som gör i trafiken ser man ju när man är ute och kör
och allra helst i storstäderna.
Hur skulle det vara att bo inne i stan om alla så fort någon gör något fel skulle tuta och ha sig?
Det skulle bli rätt mycket tutande. Och ska man dra det här längre så finns det
även en regel som säger att man inte ska störa boende vid väg.
Sen skulle det säkerligen också vara ett störmoment för andra trafikanter.

Så ett litet fel som egentligen inte innebar någon större risk tycker jag är
onödig att påpeka för den andre. Om jag skulle påpeka alla fel jag såg inne i
stan av andra trafikanter så skulle jag få stå på tutan för jämnan.
Men det é där grundregeln kommer in för mig...och borde göra för en del andra också.

Sverige är oerhört lugnt med tutandet om man jämnför hur det är i andra länder :)

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
bebbe skrev:
Sverige är oerhört lugnt med tutandet om man jämnför hur det är i andra länder :)

Mmm jämfört med Italien där jag också varit och kört så é det ett himmelrike.
Men vi vill väl inte ha den mentaliteten hit till Sverige att tuta på allt som rör sig fel? :)

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
Historia

Förstår hur och varför du reagerade som du gjorde Meissner. Man ska kunna tillrättavisa andra i trafiken om de har varit nära att skapa en trafikolycka. Då anser jag att man ska ljustuta eller något liknande för att uppmärksamma. Däremot får man inte låta detta övergå till trakasserier, utan man ska bara upplysa dessa.

Med handen på hjärtat kan jag säga att jag följt efter människor en bit som har kört mycket suspekt, då jag misstänkt rattfylla eller något liknande. I somras när jag var ute och körde med bilen var det nära att en bil körde in i mig. Själv såg jag inte föraren men jag åkte efter denna som var på väg åt samma håll som mig. Efter några hundra meter höll den här männniskan på att åka in i en vägskylt då vägen delade sig i två så åkte han/hon i mitten. Precis innan vi kommer förbi en skola åker denna person 30 km/h och när vi passerar skolan och 30-skyltarna kommer så gasar denna på i 60 km/h.
I en rondell är den här bilen på väg att ramma ytterligare en bilist som redan är inne i rondellen men yxskaftet hinner, som tur är, stanna.
Resan slutar utanför den lokala blomhandlaren. Jag är eld och lågor :mad: och parkerar. Då från passagerarsidan kliver där ur en gammal tant och visst är det en äldre man som kört. Vet inte vad jag ska göra så jag åker hemåt arg som ett jävla bi.

Väl hemma avreagerar jag mig på far min och beslutar mig för att åka tillbaka för att skälla ut mannen eller åtminstone tillrättavisa honom. Inleder samtalet med att fråga honom när han skaffade sitt körkort. Mannen börjar ojja och säger "Oj oj oj, det var en svår fråga unge man. Jag har haft körkort sedan våren 1952". Därpå följer en diskussion om huruvida vilka fel han gjorde under den här resan på knappa 5 km. Uppmanar honom för min och andras skull att lägga körkortet på hyllan, eftersom jag inte vill bli ihjälkörd.

Säkerligen är mannen fortfarande ute på vägarna. Körandes i sina skotskrutiga byxor och sin basker på hjässan, med frugan vid sidan om honom.

Jag vet att jag gjorde allt i min makt för att se till att denna man inte skadar någon av oss. Sen om det hjälpte, det är en annan sak.

Vad jag ville komma fram till är att ibland måste man tillrättavisa människor. Men oftast sitter jag i min bil och svär tyst mot dessa hemska medtrafikanter, samtidigt som jag tackar de som är beter sig på ett gott och mänskligt sätt.

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
berggren_martin skrev:

Håller med Martin. Det händer faktiskt att man kan missa saker, då tycker jag det är bra att vissa upplyser en om detta. Då tänker man kanske på ett annat sätt efter det, blir uppmärksam av det.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...