Vägsandlådor??

Absolut, sänkt lufttryck kan ge 20% bättre dragkraft enligt en undersökning militären har gjort, och då ska man betänka att det gör mindre skillnad på dom bakelitdäck som brukar sitta på grönfordon än på ett normalt mjukt sajpat vinterdäck.

Avfettning gör enorm skillnad, jag brukade förut ha en flaska i "vinterlådan" i skuffen (Kniv, yxa, spade, bogserlina startkablar, filt, påse sand, tändare/tändstickor, värmeljus, t-röd och ett par knastertorra vedträn)

Numera har man ju mobiltelefon att ringa efter hjälp med, så det mesta lämmnas hemma, men kniv, yxa, spade, bogserlina och startkablar följer med.
 
Låg en sandlåda uppe hos oss, dock upp och ner... Tveksamt om det finns sand i den.

Mycket tveksamt ja...:gnissla

Förresten, rallyfisken vill ha tag i dig. Kan jag ge honom ditt nummer?:)

Litta tynge i röven och vettiga däck räcker nog i Lund.
Men om jag minns rätt så är det ordentligt backigt uppåt åsarna och i Skåneland ligger allihopa snön på vägen.
Så grus, spade och bilpläd bör tillhöra utrustningen.
I grushänseende föredrar jag stenkross.
Har du någon kompis med bungyjumpintresse, så skall du försöka komma över en extremelastisk bogserlina.
Fantastiskt effektivt för att dra upp vägdikesplanterade bilar när fästet är dåligt.

:tummenupp

Stenkross är precis jag vill ha, ingen sandlådesand här inte.
Tyvärr inga polare med dylika intressen, men jag ska försöka fixa några såna:D

Sorry! Men som sagt var föreslår jag snökedjor. Du säljer säkert såna på macken dessutom annars så har du ju nära till Jula. Dom skottar sig fram genom det mesta även med bara 2wd.

Haha, ingen fara. Snökedjor är nog bra, men dels kan man väl inte köra riktigt ordentligt med dem på hela tiden (typiskt att dåligt att ha dem på ifall det inte är massor av snö ute exempelvis) och dels kan man väl inte få dem på plats ifall man redan sitter fast?:va
Gruset var väl mest tänkt som komplement, det skadar ju inte att ha i bilen ifall man skulle fastna liksom. Bara att strö ut lite och förbättra greppet förhoppningsvis såpass att man kommer loss.
 
Varför krångla till det? Åk ner till stranden i Lomma, där finns sand både i mängder och på bekvämt avstånd från närmsta farbara väg.
 
Snökedjor är nog bra, men dels kan man väl inte köra riktigt ordentligt med dem på hela tiden (typiskt att dåligt att ha dem på ifall det inte är massor av snö ute exempelvis) och dels kan man väl inte få dem på plats ifall man redan sitter fast?:va
Gruset var väl mest tänkt som komplement, det skadar ju inte att ha i bilen ifall man skulle fastna liksom. Bara att strö ut lite och förbättra greppet förhoppningsvis såpass att man kommer loss.

Precis kedjor är bara till för att ta sig loss. Och ja, du får på dom även när du sitter fast men du måste kanske skotta fram hela hjulet om det är mycket snö.

Det är lätt och tro att man måste rulla bilen framåt för att få på kedjorna men det behövs alltså inte. Finns säkert på tuben hur man monterar dom.
 
Precis kedjor är bara till för att ta sig loss. Och ja, du får på dom även när du sitter fast men du måste kanske skotta fram hela hjulet om det är mycket snö.

Det är lätt och tro att man måste rulla bilen framåt för att få på kedjorna men det behövs alltså inte. Finns säkert på tuben hur man monterar dom.

Nej!
Man lägger på kedjor i förebyggande syfte. Känner man på sig att det kommer bli svårt med greppet så ska kedjorna på!
Kolla i alperna, där åker ju massor av bilar med kedjor hela tiden.

Att skotta/gräva fram ett hjul för att lägga kedjor hade iaf. jag sett som ett jävla misslyckande.

Skaffa Autosock Bushido, lätta att montera dessutom är dom varken tunga eller jobbiga att ha i bilen för jämnan.
 
Blue,

Hur folk gör i länder med dubbförbud bryr inte jag mig om.

Visst kan man sätta på kedjorna förebyggande om man nu ser att det är riktigt djävligt men generellt sett är det inte värt besväret. Och dom tål dessutom inte särskillt höga hastigheter.

Jag har en bil som står parkerad större delen av året i norrland, på den brukar jag sätta snökedjor när jag parkerar det på hösten för där vet jag att jag kommer få problem ifall jag vill få fram den under påsken annars. Men inte fan kör jag omkring på de norrländska vägarna med snökedjor. Och jag tror aldrig du sett nån bil i båstad heller köra omkring med snökedjor i något väglag.

Dom är så lätta att sätta på när man fastnat att det inte finns nån mening att montera dom förebyggande. Sen får ju sydeuroperna göra hur dom vill.
 
Blue,

Hur folk gör i länder med dubbförbud bryr inte jag mig om.

Visst kan man sätta på kedjorna förebyggande om man nu ser att det är riktigt djävligt men generellt sett är det inte värt besväret. Och dom tål dessutom inte särskillt höga hastigheter.

Jag har en bil som står parkerad större delen av året i norrland, på den brukar jag sätta snökedjor när jag parkerar det på hösten för där vet jag att jag kommer få problem ifall jag vill få fram den under påsken annars. Men inte fan kör jag omkring på de norrländska vägarna med snökedjor. Och jag tror aldrig du sett nån bil i båstad heller köra omkring med snökedjor i något väglag.

Dom är så lätta att sätta på när man fastnat att det inte finns nån mening att montera dom förebyggande. Sen får ju sydeuroperna göra hur dom vill.

Visst funkar det utmärkt med kedjor i alperna.
När alternativet är att glida baklänges nerför berget, så känns det inte som en uppoffring att sänka hastigheten.
Förmodligen så är snökedjorna som säljs där av mycket hög kvalitet, så att de håller i tiotals mil.

Permanent monterade biltemakedjor med maxhastighet av 30 km/h känns inte motiverat i Lund.

Tidigare fanns det slirskydd för snabbmontering att köpa.
Fyra stålarmar med någon sorts vridbar excenterspännare i mitten.
Finns det fortfarande?
Lät som ett bra losskörningsverktyg.
 
Tidigare fanns det slirskydd för snabbmontering att köpa.
Fyra stålarmar med någon sorts vridbar excenterspännare i mitten.
Finns det fortfarande?
Lät som ett bra losskörningsverktyg.

Har inte sett sådana på många år så jag tror inte dom säljs längre. Men jag håller med om att dom såg smidiga ut. Kanske höll dom inte tillräckligt bra? Det kan nog bli en del brytvåld på armarna.

Men kedjorna går nästan lika snabbt att montera. Dock garanterat långsammare att montera av.
 
Nej!
Man lägger på kedjor i förebyggande syfte. Känner man på sig att det kommer bli svårt med greppet så ska kedjorna på!
Kolla i alperna, där åker ju massor av bilar med kedjor hela tiden.

Att skotta/gräva fram ett hjul för att lägga kedjor hade iaf. jag sett som ett jävla misslyckande.

Skaffa Autosock Bushido, lätta att montera dessutom är dom varken tunga eller jobbiga att ha i bilen för jämnan.

De där har jag tittat på innan, verkar smidigt! Frågan är bara ifall de är bra för att faktiskt komma loss när man satt sig eller om man snarare ska se dem som ett vinterdäöckskomplement för ökat grepp på hala vägar...

Precis kedjor är bara till för att ta sig loss. Och ja, du får på dom även när du sitter fast men du måste kanske skotta fram hela hjulet om det är mycket snö.

Det är lätt och tro att man måste rulla bilen framåt för att få på kedjorna men det behövs alltså inte. Finns säkert på tuben hur man monterar dom.

Förstår! Kan ju vara värt att investera i ett par såna då... Får kolla upp det!

Varför krångla till det? Åk ner till stranden i Lomma, där finns sand både i mängder och på bekvämt avstånd från närmsta farbara väg.
Skulle helst vilja ha lite grövre grejer, stenkross eller liknande... Men visst, hittar jag inget sånt så blir det väl strandsand eller liknande.
Sure thing. Vad gällde saken?

Han var lite intresserad av ett par delar du hade till salu tidigare:)

Är du rädd om dina fälgar?

Inte överdrivet, hurså? Visserligen är det alufälgar, men å andra sidan kostade bilen bara ett par tusen så...
 
Utan att veta vad det handlar om för bil frågar jag mig varför du inte gör det lätt för dig och sätter på en omgång Hakka 7:or?
Det går att få vettigt pris nu efter årsskiftet och nu när det är barmark.
De är nog de bästa vinterdäcken och dubben är inte så illa på barmark och ger ett bra bett i svartisen.
 
Untitled.jpgSNC01545.jpg
Semi fyrhjulsdrift.
sitter man ordentligt fast så är det bra med 2 spännband som man fäster enligt bild, sen kör man 30cm, spänner om och sen är man loss
 
Last edited:
Utan att veta vad det handlar om för bil frågar jag mig varför du inte gör det lätt för dig och sätter på en omgång Hakka 7:or?
Det går att få vettigt pris nu efter årsskiftet och nu när det är barmark.
De är nog de bästa vinterdäcken och dubben är inte så illa på barmark och ger ett bra bett i svartisen.

Känns inte inom budget på ett vinterskott.
Men skroten kan ha kompletta vinterhjul med hyfsade däck för småpengar.
I områden där folk med dålig ekonomi bor, finns ibland folk som handlar med bedagade däck.
Här har vi "Juggeverkstan", där man kan köpa vinterdäck som bara gått en eller två säsonger för nånna hundra monterat och klart.
Borde finnas i studentstaden också.
Smala dubbdäck med hög profil är bajset.
 
Pratar man om slirskydd så antar jag att man ska köra på riktigt dålig väg. Ska man lalla ringt i Lund (no offense Bushido) så måste det räcka med bättre beggade vinterdagar och tung högerfot!
 
eller bara parkerat för kvällen och snön + plogbilen varit i farten på natten
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top