Vägverket räfflar vägar!

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hmm...kommer inte detta bara drabba de som inte håller sig på sin sida av vägen eller har jag fel?
 

Pasi #11

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Ort
Landet
Hoj
-97 Honda Fireblade
Åkte Bulten idag med bil. Vill säga,att det inte va någon speciellt rolig upplevelse.Visst med bil så är det nog inga problem,men kanske inte så säkert med hoj.Wobbelrisken är nog ganska stor.
Så ni som ska ut på onsdag,kör säkert...
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Ärligt - har större räfflor på pungen!! :D

Det gick annars bra förutom att det var snorhalt i fotokurvan mot Rosenhill - nästan som frost/is!! :va (biprodukt av räfflingsarbetet :va)

Körde om dem när de höll på igår eftermidda, det är oljespill från lastbilden.
Droppade ut så att det låg en fin hinna i mitten av körfältet. :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag hade ägnat ett halvt ögonblick åt att tro på ditt resonemang om jag för en sekund trott att du kört så hårt över de räfflorna att du faktiskt testat vart greppet försvinner...

Och vita streck har jag provat i torrt med knäskrapstempo, inga kymmer så länge det är torrt bortsett från att det klickar till lite i styret precis över kanten om de är högt målade!

Nej. Jag kör ju givetvis inte med bredställ till vardags så någon exakt jämförelse av precis hur bra eller dåligt greppet är med räfflor kontra utan har jag ju inte på det sättet.
Däremot så händer det att jag kör relativt hårt ibland och jag har aldrig märkt något av att räfflorna skulle påverka grepet nämvärt. Däremot har jag någon gång haft mindre bakhjulssläpp efter den nyasfalterade delen av den vägsträckan. Och det händer att jag går över räfflorna med ganska hyfsat nedlägg även om jag säkerligen inte maxar fullt ut.
Däremot tyckar jag att hojen beter sig väldigt obehagligt och oroligt när jag går över linjerna med nedlägg så det undviker jag.

Jag kan i alla fall säga att jag inte har märkt av några direkta effekter på greppet upp till hastigheter som är ganska rejält över skyltad hastighet. Ska du märka något av dom i det avseendet så lär du nog i så fall vara en bit över dubbla skyltade hastigheten och då är det nog inte vägverkets räfflande som är det stora problemet utan istället en fråga om föraransvar och att låta bli att köra över sin förmåga.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är det bara jag som tycker att det är helt fantastiskt pinsamt att folk som i den ena tråden hyllar bombrepor, knäskrap och kör helt utan tanke på omgivning, hastighetsgränser och risker nu helt plötsligt sitter och oroar sig för säkerheten pg a räfflad mittremsa?

Att köra om bilar med nån halvmeters marginal i skymda kurvor går bra. Men när det räfflas lite i mitten så blir man orolig.

Kom igen..

Är nån förvånad att det blir såhär?
Är det nån som inte förstår varför det blir såhär?

Kan bara hoppas att resten av samhället inte tar del av de inläggen.
Då är det kört för hela MC-kollektivet att någonsin bli taget seriöst gällandes nånting.

:död
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Inser du inte att vi som trafikanter också har ett ansvar, i vart fall ett ansvar mot medtrafikanter och boende runt vägen? Denna väg kommer fortsätta att vara säker för alla om man följer lagar och regler.

Den är inte farligare utan räfflor!
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kommer djuren med räfflorna eller? Ingen verkar ha brytts sig om det förräns nu. :va Är väl ingen rättighet att köra för fort, kan du inte hålla dig i din fil så kör du fortare än du/hojen klarar av. Folk pratar om omkörningar, du gör väl inte en omköring i fullt nedlägg? Så om där är räfflor eller inte spelar väl inte så stor roll om du har hojen helt upprätt.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Den är inte farligare utan räfflor!

:) Bra argument :rolleyes:
Man anser att det kommer blir färre allvarliga olyckor om man gör så här. Det är väll inte så svårt att förstå.

Det handlar om att försöka ändra och få bort ett beteende. Kan man få ner medelhastigheten så blir det färre allvarliga olyckor. Förstår man inte att man bör sänka medelhastigheten med ändrade förhållanden så vet jag inte om man borde klarat körkortet över huvud taget.
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Kom igen när de börjar göra refflor LÄNGS med vägen som när de har rivit upp gammal asfalt och ska lägga på ny. Sådana refflor är grymt obehagliga när hojen spårar i dem.

De som de fixar nu är iofs väldigt irriterande när man kör bil och man tror att löständerna ska lossna, men det är nog värst för utryckningsfordon som måste göra en massa omkörningar.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Genom att räffla så som vv gjort på bulten kommer bombarna som kör +150km/h i snitt att bli tvungna att köra någon annanstans..

Kommer jag att sakna dom??? inte för en sekund...

Alla andra motorcyklister som håller hastigheten, tom dom som håller 30-40km/h över kommer inte känna av problemet då man vid den hastigheten fortfarande klarar av att hålla sig i sin egen fil.

Genom att räffla tycker jag att dom träffar klockrent på problemet.. 100ggr bättre än fartkameror och annat skräp.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Eller hur, hatar såna där längsgående räfflor. Det är ju spännande fast på fel sätt liksom :huvet

Kom igen när de börjar göra refflor LÄNGS med vägen som när de har rivit upp gammal asfalt och ska lägga på ny. Sådana refflor är grymt obehagliga när hojen spårar i dem.

De som de fixar nu är iofs väldigt irriterande när man kör bil och man tror att löständerna ska lossna, men det är nog värst för utryckningsfordon som måste göra en massa omkörningar.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Genom att räffla så som vv gjort på bulten kommer bombarna som kör +150km/h i snitt att bli tvungna att köra någon annanstans..

[YOUTUBE-ID]C7Lr1pG2y3g[/YOUTUBE-ID]

Right. :rolleyes:

De som bombar kör oftast så pass bra, eller vilket ord du nu vill använda, att de kan anpassa sig iallafall. Det är snarare de mindre säkra som kommer känna de största konsekvenserna av räfflorna.

Vi får väl göra en utvärdering efter nästa säsong, men jag tror själv inte att räfflorna kommer ha den effekt på bombrepor som förespråkarna hävdar.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
De som bombar kör oftast så pass bra, eller vilket ord du nu vill använda, att de kan anpassa sig iallafall. Det är snarare de mindre säkra som kommer känna de största konsekvenserna av räfflorna.

Vi får väl göra en utvärdering efter nästa säsong, men jag tror själv inte att räfflorna kommer ha den effekt på bombrepor som förespråkarna hävdar.

Det var väl inget exempel på bra körning :confused:
Tyvärr jag tror du har rätt, har man inget förstånd så gör inte lite räfflor någon skillnad
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Väg 257 är nu räfflad. Helt ok att köra på dock har vv inte städat efter sig så det är asfaltsrester överallt... Bara o gasa dock för kallt idag för o testa nerlägg på dem. Men gena gick bra...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kommer djuren med räfflorna eller? Ingen verkar ha brytts sig om det förräns nu. :va Är väl ingen rättighet att köra för fort, kan du inte hålla dig i din fil så kör du fortare än du/hojen klarar av. Folk pratar om omkörningar, du gör väl inte en omköring i fullt nedlägg? Så om där är räfflor eller inte spelar väl inte så stor roll om du har hojen helt upprätt.

Självklart inte men greppet där räfflorna är är sämre än utan räfflor vilket är hela poängen med mitt resonemang om varför en sådan här åtgärd inte är bra!
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Självklart inte men greppet där räfflorna är är sämre än utan räfflor vilket är hela poängen med mitt resonemang om varför en sådan här åtgärd inte är bra!

Ja men det är väl inte meningen att du ska köra på dom? Är väl inte tanken med en mittlinje att man ska köra på den? :va
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
:) Bra argument :rolleyes:
Man anser att det kommer blir färre allvarliga olyckor om man gör så här. Det är väll inte så svårt att förstå.

Det handlar om att försöka ändra och få bort ett beteende. Kan man få ner medelhastigheten så blir det färre allvarliga olyckor. Förstår man inte att man bör sänka medelhastigheten med ändrade förhållanden så vet jag inte om man borde klarat körkortet över huvud taget.

Med ditt resonemang, att om man kör lagligt och anpassar hastigheten efter rådande omständigheterna så räcker den egna filen till och man behöver inte (läs aldrig) köra någon annan stans! Vad gör då räfflorna för nytta, man kör ju aldrig där enl. dig?

Vad jag säger är att ditt påstående är korrekt att OM man anpassar hastigheten efter rådande omständigheter och ALLTID gör det så blir det färre olyckor. MEN detta är ju inget nytt bara för att man räfflar samma synsätt och lagar gällde ju innan men har tyvärr inte hjälpt så vad är det som säger att det kommer förändras med räfflor?

Japp man anser det kommer bli färre olyckor, det tror jag med, men inte nödvändigtvis färre mc-olyckor för räfflornas funktion är så vitt jag förstått det (upplys mig om jag har fel) att påkalla uppmärksamhet av den förare som för tillfället är ouppmärksam (sms:ar, sover). men det är nog rätt sällan detta är aktuellt för en mc-förare utan snarare 4-hjuliga fordon!

Ja men det är väl inte meningen att du ska köra på dom? Är väl inte tanken med en mittlinje att man ska köra på den? :va

Nej, om du läst alla inlägg eller åt minstånde alla mina så hade du också sett att jag inte påstår något sådant heller. Men oförutsedda händelser inträffar oavsett hur laglydiga/duktiga vi är och ibland tvingas du/jag köra på andra körbanan vare sig vi planerat det eller ej!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top