bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger i min sjuksäng med surfplattan och köper grejer, blir en dyr sjukskrivning Hittils har det blivit avgassystem, blinkers, balanskedjesträckare, gaffeltätningar och en massa annat smått och gott till KLR 650:in som ska bytas då jag blir i sån form att jag kommer ut i garaget.
Nu är jag inhe på drivpaketet om man ev skulle byta och i sånt fall byta från original 15 kugg till 14 kuggars framdrev, ni som testat växlat upp och ner mycket hur upplever ni att skillnaden blir på de låga växlarna? Då jag frisknar till är tanken att denna hoj mest kommer att gå på grusväg, ska det åkas asfalt blir det Thruxton. Thruxtonen drevade jag upp en kugg fram och det är inget jag direkt tänker på på ettan men denna hoj går ju på asfalt där man ju har bättre vägförhållanden.
Kollar man på gearingcommander så skiljer det ju väldigt lite i fart på ettan vid 1950 rpm, 14 kugg ger 14,9 km/h, 15 kugg ger 15,9 km/h och 16 kugg ger 17 km/h. Nån som har lite mer erfarenhet av hur detta kan upplevas vid krypkörning på ettan? Är det märkbar skillnad att man får mer kraft vid krypkörningen med en kuggs skillnad trots att det teoretiskt bara är 1 km/h skillnad vid samma låga varv på motorn. På de högre växlarna märker man ju säkert mer med betydligt lägre varv i landsvägsfart mellan varje kugg det växlas upp. Är det värt den extra kraften på lågväxlarna för att öka varven att tappa drygt 6 km/h vid 3900 rpm från 91,2 km/h till 85,1 km/h.
Sen detta med clipslås, har inte grejer att nita lås hur mycket sämre är det med ett clipslås? Har hört att vissa säkrar med ståltråd och en plutt silikon. Är ju ingen fart maskin det ska på men man vill ju ändå gå det säkert. Nån som vet om addemoto nitar kedjor om man köper drivpaketet därifrån.?
Nu är jag inhe på drivpaketet om man ev skulle byta och i sånt fall byta från original 15 kugg till 14 kuggars framdrev, ni som testat växlat upp och ner mycket hur upplever ni att skillnaden blir på de låga växlarna? Då jag frisknar till är tanken att denna hoj mest kommer att gå på grusväg, ska det åkas asfalt blir det Thruxton. Thruxtonen drevade jag upp en kugg fram och det är inget jag direkt tänker på på ettan men denna hoj går ju på asfalt där man ju har bättre vägförhållanden.
Kollar man på gearingcommander så skiljer det ju väldigt lite i fart på ettan vid 1950 rpm, 14 kugg ger 14,9 km/h, 15 kugg ger 15,9 km/h och 16 kugg ger 17 km/h. Nån som har lite mer erfarenhet av hur detta kan upplevas vid krypkörning på ettan? Är det märkbar skillnad att man får mer kraft vid krypkörningen med en kuggs skillnad trots att det teoretiskt bara är 1 km/h skillnad vid samma låga varv på motorn. På de högre växlarna märker man ju säkert mer med betydligt lägre varv i landsvägsfart mellan varje kugg det växlas upp. Är det värt den extra kraften på lågväxlarna för att öka varven att tappa drygt 6 km/h vid 3900 rpm från 91,2 km/h till 85,1 km/h.
Sen detta med clipslås, har inte grejer att nita lås hur mycket sämre är det med ett clipslås? Har hört att vissa säkrar med ståltråd och en plutt silikon. Är ju ingen fart maskin det ska på men man vill ju ändå gå det säkert. Nån som vet om addemoto nitar kedjor om man köper drivpaketet därifrån.?