Vägsandlådor??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Absolut, sänkt lufttryck kan ge 20% bättre dragkraft enligt en undersökning militären har gjort, och då ska man betänka att det gör mindre skillnad på dom bakelitdäck som brukar sitta på grönfordon än på ett normalt mjukt sajpat vinterdäck.

Avfettning gör enorm skillnad, jag brukade förut ha en flaska i "vinterlådan" i skuffen (Kniv, yxa, spade, bogserlina startkablar, filt, påse sand, tändare/tändstickor, värmeljus, t-röd och ett par knastertorra vedträn)

Numera har man ju mobiltelefon att ringa efter hjälp med, så det mesta lämmnas hemma, men kniv, yxa, spade, bogserlina och startkablar följer med.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låg en sandlåda uppe hos oss, dock upp och ner... Tveksamt om det finns sand i den.

Mycket tveksamt ja...:gnissla

Förresten, rallyfisken vill ha tag i dig. Kan jag ge honom ditt nummer?:)

Litta tynge i röven och vettiga däck räcker nog i Lund.
Men om jag minns rätt så är det ordentligt backigt uppåt åsarna och i Skåneland ligger allihopa snön på vägen.
Så grus, spade och bilpläd bör tillhöra utrustningen.
I grushänseende föredrar jag stenkross.
Har du någon kompis med bungyjumpintresse, så skall du försöka komma över en extremelastisk bogserlina.
Fantastiskt effektivt för att dra upp vägdikesplanterade bilar när fästet är dåligt.

:tummenupp

Stenkross är precis jag vill ha, ingen sandlådesand här inte.
Tyvärr inga polare med dylika intressen, men jag ska försöka fixa några såna:D

Sorry! Men som sagt var föreslår jag snökedjor. Du säljer säkert såna på macken dessutom annars så har du ju nära till Jula. Dom skottar sig fram genom det mesta även med bara 2wd.

Haha, ingen fara. Snökedjor är nog bra, men dels kan man väl inte köra riktigt ordentligt med dem på hela tiden (typiskt att dåligt att ha dem på ifall det inte är massor av snö ute exempelvis) och dels kan man väl inte få dem på plats ifall man redan sitter fast?:va
Gruset var väl mest tänkt som komplement, det skadar ju inte att ha i bilen ifall man skulle fastna liksom. Bara att strö ut lite och förbättra greppet förhoppningsvis såpass att man kommer loss.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför krångla till det? Åk ner till stranden i Lomma, där finns sand både i mängder och på bekvämt avstånd från närmsta farbara väg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Snökedjor är nog bra, men dels kan man väl inte köra riktigt ordentligt med dem på hela tiden (typiskt att dåligt att ha dem på ifall det inte är massor av snö ute exempelvis) och dels kan man väl inte få dem på plats ifall man redan sitter fast?:va
Gruset var väl mest tänkt som komplement, det skadar ju inte att ha i bilen ifall man skulle fastna liksom. Bara att strö ut lite och förbättra greppet förhoppningsvis såpass att man kommer loss.

Precis kedjor är bara till för att ta sig loss. Och ja, du får på dom även när du sitter fast men du måste kanske skotta fram hela hjulet om det är mycket snö.

Det är lätt och tro att man måste rulla bilen framåt för att få på kedjorna men det behövs alltså inte. Finns säkert på tuben hur man monterar dom.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Precis kedjor är bara till för att ta sig loss. Och ja, du får på dom även när du sitter fast men du måste kanske skotta fram hela hjulet om det är mycket snö.

Det är lätt och tro att man måste rulla bilen framåt för att få på kedjorna men det behövs alltså inte. Finns säkert på tuben hur man monterar dom.

Nej!
Man lägger på kedjor i förebyggande syfte. Känner man på sig att det kommer bli svårt med greppet så ska kedjorna på!
Kolla i alperna, där åker ju massor av bilar med kedjor hela tiden.

Att skotta/gräva fram ett hjul för att lägga kedjor hade iaf. jag sett som ett jävla misslyckande.

Skaffa Autosock Bushido, lätta att montera dessutom är dom varken tunga eller jobbiga att ha i bilen för jämnan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Blue,

Hur folk gör i länder med dubbförbud bryr inte jag mig om.

Visst kan man sätta på kedjorna förebyggande om man nu ser att det är riktigt djävligt men generellt sett är det inte värt besväret. Och dom tål dessutom inte särskillt höga hastigheter.

Jag har en bil som står parkerad större delen av året i norrland, på den brukar jag sätta snökedjor när jag parkerar det på hösten för där vet jag att jag kommer få problem ifall jag vill få fram den under påsken annars. Men inte fan kör jag omkring på de norrländska vägarna med snökedjor. Och jag tror aldrig du sett nån bil i båstad heller köra omkring med snökedjor i något väglag.

Dom är så lätta att sätta på när man fastnat att det inte finns nån mening att montera dom förebyggande. Sen får ju sydeuroperna göra hur dom vill.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blue,

Hur folk gör i länder med dubbförbud bryr inte jag mig om.

Visst kan man sätta på kedjorna förebyggande om man nu ser att det är riktigt djävligt men generellt sett är det inte värt besväret. Och dom tål dessutom inte särskillt höga hastigheter.

Jag har en bil som står parkerad större delen av året i norrland, på den brukar jag sätta snökedjor när jag parkerar det på hösten för där vet jag att jag kommer få problem ifall jag vill få fram den under påsken annars. Men inte fan kör jag omkring på de norrländska vägarna med snökedjor. Och jag tror aldrig du sett nån bil i båstad heller köra omkring med snökedjor i något väglag.

Dom är så lätta att sätta på när man fastnat att det inte finns nån mening att montera dom förebyggande. Sen får ju sydeuroperna göra hur dom vill.

Visst funkar det utmärkt med kedjor i alperna.
När alternativet är att glida baklänges nerför berget, så känns det inte som en uppoffring att sänka hastigheten.
Förmodligen så är snökedjorna som säljs där av mycket hög kvalitet, så att de håller i tiotals mil.

Permanent monterade biltemakedjor med maxhastighet av 30 km/h känns inte motiverat i Lund.

Tidigare fanns det slirskydd för snabbmontering att köpa.
Fyra stålarmar med någon sorts vridbar excenterspännare i mitten.
Finns det fortfarande?
Lät som ett bra losskörningsverktyg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tidigare fanns det slirskydd för snabbmontering att köpa.
Fyra stålarmar med någon sorts vridbar excenterspännare i mitten.
Finns det fortfarande?
Lät som ett bra losskörningsverktyg.

Har inte sett sådana på många år så jag tror inte dom säljs längre. Men jag håller med om att dom såg smidiga ut. Kanske höll dom inte tillräckligt bra? Det kan nog bli en del brytvåld på armarna.

Men kedjorna går nästan lika snabbt att montera. Dock garanterat långsammare att montera av.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej!
Man lägger på kedjor i förebyggande syfte. Känner man på sig att det kommer bli svårt med greppet så ska kedjorna på!
Kolla i alperna, där åker ju massor av bilar med kedjor hela tiden.

Att skotta/gräva fram ett hjul för att lägga kedjor hade iaf. jag sett som ett jävla misslyckande.

Skaffa Autosock Bushido, lätta att montera dessutom är dom varken tunga eller jobbiga att ha i bilen för jämnan.

De där har jag tittat på innan, verkar smidigt! Frågan är bara ifall de är bra för att faktiskt komma loss när man satt sig eller om man snarare ska se dem som ett vinterdäöckskomplement för ökat grepp på hala vägar...

Förstår! Kan ju vara värt att investera i ett par såna då... Får kolla upp det!

Varför krångla till det? Åk ner till stranden i Lomma, där finns sand både i mängder och på bekvämt avstånd från närmsta farbara väg.
Skulle helst vilja ha lite grövre grejer, stenkross eller liknande... Men visst, hittar jag inget sånt så blir det väl strandsand eller liknande.
Sure thing. Vad gällde saken?

Han var lite intresserad av ett par delar du hade till salu tidigare:)

Är du rädd om dina fälgar?

Inte överdrivet, hurså? Visserligen är det alufälgar, men å andra sidan kostade bilen bara ett par tusen så...

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Utan att veta vad det handlar om för bil frågar jag mig varför du inte gör det lätt för dig och sätter på en omgång Hakka 7:eek:r?
Det går att få vettigt pris nu efter årsskiftet och nu när det är barmark.
De är nog de bästa vinterdäcken och dubben är inte så illa på barmark och ger ett bra bett i svartisen.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Untitled.jpgSNC01545.jpg
Semi fyrhjulsdrift.
sitter man ordentligt fast så är det bra med 2 spännband som man fäster enligt bild, sen kör man 30cm, spänner om och sen är man loss

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Utan att veta vad det handlar om för bil frågar jag mig varför du inte gör det lätt för dig och sätter på en omgång Hakka 7:eek:r?
Det går att få vettigt pris nu efter årsskiftet och nu när det är barmark.
De är nog de bästa vinterdäcken och dubben är inte så illa på barmark och ger ett bra bett i svartisen.

Känns inte inom budget på ett vinterskott.
Men skroten kan ha kompletta vinterhjul med hyfsade däck för småpengar.
I områden där folk med dålig ekonomi bor, finns ibland folk som handlar med bedagade däck.
Här har vi "Juggeverkstan", där man kan köpa vinterdäck som bara gått en eller två säsonger för nånna hundra monterat och klart.
Borde finnas i studentstaden också.
Smala dubbdäck med hög profil är bajset.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Pratar man om slirskydd så antar jag att man ska köra på riktigt dålig väg. Ska man lalla ringt i Lund (no offense Bushido) så måste det räcka med bättre beggade vinterdagar och tung högerfot!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
eller bara parkerat för kvällen och snön + plogbilen varit i farten på natten

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen