Väcka 100.000 personer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Lyssnade på Kulturfredag i P1 förra veckan och där var bland annat ett inslag om en utställning om tysta områden. Denna baserades på ett EU-finasierat projekt som regeringen sparkade igång för några år sedan som en del av de övergripande målen för hållbar miljöutveckling. Där ingår kartläggningen av s.k. "tysta områden" (högst 40 dB högst 10 min / vecka). I inslaget berättades bland annat följande:

En ensam motorcykel som på natten kör genom Paris väcker ca 100.000 människor.

:jisses

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
det är väl bra så dom inte kommer för sent till sitt arbete, vi gör samhället en tjänst!

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
En ensam motorcykel som på natten kör genom Paris väcker ca 100.000 människor. :jisses
Stämmer säkert men vill man inte bli väckt är nog inte Paris, eller någon annan storstad, rätt ställe att bo på.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vill man ha det tyst bor man på landet. Själv bor jag vid Nynäsvägen och Onsdagskvällar är g a n s k a livliga faktiskt :hihi

Fast glidarna stör mest, det tar dem sån tid att åka förbi lixom.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Chronic skrev:
Vill man ha det tyst bor man på landet. Själv bor jag vid Nynäsvägen och Onsdagskvällar är g a n s k a livliga faktiskt :hihi

Fast glidarna stör mest, det tar dem sån tid att åka förbi lixom.

säger killen som kör en ducce... :rofl

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Stämmer säkert men vill man inte bli väckt är nog inte Paris, eller någon annan storstad, rätt ställe att bo på.
Vår miljö är vad vi gör den till. Det är såklart inte rimligt att en ensam motorcykel som kör genom de centrala delarna av en stad klockan fyra på morgonen väcker 100.000 människor.

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
ZX-10 R 04
Nyteknik skrev:
Vår miljö är vad vi gör den till. Det är såklart inte rimligt att en ensam motorcykel som kör genom de centrala delarna av en stad klockan fyra på morgonen väcker 100.000 människor.
Man måste ju åka hem?...eller bort?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Paroxyst skrev:
Så är det. Men 40db är inte rimligt. Skalan är logaritmisk och vid 60db är vanlig samtalsnivå. 40db är någon som öppnar en colaburk typ.

Det kan väl vara rimligt? Det är tex parker och friluftsområden som brukar vara "tysta".

P-E

Guest
Hmm kom på hur det var. Minidisco var 80db för att inte eventuella skador eller liknande skulle uppstå..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Paroxyst skrev:
Så är det. Men 40db är inte rimligt. Skalan är logaritmisk och vid 60db är vanlig samtalsnivå. 40db är någon som öppnar en colaburk typ.
Rimligt? Jag återger bara vad som avsågs med "tysta områden". 40 dB motvarar en viskning. Platser där ljud ej övertiger denna nivå är inte vanliga. Borde vara fler. Men inte mitt i en stad. Och det har ingen förespråkat heller.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Sov med öronproppar, det gjorde jag ibland när jag bodde i stan vid en trafikerad gata, man får väl för fan anpassa sig.
40db hahaha fantasier, det låter mer här ute i skogen med fåglar och blåst och kor, vilka erbarmliga dumheter, säkert framtänkta av nån stadsbo som inbillar sig att naturen inte hörs.
DE har väl riktiga fuskbyggen till kåkar där nere gissar jag.

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
jo, för att nå 40 db så måste man nog bara

bygga världens tjockaste bullervall
skjuta alla fåglar (speciellt duvor)
Sätta munkavle på alla som går in i parken, samt be dem att gå JÄTTETYST
förbjuda vinden
samt upprätt ett rätt stort flygförbudsområde

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Poacher skrev:
Sov med öronproppar, det gjorde jag ibland när jag bodde i stan vid en trafikerad gata, man får väl för fan anpassa sig.
40db hahaha fantasier, det låter mer här ute i skogen med fåglar och blåst och kor, vilka erbarmliga dumheter, säkert framtänkta av nån stadsbo som inbillar sig att naturen inte hörs.
DE har väl riktiga fuskbyggen till kåkar där nere gissar jag.

Jag gissar att du inte förstått ett dugg av vad ett tyst område är. Det är ett område där den ekvivalenta ljudnivån understiger 40 dB(A). Det är varken dumheter eller fantasier, det är så det är. Till exempel mitt ute i ostörd natur. Där ligger ljudnivån mellan 20-40 dB. Det är inga tätorter om nån nu trodde det.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Najde skrev:
jo, för att nå 40 db så måste man nog bara

bygga världens tjockaste bullervall
skjuta alla fåglar (speciellt duvor)
Sätta munkavle på alla som går in i parken, samt be dem att gå JÄTTETYST
förbjuda vinden
samt upprätt ett rätt stort flygförbudsområde

Fågelsång definieras inte som buller i ett naturområde...... :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA