Vägverket grusar asfaltsvägar!

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
JoS skrev:
2370060 Kasade?
En liten sidoförflyttning i sidled i detta fall en decimeter ungefär när jag i själva verket ville fortsätta rakt fram utan att glida i sidled... jag var aldrig nära att lägga ner, men det behövs inte så mycket mer för att den oönskade spänningen skall övergå i smärta och frustration. Att de inte kan sätta upp skyltar om faran om de nu absolut måste fortsätta med denna för tvåhjulingars skräck sätt att laga vägar på.:mad:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Så det blev inga störe skador iaf. Det var ju skönt att höra.

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Hoj
. . . . .
Simba skrev:
1611634 vägverket är ute igen och lagar småvägarna med metoden att spruta tjära och fylla hålen med grus i överflöd!
åkte 273:an imorse. en lagom och små trevlig väg på (om)väg hem från jobbet.
Från 288:an mot tuna hade dom nåt för sej dock var det inte det vanliga rullgruset utan sand liknande blandning dom la på tjäran.
Sen körde dom med vägbult och plattade till.
Läskigt underlag hoppas det blir bra när det är klart.
Läskigt var det oxå när jag synade hojen vid hemkomsten.
Kylaren var mer eller mindre igensatt med fin fin sand nästan cement liknande.

Huga tur man skulle hem och inte på en längre runda:skrämd

Bifogat

• 288_273.gif
    288_273.gif
    10.7 KB · Visningar: 259
Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
R.R.B skrev:
2387263 åkte 273:an imorse. en lagom och små trevlig väg på (om)väg hem från jobbet.
Från 288:an mot tuna hade dom nåt för sej dock var det inte det vanliga rullgruset utan sand liknande blandning dom la på tjäran.
Sen körde dom med vägbult och plattade till.
Läskigt underlag hoppas det blir bra när det är klart.
Läskigt var det oxå när jag synade hojen vid hemkomsten.
Kylaren var mer eller mindre igensatt med fin fin sand nästan cement liknande.

Huga tur man skulle hem och inte på en längre runda:skrämd

Hade de satt upp skyltar om att det var vägbygge på G och att det kunde vara halt? Jag blir mest förbannad över att det inte skyltar!:mad:

JoS skrev:
2373634 Så det blev inga störe skador iaf. Det var ju skönt att höra.

Ingen skada mer än att jag blir förbannad över de obefintliga skyltningen och därmed den onödiga olycksrisken man utsätts för, skyltar de så kan man vara på sin vakt och ta det extra lugnt.

Last edited:

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
I början på september ska åtminstonde en representant från SMC Uppsala Län
på ett möte.
Där kommer tydligen chefen för VV region Mälardalen att återigen medverka.
Det var han som skulle ta upp detta, efter påstötning från oss, när vi träffade honom i November förra året.

Vi får fråga honom varför det inte blir någon förbättring angående varningskyltar vid väglagningar.

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Hoj
. . . . .
Simba skrev:
2387439 Hade de satt upp skyltar om att det var vägbygge på G och att det kunde vara halt? Jag blir mest förbannad över att det inte skyltar!:mad:
Nu kom jag inte från 288 utan från "hallstavikhållet" mot 288.

Och jo det fanns skyltar men dom var väääldigt långt innan bygget.
Jag började tänka att nehe det kom inget bygge.
Men när jag närmade mej tuna såg jag en lastbil vid vägen och sänkte farten,
sedan såg vägen konstig ut på mötande sidan, sen såg den lika dan ut på min sida.
Från asfalt till sandväg eller va det nu var dom lade på tjäran, aldrig sett sånt förut.:va

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
I går var jag på regional samling och träffade bla. V.V mälardalens folk.
Passade då på att lämna över utdrag från SH. ipappersformat till Krister chefen på v.v. mälardalen.
Diskterade detta problem så som vi ser det och han berättade att de haft uppe detta på ett möte i våras, men att de skull komma på nästkommande möte med, det lovade han.
Eftersom vi nu kämpar åt samma håll med nollvisionen, måste vi samarbeta va något han sa.

Under resterande tid av em såg jag att han satt å blädrade i bunten med papper.

Han lämnade även ut ett telefonnummer som vi skall ringa när vi upptäcker sådana brister.

Ju flera vi är som påpekar dessa brister med grusning på vägbana utan skyltning desto bättre.

Nummret ni skall ringa är:0771-119 119 sedan är det knapptryckning som styr er dit ni skall. (han hade försig att det var 3 som gällde)

MVH/Marina Karlsson
sekreterare
SMC Uppsala

Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
kortstubina skrev:
2442629 I går var jag på regional samling och träffade bla. V.V mälardalens folk.
Passade då på att lämna över utdrag från SH. ipappersformat till Krister chefen på v.v. mälardalen.

Han lämnade även ut ett telefonnummer som vi skall ringa när vi upptäcker sådana brister.

Ju flera vi är som påpekar dessa brister med grusning på vägbana utan skyltning desto bättre.

Nummret ni skall ringa är:0771-119 119 sedan är det knapptryckning som styr er dit ni skall. (han hade försig att det var 3 som gällde)

MVH/Marina Karlsson
sekreterare
SMC Uppsala

Bra, jag har tidigare anmält via nätet men någon respons på att de tagit informationen åt sig har jag aldrig fått. Jag provar telefonnumret nästa gång så får vi se om det ger bättre gensvar.

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
unt motor

För er som inte har UNT så finns det att läsa i dagens Motorbilaga

för er modem kan nämnas rubriken är
LIVSFARLIGA GROPAR LAGAS INTE pdf filen är ca:5,51MB

Dax att skriva om detta nu när hojsäsongen snart är slut, (
snabbt å bra jobbat UNT), iofs är det bra att det tar upp detta stora problem men har inte folk glömt det lagom till nästa år?

2004 gjorde Vägverket en tillsyn över vägnätet.
här kan man läsa vad det ska vara förbeläggning.
http://gis.vv.se/belag/
beläggningstyper nedan
belag2004_BL-IMS33144892650.png

alltså vill man ut å grusåka så kan man kolla denna länk.

Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Lurbovägen är grusad!

Igår upptäckte jag att Lurbovägen var grusad, jag körde bilen och i en kurva får jag släpp på alla 4 hjulen, det gick bra men jag blev väldigt orolig för den MC-cyklist jag mötte som kom på sin röda Honda VFR800. Tyvärr hann jag inte varna honnom så jag hoppas han klarade sig. Jag har ringt och påpekat detta för vägverket idag som genast skulle ringa upp entrepenören som håller i underhållet för sträckan. Jag hoppas ni andra gör som jag och ringer in om andra oskyltade vägarbeten med rullgrus på asfalten.

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
E4:an strax norr om Månkarbo har dom slängt på grus på. Plus E4:an mellan Tierps Kyrkby och södra infarten till Tierp.

// Lena

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
Lilla_Tingeling: Jag hoppas du ringde vägverket ang detta. det är väldigt viktigt att vi tar och kontaktar dem på telefonnummret jag lag i tråden några inlägg tidigare, ju snabbare vi är på att ringa dessto mer respons kan vi ju få som hojåker.

lägger nummret igen!

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
kortstubina skrev:
2461144 Lilla_Tingeling: Jag hoppas du ringde vägverket ang detta. det är väldigt viktigt att vi tar och kontaktar dem på telefonnummret jag lag i tråden några inlägg tidigare, ju snabbare vi är på att ringa dessto mer respons kan vi ju få som hojåker.

lägger nummret igen!

RING! Jag gjorde det ang Lurbovägen och vet ni vad, dagen därpå satt varningsskyltarna uppe!!!:tummenupp

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Vägverket Sandar Nylagda vägar

Tja,

Ta det lungt om ni åker på nån av dom här vägarna.

Det är ju kanon att vägverket lägger om 2 av dom roligaste vägarna i Uppland, men tyävrr så har dom sandat dom (för att dom inte ska "blöda" ? eller?) Men nästa sommar är dom nog riktigt fina! :)

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Simba skrev:
2461224 RING! Jag gjorde det ang Lurbovägen och vet ni vad, dagen därpå satt varningsskyltarna uppe!!!:tummenupp
Skyltarna hjälper ju knappt då det e skyltar överallt (e4:a bygget)
Oftast ser man dem försent eller inte alls:näsblod
Skiten skall sopas bort!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Bobbo V skrev:
2462098 Tja,

Ta det lungt om ni åker på nån av dom här vägarna.

Den vägen åkte jag ikväll! :mad:

Satan vad "förvånad" jag blev när framhjulet tappade fästet i en kurva samtidigt som jag inte såg någonting pga motljus...
Nu kan jag inte påstå att det är så mycket sand på den vägbanan, utan det är väl främst singel som bilarna sprätter upp vid för snäv kurvtagning som är faran.

Nej, jag gick inte omkull men det gick inte speciellt fort efter adrenalinhöjaren. Vattholma -> Björklinge gick betydligt fortare.

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
JoS skrev:
2462784 Den vägen åkte jag ikväll! :mad:

Satan vad "förvånad" jag blev när framhjulet tappade fästet i en kurva samtidigt som jag inte såg någonting pga motljus...
Nu kan jag inte påstå att det är så mycket sand på den vägbanan, utan det är väl främst singel som bilarna sprätter upp vid för snäv kurvtagning som är faran.

Nej, jag gick inte omkull men det gick inte speciellt fort efter adrenalinhöjaren. Vattholma -> Björklinge gick betydligt fortare.

Ah, du har rätt, det verkar som att dom har sopat bort sanden och dragit upp en massa singel ist..

Vattholma -> Björklinge. Jag bor ungefär vid -> , du skulle ha kommit in på en fika ;)

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Vägen mellan Agersta (ca 1,5 mil från Uppsala på 272:an) och Åloppe (eller om det är Isgrena, mot Bälinge hur som helst) är grusig. Gruset har samma färg som vägbanan... Vägen heter visst 636.

Iofs är jag en vägsnigel så det var ingen fara för mig, bara läskigt, men lite snabbare fart och man plöjer någon närbelägen åker.

Nu vet jag inte om det är en väg någon här brukar åka men jag ringde ändå och pratade med en trevlig kvinna som skulle kontakta entreprenören. Jag ska kolla om det kommit upp skyltar i morgon.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Vägen mellan Österbybruk och Forsmark är "förstörd":mad:

Vägverket har lagt grus i väggrenen och självklart ska bilarna gena med följden att gruset åker upp på asfalten. Närmast Ö-bruk är det ganska mycket grus, så se upp om det är någon som åker den vägen i helgen

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Kanske egentligen inte passar i denna "grustråden" men jag märkte att hela kungsgatan och en anslutande gata,minns ej namnet var helt full av olja igår. En 20-30cm bred sträng av olja som de lagt på nåt grusaktigt för att suga upp det. På vissa ställen var det inte speciellt mycket av pålagt och det var snorhalt.
Hoppas ingen slog omkull i det

Bifogat

• karta.JPG
    karta.JPG
    80.8 KB · Visningar: 36
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S