Vägverket räfflar vägar!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Med ditt resonemang, att om man kör lagligt och anpassar hastigheten efter rådande omständigheterna så räcker den egna filen till och man behöver inte (läs aldrig) köra någon annan stans! Vad gör då räfflorna för nytta, man kör ju aldrig där enl. dig?

Vad jag säger är att ditt påstående är korrekt att OM man anpassar hastigheten efter rådande omständigheter och ALLTID gör det så blir det färre olyckor. MEN detta är ju inget nytt bara för att man räfflar samma synsätt och lagar gällde ju innan men har tyvärr inte hjälpt så vad är det som säger att det kommer förändras med räfflor?

Japp man anser det kommer bli färre olyckor, det tror jag med, men inte nödvändigtvis färre mc-olyckor för räfflornas funktion är så vitt jag förstått det (upplys mig om jag har fel) att påkalla uppmärksamhet av den förare som för tillfället är ouppmärksam (sms:ar, sover). men det är nog rätt sällan detta är aktuellt för en mc-förare utan snarare 4-hjuliga fordon!



Nej, om du läst alla inlägg eller åt minstånde alla mina så hade du också sett att jag inte påstår något sådant heller. Men oförutsedda händelser inträffar oavsett hur laglydiga/duktiga vi är och ibland tvingas du/jag köra på andra körbanan vare sig vi planerat det eller ej!

Jo jag förstår, men det händer inte FLER oförutsedda händelser för att där är räfflor på vägbanan och så länge folk kör någorlunda efter eget huvud och vad dom klarar av att hantera så är inte räfflorna så stort problem. Kommer det ett djur på vägen och man måste korsa mittfältet så är chansen att man blir mosad av en bil större än att man åker av pga räfflorna.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Uppenbarligen klarar ju inte vissa av att hålla sig till lagar och regler om man inte går in och gör det svårare för dom att bryta mot dessa. Självklart om alla höll sig till dessa så skulle vi inte behöva räfflor, men tror du att dessa uppkommer för man tycker det är skoj att räffla vägen? De uppkommer pga att en liten % inte klarar av att ha eget ansvar.

Jag tror det kommer bli färre allvarliga MC olyckor också, just pga att man blir tvingad att sänka medelhastigheten. Som vi vet så spelar hastigheten en stor roll i utgången av olyckan.

Detta är förmodligen den mest kostnadseffektiva åtgården för att få ner antalet allvarliga olyckor.

I detta sammanhanget så räfflar man väll inte för att uppmärksamma SMS:ande eller trötta bilförare, utan för att få ner medelhastigheten. De flesta olyckor och irritationen på denna vägen beror väll på alldeles för höga hastigheter.

Med ditt resonemang, att om man kör lagligt och anpassar hastigheten efter rådande omständigheterna så räcker den egna filen till och man behöver inte (läs aldrig) köra någon annan stans! Vad gör då räfflorna för nytta, man kör ju aldrig där enl. dig?

Vad jag säger är att ditt påstående är korrekt att OM man anpassar hastigheten efter rådande omständigheter och ALLTID gör det så blir det färre olyckor. MEN detta är ju inget nytt bara för att man räfflar samma synsätt och lagar gällde ju innan men har tyvärr inte hjälpt så vad är det som säger att det kommer förändras med räfflor?

Japp man anser det kommer bli färre olyckor, det tror jag med, men inte nödvändigtvis färre mc-olyckor för räfflornas funktion är så vitt jag förstått det (upplys mig om jag har fel) att påkalla uppmärksamhet av den förare som för tillfället är ouppmärksam (sms:ar, sover). men det är nog rätt sällan detta är aktuellt för en mc-förare utan snarare 4-hjuliga fordon!

Nej, om du läst alla inlägg eller åt minstånde alla mina så hade du också sett att jag inte påstår något sådant heller. Men oförutsedda händelser inträffar oavsett hur laglydiga/duktiga vi är och ibland tvingas du/jag köra på andra körbanan vare sig vi planerat det eller ej!

Exakt! och därför så är det ju bättre om hastigheten är lägre. Då har du större chans att undvika en kollision vare sig det är räfflor eller inte.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kommer djuren med räfflorna eller? Ingen verkar ha brytts sig om det förräns nu. :va

Bra skrivet.

Precis detta som jag funderade kring ett par sidor tillbaka.

Att nu, när det tillkommer räfflor i mitten, så "blir" vägarna fullständigt livsfarliga då det kan hoppa ut djur som det ska väjas för, bilar som inte kan köras om på ett säkert sätt och andra liknande företeelser.

Ungefär som att de som kör hårdast skulle ha nån chans att väja för uthoppande djur och alltid gjorde säkra och bra omkörningar tidigare :confused:

Men nu, med räfflor i vägen så klarar man plötsligt inte av att hantera hojen längre.

Nu hoppas jag ju såklart inte att nån klotar, men jag ser nästan lite fram emot framtida trådar där folk faktiskt kört omkull.

Det kommer givetvis bara bero på räfflorna och vägverket borde anmälas för mordförsök etc etc.

Precis som det var fotografernas fel att många klotade för några veckor sen.

Finns en jättebra lösning på alla såna här problem.
Anpassa hastigheten efter både sin egen och vägens förmåga.

:huvet
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
[YOUTUBE-ID]C7Lr1pG2y3g[/YOUTUBE-ID]

Right. :rolleyes:

De som bombar kör oftast så pass bra, eller vilket ord du nu vill använda, att de kan anpassa sig iallafall. Det är snarare de mindre säkra som kommer känna de största konsekvenserna av räfflorna.

Vi får väl göra en utvärdering efter nästa säsong, men jag tror själv inte att räfflorna kommer ha den effekt på bombrepor som förespråkarna hävdar.

Kanske för att klargöra lite då.
En bombare för mig är en hojåkare som inte bryr sig ett dj-a skit om yttre omständigheter utan kör som att det inte finns någon annan person på vägen än han själv.

Just precis på det stället (fotokurvan) som du hämtade filmsnutten har jag mött en av dessa idioter.

Jag kom från det hållet som visas i filmen och den andra kom från andra hållet.
Som ni ser på filmsnuttren är det fri sikt lång väg men killen jag möter släpper inte av för det utan ger på istället och skär kurvan så mycket det går.

För att undvika frontalkrock släpper jag av och går mot mittlinjen medans killen jag möter kör om mig på min insida.....

Det är för mig en bombare. Dom har jag varit mest rädd för när jag kört där och det är dom som inte kommer kunna köra på samma sätt då räfflingarna nu är där.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du kan hålla stummt med alla hojar över dem utan problem. Du kan också köra med kraftiga nedlägg och kraftig inbromsning i torrt väglag!

Jag ifrågasätter inte vad som går och vad som inte går utan anser bara att vv. skall jobba för att förbättra trafiksäkerheten för oss motorcyklister inte försämra den!

Antingen pratar du/jag om olika saker eller så är du för en försämring av maximalt tillgängligt väggrepp!?



Blev du irriterad? Eller förstod du inte resonemanget om tillgängligt väggrepp?


Ja om jag formulerar mig så här då....
Du "förlorar" inte så mycket grepp om du håller hojen upprätt o går över så att de e något o börja tjabba om..

Däremot så ska du inte ha en massa sidokrafter när du går över dem eftersom då har du inte samma kapacitet o ta kurvan..

Men att snacka om "maximalt tillgängligt väggrepp" känns i denna diskutionen fel...

och som sagt de handlar om max 30cm bred o 10-15 cm "lång" nedsänkningsom är max 3 cm...

Av totalt ca 4 meter väg..

I en perfekt väg hade det varit kul om de byggde avåkningszoner istället...
Men ett gammalt känt uttryck.. som man bäddar får man....
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kanske för att klargöra lite då.
En bombare för mig är en hojåkare som inte bryr sig ett dj-a skit om yttre omständigheter utan kör som att det inte finns någon annan person på vägen än han själv.

Just precis på det stället (fotokurvan) som du hämtade filmsnutten har jag mött en av dessa idioter.

Jag kom från det hållet som visas i filmen och den andra kom från andra hållet.
Som ni ser på filmsnuttren är det fri sikt lång väg men killen jag möter släpper inte av för det utan ger på istället och skär kurvan så mycket det går.

För att undvika frontalkrock släpper jag av och går mot mittlinjen medans killen jag möter kör om mig på min insida.....

Det är för mig en bombare. Dom har jag varit mest rädd för när jag kört där och det är dom som inte kommer kunna köra på samma sätt då räfflingarna nu är där.

Ok, då har vi olika definitioner av "bombare", men det kan ju förvisso vara.

Du tror att förare av den typen du beskriver, förare utan egentligen varken koll eller omdöme, har koll nog att inte dra över räfflat eller omdöme nog att sänka farten? Kalla mig skeptisk.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ponera att räfflorna ger sämre grepp. Hur mycket nedlägg behöver man ha för att det ska släppa? Och hur mycket för fort har det gått då? Och om man måste ut i mötande körfält för att undvika en älg, eller bilist, inverkar räfflorna menligt på situationen, eller går det inte åt h-e ändå? Och ffa, kunde man som förare påverkat situationen innan?

J-vla gud, som låter vägtemp och löv falla på vår Bult...
 

jetson

Guest
Detta är bara ett sätt att jävlas med motorcyklister på, kollektiv bestraffning, illdåd, kalla det vad ni vill.

Ni som applåderar VV kan väl gå in på vv.se och söka jobb, jag såg att tjänsten som HOTTENTOTTE var ledig :banana


Jaja, det kunde vara värre..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kanske för att klargöra lite då.
En bombare för mig är en hojåkare som inte bryr sig ett dj-a skit om yttre omständigheter utan kör som att det inte finns någon annan person på vägen än han själv.

Just precis på det stället (fotokurvan) som du hämtade filmsnutten har jag mött en av dessa idioter.

Jag kom från det hållet som visas i filmen och den andra kom från andra hållet.
Som ni ser på filmsnuttren är det fri sikt lång väg men killen jag möter släpper inte av för det utan ger på istället och skär kurvan så mycket det går.

För att undvika frontalkrock släpper jag av och går mot mittlinjen medans killen jag möter kör om mig på min insida.....

Det är för mig en bombare. Dom har jag varit mest rädd för när jag kört där och det är dom som inte kommer kunna köra på samma sätt då räfflingarna nu är där.

Sånt ska man bara inte behöva vara med om.

Vem är det avskrapet att bestämma vilka risker du och andra ska leva med?

Dessvärre tror jg inte det stoppar den gengeggan. Kan några förmås att stanna på sin halva är ändå något vunnet.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja om jag formulerar mig så här då....
Du "förlorar" inte så mycket grepp om du håller hojen upprätt o går över så att de e något o börja tjabba om..

Däremot så ska du inte ha en massa sidokrafter när du går över dem eftersom då har du inte samma kapacitet o ta kurvan..

Men att snacka om "maximalt tillgängligt väggrepp" känns i denna diskutionen fel...

och som sagt de handlar om max 30cm bred o 10-15 cm "lång" nedsänkningsom är max 3 cm...

Av totalt ca 4 meter väg..

I en perfekt väg hade det varit kul om de byggde avåkningszoner istället...
Men ett gammalt känt uttryck.. som man bäddar får man....


Vi värdesätter grepp olika mycket!

Att detta skulle vara en stor potentiell risk när du utan att bromsa rullar eller gasar lätt med hojen upprätt på torr asfalt är också en egen tolkning och inget jag varken skrivit eller menat!

Vad gäller "maximalt tillgängligt väggrepp" är det något som alltid existerar där maximalt tillgängligt väggrepp är större vid sidan av räfflorna än när däcken rullar över dem!

Flera på forumet tycks tro att räfflorna begränsar möjlig hastighet för oss alla och i synnerhet för dem som kör bombarrepor. Jag tror inte det kommer göra varken till eller från mer än möjligtvis någon enstaka 1% eller så på den medelhastighet man hade innan räfflorna! Men jag hoppas jag har fel för i så fall blir utgången av de olyckor som sker förhoppningsvis mindre allvarliga och kanske också färre!

Att försämra väggreppet om än bara på en liten del av vägbanan anser jag dock är fel sätt men flera här anser att det är ett bra sätt. Vem vet vv. kanske försämrar väggreppet på än större del om detta bara hjälper delvis! Nollvision via försämrat väggrepp - typ! :tummenupp

Bra skrivet.

Precis detta som jag funderade kring ett par sidor tillbaka.

Att nu, när det tillkommer räfflor i mitten, så "blir" vägarna fullständigt livsfarliga då det kan hoppa ut djur som det ska väjas för, bilar som inte kan köras om på ett säkert sätt och andra liknande företeelser.

Ungefär som att de som kör hårdast skulle ha nån chans att väja för uthoppande djur och alltid gjorde säkra och bra omkörningar tidigare :confused:

Men nu, med räfflor i vägen så klarar man plötsligt inte av att hantera hojen längre.

Nu hoppas jag ju såklart inte att nån klotar, men jag ser nästan lite fram emot framtida trådar där folk faktiskt kört omkull.

Det kommer givetvis bara bero på räfflorna och vägverket borde anmälas för mordförsök etc etc.

Precis som det var fotografernas fel att många klotade för några veckor sen.

Finns en jättebra lösning på alla såna här problem.
Anpassa hastigheten efter både sin egen och vägens förmåga.

:huvet

Visst vi kan ju föra diskussioner löjligt tillspetsade där livet tes som svart ELLER vitt! Fast om det är speciellt konstruktivt med den typen av argument kan ju naturligtvis ifrågasättas!

Håll till godo med "egen medicin"!

Finns en jättebra lösning på alla såna här problem.
Anpassa hastigheten efter både sin egen och vägens förmåga.

:huvet

Alla olyckor som sker i laglig hastighet måste ju med ditt resonemang vara planerade för även om trafikanterna anpassar hastigheten efter rådande omständigheter tycks av någon oförklarlig anledning olyckor hända ändå! Nu råkar ju det naturligvis bara vara alla andra och inte du!

Hur då? Ringer du djurens konung och stämmer av planeringskalendern för att se när och var ett större djur planerar gå över vägen du tänkt köra på? Om inte hur undviker du annars att bli överraskad när så sker?

Oavsett planering eller hur försiktig du/jag är kommer olyckor hända ändå oavsett räfflor eller inte. Jag förordar dock, när det händer, att slippa ha försämrat väggrepp eftersom jag inte nu kan planera exakt var jag kommer behöva sätta mitt framdäck eller med vilken lutning eller hur hårt jag kommer bromsa osv. Man kan inte påverka allt i sin omgivning, sorry!
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
...
Oavsett planering eller hur försiktig du/jag är kommer olyckor hända ändå oavsett räfflor eller inte. Jag förordar dock, när det händer, att slippa ha försämrat väggrepp eftersom jag inte nu kan planera exakt var jag kommer behöva sätta mitt framdäck eller med vilken lutning eller hur hårt jag kommer bromsa osv. Man kan inte påverka allt i sin omgivning, sorry!

Absolut, men jag utgår från att vägverket skyltar för detta, dvs inga oförutsedda händelser. Och jag är skeptisk till att räfflorna har någon praktisk betydelse om jag måste göra en undanmanöver. Släpper det pga räfflorna, så skiter det sig nog ordentligt ändå, om Hälge ämnar byta betesområde för då kör jag nog för fort ändå för att reda upp det, räfflor eller ej...

Hur ska VV göra annars, greppigare asfalt och Leca-kulor i avåkningszonerna?

(Det skulle jag inte vara mot, men det är nog inte helt realistiskt tyvärr...)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och det händer att jag går över räfflorna med ganska hyfsat nedlägg även om jag säkerligen inte maxar fullt ut.
Däremot tyckar jag att hojen beter sig väldigt obehagligt och oroligt när jag går över linjerna med nedlägg så det undviker jag.


Precis!!!

Huvet på spiken, de som blir drabbade är de som är lite osäkra, eller de som har vett att sänka tempot iaf.. Och det är inte dem som är problemet till att börja med.

De förare som kör så att detta blivit en diskussion är så pass säkra/duktiga/snabba att de ändå skiter i vilket, det går som sagt att bomba rätt hårt där också!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kom precis tillbaks från en vända till rosenhill och tillbaks.

Det värsta, och oxå enda jobbiga med den är att jag glömde sätta på det klara visiret (fick köra med öppet för att se nåt på slutet, o-varmt) samt att jag önskar att jag haft bmw med värme i handtagen.

Märkte i princip ingenting av räfflorna.
Vid "filbyte" kändes ingenting.. när man låg precis på mittlinjen och körde så kände man dem såklart. Betydligt mindre än med bil dock.

Ju fortare man körde desto mindre märktes dem.

De där kommer ha 0 effekt på nästa sommars bultenåkning för 99% av dem som kör där.

Hur de känns i fullt nedlägg i 200kmh kan jag inte svara på.
Men vid lite sicksack över dem i ~150 så märks de knappt.

De där svarta asfaltslagningarna som finns lite här och var är ljusår värre.
 

Gabor

Guest
Detta är bara ett sätt att jävlas med motorcyklister på, kollektiv bestraffning, illdåd, kalla det vad ni vill.

Ni som applåderar VV kan väl gå in på vv.se och söka jobb, jag såg att tjänsten som HOTTENTOTTE var ledig :banana


Jaja, det kunde vara värre..

Vi kan väl vända på det hela...undra vad de boende längs vägen tycker att motorcyklister som kör helt utan vett och respekt för andra, är det ok.:rolleyes:
Dessa bodde där innan några började envisas med att filma och hetsa andra att följa i deras spår...

Jag tror de inte håller med dig, möjligen att hottentotter, de är nog just de som går omkull.....
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Ja men det är väl inte meningen att du ska köra på dom? Är väl inte tanken med en mittlinje att man ska köra på den? :va

Det är väl knappast tanken med en mittlinje att den skall samla på sig en massa skit i form utav jord osv som vid minsta lilla fukt och några omkörningar med bil skapar lervälling över hela vägen.

Att räffla bulten var en stor jävla miss av vägverket, det kommer inte något gott ur det för oss som kör hoj, ett desperat idiot tilltag för att få ner hastigheten.
jupp det kanske fungerar men det kommer att kosta många krasher nästa år.

det är en väg med redan idag problem med att traktorer och lastbilar dräller ut jord och sand över vägen och sopningen inte är i bästa klass.
det blir inte bättre av att nu får vi jordkokor som sätter sig i mittlinjegroparna och när en cyklist/bilist/mc/whatever skall köras om så skvätter det upp en massa skit.
Jävligt genomtänkt !
att sedan det finns folk som inte ens kör på vägsträckan som kommenterar att det är bra visar ju bara hur insatt man är eller inte.

man räfflar den vägen och förväntar sig att vi motorcyklister väljer någon annan stans att vara på.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jupp det kanske fungerar men det kommer att kosta många krasher nästa år.

Men när det kraschar 6 pers samma dag utan räfflor.
Kan det bli så mkt värre?

Och det finns absolut ingen anledning till att man skulle krascha extra mkt pg a de där räfflorna.

De är rent utsagt patetiskt små.
Du passerar dem på en halv sekund, om ens det...

Märkte inte ens att jag kommit in på den räfflade delen av bulten innan jag saktade ner och kollade på strecken.

Tänkte mest: Vafan handlar de här om??
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Vi kan väl vända på det hela...undra vad de boende längs vägen tycker att motorcyklister som kör helt utan vett och respekt för andra, är det ok.:rolleyes:
Dessa bodde där innan några började envisas med att filma och hetsa andra att följa i deras spår...

Jag tror de inte håller med dig, möjligen att hottentotter, de är nog just de som går omkull.....

ärligt talat så pratar du som du har vett till och det är fan inte mycket. :brinnerup

bulten har körts race på åtminstone sedan 60 och 70 talet och då var det riktiga race inte några jag är snabbare än du pilutta dig race mellan två nötter.
det är altså 50 år som man har gjort det och jag kan garantera dig att det var långt före både youtube och allmäna filmkamerors tid.
att tekniken går frammåt betyder bara att man kan söka upp beteendet snabbare inte att beteendet i sig har ökat mer än % andelen motorcyklar har ökat.

för att då dessutom tala om de boende så finns det alltså 4 platser mer eller mindre, resten av vägen är i skogs och åkermark.
så en bättre väg att låta folk bete sig illa det får vägverket och polisen leta efter. bra mycket bättre än att folk beter sig illa i stan för beteendet kommer de inte åt med sådana här medel.

Men när det kraschar 6 pers samma dag utan räfflor.
Kan det bli så mkt värre?

Och det finns absolut ingen anledning till att man skulle krascha extra mkt pg a de där räfflorna.

De är rent utsagt patetiskt små.
Du passerar dem på en halv sekund, om ens det...

Märkte inte ens att jag kommit in på den räfflade delen av bulten innan jag saktade ner och kollade på strecken.

Tänkte mest: Vafan handlar de här om??

räfflorna kommer att fyllas med skit, detta i sin tur blir fan så halt, lite jord löv o annat som smyger in med lite vatten och du kommer att gå omkull som en liten julbambi på is. men förlåt inte du uppenbarligen. :huvet
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Vi värdesätter grepp olika mycket!

Att detta skulle vara en stor potentiell risk när du utan att bromsa rullar eller gasar lätt med hojen upprätt på torr asfalt är också en egen tolkning och inget jag varken skrivit eller menat!

Vad gäller "maximalt tillgängligt väggrepp" är det något som alltid existerar där maximalt tillgängligt väggrepp är större vid sidan av räfflorna än när däcken rullar över dem!

Flera på forumet tycks tro att räfflorna begränsar möjlig hastighet för oss alla och i synnerhet för dem som kör bombarrepor. Jag tror inte det kommer göra varken till eller från mer än möjligtvis någon enstaka 1% eller så på den medelhastighet man hade innan räfflorna! Men jag hoppas jag har fel för i så fall blir utgången av de olyckor som sker förhoppningsvis mindre allvarliga och kanske också färre!

Att försämra väggreppet om än bara på en liten del av vägbanan anser jag dock är fel sätt men flera här anser att det är ett bra sätt. Vem vet vv. kanske försämrar väggreppet på än större del om detta bara hjälper delvis! Nollvision via försämrat väggrepp - typ! :tummenupp

Men det är trots allt på mittlinjerna det gäller o dem e väl inte de bästa när det gäller bästa möjliga grepp..
Och nu när man har lite mer kött på benen så kan jag juh säga att de har gått väldigt mjukt fram med o fräsa(http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=215056)

Så ärligt talat så finns där inget o klaga på när det gäller dessa räfflor
Och i slut ändan så är det väl just 0 skadade i trafiken som man vill åt.. och håller alla sig på sin sida av vägen så....
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top