Vägräcken en dödsfälla för mc-förare

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Va fan, borde väl bara vara å räkna fram skiten i nå cad program :)
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Det här med orubbligt och rubbligt.

S-450x200.jpg


vajerraeke.jpg


Liksom, vilket ser skönast ut? :brynad

Visst, vajerräcket rubbar sig några millimeter men det är ju dimensionerat för att hålla bort bilar från varandra. En hojförares ben är som en mygga som kraschar mot en reaktorbyggnad.... Jag åker hellre in i ett w-räcke som är slätt, relativt stort och ger större kontaktyta, även fast det inte fjädrar 3 millimeter. Gnida benet, eller vad det nu kan vara, mot tre vajrar som löper omlott mellan stolparna, liksom..... :glömdet
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Titt inte du hinner gnida mkt ben emot vajern innan en stolpen slungar iväg dig och lämnar kvar benet.
Hur långt är det mellan stolparna på bilden? Nån meter? Du hinner knappast gnagas av av vajern mellan dem.

Helst hade dom väl kunnat montera såna där väggar som dom har i speedway, dom se mjuka å sköna ut :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Enkel lösning = förbjud mc i vänsterfil där problemet förekommer eller ännu bättre ge motorcyklar en egen fil till höger om 2-1 filerna. Någon kombination av de två lär nog inte vara så långt ifrån sanningen, tror jag.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det känns självklart, men bara för att man tror något så behöver det inte vara så.
Vajrarna sviktar säkert mer än vad ett plåträcke gör t ex. Kan säkert var bättre än plåträcken i vissa lägen.

Forskarna lär ju trots allt ha insyn i och statistik från riktiga olyckor med olika räckestyper till skillnad från oss.

Nja. Rada upp tio forskare och du får tio olika svar oavsett vilket ämne det handlar om. I det här fallet med vägräcken behöver man inte testa för att förstå olikheten.
Ibland måste man helt enkelt våga lita på sitt sunda förnuft som i det här fallet solklart säger att vajerräcken är tokfarligare än att glida efter en slät yta.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Går ju att tolka detta olika, men jag tolkar inte undersökningen som att vajerräcken är mindre farliga än man trott, utan snarare att vanliga räcken är lika farliga. Av den anledningen bör inte slutsatsen vara att man skall ersätta vajerräcken med vanliga räcken utan att istället bygga räcken med underglidningsskydd (vilket redan har påbörjats på försök efter påtryckningar från SMC) eller andra bättre alternativ till räcken på vägar med många motorcyklister.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur många här har vurpat överhuvudtaget egentligen? Ramlar man av en motorcykel så svävar man inte en halvmeter över marken som i dåliga filmer, man glider efter marken, och där hamnar man väldigt fort när det släpper. Dvs, det är inte räcket man träffar, utan stolparna. Om man inte kör in i räcket, men då kvittar det troligen också, för då slungas man över räcket och landar på andra sidan.

Än mer fascinerande är det dels att folk verkar vara så usla hojförare att dom är livrädda för att köra omkull på motorvägar och motortrafikleder, dvs dom ställen där man har vajerräcken, och dels att man är rädd för räcken på raksträckor, men glatt bombar krokväg med möten som gör samma sak och med "avåkningszoner" med stenblock och timmertallar. Jag blir hellre av med en fot än trasar sönder ryggen så jag blir förlamad!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Än mer fascinerande är det dels att folk verkar vara så usla hojförare att dom är livrädda för att köra omkull på motorvägar och motortrafikleder, dvs dom ställen där man har vajerräcken, och dels att man är rädd för räcken på raksträckor, men glatt bombar krokväg med möten som gör samma sak och med "avåkningszoner" med stenblock och timmertallar. Jag blir hellre av med en fot än trasar sönder ryggen så jag blir förlamad!

Rasat 2 motorer på motorväg, en orsakade bakhjulslåsning, kan säga att jag är aningens rädd på 2-1vägar med vajrar på bägge sidor.

Överlag finns det många felkällor på en mc som kan ställa till det om du tänker steget längre, som kedja.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Lite kul, såg artikeln i morse och snackade med -Jerker- om hur kul det kommer bli när någon skapar en tråd om det.

Är det någon här som faktiskt åkt in i, eller sett någon åka in i, ett vajerräcke och ett vanligt plåträcke och kan berätta om skillnaden, för ni gissar väl inte bara?

Nånting säger mig att de sakkunniga i räckesfrågorna kan mer om detta än SH-expertisen.

Nej nu har du verkligen pratat i nattmössan.

Gå in på smcs hemsida där finns utredning efter utredning som visar olika räcken mm.
Det är ENORM skillnad på olika räckestyper.

Ett av problemen med räcken är att om hojen hojen lägger sig ner så fastnar den i första bästa stolpe och därmed blir stoppet mycket kraftigare än det behöver vara då.

Ett annat problem är om du glider in i räcket så slår en kroppsdel mot själva stolpen vilken då inte har någon stor stötupptagande yta utan en liten skarp som man skall fördela hela krockvåldet på vilket givetvis inte går.

Ett problem som finns om man inte har gått i backen ännu är ju urslungningen från hoj över räcket.
detta är mycket större problem om vajrarna klämmer fast benet mot hojen under en tidsmässigt längre period än om hojen studsar ut när den träffar räcket och föraren flyger över.

Ang experterna så Ja man tycker att det vore ett rimligt antagande.
Men likförbenat så kommer experterna från trafikverket inte fram till samma slutsats som experterna från andra länder.
menar du att vi i sverige (människor) är annorlunda konstruerade, kör annorlunda konstruerade hojar eller har annorlunda konstruktion på våra vägar än de utländska ?
för det är ju något av dessa som måste till för att det skall vara annorlunda resultat.
för det kan ju inte vara så här att rapporten är beställd ?
beställd att visa en viss sak.
kanske att vajer räcken är billiga att sätta upp, vilket ger att vägverkets initialkostnad blir mindre och de behöver inte betala reparationerna för det gör försäkringsbolag när det händer något med räcket ?

Men det är ju säkert inte så för trafikverket och dess föregångare har ju gjort allt de kan för att motorcyklar skall vara en del av trafikkulturen i sverige, eller hur ?

så mitt råd är att gå in på smc s hemsida och kolla in rapporterna där.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Vagracken/Material_om_vagracken/

kolla rapporten som är längst ner och kom sedan tillbaks o säg att det inte är skillnad på vägräcke och vägräcke om vi kör in det.

Att påstå att det inte är skillnad kan bara tyda på en av två saker.
Antingen så säger man det är kört oavsett i vilket du kör in i och du kommer att dö oavsett.
eller
Jag vet inte vad jag pratar om (stolle)/ jag pratar skit för att jag får betalt för det (desinformation)
något annat har jag svårt att se.

Problemet är nu att han kommer att citeras på trafikverket av de som har sina agendor och de kan då säga att forskarna talar mot varandra så vi vet inte vad vi skall göra och därmed fortsätter vi göra som vi alltid gjort förut.
dvs mer vajer räcken för de är billiga att sätta upp.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rasat 2 motorer på motorväg, en orsakade bakhjulslåsning, kan säga att jag är aningens rädd på 2-1vägar med vajrar på bägge sidor.

Överlag finns det många felkällor på en mc som kan ställa till det om du tänker steget längre, som kedja.
Visst är det så, men på motorväg kör man ju oftast desto lugnare, jag är mer orolig för vad som händer med både kedja och fäste om jag går på fullgas vid apex på en krokväg än om jag ligger och fiskör rakt fram. Jag tror dessutom väldigt få olyckor kan skyllas på tekniska problem på hojen. Vägar med vajerräcken har ju ofta viltstängsel, något som få krokvägar har, fri sikt, inga möten, sällan rullgrus eftersom bilarna håller sig på asfalten tack vare räcket osv.
 

Chauffören

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2012
Ort
Skultuna
Hoj
Kraschat ut
Balk eller vajer?
Vi har ingen erfarenhet av kontakt med vajerräcke, men väl smärtsamma sådana av balkräcke. Vårt MC-liv slutade i juli för 3 år sedan mot ett balkräcke i ytterböj. Vi drev av någon anledning ut på vänster väghalva och touchade räcket. Först krossade räcket min hustrus vänstra underben, läkarna sa att det inte var brutit utan krossat i småbitar, sen åkte hon över räcket och nerför slänten med diverse andra svåra skador som följd. Själv hade jag tur som landade på asfalten med bara 8 brutna revben, brutet nyckelben + vänster stortå (!) och höger lillfingerknoge bruten. Trots ett fantastiskt jobb av läkarna på Västerås lasarett lyckades man inte få hustruns ben att läka, det tillstötte en infektion och benet amputerades i februari 2010. Jag ryser vid tanken på följderna av ett vajerräcke, med all säkerhet hade benet slitits av med de konsekvenser en stor blodförlust medför. Nu har vi ett bra liv, mc-intresset finns kvar och alla våra mc-vänner, men nu nöjer vi oss med trajkar som vi trampar fram för egen maskin. Det går långsammare, men dofterna och vyerna efter småvägarna är desamma!
F ö så är några lite sarkastiska här inne och menar att på så fina vägar som det handlar när man pratar vajerräcken så är man bara klantig om något händer. Snälla. Läs olyckstråden sidan 9 ang olyckorna på E4 utanför Gävle!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top