Väderstationer

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Teddy skrev:
Nej, 249 kr bara. I 2003 års katalog finns också ett riktigt Gökur med uthoppande fågel och allt. Tänk att sätta den i depån och koppla ihop den med AIM'en så att göken hoppar ut varje gång man passerar!

DET hade varit jävligt klockrent! :lol

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Teknikmagasinet har visst då en i sin katalog! Ser ut så här å kostar 269:-

Bifogat

• 269kr.jpg
    269kr.jpg
    6 KB · Visningar: 40

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Den har tyvärr ingen barometer som avger ett exakt siffervärde utan enbart en tendensvisare som visar typ, moln, sol, regn, hagel (Anderstorp) o s v.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Jag söker en väderstation som har funktionerna termometer, hygrometer samt barometer. Det är användbart när man ska bedöma vilket huvudmunstycke som krävs i moppen. Förslag mottages tacksamt. När jag söker på internet får jag bara träffar på SMHI's alla väderstationer runtom i landet och det är jag inte intresserad av. Jag har hittat några för cirka 2000 kr men det är på tok för dyrt.

Men Teddy, vad tror du om manicken som jag har postat info och bild om här på forumet? Med den mäter du avgastemperraturen och anpassar huvudmunstycke för att hamna på optimala 1200 Fahrenheit. 1200 kr. Verkar rätt bra, tycker jag.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Axxexs skrev:
Att du vågar avslöja GP teamens stora hemlighet, kott-barometern! Ha ha!! :rofl
RAD-värden är bra för att få hjälp att välja munstycken INNAN man ger sig ut, avgastemperatur är en indikator på att hur rätt man valt.
Leta upp en begagnad AIM mychron2 så kan du köpa till två avgastempsensorer så får du digital avgastemp, lite coolare än två visare även om det säkert fungerar lika bra. Men med MyChron så kan man även ladda ned varvtider, hastigheter mm... Gissa om det är kul? Jepp, it is! :tuttar
http://www.aim-racing.se

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Men Teddy, vad tror du om manicken som jag har postat info och bild om här på forumet? Med den mäter du avgastemperraturen och anpassar huvudmunstycke för att hamna på optimala 1200 Fahrenheit. 1200 kr. Verkar rätt bra, tycker jag.

Problemet med den är att du kanske får lite svårt att upptäcka när avgastempen ligger på högre/lägre och vilket gaspådrag du har vid varje tillfälle.
Då är det som torkel skriver, betydligt vettigare med AIM som loggar så du kan läsa av i efterhand. Går tempen över är det oftast för sent om vi säger så...
Det är alltså ingen nackdel med avgastempsmätning, det är skitbra, det enda sura är att jag inte haft råd att köpa någon logger ännu :(
Men RAD måste du räkna på innan du ger dig ut, finns massa småprogram som hjälper dig räkna på det. Själv använder jag torkels tracktimer i kombination med BPS rad-räknare(tycker den är enklare än tracktimer) för att hålla koll på bestyckningen. BPS-räknaren finns att hämta ner gratis på nätet, men det förutsätter ju som sagt att ni har ett grundvärde att utgå ifrån.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Själv använder jag torkels tracktimer i kombination med BPS rad-räknare(tycker den är enklare än tracktimer) för att hålla koll på bestyckningen. BPS-räknaren finns att hämta ner gratis på nätet, men det förutsätter ju som sagt att ni har ett grundvärde att utgå ifrån.
Jo, det är ju JÄTTESVÅRT att skriva in tre värden... :confused:

Bifogat

• radruta.jpg
    radruta.jpg
    5.1 KB · Visningar: 43

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Torkel skrev:
Jo, det är ju JÄTTESVÅRT att skriva in tre värden... :confused:

Hehe, bara att BPS'en lämnar direkt förslag på storlek på munstycket(till honda då iaf)

annars kan jag ju tillägga att Tracktimer är det bästaste jag använt för att hålla ordning på setuper, särskilt för förvirrade människor som mig själv..

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Hehe, bara att BPS'en lämnar direkt förslag på storlek på munstycket(till honda då iaf)

annars kan jag ju tillägga att Tracktimer är det bästaste jag använt för att hålla ordning på setuper, särskilt för förvirrade människor som mig själv..
Ok, har precis testat deras programvara. Enda skillnaden är väl att de har hårdkodade relationer mellan RAD och bestyckningsförändring samt att de anger det närmaste munstycket. Linjärt mot RAD är det nog i vilket fall. I nya Tracktimer så kan man ange två referenssessions med olika RAD och olika bestyckning och räkna ut utifrån det. En kakbit att mata in och sen slipper du det otäcka BPS-programmet! :D Tack för beröm förresten, det uppskattas.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Själv räknar jag ut RAD:en för hand. Går det också.
Med Öjjes kurvor från Bells bok "Two Stroke Performance Tuning" eller? De har jag baserat mina formler på också!

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Hur ser bestyckningen ut generellt vid väderändringar?

Kan man tex säga att:

Om lufttrycket stiger 10mBar så ska huvudmunstycket minskas en storlek?

Om luftfuktigheten minskar 10% så ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Om temperaturen sjunker 5 grader ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Finns det några sånna här ungefärliga regler som man kan misstänka vilken betyckning det ska sitta på? Ändras något mer än huvudmunstycken oxå?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Axxexs skrev:

Kan man tex säga att:

Finns det några sånna här ungefärliga regler som man kan misstänka vilken betyckning det ska sitta på? Ändras något mer än huvudmunstycken oxå?
Man kan inte basera det på endast en av faktorerna utan måste ta hänsyn till alla tre. Då får man det som kallas för korrigerat RAD. Givet att man har munstycken där storleken indikerar flöde (t.ex de på TZ250) så ska ändringen i flöde vara proportionellt mot ändringen i RAD. Vilken relation som gäller finns det olika regler om, enligt boken "Two-stroke performance tuning" av A. Graham Bell ska en RAD ökning på 12-15% ge en ökning av huvudmunstycket på 5%. Om jag minns rätt.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Torkel skrev:
Man kan inte basera det på endast en av faktorerna utan måste ta hänsyn till alla tre. Då får man det som kallas för korrigerat RAD. Givet att man har munstycken där storleken indikerar flöde (t.ex de på TZ250) så ska ändringen i flöde vara proportionellt mot ändringen i RAD. Vilken relation som gäller finns det olika regler om, enligt boken "Two-stroke performance tuning" av A. Graham Bell ska en RAD ökning på 12-15% ge en ökning av huvudmunstycket på 5%. Om jag minns rätt.

Jo det vet jag att man måste ta hänsyn till alla tre faktorerna!

Min fråga var mer så här då; att om man har en bra bestyckning och en av dom tre väderförändringarna ändrar sig, tex +5 grader, kan man då generellt säga att betyckningen ska minskas ett steg?

Om alla tre värdena ändrar sig ett steg åt samma håll så borde bestyckningen ökas tre steg osv..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:

Kan man tex säga att:

Har man hittat en perfekt setup, vad gäller nålen och powerjet, så ska man egentligen inte behöva ändra något annat än huvudmunstycke och kanske röra lite på lågfarten.
Men det du skriver är väl en grund ungefär, men RAD är det som gäller för en riktigt korrekt bestyckning.
Men visst, råkar du ligga ett snäpp för högt blir det kanske inte någon dramatisk effektförlust, på hondan har jag iaf märkt att det inte blir någon större skillnad sen jag bytte till powerjetförgasarna, lite mindre känslig för väderomslag, sen hur det blir i sommar med kit-cylindrar och kolvar återstår att se, men det märker vi då ;)

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Har en här till dig Teddy! Är den bästa som jag kunnat hitta till vettigt pris.. Kostar 785:- + moms, och har dom mätvärdena som önskas.

http://www.sagitta.se/matutr7.html

Bifogat

• 61802[1].jpg
    61802[1].jpg
    5 KB · Visningar: 24
Last edited:

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Oregon Scientific verkar göra schyssta prylar med! Kostar ca 130-150$ i USA..

Bifogat

• B00006J03E.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    B00006J03E.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    27.9 KB · Visningar: 32
  • B00005B0BN.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    B00005B0BN.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    22.1 KB · Visningar: 34
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...