Börjar bli nervös ska själv köra upp den 14 maj ute på tullinge. Funderar på ta några turer ut dit och se vilka vägar som väntar.
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Kör upp samma dag fast i Västerås! Håller tummarna för oss båda.
Det här med placering i höger och vänstersväng.
Här skriver ni att man ska göra såhär:
View attachment 448753
PÅ MC-jakten står det dock annorlunda:
https://mc-jakten.se/mc-kort/utbildning/stadstrafik/#Placering
Högersväng:
"Långt till höger (en bra tumregel är att ligga där högerhjulen på en bil skulle ha varit, detta för att tydligt visa din avsikt och släppa förbi bilar bakom som vill köra om)".
Vilket stämmer?
Överlevnadsinstinkter säger att man ska INTE placera sig långt ut till höger. Rätt som det är så är det något stort och brett bredvid och har man otur så är trottoaren eller diket nästa. Bjud inte in någon till att dela filen med dig.
Oturligt nog så varierar infon från källa till källa och över tiden...en gång för rätt länge sedan skulle man bromsa med raka armar och hålla emot i styret. Tänka sig.
Bilderna ovan placerar svängarna "rätt" tidigt, nästan som åka bana. Tidigt in blir alltid tidigt ut, vilket på vanlig överlevnadssvenska betyder att ju tidigare du svänger desto större risk för att åka över i mötande körfält då du måste räta upp tidigare, om du nu inte kan kompensera med mycket ordentligt nedlägg. På allmän väg (med potthål, knölar m.m) i högerböjar är ingendera en inte helt fiffig sak.
Att svänga senare gör att du ser längre in i böjen och du syns bättre från andra hållet. Att svänga sent förbättrar också oddsen för att du klarar av att stanna kvar på din sida av vägen. I vänsterböjar om man är för tidig in så finns det en risk för att driva ut till höger och in i staket, räcken eller terrängen. Och om du svänger bara lite senare så har du ett par dyrbara meter till på dig att bromsa ordentligt om det behövs.
Högersväng:
"Långt till höger (en bra tumregel är att ligga där högerhjulen på en bil skulle ha varit, detta för att tydligt visa din avsikt och släppa förbi bilar bakom som vill köra om)".
Vilket stämmer?
De måste syfta på högersväng i korsning och inte ren kurvtagning.
Låter som du kom ut väldigt lång mot mitten om du risker krock med mötade trafik. Anyhow, trist att inte få lappen.
Off Topic. Fy f-n vad trist väntehuset i Tullinge är. Det är ju som att kllva in i en gammal militärbarack i gamla Östtyskland. Det är ju snudd på skamligt att de inte kan fixa iordning det där skithuset till väntrum.
Det är bara tugga på. Alla får lappen (om du inte är totalt inkompetent men det låter ju inte så) även om det är sjukt irriterande att få vänta. Hoppas du får tid snart. Värt att bevaka varje dag uppkörningstiderna för vips sker avbokningar. Och Tullinge är skönare att köra upp på än Gillinge tycker jag personligen.
Ja det kostar ju att bo i SverigeDet är Sverige. Klart du behöver. Sen när du tar A2 så behöver du göra allt igen. Och sen vid A igen. Det är bara langa upp plånboken och betala. Eller göra som vissa som ledsnar eller inte har råd, kör utan lapp
ja och så långt kom jag verkligen inte ut! Jag låg i mitt körfält i oljeranden liksom i mitten av mitt körfält ändå påstår han att jag kom väldigt långt ut att jag måste träna på att skära in i en kurva.
ja en godismaskin och restaurering av hyddan hade ju inte varit helt fel.
Kuggade på samma sak i västerås idag. Han ville att jag skulle hålla mer till vänster på en vänstersväng så bakomvarande bil kan köra förbi. Nu var där ingen bakomvarande bil alls, och jag höll till vänster, dock inte tillräckligt. FAAAAN vad surt haha.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|