Vägverket räfflar vägar!

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Äntligen kanske bilarna håller sig i sin fil :hihi


Har kört på räffor mitt i vägbana samt dom som skiljer filer åt, värst är dom som skiljer filer åt.
Jag tycker det är värre att köra över alla ful-lagningar VV gör på vägarna.
 
Last edited:

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Bara bra--

Nu vet jag att det retar en del i hufvudstaden när man yttrar sig om de enda två vägarna som går att köra hoj på i Stockholms området, det verkar ialf så på inläggen..

Väg 153 mellan Varberg och Ullared har haft den här typen av räfflor ett tag, jag har kört då x antal ggr och i olika hastigheter både med bil och mc.

Den stora fördelen är att man håller sig på sig sida. Missbedömmer man apex och hamnar på mittlinjen så blir det spännade men inte farligt.
Jag kan tänka mig att på en väg där mötade trafik också "lånar" lite på fel sida så är detta kanon.

Då jag har ( bara för att stö salt i såren ) Falkenberg och Torpet på mindre en en timmes avstånd så kör jag hellre bana under bästa förutsättningar än jagar på allmän väg,

men faktum är att har man 3m meter körbana istället för att låna/gena så behöver man inte köra för jävla fort för att få sköna nedlägg och grymt flow i körningen.

Nu blev detta ett långt inlägg så det är troligen ingen så orkar läsa detta.:D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Faktum är att räfflorna märks mycket mer i bil än på MC. Varför vet jag inte. Greppet påverkas nästan inte alls. Väg 255 som jag kör varje dag när jag pendlar mellan Uppsala och Stockholm är bitvis räfflad i mitten och det påverkar inte greppet särskilt mycket till skillnad från mittlinjerna som försämrar greppet ordentligt.


Jag hade ägnat ett halvt ögonblick åt att tro på ditt resonemang om jag för en sekund trott att du kört så hårt över de räfflorna att du faktiskt testat vart greppet försvinner...

Och vita streck har jag provat i torrt med knäskrapstempo, inga kymmer så länge det är torrt bortsett från att det klickar till lite i styret precis över kanten om de är högt målade!
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Den största frågan kvar står.

Hur ska man göra för att kvinnor ska kunna vara i trafiken satt alla andra kan köra säkert ?
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Den största frågan kvar står.

Hur ska man göra för att kvinnor ska kunna vara i trafiken satt alla andra kan köra säkert ?

Bakbunda händer och fötter, munkavle och ner i bakluckan med dom!

Ett idiotsäkert system! ;)



And the world will find peace again......
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Här nere i sydsverige har man börjat räffla även linjen mot vägrenen.

Hatar det av bara satan då jag kör häststläp titt som tätt. Förr gick jag alltid ut på vägrenen och släppte förbi snabbare trafik så fort någon närmade sig baifrån. Det är numera helt omöjligt. Man tvingas ligga kvar som en trafikpropp, fan vad jag hatar vägverkets idiot.
 

mr p-j

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
gällivare
Hoj
gixxer 1000
angående vägräfflorna som är mitt i körfälten. har kört på teststräckan mellan gällivare och skaulo och var på mötet med vti som omnäms i tidningsartikeln.

vägen i fråga som är 6 meter bred är räfflad mitt i båda körbanorna.
enkel mattematik ger 1.5 meter mellan vägkanten och räfflorna samt 1.5 meter mellan räfflan och vägens mitt.
även den mest moralstinna mc-åkaren borde kunna räkna ut att det är en dålig idé!
även om man faktiskt ligger i laglig fart som är 90 kilometer i timmen så är räfflorna en klar försämring av trafiksäkerheten! att vara begränsad till 1.5 meter väg kräver mycket uppmärksamhet när man kör. uppmärksamhet som borde vara riktad betydligt längre fram efter vägen.

så vad spelar det för roll om man kör på räfflorna då? tja i laglig (låg) fart så spelar det inte så superstor roll kan väl sägas. men likväl ligger man och koncentrerar sig på att INTE köra på dom. vilket inte ökar trafiksäkerheten direkt!

men om man då tänker ett steg längre. oförutsedda situationer, väja för en lastbil som lånar av din vägbana. vilt. eller svängande bilister i alla dess färger, former och varianter. vad som helst.
om man tvingas handla snabbt och gå över räfflorna på ett aggresivt sätt så är dom en ren trafikfara! varför? ja därför att vi på mc har otroligt begränsat grepp att leka med. att gå aggresivt över räfflorna kan dessutom resultera i styrvobbel. (nått jag testat att provosera fram för övrigt)

kan skriva hur mycket som helst om problemen med dom eg.
men tänk ytterligare ett steg till som exempel.
slitna vägbanor och vatten.
vars är hjulspåren? jo ca 80 cm på varje sida om räfflorna.
om man ska undvika räfflorna och vattenansammlingarna i hjulspåren så är man hipps vipps förvisad på en väg som är 40 cm bred. HELL 90 blås kanske tom är en lagom fart med dom förhållandena. :huvet

att "kamikazeköra" är nått som jag gör gärna och ofta. och var och en kör på SIN PERSONLIGA GRÄNS. vissa anser att 100 eller 140 är precis lagomt för att känna sig som en fartfantom men ändå köra säkert och utan att chansa. andra vill ha 100 (eller 200) blås till för samma känsla.
vägverket vill ju till varje pris sänka farten. och visst. farten sänks när vägen är räfflad. MEN RISKERNA ÖKAR!!!
detta pågrund av att mycket av den uppmärksamheten som används för att söka utgången på kurvan övergår till att hålla koll på vars räfflan är.
för om man kör över räfflan i högre fart med hyfsat nerlägg så resulterar det i styrvobbel och släpp. nått som jag INTE ökar trafiksäkerheten ett jävla dugg!
vägen är mycket säkrare i 200 km/h utan räffla än i 160 km/h med ett livsfarligt halt sträck i mitten på körfältet!
detta eftersom vägen är: 1, smalare. 2, falskare. 3, mer uppmärksamhetskrävande. 4, mindre förlåtande.
obehagskänslan är dessutom påtaglig oavsett fart faktiskt.


dessa räfflor vart för övrigt TOTALSÅGADE av precis ALLA som var med på det där mötet.
inte ens lasbilsförarna (som ursprungligen var i åtanke) gillade dom.
tom. dom som gjorde undersökningen från vti var skeptiska! även om dom inte riktigt ville säga det rakt ut.
nämnas bör också att det inte är trevligt att köra bil med dessa räfflor heller.

jag har faktiskt inte pratat med EN ENDA MÄNNISKA som har kört sträckningen som har tyckt att dom har varit bra!!!

så kommer vägverket att lyssna på oss och vti´s undersökning då? ja jag hoppas verkligen det!
och om det andas att nått ljushuvud på vägverket fortfarnade tycker att "dehär är en superidé" så hoppas jag att SMC går in med tunga artelleriet mot skrivbordsnissarna!!!

får dom där dårarna som dom vill så kommer varenda väg i landet att vara sönderfräst inom några år!
 

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Uppland
Hoj
07 KTM
Hade sånna på väg till jobbet i drygt ett år (nu är det ny asfalterat igen) och det var faktiskt riktigt najs!

Det vibrerar till lite grann och man hajjar till att man ligger dåligt placerad på vägen..

Ser inga nackdelar alls..
 

jetson

Guest
Hastigheten lär vara lika hög som innan, men marginalerna mindre :tummenupp


[Spel för gallerierna.. som vanligt]
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ehm.. dom där räfflorna är inget kul med ett lätt nerlägg. Slog dit en gång på hojen.. fästet släpper ganska så omgående om man har fel fart.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nä mer eller mindre inte
Har du bara hojen någorlunda upprätt så kan du köra över dem i Mycket hög hastighet

Du kan hålla stummt med alla hojar över dem utan problem. Du kan också köra med kraftiga nedlägg och kraftig inbromsning i torrt väglag!

Jag ifrågasätter inte vad som går och vad som inte går utan anser bara att vv. skall jobba för att förbättra trafiksäkerheten för oss motorcyklister inte försämra den!

Antingen pratar du/jag om olika saker eller så är du för en försämring av maximalt tillgängligt väggrepp!?

Kan inte du och dina duktiga (smc)kompisar jobba för att förbjuda frosthalka också när ni ändå håller på?Betydligt otrevligare än lite småräfflor i vägbanan...

Blev du irriterad? Eller förstod du inte resonemanget om tillgängligt väggrepp?
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Kontentan är väl ändå att vägverket kanske ändå funnit ett sätt att få ner hastigheten något?

Jag gillar inte räfflor, men de är antagligen bättre än fartgupp, avsmalnande vägar och blomkrukor. För att inte tala om rullgrus medvetet utlagt på vägen. Något var påväg att hända på dessa vägar, av alla alternativ som fanns var väl ändå detta ett av de bättre?

Lite naivt att tro att transportstyrelsen skulle bara sitta på händerna, det är väl ganska uppenbart att de inte gillar motorcyklister sedan tidigare...
 

kul me ninja

Ödmjuk !!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
ZX10R
Förstår inte riktigt vad alla gnäller om, har ni aldrig kört över dessa räfflor förut eller?
Visst, i fullt nedlägg så är det säkerligen ingen höjdare men att väja för djur, göra en omkörning osv osv är inga problem med dessa räfflor... inte vad jag märkt i alla fall.

Tack Krister...det var det vettigaste jag läst i den här tråden..refflorna finns redan på många vägar å det är inget problem..bara ett jävla liv i bilen å på hojen när man byter fil..sliter säkert däck oxo..men det är ju ingen som ligger å kör där...så vad är promblemet. Det har säkert hjälpt många trötta förare att vakna till oxo..när dom slö kört. Varför göra allt till ett problem ?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Du kan hålla stummt med alla hojar över dem utan problem. Du kan också köra med kraftiga nedlägg och kraftig inbromsning i torrt väglag!

Jag ifrågasätter inte vad som går och vad som inte går utan anser bara att vv. skall jobba för att förbättra trafiksäkerheten för oss motorcyklister inte försämra den!

Antingen pratar du/jag om olika saker eller så är du för en försämring av maximalt tillgängligt väggrepp!?



Blev du irriterad? Eller förstod du inte resonemanget om tillgängligt väggrepp?

En sak som Transportstyrelsen säger iom detta ingrepp i vägen är ju kanske just att vägen inte är till för tävling. Man har inte ökat säkerheten fysiskt på vägen, den är försämrad rent fysiskt. Detta med en metod som gör att det blir obehagligt att köra fort i kurvorna och utnyttja hela vägen.
Deras resonemang är antagligen att detta leder till mindre "vansinneskörning" som transportstyrelsen antagligen skulle kalla en trevlig dag på kurviga vägar.:)

Du verkar inte förstå att hela denna diskussionen som har försigåtts på denna väg från transportstyrelsen inte har syftat till att göra medelhastigheten snabbare. Dina resonemang hör hemma på en racebana, det är inte möjligt att föra över resonemanget till en allmän väg. Där har du nämligen andra tävlande som kör mot dig och deras apex, är inte riktigt ditt apex, om vi skall vara milt ironiska. Dessutom är det ibland svårt att känna av vem som först kommer in i kurvan och vem som skall "släppa", när det är en mötessituation mellan två tävlande på allmän väg som kommer mot varandra.:tummenupp

Detta verkar inte vara så farligt i det långa loppet. Mest ett irritationsmoment?
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag stör mig inte ett dugg på dem när jag kör hoj, märks inte när man kör över dem.

Däremot samlas grus och skit i räfflorna, så när man gör en omkörning så blir det väldigt ofta stenskott på bilen man kör om. Mycket opraktiskt. Sen låter det ju förstås fördjävligt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag blev irriterad på den självgoda jagvetbästtonen i inlägget.

Kan förstå det! Men du tar det ur sitt sammanhang där mitt inlägg var svar på ett något tyket inlägg av AleX som skrev fölljande:

Kan inte samma personer förespråka att vägarna enkelriktas för tänk om man får möte när man ligger med nerlägg o måste väja för ett djur...

Nä snälla tänk lite nu innan ni gör bort er ännu mer.. om inte här på forumet så för resten av världen....


Jag brukar inte skriva som jag gjorde av just den anledningen som du reagerade på vilket också är förklaringen till varför jag nämner att det finns många människor här med kunskaper.

Irritationen var nog minst lika stor hos mig som den blev hos dig men där jag ansåg AleX inlägg som onödigt tytket skrivet!

Sedan anser jag det inte fel att man står upp för sin åsikt och anser man kan försvara den med sakliga argument vilket jag anser jag kan oavsett andra människors kunskap eller ej. Lägger de fram sakliga argument som väger tyngre än mina ändrar jag mig! Svårare är det inte!

Av någon satans anledning har trådar/inlägg på forum dock en förmåga att bli personliga påhopp i stället för konkreta argument för/emot! Då kommer också reaktionerna!

Jag är inte heller mer än människa och reagerar ibland! That´s life!

En sak som Transportstyrelsen säger iom detta ingrepp i vägen är ju kanske just att vägen inte är till för tävling. Man har inte ökat säkerheten fysiskt på vägen, den är försämrad rent fysiskt. Detta med en metod som gör att det blir obehagligt att köra fort i kurvorna och utnyttja hela vägen.
Deras resonemang är antagligen att detta leder till mindre "vansinneskörning" som transportstyrelsen antagligen skulle kalla en trevlig dag på kurviga vägar.:)

Du verkar inte förstå att hela denna diskussionen som har försigåtts på denna väg från transportstyrelsen inte har syftat till att göra medelhastigheten snabbare. Dina resonemang hör hemma på en racebana, det är inte möjligt att föra över resonemanget till en allmän väg. Där har du nämligen andra tävlande som kör mot dig och deras apex, är inte riktigt ditt apex, om vi skall vara milt ironiska. Dessutom är det ibland svårt att känna av vem som först kommer in i kurvan och vem som skall "släppa", när det är en mötessituation mellan två tävlande på allmän väg som kommer mot varandra.:tummenupp

Detta verkar inte vara så farligt i det långa loppet. Mest ett irritationsmoment?

Sitauationen på allmän landsväg är inte obekant för mig, om jag skall vara milt ironisk jag med! Och det ENDA sakargumentet jag framför mot detta är försämrat grepp. Jag ser inte kopplingen, så förklara för mig är du snäll, till varför en mc-förare någonsin anser att SÄMRE grepp är bra! Alla motorcyklister är betjänst av så mycket grepp som möjligt sedan om du tävlar på bana och utnyttjar greppet till hastighet/acceleratione ELLER på landsväg och utnyttjar det till större MARGINALER avgörs ju av situationen och skall, anser jag, INTE avgöras av partiella försämringar i vägbanan!

Apex och alla andra termer som vi bla. använder oss av hör inte till diskussionen eftersom vi diskuterar maximalt tillgängligt väggrepp så om du vill nföra andra körtekniska termer borde vi i så fall diskutera gaskontroll, fjädring, däck, lutningsvinklar, motstyrning, hastigheter & underlag osv. Apex hör nämligen till blick vilket är något vi använder oss av oavsett fordon, ack så viktigt dock!:D
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sitauationen på allmän landsväg är inte obekant för mig, om jag skall vara milt ironisk jag med! Och det ENDA sakargumentet jag framför mot detta är försämrat grepp. Jag ser inte kopplingen, så förklara för mig är du snäll, till varför en mc-förare någonsin anser att SÄMRE grepp är bra! Alla motorcyklister är betjänst av så mycket grepp som möjligt sedan om du tävlar på bana och utnyttjar greppet till hastighet/acceleratione ELLER på landsväg och utnyttjar det till större MARGINALER avgörs ju av situationen och skall, anser jag, INTE avgöras av partiella försämringar i vägbanan!

Apex och alla andra termer som vi bla. använder oss av hör inte till diskussionen eftersom vi diskuterar maximalt tillgängligt väggrepp så om du vill nföra andra körtekniska termer borde vi i så fall diskutera gaskontroll, fjädring, däck, lutningsvinklar, motstyrning, hastigheter & underlag osv. Apex hör nämligen till blick vilket är något vi använder oss av oavsett fordon, ack så viktigt dock!:D

Om det nu är den räffling i mittlinjen som gäller så undrar jag hur du definierar grepp med tanke på de långa vita sträcken just där de nu räfflar? Är ju inte särskilt bra grepp på dem heller...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top