Hej!
Tänkte att jag skulle berätta om hur min väg till körkortet såg ut så kan ni andra kanske vill fylla på med lite tips och funderingar till körkortstagarna där ute.
Jag körde endast via ST-Eriks trafikskola som utbildar på Barkaby flygfält.
Riskettan avklarades senhöst 2011.
Första körlektionen bokades under maj månad och körskolorna startade körningen den 4 april, vilket också var min första lektion.
Jag har aldrig kört motorcykel tidigare och endast erfarenhet av lite mopedåkande som 15-åring.
Första lektionen gick vi igenom reglage, start och stopp samt lite friåkande för att känna på hojen.
Jag köpte ett paket med 6 lektioner.
Lektionerna bokades med så lite mellanrum som möjligt och utveckligen gick ganska fort. Det svåraste tyckte jag var krypkörningen.
Teorin pluggades flitigt och provet bokades via internet. Datumet var satt till 17 april.
Risk2an avklarades efter fyra körlektioner utan problem, så länge du kan svänga, gasa, bromsa så blir du godkänd.
Eftersom ST eriks trafikskola inte erbjönd den kursen så fick den köras på Lötsjö trafikskola.
Efter sex lektioner kände jag att det behövdes fler, därför köptes ett paket med fyra till.
Efter mer harvande av lektioner och liknande var det dags för teoriprov.
Det jag pluggade var mc-boken och mobilappen IKörkort MC.
Kan tilläggas att jag haft B-körkort i 9 år.
Provet -57 av 62.
Direkt efter provet så bokade jag uppkörning vilket blev först 1 juni (Lång väntetid i stockholm)
Nu har jag alltså kört totalt 10 lektioner (dubbel) och för att vara helt jäkla översäker på att jag ska klara uppkörningen så bokar jag 1 landsvägskörning a 5 timmar, en stadstrafik samt en konbana dagen innan.
Troligtvis hade det räckt med omkring 10 lektioner (dubbel) men jag vill ha en "Hög lägsta nivå"
Uppkörningsplats: Gillinge
Provledare: Magnus
Magnus välkomnade oss med öppningsfrasen "Jag vill att alla ska ha ett körkort i dagens slut"
Totalt var det 8st aspiranter och 2 provledare.
Vi delades in i 2 olika grupper och i grupperna fick vi startnummer 1-4.
Jag vill påstå att provledaren Magnus var mycket bra och pedagogisk. Han gav dem som behövde flera chanser om någon fotade eller körde knasigt. Banorna gick kanonbra för mig.
Området i gillinge startar med landsväg och instruktionerna om var du ska köra var mycket tydliga.
Vi körde i ungefär 25-30 min och gick igenom:
Körning tätort, rondell, landsväg, körning mot mål, vänstersväng landsväg, motorväg, vändning på valfri plats.
När vi kom tillbaka så anmärkte inspektören på att landsvägskörningen kunde sett lite bättre ut (mer aktiv körning)
Men provet var godkänt.
Vid dagens slut hade 4 körkort i handen, 4 utan. Vad jag såg så var det en mycket rättvis bedömning.
Summering:
Tillverkning av körkort 220:-
Synundersökning 100:-
Körkortstillstånd 220:-
Teoribok 300:-
Mc app 95:-
Risk1 700:-
6 lektioner 7300:-
Risk2 3400:-
4 lektioner 5000:-
Teoriprov 220.-
uppkörning 1500:-
Lån av hoj vid uppkörning 2600:-
landsvägskörning a 2800:- 5 timmar
1 stadstrafik a 1360
Extra konbana dagen innan uppkörning 1360:-
Körkortskostnad: 27,175:-
Det blev ett rätt så dyrt körkort eftersom jag bara körde via skolan samt körde ett par extra lektioner för att vara på den säkra sidan. Sen finns det massa sätt att minska kostnaderna på. Risk2an var snordyr, lån av hoj likaså. Min lärare bedömde mig klar vid runt 10 lektioner så jag brassade på tre extra.
Övriga kostnader:
Komplett skyddsutrustning skinn märkesgrejer Lelles MC 15000:-
Cb1000RA 2010 600 mil med lite extra 87000:-
Försäkring 27 år Stockholms innerstad via if märkesförsäkring (Hel) 1600/mån:-
Garage 800/mån
Tänkte att jag skulle berätta om hur min väg till körkortet såg ut så kan ni andra kanske vill fylla på med lite tips och funderingar till körkortstagarna där ute.
Jag körde endast via ST-Eriks trafikskola som utbildar på Barkaby flygfält.
Riskettan avklarades senhöst 2011.
Första körlektionen bokades under maj månad och körskolorna startade körningen den 4 april, vilket också var min första lektion.
Jag har aldrig kört motorcykel tidigare och endast erfarenhet av lite mopedåkande som 15-åring.
Första lektionen gick vi igenom reglage, start och stopp samt lite friåkande för att känna på hojen.
Jag köpte ett paket med 6 lektioner.
Lektionerna bokades med så lite mellanrum som möjligt och utveckligen gick ganska fort. Det svåraste tyckte jag var krypkörningen.
Teorin pluggades flitigt och provet bokades via internet. Datumet var satt till 17 april.
Risk2an avklarades efter fyra körlektioner utan problem, så länge du kan svänga, gasa, bromsa så blir du godkänd.
Eftersom ST eriks trafikskola inte erbjönd den kursen så fick den köras på Lötsjö trafikskola.
Efter sex lektioner kände jag att det behövdes fler, därför köptes ett paket med fyra till.
Efter mer harvande av lektioner och liknande var det dags för teoriprov.
Det jag pluggade var mc-boken och mobilappen IKörkort MC.
Kan tilläggas att jag haft B-körkort i 9 år.
Provet -57 av 62.
Direkt efter provet så bokade jag uppkörning vilket blev först 1 juni (Lång väntetid i stockholm)
Nu har jag alltså kört totalt 10 lektioner (dubbel) och för att vara helt jäkla översäker på att jag ska klara uppkörningen så bokar jag 1 landsvägskörning a 5 timmar, en stadstrafik samt en konbana dagen innan.
Troligtvis hade det räckt med omkring 10 lektioner (dubbel) men jag vill ha en "Hög lägsta nivå"
Uppkörningsplats: Gillinge
Provledare: Magnus
Magnus välkomnade oss med öppningsfrasen "Jag vill att alla ska ha ett körkort i dagens slut"
Totalt var det 8st aspiranter och 2 provledare.
Vi delades in i 2 olika grupper och i grupperna fick vi startnummer 1-4.
Jag vill påstå att provledaren Magnus var mycket bra och pedagogisk. Han gav dem som behövde flera chanser om någon fotade eller körde knasigt. Banorna gick kanonbra för mig.
Området i gillinge startar med landsväg och instruktionerna om var du ska köra var mycket tydliga.
Vi körde i ungefär 25-30 min och gick igenom:
Körning tätort, rondell, landsväg, körning mot mål, vänstersväng landsväg, motorväg, vändning på valfri plats.
När vi kom tillbaka så anmärkte inspektören på att landsvägskörningen kunde sett lite bättre ut (mer aktiv körning)
Men provet var godkänt.
Vid dagens slut hade 4 körkort i handen, 4 utan. Vad jag såg så var det en mycket rättvis bedömning.
Summering:
Tillverkning av körkort 220:-
Synundersökning 100:-
Körkortstillstånd 220:-
Teoribok 300:-
Mc app 95:-
Risk1 700:-
6 lektioner 7300:-
Risk2 3400:-
4 lektioner 5000:-
Teoriprov 220.-
uppkörning 1500:-
Lån av hoj vid uppkörning 2600:-
landsvägskörning a 2800:- 5 timmar
1 stadstrafik a 1360
Extra konbana dagen innan uppkörning 1360:-
Körkortskostnad: 27,175:-
Det blev ett rätt så dyrt körkort eftersom jag bara körde via skolan samt körde ett par extra lektioner för att vara på den säkra sidan. Sen finns det massa sätt att minska kostnaderna på. Risk2an var snordyr, lån av hoj likaså. Min lärare bedömde mig klar vid runt 10 lektioner så jag brassade på tre extra.
Övriga kostnader:
Komplett skyddsutrustning skinn märkesgrejer Lelles MC 15000:-
Cb1000RA 2010 600 mil med lite extra 87000:-
Försäkring 27 år Stockholms innerstad via if märkesförsäkring (Hel) 1600/mån:-
Garage 800/mån