Vägräcken en dödsfälla för mc-förare

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vagracken-en-dodsfalla-for-mc-forare_7335696.svd#
Vägräcken en dödsfälla för mc-förare
Risken att dö eller skadas är lika stor oavsett vilket slags vägräcke en mc-förare krockar med.

10 juli 2012 kl 11:44, uppdaterad: 10 juli 2012 kl 11:50

- Uppfattningen har varit att vajerräcken är mycket, mycket farligare för en motorcyklist att kollidera med än andra stålräcken. Vår studie visar att döds- och skaderisken är runt 50 procent oavsett räcke, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare hos Folksam som tillsammans med Trafikverket har studerat räckesolyckor.

Längs tre sträckor testar nu verket mc-anpassade vägräcken med skydd för stolparna.

Stockholm TT
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Menar??? Det är rena köttätar maskinen, man behöver knappt kremeras efter en syning i mitträcket.

Har Matteo Rizzi sovit bakom en stubbe i skogen eller?:hihi
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Alla fasta objekt är potentiella "dödsfällor" för motorcyklister och jag tror vi kan glömma att få 20m grusfälla på alla vägar.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Skulle vara väldigt intressant att se vilket räcke Vägverket skulle välja att dundra in i med mc om de blev tvingade till det.Vajerräcket hade garanterat åkt bort som val omgående ... :fakta

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5187156

Varför ska jag behandlas som en sämre trafikant enligt detta vägverk som mc förare i en tid när vägnätet är klart eftersatt där skattepengar till detta vägnät istället avsatts till annat eller skänkts bort till utlandet där det lilla som blev kvar omsattes till dessa reparationer eller t ex stiliga motorvägsbyggen.
 
Last edited:

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Skulle vara väldigt intressant att se vilket räcke Vägverket skulle välja att dundra in i med mc om de blev tvingade till det.Vajerräcket hade garanterat åkt bort som val omgående ... :fakta

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5187156

Varför ska jag behandlas som en sämre trafikant enligt detta vägverk som mc förare i en tid när vägnätet är klart eftersatt där skattepengar till detta vägnät istället avsatts till annat eller skänkts bort till utlandet där det lilla som blev kvar omsattes till dessa reparationer eller t ex stiliga motorvägsbyggen.

Det är det här som är så jävligt, vi betalar multum i olika trafikskatter men bara en tredjedel av pengarna används faktiskt till det vi betalar för (vägar, trafik).

Vart går resten? Håkan Juholts bostadsbidrag och vård till illegala flyktingar..?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Otroligt att ingen fattat förens nu att det är stolparna som håller räcket som är farliga.

Vajer eller stålbalk gör ingen skillnad när vi hamnar under skiten och blir sabrerade.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lite kul, såg artikeln i morse och snackade med -Jerker- om hur kul det kommer bli när någon skapar en tråd om det.

Är det någon här som faktiskt åkt in i, eller sett någon åka in i, ett vajerräcke och ett vanligt plåträcke och kan berätta om skillnaden, för ni gissar väl inte bara?

Nånting säger mig att de sakkunniga i räckesfrågorna kan mer om detta än SH-expertisen.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Räckena som åsyftas i SVD artikeln är väl bara dom gamla klassiska vajer- och stålräckena utan underåkningsskydd. Det lär dröja några år innan vi har data i Sverige på hur bra dom nya räckena med underåkningsskydd fungerar.

Ute i Europa tycks dom ju funka bra men det duger inte utan saken måste få ta sin tid (och fler liv gå förlorade) innan vi själva kommit fram till om det är bra eller ej.

Visst fasen kommer det svida att åka in i räcken med underåkningsskydd också men man slipper nog bli köttfärs i alla fall.
 
Last edited:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är ju en kostnads/liv fråga till stor del.
Om ett räcke kan rädda 4 o offra 1 (bil vs mc)(o 4/1 är tagit ur luften) är det ett + i statestiken. Att detta är en relativt billigt sätt skadar inte heller. Själva "nollvisionen" handlar inte om en fordonstyp utan genomsnittet av alla fordon(eller har jag fel?), om detta antal minskar den totala siffran även om en grupp blir utsatt så är det en vinst för pappersvändarna.
Sen är ju ombyggdnad ännu bättre för o kanske lyckas rädda 5!. Fast då kommer priset in o vi vet väl alla hur "bra" pengarna används hit o dit:rolleyes:

Jag försvarar absolut inte räckerna, för mej får dom gärna plocka bort samtliga. Men antar ovan ligger i prioriteringen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va

Det känns självklart, men bara för att man tror något så behöver det inte vara så.
Vajrarna sviktar säkert mer än vad ett plåträcke gör t ex. Kan säkert var bättre än plåträcken i vissa lägen.

Forskarna lär ju trots allt ha insyn i och statistik från riktiga olyckor med olika räckestyper till skillnad från oss.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va

Inte så säkert det. Vajrarna fjädrar lite vilket minskar krockvåldet, ett stålräcke är fast. När man kör omkull vill man definitivt inte åka in i något orubbligt. Som jag ser det är det stolparna i ett vajerräcke som är problemet, fasta punkter som inte ger med sig om man glider in i dem.
Nu har jag ju inte provat själv så det här är bara min egen teori men ser logiskt ut för mig.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nånting säger mig att de sakkunniga i räckesfrågorna kan mer om detta än SH-expertisen.

I övriga europa är väl vajerräcken förbjudna?
Eller saknar dom sakkunniga?

Stolparna ser jävligt vassa ut iaf, har inte haft äran än att hälsa på närmare..
 

Smagatusk

Guest
Hur "testas" räckena? Märkligt ordval. Eller kastar de fotanglar framför motorcyklisterna som kör sträckan?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va
Som redan sagts så är det stolparna som är farliga, det är där kollisionsvåldet tas upp och ben och armar slits lätt av mot fasta, tunna föremål. Vajrarna i sig själva löper normalt längs med färdvägen och tar inte upp någon nämnvärd kraft av en mc-förare som går omkull. Det de möjligtvis gör är att styra kroppen längs med vajern mot stolparna de sitter med.

För motorcyklister är en jämn yta längs med vägen att föredra. Till och med avgränsningar i form av solida betongblock är bättre så länge de bildar en jämn yta utan utstick eller kanter.

Att räcken och avgränsningar som delar vägbanor på större vägar är positivt ur olyckssynpunkt råder det ingen tvekan om, men finns det alternativ som är bättre för alla trafikanter än de som används idag ska de användas istället.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Länge så vägrade de att röra vid frågan eftersom de inte hade kommit på någon metod för att testa huruvida vajerräckena var farliga eller inte. Det fanns inga testdockor för det och allt vad fan det var.

Jag hade ibland lust att ställa mig utanför deras huvudkontor och erbjuda dem att sätta in en arm eller ett ben under en giljotin riggad med en räckesstolpe, försedd med 90 kg betong som vikt och upphissad högt nog för att nå 90 km/h på vägen ner. Det var ju inte säkert att det var farligt...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det känns självklart, men bara för att man tror något så behöver det inte vara så.
Vajrarna sviktar säkert mer än vad ett plåträcke gör t ex. Kan säkert var bättre än plåträcken i vissa lägen.

Forskarna lär ju trots allt ha insyn i och statistik från riktiga olyckor med olika räckestyper till skillnad från oss.

Hur fick man fram statistik över riktiga olyckor innan räckestypen införts?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top