Vägsandlådor??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle vilja ha lite vägsand med i vinterbilen ifall man fastnar någonstans, och tänkte att det lättaste sättet att fixa detta ju måste vara genom att ta lite ur en sån där sandlåda man brukar kunna se lite överallt. Men var fan har de blivit av?:va Drar mig till minnes att det stått dylika lådor vid vart och vartannat gathörn tidigare, men nu vetefan var det finns en enda... Är det någon som vet var de håller hus? Har vägverket någon karta över var de står, eller gäller det bara att hitta en på ren slump? Eller är det något som inte tillhandahålls av någon speciell längre utan som får ordnas fram privat?:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom du hittar inne i stan ägs nog av fastigheten där dom står.

Annars brukar dom finnas på rastplatser för lastbilar och vid kraftiga backar.

Kommunen brukar ha någonstans där privatpersoner får hämta också, ofta vid en återvinning eller kommunförråd.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dom du hittar inne i stan ägs nog av fastigheten där dom står.

Annars brukar dom finnas på rastplatser för lastbilar och vid kraftiga backar.

Kommunen brukar ha någonstans där privatpersoner får hämta också, ofta vid en återvinning eller kommunförråd.

Förstår. Så finns det något register över platser där privatpersoner får hämta, eller en karta över utplaceringen av allmänna lådor eller liknande?:va Ifall någon bor i lunds kommun och vet var man kan få lite vägsand får ni gärna hojta:)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Förstår. Så finns det något register över platser där privatpersoner får hämta, eller en karta över utplaceringen av allmänna lådor eller liknande?:va Ifall någon bor i lunds kommun och vet var man kan få lite vägsand får ni gärna hojta:)

Ett sätt är ju att ringa gatukontoret och fråga.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Dem ställs ofta ut vintertid när dem behövs för snö röjningen

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
I mina trakter har de stått en i toppen av en backe som varit poppis å rejsa uppför (den tjänsgjorde som mållinje)... Den har stått där året runt så länge ja kan minnas... För nåra år sen försvann den å har inte dykt upp igen...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6

:rolleyes:det finns väl hur många dagis som helst i den staden...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Lars Brobeck

046-35 53 07
tekniska.forvaltningen@lund.se

Jag hittade inte bättre information än så på kommunens hemsida.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tack för tipsen gubbar! Får väl ge mig ut och leta efter en låda eller något annars:D

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
I mina trakter har de stått en i toppen av en backe som varit poppis å rejsa uppför (den tjänsgjorde som mållinje)... Den har stått där året runt så länge ja kan minnas... För nåra år sen försvann den å har inte dykt upp igen...

ha ha, gröna lådan.. jo det va ett jävla tjat om vilken hastighet du hade vid den lådan :)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Har du sett en akademiker som kört fast i lite snö någongång... om du hade gjort det så hade du förstått varför lund behöver grus:rofl

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
lund har väl inga backar så varför behöver man grus?

Du har aldrig varit i Lund va? Hela stan är en lång jävla uppförsbacke om du kommer söderifrån. Dessutom envisas dom med gatsten som blir jävligt hal vid kyla, låt gå att dom kanske inte lägger den just i uppförsbackarna.

(Det brukar för övrigt hävdas att Lund är den stad i Sverige som har störst höjdskillnader om man räknar faktiskt stadskärnor ("stadsplanelagt område") och inte kommunen. Enligt wikipedia är det dock inte riktig sant, fan vad dom alltid ska förstöra :mad:)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Du har aldrig varit i Lund va? Hela stan är en lång jävla uppförsbacke om du kommer söderifrån. Dessutom envisas dom med gatsten som blir jävligt hal vid kyla, låt gå att dom kanske inte lägger den just i uppförsbackarna.

(Det brukar för övrigt hävdas att Lund är den stad i Sverige som har störst höjdskillnader om man räknar faktiskt stadskärnor ("stadsplanelagt område") och inte kommunen. Enligt wikipedia är det dock inte riktig sant, fan vad dom alltid ska förstöra :mad:)

Jag har faktiskt varit i Lund flera gånger...och det där med störst höjdskillnad det tror jag nog inte på :p
Fast så har jag varit full varje gång också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Höjdskillnad och backar i Lund??? Två av bilderna är Kiruna och en är Lund.

Gissa vilken bild som är Lund.

Jag tror nästan att torget i Kiruna har större höjdskillnad än hela Lunds kommun. :D

Bifogat

• Kiruna.jpg
    Kiruna.jpg
    139.9 KB · Visningar: 134
  • Lund.jpg
    Lund.jpg
    165.1 KB · Visningar: 314
  • Kiruna2.jpg
    Kiruna2.jpg
    111.1 KB · Visningar: 831

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur mycket sand är det du ska ha? kan nog ordna lite till dig =)

Hyggligt!:)

Det är väl inte sådär jättemycket direkt, men tanken var att vara väl förberedd inför vintern med ett par sandsäckar i bagaget (mer vikt över drivhjulen) vilka kan användas ifall man kör fast också. Så ett par hinkar/säckar vore toppen:)

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...