Vägverket räfflar vägar!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Att argumentera för att alla håller hastigheten +- 20km/h verkar ju knappast hjälpa. Hade det gjort det borde ju en skyltning om 50km/h eller 30km/h vara en fungerande åtgärd men jag tror inte riktigt på det. Nog kan vi komma på bättre förslg!?

Håller du den hastigheten så behöver du aldrig fundera på hur mittlinjen ser ut, du kan hålla dig i din fil hela vägen. Sen kan du komma och argumentera om vilt, omkörningar osv osv hur mycket du vill, men håller du hastigheten +moms och lite till så är din egna fil fortfarande tillräckligt bred för vilken hojåkare som helst.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Med liknande resonamng hamnar vi ju i följande sits:
- Det är en minoritet som skapat debatten från första början. Det är också en minoritet som kraschar så varför skall vi lida/påverkas negativt!?

Synskt sätt att se på det eller hur!?

Vad är vv:s syfte med att räffla? Om man räfflar mittlinjen är väl knappast syftet att sänka hastigheten utan att avgränsa körriktningarna och "varna" oss trafikanter om vi skulle nicka till och komma över mot mötande körfält, eller?... Massa text....

För att uppdatera mig kollade jag första inlägget.
"Nu mitträfflar vi för ökad säkerhet"

I detta utgår iaf jag ifrån att VV räknar med den faktiska statistiken på vad som hänt, avåkningar och dödsolyckor och inte den beräknade risken som kan finnas med försämrat väggrepp för alla andra mc-förare som korsar räfflorna av en eller annan orask.

Missförstå mig rätt Niklas, men du verkar fighta för rätt sak men i fel riktning.

I ärlighetens namn. Tror du olyckorna blir fler pga räfflorna på just denna vägen? Jag har personligen svårt att se det så, iaf om jag beaktar att alla duktiga förare kan hålla sig på sin halva av vägen. Räfflorna får då sin funktion för ev trötta bilister o LB-förare. Risken att vurpa pga räfflorna OM det händer något oförutsett, det har dessa förarna redan ignorerat sedan länge.

Skall vi bara prata friktion, så ja, en lätt sandpappersyta på asfalten vore toppen.
:banana

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Tror du olyckorna blir fler pga räfflorna på just denna vägen? Jag har personligen svårt att se det så, iaf om jag beaktar att alla duktiga förare kan hålla sig på sin halva av vägen.

Ett scenario med ökade olyckor kan vara att bilar tvekar att köra om pga räfflorna, vilket leder till att fler bilar lägger sig på kö, bland annat bakom cyklister, sen kommer de längre bak i kön som vågar att köra om att göra det, med längre omkörningssträcka som följd.....

Finns det någon lika kurvig väg i Sverige som är räfflad sen tidigare eller är det ett experiment?

Kommer man räffla hela 257 eller bara på raksträckorna?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
hur tänker du då, scenariot var ju ifall räfflor försämrar väghållning etc. och man samtidigt måste väja för ett djur = försämrat möjligheterna att klara situationen på ett bra sätt, det var väl inte så svårt.

Inte för att vara sån men.. Hastighetsanpassning som du är skyldig att göra ändå fungerar väl?

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ett scenario med ökade olyckor kan vara att bilar tvekar att köra om pga räfflorna....?

På vägen i fråga tror jag inte räfflorna gör varken till eller från, mtp alla kurvor och krön med skymd sikt. Men annars kan jag säkert tänka mig att en o annan avvaktar för att det "dunkar så hemskt" i bilen. Men den som bestämt sig för att köra om, gör så.

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
kommer bli ett kanon grepp över räfflorna för hojar

med vår lilla area av vägkontakt

Bulten kommer bli mer spännande och farligare

Jo, så är det nog. Bättre grepp över fräsningarna och sämre på den normala beläggningen... O vips så har vi ett "nytt" fenomen, highsiderbulten, kan bli hur "spännande" som helst för dem som inte kan hålla ett vettigt spår. Tyvärr tror jag det den här åtgärden till en början typ april-maj nästa säsong kan orsaka en ökning av olyckorna, iaf på Bulten. Men som någon nämnt tidigare, kör man på rätt sida så har ju ingenting förändrats

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
På vägen i fråga tror jag inte räfflorna gör varken till eller från, mtp alla kurvor och krön med skymd sikt. Men annars kan jag säkert tänka mig att en o annan avvaktar för att det "dunkar så hemskt" i bilen. Men den som bestämt sig för att köra om, gör så.

Det är väl just det som det gör, när man ser hur bilarna kör, skulle inte förvåna mig ifall det blir några omkörningar som är mer tighta än vanligt pga räfflorna :näsblod

Ärligt - har större räfflor på pungen!! :D

De kanske har haft räffelsans i alla fall.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är räfflorna gjorda kommer vi att slippa kolla i kristallkulan strax. Jag tror nog du kan trötta ut folk med dina mångordiga inlägg, men det höjer näppeligen substansen.
.

Argumentationen kommer av rena faktiska felaktigheter när man påstår att greppet INTE försämras! Japp, jag har hela tiden pratat om tillgängligt grepp och inget annat för jag anser, rätt eller fel oavsett vad du/andra tycker/tror/anser/hoppas på att greppet är av avgörande betydelse för motorcyklister!

Beteendet att köra bombarrepor etc. påverkas inte av en så liten försämring av väggrepp som detta är frågan om. Vill du gena i en relativt öppen kurva går det utmärkt i många fall (med undantag för grus i groprana). Knäskrap och fullt utnyttjande av din enskilda väghalva går också utmärkt att fortsätta med (om man anser det ok). Så jag ser en försumbar vinst, om ens någon, med en sådan här förändring!

Men så länge man BARA gör detta och inget annat kan vi ju vänta till oktober 2010 och göra en utvärdering som med 100% är sann eftersom allt annat kommer vara statiskt...NOT!

Håller du den hastigheten så behöver du aldrig fundera på hur mittlinjen ser ut, du kan hålla dig i din fil hela vägen. Sen kan du komma och argumentera om vilt, omkörningar osv osv hur mycket du vill, men håller du hastigheten +moms och lite till så är din egna fil fortfarande tillräckligt bred för vilken hojåkare som helst.

Hur lång är en älg/bil/rådjur?
Hur mycket asfalt behöver du att köra på vid en undanmanöver och triggade ÖR 10cm, 50cm, 1m eller mer?

Din väghalva räcker inte till när en älg kliver ut eller bil kör ut framför dig! Det har åt minstånde inte räckt för mig!

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
1. Hur stort problem är fästet i 70 km/h, och är det enbart på just väg 257 som det ses som ett problem?

2. Risken blir väl knappast större om man anpassar sig efter omständigheterna, men ni pratar hela tiden som om det är en racerbana.
Väg 257 är väl i normala fall, dvs dagligen från 05.00 till 19.00, en icke speciellt hårt trafikerad väg. Om dessa åtgärder minskar nöjes/racer-åkningen så borde rimligtvis sannolikheten för olyckor minska.

1) problemet vid 70 Km/h kan vara inget eller 100% dvs antingen så går det eller så släpper det. och släpper det EN ENDA GÅNG så är det för mycket.

2) oavsett vad du tror eller anser så är det fortfarande en minoritet som kör sporthoj och anser att det är en racerbana och oavsett det uttalas som en bana eller inte på denna siten så är det fortfarande en hårt trafikerad väg både måndag - fredag med yrkestrafik såsom lastbilar och bussar. och lördag-söndag med civil trafik, det är nämligen så att det är en väg som folk använder för att ta sig mellan södertälje och haninge området.

och som tredje skäl kan jag då ange att vägen i sig är för smal för detta tilltag.
kort sagt ett idiotiskt tilltag av vägverket.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Vem fan bryr sig om lite små räfflor i vägen när man kör hoj?! Hela diskussionen är ju löjlig!

Räfflorna har däremot räddat mig massor av gånger när jag kör bil och skickar sms! Alla vägar borde räfflas!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Argumentationen kommer av rena faktiska felaktigheter när man påstår att greppet INTE försämras! Japp, jag har hela tiden pratat om tillgängligt grepp och inget annat för jag anser, rätt eller fel oavsett vad du/andra tycker/tror/anser/hoppas på att greppet är av avgörande betydelse för motorcyklister

Gjort snabba omkörningar på räfflad mittenväg, blöt vägbana. Kan säga att det är lite småspännande, då speciellt där det är vitmarkering och räfflat.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Fattar inte folk att man har ett eget ansvar. Är vägen sämre, anpassa hastigheten!! Är du rädd för att möta en älg och inte vill komma över i mötande körfällt, anpassa hastigheten.
Det är ju just därför man gör dessa ändringar, man tror ju att vuxna människor har tillräckligt innanför pannbenet för att kunna anpassa hastigheten till rådande omständigheter.

Om vägbanan en vinterdag är full med is så anpassar man väll hastigheten :va , inte fan kör man vidare i 90 bara för att skylten säger det.

Last edited:

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Jag undrar vem som blir först att sätta en rekordtid på "bulten the räffelväg"

Nu blir de juh helt klart mer sport att knäcka tider! :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Fattar inte folk att man har ett eget ansvar. Är vägen sämre, anpassa hastigheten!! Är du rädd för att möta en älg och inte vill komma över i mötande körfällt, anpassa hastigheten.
Det är ju just därför man gör dessa ändringar, man tror ju att vuxna människor har tillräckligt innanför pannbenet för att kunna anpassa hastigheten till rådande omständigheter.

Om vägbanan en vinterdag är full med is så anpassar man väll hastigheten :va , inte fan kör man vidare i 90 bara för att skylten säger det.

Principen i det här fallet är att Vägverket medvetet försämrar vägen, något som är helt kontraproduktivt mot deras uppgift.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Principen i det här fallet är att Vägverket medvetet försämrar vägen, något som är helt kontraproduktivt mot deras uppgift.

Deras uppgift är ju i det stora att få ner antalet olyckor på vägarna och man tror att detta ingrepp kommer lösa detta. Om användare av denna väg inser att lagen säger att man ska anpassa hastighet efter rådande omständigheter så kommer dom ju även lyckas.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Deras uppgift är ju i det stora att få ner antalet olyckor på vägarna och man tror att detta ingrepp kommer lösa detta. Om användare av denna väg inser att lagen säger att man ska anpassa hastighet efter rådande omständigheter så kommer dom ju även lyckas.

De ansvarar för att vägarna är säkra. Det innebär att de ska vara säkra för alla trafikanter, inte för några på bekostnad av andra. Därför är det här en usel idé.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
De ansvarar för att vägarna är säkra. Det innebär att de ska vara säkra för alla trafikanter, inte för några på bekostnad av andra. Därför är det här en usel idé.

Inser du inte att vi som trafikanter också har ett ansvar, i vart fall ett ansvar mot medtrafikanter och boende runt vägen? Denna väg kommer fortsätta att vara säker för alla om man följer lagar och regler.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln