Vägverket räfflar vägar!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Menar du att folk kan lägga ner ännu mer med räfflor:va

Nej. Inte direkt. Men greppet med linjer + räfflor är lite bättre än greppet med bara linjer.
Jag kör på en sådan väg varje dag och jag tycker mig känna att jag märker av mitten lite mindre med räfflorna än med bara linjer. För linjerna är jävligt hala.

Det är för att du i bil har mkt mer däck i marken :tummenupp

Nja. Jag tror inte riktigt det. Däremot är det ju så att det mesta man märker är att det låter och när man kör hoj så hör man ju inte så mycket annat än vindbrus.
Dessutom är det nog så att en hoj generellt är lite mjukare fjädrad än min bil.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nej. Inte direkt. Men greppet med linjer + räfflor är lite bättre än greppet med bara linjer.
Jag kör på en sådan väg varje dag och jag tycker mig känna att jag märker av mitten lite mindre med räfflorna än med bara linjer. För linjerna är jävligt hala.

Ok, har kört väldigt lite på räfflor men vet att jag gjort det en gång någonstans och tyckte det var lite galet med räfflorna men det beror kanske på hur bra gaffel etc. man har.
 

Flavius

Hård diplomat
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Norrort
Hoj
Kawasaki Z750 -09
Fantasiskt! nu kanske vi slipper läsa de ändlösa trådarna om Bulten-kraschar iaf... iofs kanske det blir mindre forumaktivitet då när fler faktiskt kan vara ute o köra istället för o ligga i sjuksängen efter mc-olyckor :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Huvudfrågan är:
- Ger det försämrat väggrepp jämfört med samma väg utan räfflor?
Svaret är tvetydigt JA!

Kan vi motorcyklister få FÖR MYCKET väggrepp?
Svar: Nej!

Ingen vet NÄR vi behöver den där extra marginalen som vi har. Att då skapa försämrat väggrepp ÄR farligare och inget som varken vv. eller gatukontoret skall hålla på med!

Jag har tydligt framfört min synpunkt OCH motiverat varför. Tänker inte ge mig in i en diskussion om än den ena än den andra situationen enär mina argument täcker in alla scenario och bygger på maximalt tillgängligt väggrepp vilket är PRECIS det vi inom SMC jobbar häcken av oss att försöka få samtliga motorcyklister att både förstå OCH att köra på ett sätt att man maximerar tillgängligt väggrepp! Att då ha myndigheter som jobbar precis tvärt emot detta SUGER!!! :mad:

// Niklas

Menar du då att greppet i med räfflor är sämre än greppet med bara linjerna.
Personligen så tycker jag mig ha märkt att räfflorna inte påverkar greppet i någon större omfattning vilket faktiskt mittlinjerna gör.

Är det något som vi ska argumentera emot om vi ska följa ditt resonemang så är det väl i så fall mittlinjer och övergångsställen. För där är greppet sämre. I synnerhet om det är vått.

Senast jag kollade så fanns det dessutom en lagtext som sade att man skulle anpassa hastigheten till väglag, sikt och övriga omständigheter så att man klarar av att stanna inom den del av vägen som man kan överblicka och så att man kan bromsa eller väja om något oförutsett händer.

Vägverket har till uppgift att ordna säkra vägar och det gör dom i och för sig ett ganska dåligt jobb med enligt mig då dom försöker bygga bort eget ansvar men det betyder inte att man själv kan frånsäga sig sitt ansvar.

I sansade farter, även en bra bit över hastighetsgränserna, så är inte räfflorna något problem alls. I alla fall inte dom som är på väg 255 som jag kör dagligen med hoj.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Om det är samma räfflor som vi har på en del vägar här i västra götaland, så låter de för dj*vligt när man sitter i bil men märks knappt på hoj. Skall dock tillägga att jag inte provat grepp vid nedlägg.

De har fräst långt ut på rakorna, så man kommer inte undan att köra på dem vid omkörningar, brummar som :cdevil:en.....

Finns bl a på väg 190 mellan Brobacka och Sollebrunn.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Fantasiskt! nu kanske vi slipper läsa de ändlösa trådarna om Bulten-kraschar iaf... iofs kanske det blir mindre forumaktivitet då när fler faktiskt kan vara ute o köra istället för o ligga i sjuksängen efter mc-olyckor :D

Haha, det kanske blir många bulten/räffeltrådar nu :D
 

Gabor

Guest
Äntligen..snacka om att ha bett om det här i flera år...skyll själva ska man kunna säga när vv gör så här.

De som gnäller värst, är de som sabbat för de andra genom sitt körsätt.
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Tydligen har vägverket provräfflat en vägsträcka i norr för "utvärdering" eller något.

Dock så verkar vägverket i vanlig ordning inte lyssna till mc-åkare (eller andra fordonsförare) om de inför räffling trots kritik från de som kör på vägarna.

Länk till artikel: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4902545

Men artikeln i NSD var ju nåt helt annat, detta gäller en provsträcka där man räfflat mitt i bägge körfälten och inte mitt emellan.
attachment.php
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det där är mycket värre än räfflor i mittlinjen och det diskuterades här: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3440

För övrigt tycker jag illa om alla slags räfflor, de är nog bra om man somnar men det gör man ju inte så...
Så länge jag är vaken vill jag själv bestämma hur jag är placerad på vägen.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Smart att räffla mitt i vägen och tvinga ut motorcyklisterna längre ut i vägen eller ner mot vägrenen....

Börjar det inte bli jävligt dags att bygga en bana i Sthlm??

Tycker att Sporthoj ihop med Motorrad & Bike, med dom 5-6 största mc-klubbarna i Sthlm borde gå ihop och make it happend...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Edit: jag kan ha missförstått det hela men mitt inlägg är syftat till om de fräser mitt i vägen dvs där de vita linjerna är.


Tycker att det finns några st på detta forum som inte riktigt kommit i från sandlådan.. och för er så kan jag säga följande.. ( förutom o växa upp o massa annat drabbel)
"fräsningen" om det är samma som de brukar lägga som bullerremsa så är det en mjuk nedsänkning i asfalten dvs det är inte skarpa kanter í nedfräsningarna vill även minnas att en fräsning är ca 2-3 cm djup..

Och snälla nån... (som skrev om man måste veja för ett djur) tänkte du med röver då?
Det är inga mitträcke som sätts upp.....

De går utmärkt o köra över hur mycket nerlägg som funakr vet jag inte men va har de för betydelse DE E I MITTELN av vägen.....
Kan inte samma personer förespråka att vägarna enkelriktas för tänk om man får möte när man ligger med nerlägg o måste väja för ett djur... :D

Nä snälla tänk lite nu innan ni gör bort er ännu mer.. om inte här på forumet så för resten av världen....
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Smart att räffla mitt i vägen och tvinga ut motorcyklisterna längre ut i vägen eller ner mot vägrenen....

Börjar det inte bli jävligt dags att bygga en bana i Sthlm??

Tycker att Sporthoj ihop med Motorrad & Bike, med dom 5-6 största mc-klubbarna i Sthlm borde gå ihop och make it happend...

Vad skulle en bana göra för skillnad? :confused:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag gillar SMC och det ni jobbar för, och är självklart medlem själv. Är dessutom frekvent besökare av SMCs bankörningar.

Men jag undrar vad SMC har för andra förslag för att få ned hastigheten hos motorcyklister som inte innebär förändringar/försämringar i vägbanan såsom räfflor, bulor och andra hinder?

Personligen så tror jag att t ex Vägverket är mycket väl medvetet om att detta kan t ex minska greppet för motorcyklister.

Men samtidigt så tror jag att de efter de senaste årens bombningar och avåkningar nånstans känner att de måste göra nånting.

Lägger de ut bulor så utsätts bilister/bussförare/lastbilsförare och mc-förare för obehag.

Lägger de ut räfflor så utsätts främst mc-förare i allmänhet, och de mc-förare som kör väldigt fort i synnerhet för obehag.

Missförstå mig inte.

Jag hade självklart hellre sett oräfflade vägar i bra skick, och önskar att det gått att lösa problemet på annat sätt.

Men nånstans kan jag förstå att de måste "göra nåt", och att de gör som de gör.
Angående att de inte lyssnar på motorcyklisterna i såna här frågor... är nån förvånad?

Orsaken till att vi hamnat här är att en del av oss inte har förmågan att tänka ett steg längre. Man brukar kunna identifiera dem genom att de vanligtvis förgyller trådar där folk försöker diskutera någon sorts säkerhet eller beteenden med nåt mer eller mindre korkat och dessutom intetsägande inlägg.

Tyvärr.

Finns andra sätt att dämpa hastigheten, om man nu tror det är lösningen, så som att skylta lägre hastighet och satsa mer resurser på övervakning (ex. kameror + tätare kontroller av bemannade hastighetskontroller).

Åtgärden att försämra väggreppet är en panikåtgärd och jag förstår också att man behöver göra något åt situationen men vi skall INTE acceptera att man gör vögar och omgivningen FARLIGARE än den är. Behöver vv. hjälp med idéer på vad/hur man kan initialt kan lösa problemet, tills man kommit på en slutgiltig lösning, till en rimlig kostnad får man väl ta hjälp av alla de aktörer som man brukar involvera varje gång man utreder en dödsolycka och/eller startar en OLA av något slag. Bjuder man dessutom in motorcyklisterna som brukar frekventera dessa vägavsnitt för en dialog vore det väl själa satan om man inte kan komma på en bättre lösning än att försämra väggreppet eller om nu någon skulle komma på idén att försämra sikten! Dessa två faktorer (grepp och sikt, att se och synas) är grunderna i trafiksäkerhet (finns säkert mer som inte jag kan men dessa är viktiga ingridienser och skall på inga vilkor försämras anser jag).

// Niklas
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, har kört väldigt lite på räfflor men vet att jag gjort det en gång någonstans och tyckte det var lite galet med räfflorna men det beror kanske på hur bra gaffel etc. man har.

Tja. Jag vet inte om just gaffeln har någon jättestor betydelse.
Min hoj är relativt mjuk i fjädringen jämfört med dom flesta sporthojar. Framför allt fram men dom flesta bilar och hojar är såpass mjukt fjädrade att det inte egentligen är frågan om att fjädringen inte klarar av att ta upp räfflorna.

Däremot så kör jag ju Twin och den vibrerar en del hela tiden så det lilla som kanske kommer av räfflorna känner jag nästan inte alls.

Personligen tycker jag räfflorna är bra. Jag håller mig mestadels på min sida och dom gånger jag går över är i samband med omkörningar och då märker jag inte av något just.
Sen blir det som sagt mindre mötande trafik på min sida och det gillar jag skarpt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Äntligen..snacka om att ha bett om det här i flera år...skyll själva ska man kunna säga när vv gör så här.

De som gnäller värst, är de som sabbat för de andra genom sitt körsätt.

Jag "gnäller" nog fn mest skulle jag tro och jag har aldrig kört någon av dessa vägsträckor än mindre "bombat" dem! Skälet till att jag "gnäller" är för att det riskerar drabba någon och vi får ännu fler olyckor att läsa om!

Om man nu är ute efter att "hänga" vissa specifika motorcyklister skall man inte använda sig av en slumpartad metod. Till och med försvaret/militären har sedan LÄNGE gått ifrån sådana metoder iom precisionsstyrda bomber.

Det är dock min fasta övertygelse att vv. har INTE för avsikt att skapa olyckor, tvärt om, men ibland används fel metoder så mitt "gnäll" är bara till för att "väcka upp" dem som ev. kanske inte har förståelse!

Och att incinuera att vv. vill "sätta dit" enskilda trafikanter är nog något du bör ta direkt med vv. så de kan försvara sig!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Och snälla nån... (som skrev om man måste veja för ett djur) tänkte du med röver då?

hur tänker du då, scenariot var ju ifall räfflor försämrar väghållning etc. och man samtidigt måste väja för ett djur = försämrat möjligheterna att klara situationen på ett bra sätt, det var väl inte så svårt.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Menar du då att greppet i med räfflor är sämre än greppet med bara linjerna.
Personligen så tycker jag mig ha märkt att räfflorna inte påverkar greppet i någon större omfattning vilket faktiskt mittlinjerna gör.

Är det något som vi ska argumentera emot om vi ska följa ditt resonemang så är det väl i så fall mittlinjer och övergångsställen. För där är greppet sämre. I synnerhet om det är vått.

Senast jag kollade så fanns det dessutom en lagtext som sade att man skulle anpassa hastigheten till väglag, sikt och övriga omständigheter så att man klarar av att stanna inom den del av vägen som man kan överblicka och så att man kan bromsa eller väja om något oförutsett händer.

Vägverket har till uppgift att ordna säkra vägar och det gör dom i och för sig ett ganska dåligt jobb med enligt mig då dom försöker bygga bort eget ansvar men det betyder inte att man själv kan frånsäga sig sitt ansvar.

I sansade farter, även en bra bit över hastighetsgränserna, så är inte räfflorna något problem alls. I alla fall inte dom som är på väg 255 som jag kör dagligen med hoj.

Det ena utesluter ju inte det andra! Japp färgen på de vita linjerna är sämre grepp vid blött än vägen i övrigt och jag vill minnas att man jobbat en del med att hitta/plocka fram färg som skall ge bättre grepp än den färg man använde för länge sedan! Fast det kan kanske bli ännu bättre!?

Varje extra belastning som däcken utsätts för utnyttjar/förbrukar tillgängligt grepp så även en nedsänkning/grop eller baksida på en bula/upphöjning.

Jag har inga som helst problem att köra över/på ojämnheter i många fall inte ens med hyfsat nedlägg bara det är torrt och jag har rätt gaskontroll. Men jag ser inte att detta handlar om kontrollerade situationer utan när något oförutsett inträffar och du/jag måste bromsa kraftigt och/eller väja hastigt. VARFÖR skall vi då acceptera sämre grepp än om räfflorna INTE finns där? Det KANSKE är detta lilla extra grepp som gör att du/jag hålle ross på hjulen!

// Niklas

... Väg 255 som jag kör varje dag när jag pendlar mellan Uppsala och Stockholm är bitvis räfflad i mitten och det påverkar inte greppet särskilt mycket...

Prövat någon gång i torrt resp blött underlag och utföra en optimal inbromsning på och vid sidan av räfflorna och mätt upp bromssträckan? Eller på annat sätt verifierat ditt påstående?
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top