Nyteknik skrev:
Men Teddy, vad tror du om manicken som jag har postat info och bild om här på forumet? Med den mäter du avgastemperraturen och anpassar huvudmunstycke för att hamna på optimala 1200 Fahrenheit. 1200 kr. Verkar rätt bra, tycker jag.
Problemet med den är att du kanske får lite svårt att upptäcka när avgastempen ligger på högre/lägre och vilket gaspådrag du har vid varje tillfälle.
Då är det som torkel skriver, betydligt vettigare med AIM som loggar så du kan läsa av i efterhand. Går tempen över är det oftast för sent om vi säger så...
Det är alltså ingen nackdel med avgastempsmätning, det är skitbra, det enda sura är att jag inte haft råd att köpa någon logger ännu

Men RAD måste du räkna på innan du ger dig ut, finns massa småprogram som hjälper dig räkna på det. Själv använder jag torkels tracktimer i kombination med BPS rad-räknare(tycker den är enklare än tracktimer) för att hålla koll på bestyckningen. BPS-räknaren finns att hämta ner gratis på nätet, men det förutsätter ju som sagt att ni har ett grundvärde att utgå ifrån.