Vägverket räfflar vägar!

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/trafikanter-positiva-till-rafflor-1.10050


spela roll om det görs i mitten.... inget som påverkar om man kan hålla sig i sin fil=)

iofs.. spelar detta nån roll i praktiken? de räfflar väl bara mittlinjen?
så länge man håller sig i sin fil så är det väl bara köra som vanligt?

edit: patrick nord hann före.

Precis det jag tänker. Är väl ändå inget man märker av om man håller sej på rätt sida. :confused:.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Dock så verkar vägverket i vanlig ordning inte lyssna till mc-åkare (eller andra fordonsförare) om de inför räffling trots kritik från de som kör på vägarna

Hade hojfolket kört någorlunda lagligt/olagligt hade knappast räfflorna tillkommit. Det är ju inte så att VV åker omkring och räfflar för att de tycker det är roligt..

/J
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Förstår inte riktigt vad alla gnäller om, har ni aldrig kört över dessa räfflor förut eller?
Visst, i fullt nedlägg så är det säkerligen ingen höjdare men att väja för djur, göra en omkörning osv osv är inga problem med dessa räfflor... inte vad jag märkt i alla fall.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och håller man sig på rätt sida är risken för fronalkrock mindre. Kan man inte hålla spår ( i sin fil) kör man en för tung hoj för sin egen förmåga :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kommer inte tillföra ett enda dugg när det kommer till hastighetssänkning!

Argumentet med trötta förare funkar knappast här då det inte direkt handlar om långa sträckor!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Stimuli-respons?
Som man bäddar får man ligga?
Den som gräver en grop åt andra?

Aja,er bana blev en dubbelriktad cartbana istället,är det så illa?

Henrik
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tydligen har vägverket provräfflat en vägsträcka i norr för "utvärdering" eller något.

Dock så verkar vägverket i vanlig ordning inte lyssna till mc-åkare (eller andra fordonsförare) om de inför räffling trots kritik från de som kör på vägarna.

Länk till artikel: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4902545
Jag ser inte att de står någonting om vad det var som var dåligt med räfflorna annat än att kombinationen dålig väg och räfflor inte var bra. Finns det någon mer ingående beskrivning än "Vi var överens om att det var livsfarligt.."?

Förstår inte riktigt vad alla gnäller om, har ni aldrig kört över dessa räfflor förut eller?
Har de inte bara bara funnits på teststräckor innan?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tycker mig ha kört på räfflade vägar lite då o då...
Finns ett par här i Skåne. Har kört över räfflorna och det känns ingenting. Kanske inget man kör över om man har full nerlägg, men annars är det skit samma..
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har också kört över ett par räfflor, tyckte inte det kändes nämnvärt. Som flera andra har sagt, kanske inget jag skulle blåsa över med fullt nedlägg och knät i backen, men det är ingen jättegrej direkt.
 

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
helsingborg
Hoj
08 suzuki gsr600
Är kanske inte de vanliga räfflorna dom ska göra...
 

Bifogat

  • 7.jpg
    7.jpg
    28.3 KB · Visningar: 210
  • 8.jpg
    8.jpg
    15.3 KB · Visningar: 210

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/trafikanter-positiva-till-rafflor-1.10050


spela roll om det görs i mitten.... inget som påverkar om man kan hålla sig i sin fil=)

Rätt, men det finns flera tänkbara scenario när du/jag/andra inte kan välja annat än att gå över mittlinjen in i mötande körbana. Ex. är undanmanöver, missbedömningar av hastighet etc. etc. bara för att nämna några exempel!

Att försämra väggreppet är helt fel väg att gå anser jag! Har man bara grepp på 2 hjul behöve rman allt tillgängligt grepp man kan få för att UNDVIKA olyckor!

// Niklas
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Rätt, men det finns flera tänkbara scenario när du/jag/andra inte kan välja annat än att gå över mittlinjen in i mötande körbana. Ex. är undanmanöver, missbedömningar av hastighet etc. etc. bara för att nämna några exempel!

Att försämra väggreppet är helt fel väg att gå anser jag! Har man bara grepp på 2 hjul behöve rman allt tillgängligt grepp man kan få för att UNDVIKA olyckor!

// Niklas

Som vissa skrivit, det är inga problem att göra undanmanövrar och dylikt... kanske inte med fullt nedlägg och knät i backen men då har du nog inte så stor möjlighet att göra undanmanöver för ett rådjur eller liknande ändå.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Räfflorna är inga problem alls i skyltad hastighet. Inte heller en bra bit över skyltad hastighet.

Enda gången de blir en säkerhetsrisk är, precis som folk skriver, om man ligger i 3-dubbla hastigheten, korsar mittlinjen lite hursomhelst med världens nedlägg.
(och att gå in på säkerhetsaspekter när man ägnar sig åt den typen av körning på allmän väg är väl ett praktexempel på att idiotförklara sig själv?)

Då kan man ju fråga sig om vägverket egentligen gör något fel när de lägger ut ett "hinder" som är ofarligt i laglig hastighet?

Eller ska de ta hänsyn till att folk skiter fullständigt i hastighetsgräns, utfarter, sikt, omkringboende och därför anpassa alla vägar till fri fart med motorcykel?

De kanske istället borde dosera alla kurvor, göra avåkningszoner och lägga ut mjuka kuddar i dikena? Varför inte oxå en läktare där man kan placera alla tjejer i 20-årsåldern så att de kan stå där och bli imponerade?

Det är nu man hoppas att t ex uppdrag granskning inte frågar någon race-pilot på bulten om hans åsikt kring detta då hela mc-kollektivet med största sannorlikhet skulle bli än mer förlöjligade än vad vi redan är.
 
Last edited:

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
riktigt roligt att först spendera miljoner på att laga vägar och göra dom bredare och säkrare så att man kan köra fortare, och sedan spendera flera miljoner på att räffla upp dom igen, bygga väg-gupp och liknande så att folk inte ska köra fort.

när jag blir president över världens ska jag nog fan avrätta alla som tar sådana här beslut på skattebetalarnas kostnad.

Kunde dom inte bara låta kassa vägar vara kassa så når man samma resultat utan några omkostnader?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det största problemet, som jag ser det, är att beslutet är väldigt kortsynt. Vad är det man hoppas uppnå? Att MC-förare håller igen, troligtvis. Kommer inte hända. Men ponera att målet skulle uppnås, vad ska man då göra när problemet flyttar till en annan väg?

I Sverige är mer än 50% av vägnätet undermåligt och följaktligen direkt farligt, 75% av alla dödsolyckor hade kunnat undvikits om Vägverket gjort sitt jobb och följt givna instruktioner, 30% av alla i dödsolyckor påverkade av alkohol, 50% av alla i dödsolyckor utan bilbälte, och Vägverket leds dessutom av den mest inkompetente person jag överhuvudtaget hört talas om. Inte fan kommer jag gratulera VV för det här. Boende vid vägen kanske gör det initialt, men de i övriga Sverige som delar samma problem (kom igen, som att Bulten och Bogan är de enda av sina slag i Sverige) står troligtvis frågande.

Bulten är inte något jävla mikrokosmos.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kunde dom inte bara låta kassa vägar vara kassa så når man samma resultat utan några omkostnader?

Du bor inte i norrlands inland hör jag, här skiter dom i vägunderhåll för att få en anledning att skylta ner hastigheterna. Det är ju så trafiksäkert med decimeterhöga tjälskott och gropar överallt.:näsblod

Det finns till exempel en fullständigt livsfarlig kurva på E45:an mellan Hoting och Strömsund som är ganska skymd och har ett rejält tjälskott mitt i körfältet precis där man har börjat lägga ner hojen, oavsett om man kör 70 eller 170 där så lättar framhjulet från backen. Håller man till vänster om tjälskottet riskerar man att smälla ifall det kommer möte och kör man till höger är man ute i gruset på vägrenen.

Så länge jag kan minnas har detta tjälskott varit där och VV kan omöjligt ha undgått att sett det så det kan bara betyda att dom skiter fullständigt i allt vad trafiksäkerhet för tvåhjulingar heter.:mad:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top