Vägen svängde men inte mc polisen!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
BMW (som ju haft abs på motorcyklar sne 80-talet) borde ju vara ytters intresserade av att utreda varför deras ABS plötsligt slutade fungera, komemr nog bli återkallelse på alla BMW av aktuell modell snart! (för polisen ljuger väl aldrig :hihi)

edit: stod det nånstans vilket märke det var på hojen föresten? såg bara BMW snacket här i tråden :va

BMW är nog en rätt säker gissning, mtp att polisen vad jag vet inte köper in något annat. De senaste tre modellerna som köptes in var iaf BMW.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Min hoj kör aldrig rakt fram de gångerna jag låst framhjulet pga grus/is. Min brukar försöka lägga sig tills jag släpper bromsen och då reser den på sig igen. Är det fel på min motorcykel? Vad kan jag göra för att åtgärda detta? Hade inte varit lika läskigt om hojen bara åkte rakt fram!

Med vänlig hälsning
En väldigt orolig motorcyklist

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
BS ifrån polisen, erkänn istället så hade det inte blivit en massa rykten. Kan även hända den bästa!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Min hoj kör aldrig rakt fram de gångerna jag låst framhjulet pga grus/is. Min brukar försöka lägga sig tills jag släpper bromsen och då reser den på sig igen. Är det fel på min motorcykel? Vad kan jag göra för att åtgärda detta? Hade inte varit lika läskigt om hojen bara åkte rakt fram!

Med vänlig hälsning
En väldigt orolig motorcyklist
För mig reser det sig när jag gasar. Ligga får jag fan aldrig göra. :mad:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tur att han klarade sig lindrigt undan iallafall utan allvarligare skador. Tycker det är ett bevis på att "dom där" är mänskliga. Sen att skylla på hojen va väl lite småaktigt. :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tur att han klarade sig lindrigt undan iallafall utan allvarligare skador. Tycker det är ett bevis på att "dom där" är mänskliga. Sen att skylla på hojen va väl lite småaktigt. :hihi

Ja, kan man vara säker på att det var fel på maskinen? Det kan ju lika gärna vara vägens fel om den nu fick för sig att svänga på pin kiv.

Det enda som är ställt utom alla tvivel är att det skulle kunna vara frågan om ett handhavandefel.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Är väl ganska självklart att de inte behöver kontrollera de andra hojarna då felet satt på den hoj som gick av vägen...

Been there, done that.

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Alltid trist när någon skadar sig, men är nyfiken på hur fort han körde eller läste situationen eftersom det var avsaknaden av ABS som skapade olyckan, om han haft abs så hade han väl troligen gått ut i spenaten också eftersom den borde ha aktiverats inför kurvan som han uppenbarligen inte hade marginaler till!?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Orsaken är ju kristallklar. Han hade varit och brassat på Gotland Ring och fick inte tillräckligt med körtid och skulle ta igen det på allmän väg.

Verkan blir dock en mindre mc-polis som kommer jaga efter JJcbrJJ i vår nu när han har bytt upp sig till 600-klassen.

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Tills något annat bevisats tror jag på polisen. De är ju mycket erfarna mc-förare och gör nog inte sådana misstag. Var det inte en tråd för några månader sedan om BMW-hojar som slagit runt efter att frambromsen plötsligt låst sig?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Kan ju vara en Honda också, finns gott om både ST1300 och några XL1000VA också.. Men BMW finns ju flest av...

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Han körde väl omkull på ringen, men sa att det var på allmän väg för försäkrignen skulle gälla? :hihi

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Haha ja för med ABS så är det ju OMÖJLIGT att framhjulet glider i sidled när man nitar bromsen mitt i en sväng!

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Dom har ingen försäkring det är vi skattebetalare som pröjsar för statens fordon och när dessa kvaddas :)

Fel, alla fordon är försäkrade.
Statens försäkringsbolag heter Kammarkolleget.

Men eftersom statliga myndigheter finansieras med skattemedel så kan man nog säga att skattebetalarna inte bara betalar försäkringspremierna, dom betalar för fordonet också- och bensinen den tankas med. Och lönen för den som kör fordonet också för den delen. Det är liksom hela grejen med statliga budgetanslag.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!