***!!!VÄRLDSREKORD i BURN-OUT!!!***

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Kanske åt!!

Kanske åt skogen eller nåt,tydligen har dom lite svårt o svara här hur det gick eller så väntar dom på svar från guiness rekord,säkert mycket om o men kanske innan allt är klart o godkänt.Men visst håller jag med det vore kul o få en liten antydning här om det verka som om det lyckades eller inte.
Kom igen nu Ravetrancer o klottra ner några rader.
Mvh R1 racer
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
men jag har ju skrivit , väntar nu på svar från guinness.......
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jag körde iaf 64 mil tur och retur på en 125a, Är det någon som är mer dum ihuvudet än mig


Det vet jag inte, men jag tycker att min och min brorsas norgeresa var rätt dum också, 167mil enkel resa på cirkus 31h!(på hemvägen).

Kan tilläggas att vi påbörjade resan tre dagar efter jag fick lappen :)
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Ravetrancer skrev:
men jag har ju skrivit , väntar nu på svar från guinness.......

Cool, men finns det någon som har satt rekord innan i detta "ämne"? Isåfall måste det ju vara rekord OM de väljer att ta in denna kategori. Om kategorin finns sedan innan måste det ju finnas ett rekord att uppnå. :hej

:tummenupp Det var ett ballt initiativ iallafall! synd att vi åkte upp på GR dagen istället det var blött som faen.
:D
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
fluppen skrev:
500 km/h ???? joooovisst :tummenupp visst e det coolt !! man blir barn igen....

Ingen som har en etanoldriven radiostyrd bil till salu ?

Det är ju en riktig jetmotor i, så varför inte?

Hade en riktigt grym elbil förut, en Formel 1 som var airbrush målad :) det gick "rätt" bra
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
KalleKulspruta skrev:
Det är ju en riktig jetmotor i, så varför inte?

Det sitter jetmotorer i de flesta helikoptrar åxå, men de går inte fortare än 300km/h.

Jag tänker inte käfta emot att det är möjligt, för det lär det vara, men de som flugit modellflygplan vet hur in i helvete jävla fort det är. 138m/s. Det får till en sjuhelvetes accelration om man ska upp i 500 om man inte har en kamera i kärran så man kan följa den på en TV-skärm, annars försvinner den illa fort mot horizonten. Står man och såsar i 2s är kärran bara en liten prick. Sen är det väl i runda slänga en halv kilometer svängradie i de hastigheterna.
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Det sitter jetmotorer i de flesta helikoptrar åxå, men de går inte fortare än 300km/h.

Nä, men helikoptrar använder ju inte sin framåtrörelse som lyftkraft som ett flygplan gör. Dessutom begränsas ju farten för helikoptern av att rotoraxeln helst inte ska brytas av luftmotståndet, ett problem få flygplan har!
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
marten_larsson skrev:
Nä, men helikoptrar använder ju inte sin framåtrörelse som lyftkraft som ett flygplan gör. Dessutom begränsas ju farten för helikoptern av att rotoraxeln helst inte ska brytas av luftmotståndet, ett problem få flygplan har!

Anledningen att maxfarten på helikoptrar ligger på ca 400km/h (det är ytterst få som går så fort) är för att rotorbladen går bakåt halva varvet. Går det för fort får de alltså ingen lyftkraft under halva varvet eftersom de står stilla i förhållande till omgivande luft.

Jag ville bara påskina att flygetyg inte automatiskt går fort bara för att det sitter en jetmotor i. Vi kan ju ta TP84 Hercules, som ett exempel ur flygplansvärlden som ju går långsammare än de flesta jaktkärror från andra världskriget.

Faktum är att P51D Mustang eller Spirfire går nästan lika fort som en SK60 tex.
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
men visst är det väl endå skillnad mellan gasturbil och jetmotor?
för helikoptrar har väl endå gasturbiner?
Och herkules likaså?
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Motorprincipen är ju i stort sett den samma, men du tar ju ut kraften på lite olika sätt.

Faktum kvarstår ju dock: Bara för att det sitter en jetmotor (turbojet) i behöver det inte gå fort.
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
nää, inget behöver gå fort..

Jag är inte så insatt, men en jettmotor drivs väl fram genom att heta gaser far ut i en jäkla hastighet och driver den framåt.
medan en gasturbin driver en propeller/rotor.

Och det är väll däri begränsningen ligger?

eller tänker jag fel nu?
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
öööh, vad fan händer. Upp med tråden. rekord eller inget rekord.

Kul å vete. :confused:

Jag fick skador på cykeln efter en vurpa i samband med träffen, väven dök glatt upp på bakhjulet, så det vore ju trevligt med ett Guiness-diplom att man medverkat.

Om inte så vore det ändå trevligt att få veta, att det INTE blir diplom :fakta
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
iommi skrev:
nää, inget behöver gå fort..

Jag är inte så insatt, men en jettmotor drivs väl fram genom att heta gaser far ut i en jäkla hastighet och driver den framåt.
medan en gasturbin driver en propeller/rotor.

Och det är väll däri begränsningen ligger?

eller tänker jag fel nu?

En turbojet, som sitter i tex Viggen, Gripen, Draken mfl har åxå en turbin längst bak, som driver en fläkt och en kompressor längst fram, för att kunna komprimera luften som ska in i förbränningskammaren osv. Sen blir det ju en reaktionskraft när allt detta ska ut som driver flygplanet frammåt. I en turboprop tar man vara på mer av energin i turbinen och skickar den till en propeller eller rotor, eller för den delen till hjulen på en bil, om man så vill.

Så principen för motorn är samma, men man tar ut kraften på lite annat sätt.

Så ja, en turbojet är mer lik en raketmotor.

Sen häktar man ju oftast på en efterbrännkammare om man vill att det ska gå fort. Det är eg en RAM-jetmotor som man sätter efter den ordinarie motorn. Där pumpar man sedan in massor med bränsle (på en Viggen rör det sig om 1 kubikmeter i minuten i runda slängar) och så får man dendär fina 12 meter långa eldkvasten/svetslågan man kan se på Viggen när den startar om natten. :)

Det som ger hastigheten är ju dock inte vilken motor man valt utan hur mycket dragkraft man har.
Om man bortser från att komplikationer skulle upstå pga att luften passerar ljudvallen skulle man alltså, rent teoretiskt kunna bygga ett flygplan med en kolvmotor och en stor fläkt och få den att gå väldigt fort.
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Henke skrev:
Man måste ju inte svarva upp hela däcket.
Rekordet handlar ju om en burn på 5-10 sekunder.
Inte händer det så mycket med däcket om du kör på 1:an i ens 20 sek, sen kan du köpa mitt toppiga bankörda supercorsa till underpris :))))
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Henke skrev:
Man måste ju inte svarva upp hela däcket.
Rekordet handlar ju om en burn på 5-10 sekunder.
Inte händer det så mycket med däcket om du kör på 1:an i ens 20 sek, sen kan du köpa mitt toppiga bankörda supercorsa till underpris :))))
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
vaddå viggen & gripen. håller Ni Er till ämnet är Ni snälla så slipper det bli soppa på forumet. Skriv en ny Topic där Ni kan snacka flygplan, slipper jag, och andra helt ointresserande av ämnet pina oss genom dessa inlägg.
 

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Västkusten(Norge)
Hoj
`03 khi setteks636-r
Anledningen att maxfarten på helikoptrar ligger på ca 400km/h (det är ytterst få som går så fort) är för att rotorbladen går bakåt halva varvet. Går det för fort får de alltså ingen lyftkraft under halva varvet eftersom de står stilla i förhållande till omgivande luft.

Er du sikker på dette? Jeg har hørt noe annet. Grunnen til at de raskeste helikoptrene ikke går fortere enn ca.400km/t er at rotorbladene som går fremover oppnår overlydshastighet og det er no good for et rotorblad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top