iommi skrev:
nää, inget behöver gå fort..
Jag är inte så insatt, men en jettmotor drivs väl fram genom att heta gaser far ut i en jäkla hastighet och driver den framåt.
medan en gasturbin driver en propeller/rotor.
Och det är väll däri begränsningen ligger?
eller tänker jag fel nu?
En turbojet, som sitter i tex Viggen, Gripen, Draken mfl har åxå en turbin längst bak, som driver en fläkt och en kompressor längst fram, för att kunna komprimera luften som ska in i förbränningskammaren osv. Sen blir det ju en reaktionskraft när allt detta ska ut som driver flygplanet frammåt. I en turboprop tar man vara på mer av energin i turbinen och skickar den till en propeller eller rotor, eller för den delen till hjulen på en bil, om man så vill.
Så principen för motorn är samma, men man tar ut kraften på lite annat sätt.
Så ja, en turbojet är mer lik en raketmotor.
Sen häktar man ju oftast på en efterbrännkammare om man vill att det ska gå fort. Det är eg en RAM-jetmotor som man sätter efter den ordinarie motorn. Där pumpar man sedan in massor med bränsle (på en Viggen rör det sig om 1 kubikmeter i minuten i runda slängar) och så får man dendär fina 12 meter långa eldkvasten/svetslågan man kan se på Viggen när den startar om natten.
Det som ger hastigheten är ju dock inte vilken motor man valt utan hur mycket dragkraft man har.
Om man bortser från att komplikationer skulle upstå pga att luften passerar ljudvallen skulle man alltså, rent teoretiskt kunna bygga ett flygplan med en kolvmotor och en stor fläkt och få den att gå väldigt fort.