Vägsandlådor??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En spade och bilens gummimattor kommer man långt med om man kör fast. Annars kanske sånahär kan vara något: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Antislirmattor-2-st-37140/

Sandlådorna i städerna har väl försvunnit för att de oftare användes som bostad av hemlösa än något annat.

Har inga gummimattor i bilen... Och sånadär har jag testat, och gillar inte för fem öre. Sen är jag snål som en smålänning också, bilen har inte kostat mig många tusen så det ska inte läggas mer pengar på den. Gratisgrus att hälla under hjulen vid fastkörning låter som en lösning i min smak. Men tack ändå för tipset:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jahapp, där ser man... Jag vet dock att jag sett minst en sandlåda i lund för inte så länge sedan, men fan vet om den finns kvar...:va Jaja, verkar ju inte som att de har något specifikt utlämningsställe iallafall... Synd.

Edit: Jag ska inte ha gruset i centrala lund, bor ett par mil utanför stan och exempelvis vår uppfart är en brant backe som kan komma att behöva grus i vinter:)

Angående akademiker och fastkörningar så är jag nog väl kvalificerad att ta hand om mig vid en eventuell fastkörning. Senast igår hjälpte jag min polare komma loss från en leråker som han satt sig i...:gnissla Jävligt snygg fastkörning också måste jag säga, bilen stod på underredet i den klibbiga leran och rörde sig inte en millimeter:D Men en spade, en domkraft, ett par plankor och lite sand löste biffen:tummenupp

Last edited:

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
ÄRe inte liiite overkill att åka runt med sandsäckar i bilen? Dessutom i lund? Inte ens den mest avlägsne norrlänningen med 5mil till närmaste granne åker runt med sand i bilen..

Ska du ändå av någon skum anledning ha sand/grus med dig så kan du åka till närmaste bygghandel och köp en hink lr två..

/En snöröjjare..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
ÄRe inte liiite overkill att åka runt med sandsäckar i bilen? Dessutom i lund? Inte ens den mest avlägsne norrlänningen med 5mil till närmaste granne åker runt med sand i bilen..

Ska du ändå av någon skum anledning ha sand/grus med dig så kan du åka till närmaste bygghandel och köp en hink lr två..

/En snöröjjare..
Se inlägg ovan, jag ska inte köra runt i centrala lund med sandsäckar;) Däremot på de backiga och dåligt underhållna vägarna in i/ut ur/omkring hembyn kan jag tänka mig att jag någon gång emellanåt skulle kunna vara glad över att ha sand i bagaget:)

jetson

Guest
Sandlådorna hade man ju stenkoll på som liten då man smällde smällare i dom varje vinter.

Har dock aldrig varit i Lund.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

/En snöröjjare..

Ligger man platt på underredet vettofan om sand hjälper...

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Se inlägg ovan, jag ska inte köra runt i centrala lund med sandsäckar;) Däremot på de backiga och dåligt underhållna vägarna in i/ut ur/omkring hembyn kan jag tänka mig att jag någon gång emellanåt skulle kunna vara glad över att ha sand i bagaget:)

Nu måste jag fråga för att stilla min nyfikenhet...

Hur gammal är du och hur länge har du haft körkort?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Du får gärna fråga.

Jag är 22 (snart) och har haft körkort i ca fem år (lätt mc först, bilkörkort från det att jag var 18):)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03

Är det vinterväglag så är det inte dumt med lite sand i skuffen, även vi som har lite längre till grannarna kör med sand ;)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Orkar man med det så kan man ju stå och hälla grus i såna svarta 20L-oljedunkar. Packar man ihop det lite kan man få i någonstans strax under 40kg eller så i varje dunk. Då är det i ett lätthanterat paket som man enkelt lastar av vid behov. Men det är en del pillrande med att stå och hälla i gruset.

Annars kan man ju ta med sig en kniv eller en yxa också. Så kan man ta sig lite granris och stoppa under hjulen när man har kört fast.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Orkar man med det så kan man ju stå och hälla grus i såna svarta 20L-oljedunkar. Packar man ihop det lite kan man få i någonstans strax under 40kg eller så i varje dunk. Då är det i ett lätthanterat paket som man enkelt lastar av vid behov. Men det är en del pillrande med att stå och hälla i gruset.

Annars kan man ju ta med sig en kniv eller en yxa också. Så kan man ta sig lite granris och stoppa under hjulen när man har kört fast.

Granris har jaga nvänt vid ett par tillfällen, men det förutsätter ju att man kör fast i närheten av ett barrträd. En av tankarna med sanden var den extra vikten över drivande hjulen, och det extra greppen under dem vid behov. Oljedunk var en bra idé, ska nog fixa till en sån lösning. Om jag bara hittar något grus vill säga:D

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Kollar man på dom gröna lådorna som står efter vägen så kan man nästan räkna med att behöva dynamit eller liknande... folk har en tendens att köra fast, hämta sand och sen ge fan i att stänga locket.
Lite snö, lite plusgrader och sen lite minusgrader så är det en härlig stor sandsten kvar l lådan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

/En snöröjjare..

Fel! Sonen kör omkring med sand i skuffen på 740'n, det är IOFS mest för viktens skull.

Han har IOFS inga snygga dunkar/säckar heller, han öppnade luckan och skakade ner lite med planeringsskopan.

Han är också snöröjare.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Höjdskillnad och backar i Lund??? Två av bilderna är Kiruna och en är Lund.

Gissa vilken bild som är Lund.

Jag tror nästan att torget i Kiruna har större höjdskillnad än hela Lunds kommun. :D

Funny thing, Lunds är en av Sveriges städer med störst höjdskillnad..

Biltema har allt från snökedjor till friktionsmattor annars

Last edited:

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Granris har jaga nvänt vid ett par tillfällen, men det förutsätter ju att man kör fast i närheten av ett barrträd. En av tankarna med sanden var den extra vikten över drivande hjulen, och det extra greppen under dem vid behov. Oljedunk var en bra idé, ska nog fixa till en sån lösning. Om jag bara hittar något grus vill säga:D

Kommer du med dunkar fixar jag sanden =)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Funny thing, Lunds är en av Sveriges städer med störst höjdskillnad..

Jo, det sägs så. Men har du siffror på det eller är det bara en vandringssägen skapad av lata studenter med rostiga cyklar?

Jag har bott 6 år i Lund utan att lyckas köra fast en enda gång i backarna. Och kanske har Lund stor höjdskillnad mätt från högsta till lägsta punkten även om jag tvivlar men några branta backar har jag då inte sett någonstans i Lund.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jo, det sägs så. Men har du siffror på det eller är det bara en vandringssägen skapad av lata studenter med rostiga cyklar?

Jag har bott 6 år i Lund utan att lyckas köra fast en enda gång i backarna. Och kanske har Lund stor höjdskillnad mätt från högsta till lägsta punkten även om jag tvivlar men några branta backar har jag då inte sett någonstans i Lund.

Hela staden är ju en uppförsbacke och på toppen ligger hans backar, och därifrån ser man ju danmark.. Nah inga siffror, du får googla själv :)

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Du kan se mig som ett föredömme!
IMAG0300.jpg

Två dunkar 5-8, om gruset är blött lär det frysa ihop när det blir kallt, svårt att få ur dunkarna..
Löses genom att åka till bilverkstan och tigga till sig begagnat kylarvatten.

Fyllningen löses med ett 110-rör, håll för ena änden med handen och fyll röret, häll sedan i dunken :tummenupp

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen