Vägen till kortet våren 2012

Chris84

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CB1KR Yoshi
Hej!
Tänkte att jag skulle berätta om hur min väg till körkortet såg ut så kan ni andra kanske vill fylla på med lite tips och funderingar till körkortstagarna där ute.

Jag körde endast via ST-Eriks trafikskola som utbildar på Barkaby flygfält.
Riskettan avklarades senhöst 2011.

Första körlektionen bokades under maj månad och körskolorna startade körningen den 4 april, vilket också var min första lektion.
Jag har aldrig kört motorcykel tidigare och endast erfarenhet av lite mopedåkande som 15-åring.
Första lektionen gick vi igenom reglage, start och stopp samt lite friåkande för att känna på hojen.
Jag köpte ett paket med 6 lektioner.
Lektionerna bokades med så lite mellanrum som möjligt och utveckligen gick ganska fort. Det svåraste tyckte jag var krypkörningen.
Teorin pluggades flitigt och provet bokades via internet. Datumet var satt till 17 april.

Risk2an avklarades efter fyra körlektioner utan problem, så länge du kan svänga, gasa, bromsa så blir du godkänd.
Eftersom ST eriks trafikskola inte erbjönd den kursen så fick den köras på Lötsjö trafikskola.

Efter sex lektioner kände jag att det behövdes fler, därför köptes ett paket med fyra till.
Efter mer harvande av lektioner och liknande var det dags för teoriprov.
Det jag pluggade var mc-boken och mobilappen IKörkort MC.
Kan tilläggas att jag haft B-körkort i 9 år.
Provet -57 av 62.

Direkt efter provet så bokade jag uppkörning vilket blev först 1 juni (Lång väntetid i stockholm)
Nu har jag alltså kört totalt 10 lektioner (dubbel) och för att vara helt jäkla översäker på att jag ska klara uppkörningen så bokar jag 1 landsvägskörning a 5 timmar, en stadstrafik samt en konbana dagen innan.
Troligtvis hade det räckt med omkring 10 lektioner (dubbel) men jag vill ha en "Hög lägsta nivå"

Uppkörningsplats: Gillinge
Provledare: Magnus

Magnus välkomnade oss med öppningsfrasen "Jag vill att alla ska ha ett körkort i dagens slut"
Totalt var det 8st aspiranter och 2 provledare.
Vi delades in i 2 olika grupper och i grupperna fick vi startnummer 1-4.

Jag vill påstå att provledaren Magnus var mycket bra och pedagogisk. Han gav dem som behövde flera chanser om någon fotade eller körde knasigt. Banorna gick kanonbra för mig.

Området i gillinge startar med landsväg och instruktionerna om var du ska köra var mycket tydliga.
Vi körde i ungefär 25-30 min och gick igenom:

Körning tätort, rondell, landsväg, körning mot mål, vänstersväng landsväg, motorväg, vändning på valfri plats.

När vi kom tillbaka så anmärkte inspektören på att landsvägskörningen kunde sett lite bättre ut (mer aktiv körning)
Men provet var godkänt.

Vid dagens slut hade 4 körkort i handen, 4 utan. Vad jag såg så var det en mycket rättvis bedömning.

Summering:
Tillverkning av körkort 220:-
Synundersökning 100:-
Körkortstillstånd 220:-
Teoribok 300:-
Mc app 95:-
Risk1 700:-
6 lektioner 7300:-
Risk2 3400:-
4 lektioner 5000:-

Teoriprov 220.-

uppkörning 1500:-
Lån av hoj vid uppkörning 2600:-
landsvägskörning a 2800:- 5 timmar
1 stadstrafik a 1360
Extra konbana dagen innan uppkörning 1360:-

Körkortskostnad: 27,175:-

Det blev ett rätt så dyrt körkort eftersom jag bara körde via skolan samt körde ett par extra lektioner för att vara på den säkra sidan. Sen finns det massa sätt att minska kostnaderna på. Risk2an var snordyr, lån av hoj likaså. Min lärare bedömde mig klar vid runt 10 lektioner så jag brassade på tre extra.

Övriga kostnader:
Komplett skyddsutrustning skinn märkesgrejer Lelles MC 15000:-
Cb1000RA 2010 600 mil med lite extra 87000:-
Försäkring 27 år Stockholms innerstad via if märkesförsäkring (Hel) 1600/mån:-
Garage 800/mån
 

Chris84

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CB1KR Yoshi
Yes det blev dyrt, men 12000 Spänn av det var kostnader som inte gick att komma ifrån, Finns ju klart billigare ställen att köra på! :)
Huvudsaken är att kortet ligger tryggt i min plånbok, och pengar, vem är lycklig av det när man trillar av pinnen? ;)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kristus vad stålar du brände på kortet! :confused:

Det är nog att anses som "normalt" idag som även uträknats i olika reportage om körkort för mc, med alla avgifter" om man inte kört något privat heller. Många bara höftar i att "mitt körkort gick på bla bla bla." sen har man inte nämt en mm alla timmar man har varit ute och kört med hoj och handledare(som kan ha varit schysst och ställt upp helt gratis) och bränslekostnad/drift/försäkring för 2 hojar.

Huvudsaken man klarar körkortet, sen om kostanden springer iväg lite mer för andra, så finns det inget som säger att den som klarar sig "billigare" skulle vara bättre på något sett alls på hojen.
.fakta
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Dina riskutbildningar var rätt dyra då gillinge tar en röding mindre för risk2 men annars är det ju dyrt att ta kort nu för tiden och många vill gärna skryta om hur billigt det var för dom men det viktigaste är ju att man har lappen och inte vad det kostade :)
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Som någon redan nämnt så blir det jääkligt dyrt om man bara ska köra via skola.
Jag övningskörde hela förra säsongen med min sambo vilket givetvis gjorde att jag troligtvis kom billigt undan.
Min lapp gick på cirka 8.000 allt som allt.
 

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650 fs
Jäklar va dyrt, men grattis till kortet i efterskott :tummenupp
Fick mitt kort för 2 veckor sedan. Risk-utbildningarna gick på 3500:- totalt, sedan tog jag en körlektion som kostade 1000:- . Klarade mig sedan med böker för 380:-, lån av hoj vid uppkörning 750:-...
Mitt ort kostade ca 8000:-, hade mycket nytta av all bilkörning sedan jag tog b-kortet för 3,5år sedan samt crossåkning förra året.

Åkte förövrigt på mina första trafikböter någonsin för ett par timmar sedan.. "Skylten syns dåligt bakifrån" var orsaken.. Jaja vissa har det tydligen tråkigt på jobbet, försökte hålla god min och vara trevlig men hjälpte inte denna gång :4skrika
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Nu är det ju givetvis inte jämförbart men jag har nyss tagit körkort för tung till en totalkostnad av 3500 kr. Slapp riskmomenten samt teoriprov då jag hade lätt sedan tidigare (tog det när jag var 16).
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Herrejävlar
 

jetson

Guest
Summering:

Risk1 700:- - OCKER, vad jag hört är det EN lärare som sitter och snackar i ett par timmar, 20 elever? =14 000:- ren vinst för ockrarna. 700;- borde fan en trerätters ingå också.
Risk2 3400:- - OCKER FY FAN I HELVEDE :D
uppkörning 1500:- OCKER - dubbelt så dyrt som körprov för B-körkort (?)
Lån av hoj vid uppkörning 2600:- HERRE MIN SKAPARE VAD DYRT. 24h hyra av en hoj kostar ju runt 995:- på valfritt ställe.

Det är sjukt att det ska vara så jävla dyrt, man blir förbannad även fast man inte behövde gå dom där riskutbildningarna.



Men grattis till körkortet, håller med dig en lax här en lax där :tummenupp


Tips till alla som ska ta kortet är väl att ta en intensivkurs, brukar bli billigare.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
De e ju bara pengar ;) Har man inte möjlighet att köra privat och hellre tar i lite för mycket än för lite så är det väl där man hamnar. Tror mitt eget 2009 gick på 15-20k i liknande situation och det var det ju lätt värt.
 

Pabu

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N 2008
Håller på att ta kortet nu, har en Svärfar som jag kan övningsköra med. Räknar med Risketta 650:- på Lötsjö.
Risktvåa för 2500, uppkörning för 1500 samt teoriprov för 220. Sen blir det eventuellt en intensivkurs för 6700 med 10 timmars körning. Totalt 11570:-. När man bara tänker på det så känns det inte som att det ska bli så dyrt men när man väl får det på "pränt" så blir det en hel del pengar. Lägg till utrustning för drygt 15k samt hoj för dryga 40k.

Det fina är ju att man har kortet hela livet sen eller tills man blir stoppad av polisen...

Har en liten förhoppning att det ska räcka med övningskörning privat.

En fråga, är det någon som har övningskört med Engström bilskola i Eskilstuna?
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Det fina är ju att man har kortet hela livet sen eller tills man blir stoppad av polisen...

Va? Polisen tar väl inte kortet bara för att du kör lagligt och blir stannad :gnissla..

OT: Känns som jag kommer hamna runt 20000:- för kortet jag med..
 

Pabu

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6N 2008
Va? Polisen tar väl inte kortet bara för att du kör lagligt och blir stannad :gnissla..

OT: Känns som jag kommer hamna runt 20000:- för kortet jag med..

Sant ang Polisen, lite omoget skrivet men jag vet att jag ofta ligger lite över när jag kör bil och misstänker att det kan bli samma på hojen, men kommer absolut inte bli ngn galning.
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Tycker att vissa moment lät lite dyra i TS redovisning.

Om du bor i Stockholm och skall ta kort kan jag rekomendera Farsta Trafikskola. Hyffsade priser och inget mjölkande.

Risk 2 2200:-
Uppkörning på deras hoj på privatbokad tid debiterade de en dubbellektion (2h) (men då ingick 1h körning innan och hemfärd med lärare om du inte skulle blivit godkänd).
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
27000kr!!!Herrejesus,jag pröjsade 450kr...ok,det va 1978:rolleyes:
 

Chris84

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CB1KR Yoshi
Tack för svaren!
Det viktigaste för mig var att snabbt klara av obligatoriska moment, och att till 100% klara uppkörningen, pengen för kortet var inte det viktigaste.
Däremot finns det mycket pengar att spara och tanken med tråden var väl att visa hur det kan se ut, och var man kanske kan få det billigare osv, visa hela förfarandet för ett korttagande!

Mvh/Johnny Cash
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Jag har aldrig kört motorcykel tidigare och endast erfarenhet av lite mopedåkande som 15-åring.
Och så går du o köper en -10 Cb 1000RA,inget illa menat men hade det inte varit bättre att köpa en billigt hoj som man kan ramla några gånger utan att det märks i plånkan....:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top