Faktum är att räfflorna märks mycket mer i bil än på MC. Varför vet jag inte. Greppet påverkas nästan inte alls. Väg 255 som jag kör varje dag när jag pendlar mellan Uppsala och Stockholm är bitvis räfflad i mitten och det påverkar inte greppet särskilt mycket till skillnad från mittlinjerna som försämrar greppet ordentligt.
Den största frågan kvar står.
Hur ska man göra för att kvinnor ska kunna vara i trafiken satt alla andra kan köra säkert ?
Jämfört med grus, löv, mittlinjer, gatbrunnar, djupa diken etc etc så känns det här mest som en "hönsfarm av en fjäder"
långt inlägg
Nä mer eller mindre inte
Har du bara hojen någorlunda upprätt så kan du köra över dem i Mycket hög hastighet
Kan inte du och dina duktiga (smc)kompisar jobba för att förbjuda frosthalka också när ni ändå håller på?Betydligt otrevligare än lite småräfflor i vägbanan...
Jag blev irriterad på den självgoda jagvetbästtonen i inlägget.Blev du irriterad? Eller förstod du inte resonemanget om tillgängligt väggrepp?
Förstår inte riktigt vad alla gnäller om, har ni aldrig kört över dessa räfflor förut eller?
Visst, i fullt nedlägg så är det säkerligen ingen höjdare men att väja för djur, göra en omkörning osv osv är inga problem med dessa räfflor... inte vad jag märkt i alla fall.
Du kan hålla stummt med alla hojar över dem utan problem. Du kan också köra med kraftiga nedlägg och kraftig inbromsning i torrt väglag!
Jag ifrågasätter inte vad som går och vad som inte går utan anser bara att vv. skall jobba för att förbättra trafiksäkerheten för oss motorcyklister inte försämra den!
Antingen pratar du/jag om olika saker eller så är du för en försämring av maximalt tillgängligt väggrepp!?
Blev du irriterad? Eller förstod du inte resonemanget om tillgängligt väggrepp?
Jag blev irriterad på den självgoda jagvetbästtonen i inlägget.
En sak som Transportstyrelsen säger iom detta ingrepp i vägen är ju kanske just att vägen inte är till för tävling. Man har inte ökat säkerheten fysiskt på vägen, den är försämrad rent fysiskt. Detta med en metod som gör att det blir obehagligt att köra fort i kurvorna och utnyttja hela vägen.
Deras resonemang är antagligen att detta leder till mindre "vansinneskörning" som transportstyrelsen antagligen skulle kalla en trevlig dag på kurviga vägar.
Du verkar inte förstå att hela denna diskussionen som har försigåtts på denna väg från transportstyrelsen inte har syftat till att göra medelhastigheten snabbare. Dina resonemang hör hemma på en racebana, det är inte möjligt att föra över resonemanget till en allmän väg. Där har du nämligen andra tävlande som kör mot dig och deras apex, är inte riktigt ditt apex, om vi skall vara milt ironiska. Dessutom är det ibland svårt att känna av vem som först kommer in i kurvan och vem som skall "släppa", när det är en mötessituation mellan två tävlande på allmän väg som kommer mot varandra.
Detta verkar inte vara så farligt i det långa loppet. Mest ett irritationsmoment?
Sitauationen på allmän landsväg är inte obekant för mig, om jag skall vara milt ironisk jag med! Och det ENDA sakargumentet jag framför mot detta är försämrat grepp. Jag ser inte kopplingen, så förklara för mig är du snäll, till varför en mc-förare någonsin anser att SÄMRE grepp är bra! Alla motorcyklister är betjänst av så mycket grepp som möjligt sedan om du tävlar på bana och utnyttjar greppet till hastighet/acceleratione ELLER på landsväg och utnyttjar det till större MARGINALER avgörs ju av situationen och skall, anser jag, INTE avgöras av partiella försämringar i vägbanan!
Apex och alla andra termer som vi bla. använder oss av hör inte till diskussionen eftersom vi diskuterar maximalt tillgängligt väggrepp så om du vill nföra andra körtekniska termer borde vi i så fall diskutera gaskontroll, fjädring, däck, lutningsvinklar, motstyrning, hastigheter & underlag osv. Apex hör nämligen till blick vilket är något vi använder oss av oavsett fordon, ack så viktigt dock!
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |