Det känns självklart, men bara för att man tror något så behöver det inte vara så.
Vajrarna sviktar säkert mer än vad ett plåträcke gör t ex. Kan säkert var bättre än plåträcken i vissa lägen.
Forskarna lär ju trots allt ha insyn i och statistik från riktiga olyckor med olika räckestyper till skillnad från oss.
Än mer fascinerande är det dels att folk verkar vara så usla hojförare att dom är livrädda för att köra omkull på motorvägar och motortrafikleder, dvs dom ställen där man har vajerräcken, och dels att man är rädd för räcken på raksträckor, men glatt bombar krokväg med möten som gör samma sak och med "avåkningszoner" med stenblock och timmertallar. Jag blir hellre av med en fot än trasar sönder ryggen så jag blir förlamad!
Lite kul, såg artikeln i morse och snackade med -Jerker- om hur kul det kommer bli när någon skapar en tråd om det.
Är det någon här som faktiskt åkt in i, eller sett någon åka in i, ett vajerräcke och ett vanligt plåträcke och kan berätta om skillnaden, för ni gissar väl inte bara?
Nånting säger mig att de sakkunniga i räckesfrågorna kan mer om detta än SH-expertisen.
Visst är det så, men på motorväg kör man ju oftast desto lugnare, jag är mer orolig för vad som händer med både kedja och fäste om jag går på fullgas vid apex på en krokväg än om jag ligger och fiskör rakt fram. Jag tror dessutom väldigt få olyckor kan skyllas på tekniska problem på hojen. Vägar med vajerräcken har ju ofta viltstängsel, något som få krokvägar har, fri sikt, inga möten, sällan rullgrus eftersom bilarna håller sig på asfalten tack vare räcket osv.Rasat 2 motorer på motorväg, en orsakade bakhjulslåsning, kan säga att jag är aningens rädd på 2-1vägar med vajrar på bägge sidor.
Överlag finns det många felkällor på en mc som kan ställa till det om du tänker steget längre, som kedja.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|