Vägverket räfflar vägar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det nu är den räffling i mittlinjen som gäller så undrar jag hur du definierar grepp med tanke på de långa vita sträcken just där de nu räfflar? Är ju inte särskilt bra grepp på dem heller...

Du har inte fattat hur räfflingen placeras på körbanan.

Det är inte kring vitsträcken mellan filerna utan exakt mitt i körfilen där du normal placerar hojens hjul som räfflingen görs.


Sen kommer räfflingen inte hindra någon att skära kurvor, tvärtom skulle jag personligen(om jag vill köra snabbt) välja att skära ännu mer för att korsa räfflingen snabbt och därmed minska dess störande effekt.
 
Last edited:

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Från första posten i tråden.....
fräser nu Vägverket räfflor i mittlinjen för att få ner farten och antalet incidenter.
Ljuden och vibrationerna från mitträfflorna hjälper såväl bilister som motorcyklister att hålla sig inom den egna körbanan. Samtidigt varnas du om du på grund av trötthet eller bristande uppmärksamhet är på väg över mittlinjen.

Du har inte fattat hur räfflingen placeras på körbanan.

Det är inte kring vitsträcken mellan filerna utan exakt mitt i körfilen där du normal placerar hojens hjul som räfflingen görs.

Sen kommer räfflingen inte hindra någon att skära kurvor, tvärtom skulle jag personligen(om jag vill köra snabbt) välja att skära ännu mer för att korsa räfflingen snabbt och därmed minska dess störande effekt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
attachment.php
[/QUOTE]

Från första posten i tråden.....

Alltså inte dessa? Ok jag som missförstått då! Ursäkta mig!
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Det största problemet, som jag ser det, är att beslutet är väldigt kortsynt...

Håller på att läsa igenom tråden, så kommentarerna kan komma lite osammanhängande...

På vilket sätt är det kortsynt, att, på en väldigt olycksdrabbad väg genomföra en åtgärd som med normalt rådande hastighet +- de 20-30 km/h som gemene man håller, markerar att du korsat ditt eget körfält?

Ställ olyckorna, (m mc) i relation till det totala antalet mc som färdas där en sommar. Då är det en minoritetsgrupp som 1. Framkallat åtgärden, 2. (för dem som fortfarande kör så, men ej åkt av än) som "drabbas" av åtgärden.

Du bor inte i norrlands inland hör jag, här skiter dom i vägunderhåll för att få en anledning att skylta ner hastigheterna. Det är ju så trafiksäkert med decimeterhöga tjälskott och gropar överallt.:näsblod
......
Så länge jag kan minnas har detta tjälskott varit där och VV kan omöjligt ha undgått att sett det så det kan bara betyda att dom skiter fullständigt i allt vad trafiksäkerhet för tvåhjulingar heter.:mad:

Men anmäl det till VV då! Eller det har du kanske?!
Man måste tjata om o om igen.. som jag gör ang grus o skit i korsningar... :huvet

http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA

...... hur det påverkar motorcykeln med dessa räfflor i regn och chanser till att kunna göra en säker undanmanöver för tex vilt eller annan fara....
Hur ställer sig SMC till dessa räfflor? har transportstyrelsen testat följderna för mc på dessa räfflade vägar i regn osv?

Då blir jag lite nyfiken på hur du anser risken vara när det gäller vilt/undanmanöver när man ligger i 150-250, oavsett räfflor :va

Känns lite som resonemanget faller på den egna riskbedömningen.

Huvudfrågan är:
- Ger det försämrat väggrepp jämfört med samma väg utan räfflor?
Svaret är tvetydigt JA!...

Nej Niklas, huvudfrågan är: Hur får vi bort idiotkörningarna på denna väg :confused:

Sedan håller jag med dig i sak gällande resten du beskriver, men det är underordnat i detta fallet då det inte "drabbar" majoriteten av alla fordonen som färdas på denna vägen.
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Du kan hålla stummt med alla hojar över dem utan problem. Du kan också köra med kraftiga nedlägg och kraftig inbromsning i torrt väglag!

Det där stämmer inte alls, Huvva det är INTE en bra ide, här nere har vi haft fräsningar i många år och de är alltid fulla med sten, grus och sand som samlas i urfräsningarna. Kör man över dem med bilen yr det grus sand och sten så det är inte snällt att köra om någon där. Klart det släpper lättare på grus och sten.

Däremot märks det inte alls på offroaden rent komfortmässigt om man kör rakt fram.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
TROR att det är den nya typen av refflor dom har fräst i E22:an där de asfalterade om i sensomras, runt linderöd har jag för mig att det är.
(Mittlinjerefflor då alltså)

Det är klart mycket större än de som vi är vana vid ute vid väggrenen iallafall.

Har inte hunnit köra där så mkt, men är ju extra vaksam när det är blött. dvs blöta linjer + vattesamlingar i hålen...

Men nej, man dör inte när man kör över dem...
Men ändå, dom kunde ju börjat med att få upp alla vägar till en jämn standard..
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Avarage/Niklas
Nu vet jag inte vilka vägar du åker när du åker till Kullen men
en stor del av E20 från Mariestad mot Gbg har byggts om till 2+1-väg.
Förbi Skara är det wireräcken som jag HATAR! Det finns ingen "escape road" åt något håll. Men vid Vara har de fräst ganska breda räfflor i stället för räcken. Vad vi såg fungerade de lika bra som avskiljare.

Samma sak här i Dalarna.
På väg 70 och 80 (Mora till Falun) finns blandat wireräcken och räfflor.

Jag föredrar räfflor till 100%.

Dessutom bör kostnaden bli försumbar om man jämför med mitträcken! Det kan kanske tom bli något över till ny beläggning?

Ehhh...mittlinjeräfflor alltså, räfflor mitt i filen verkar vara rent vansinne enligt mig, undrar vem som kom på det över huvud taget:huvet
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
De som tycker att räfflor är en bra ide har uppenbarligen inte överhuvudtaget tänkt igenom situationen eller så har de aldrig kört denna vägen över huvudtaget.
Det finns ett antal skäl till att räfflor mitt i vägen är en helylle idiotisk ide.
några är att denna vägsträcka på intet sätt endast trafikeras av Motorcyklister utan där finns även bilar, lastbilar, bussar cyklister osv.
vid vissa partier av vägen är vägbanan så utsliten av allt sopande från de som skall underhålla den att det inte längre finns linjer kvar över huvudtaget.
Detta beror på att det är grustag på bulten, altså fraktas det stora mängder grus på denna väg med lastbilar.
Dessa lastbilar tappar givetvisen del grus och när det regnat kan det mycket väl bli rena lervällingen på vissa platser på bulten. Detta VET man har orsakat flera avåkningar. Detta sopas sedan oftast bort av av väghållaren utsedd personal.
räfflor skulle omedelbart tillföra denna ler problematik förutom att det då givetvis är så att det stör koncentrationen, ger mindre fäste (speciellt fyllda med skräp) skapar en mindre vägbana att känna sig "säker" på för nybörjare, omkörningar med mera.

altså finns det inte en bra lösning i att förstöra vägen med räfflor mitt i vägen oavsett det är "för säkerheten" eller inte.
för alla här inne inser väl att räfflor ger mindre fäste i sig vilket ger större risk.
denna biten tror och hoppas jag att alla inser för annars borde man fan tänka över sitt hojåkande.
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Har någon skrivit till VV angående sina åsikter?
Hittar inte info om dessa planer på deras hemsida??
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
De som tycker att räfflor är en bra ide har uppenbarligen inte överhuvudtaget tänkt igenom situationen eller så har de aldrig kört denna vägen över huvudtaget.

Låter som det är upplagt för det som hände när man införde hastighetsbegränsningar ute i skogen i Australien -olyckorna ökade.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Räffel-maffian var ute på Bulten och ristade in sin närvaro i vägen.
Inte nog med det så var det oljespill deluxe efter dem i i körbanan :mad:
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
räfflor skulle omedelbart tillföra denna ler problematik förutom att det då givetvis är så att det stör koncentrationen, ger mindre fäste (speciellt fyllda med skräp) skapar en mindre vägbana att känna sig "säker" på för nybörjare, omkörningar med mera.

altså finns det inte en bra lösning i att förstöra vägen med räfflor mitt i vägen oavsett det är "för säkerheten" eller inte.
för alla här inne inser väl att räfflor ger mindre fäste i sig vilket ger större risk.
denna biten tror och hoppas jag att alla inser för annars borde man fan tänka över sitt hojåkande.

1. Hur stort problem är fästet i 70 km/h, och är det enbart på just väg 257 som det ses som ett problem?

2. Risken blir väl knappast större om man anpassar sig efter omständigheterna, men ni pratar hela tiden som om det är en racerbana.
Väg 257 är väl i normala fall, dvs dagligen från 05.00 till 19.00, en icke speciellt hårt trafikerad väg. Om dessa åtgärder minskar nöjes/racer-åkningen så borde rimligtvis sannolikheten för olyckor minska.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Nja. Jag tror inte riktigt det...Dessutom är det nog så att en hoj generellt är lite mjukare fjädrad än min bil.

Jo, Peter_1980 har en poäng i det. Ett bildäck "fyller" räfflan mer än ett mc-däck. Men visst är både däcket och fjädring mjukare på en mc, varpå verkan av räfflan blir mindre.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...tja i laglig (låg) fart så spelar det inte så superstor roll kan väl sägas. men likväl ligger man och koncentrerar sig på att INTE köra på dom. vilket inte ökar trafiksäkerheten direkt!

Trams... inte fasen ligger du o kikar på mittlinjen hela tiden :va

att "kamikazeköra" är nått som jag gör gärna och ofta. och var och en kör på SIN PERSONLIGA GRÄNS. vissa anser att 100 eller 140 är precis lagomt för att känna sig som en fartfantom men ändå köra säkert och utan att chansa. andra vill ha 100 (eller 200) blås till för samma känsla.
vägverket vill ju till varje pris sänka farten. och visst. farten sänks när vägen är räfflad. MEN RISKERNA ÖKAR!!!
Med tanke på vad du skriver ovan, så förstår jag inte hur du skulle kunna styrka att riskerna ökar, om man håller lagstadgad hastighet :va
Av det jag sett på div filmsnuttar, är det både 50 o 70 på den vägen. Något som jag förmodar VTI o VV har i bakhuvudet.

Om man har så stora problem med att "hålla rätt på räfflorna" i både bil o på mc, då tror jag vi har helt andra problem o bry oss om som medtrafikanter.. :gnissla

...Jag ifrågasätter inte vad som går och vad som inte går utan anser bara att vv. skall jobba för att förbättra trafiksäkerheten för oss motorcyklister inte försämra den!

Om det dör fem pers mindre på mc, på den vägen om året, är det inte en förbättring då :va
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Bulten skall räflas

kommer bli ett kanon grepp över räfflorna för hojar

med vår lilla area av vägkontakt

Bulten kommer bli mer spännande och farligare
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om det nu är den räffling i mittlinjen som gäller så undrar jag hur du definierar grepp med tanke på de långa vita sträcken just där de nu räfflar? Är ju inte särskilt bra grepp på dem heller...

Ingen skillnad på grepp och grepp. Tappar man fästet (ex. sladdar eller glider) har man tappat greppet och således gått över gränsen för maximalt tillgänglig grepp för stunden.

Att räffla gör ju inte situationen bättre, eller hur!?

Det där stämmer inte alls, Huvva det är INTE en bra ide, här nere har vi haft fräsningar i många år och de är alltid fulla med sten, grus och sand som samlas i urfräsningarna. Kör man över dem med bilen yr det grus sand och sten så det är inte snällt att köra om någon där. Klart det släpper lättare på grus och sten.

Däremot märks det inte alls på offroaden rent komfortmässigt om man kör rakt fram.

Allt är relativt och min kommentar avsåg, om än kanske lite otydligt, rena räfflor utan grus. Självklart stämmer det du skriver att är det grus eller annat löst blir det ännu sämre grepp!

Men att hålla stummt med hojen upprätt, vilket jag menade men inte skrev. går dock hur bra som helst!
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nej Niklas, huvudfrågan är: Hur får vi bort idiotkörningarna på denna väg :confused:

Sedan håller jag med dig i sak gällande resten du beskriver, men det är underordnat i detta fallet då det inte "drabbar" majoriteten av alla fordonen som färdas på denna vägen.

Med liknande resonamng hamnar vi ju i följande sits:
- Det är en minoritet som skapat debatten från första början. Det är också en minoritet som kraschar så varför skall vi lida/påverkas negativt!?

Synskt sätt att se på det eller hur!?

Vad är vv:s syfte med att räffla? Om man räfflar mittlinjen är väl knappast syftet att sänka hastigheten utan att avgränsa körriktningarna och "varna" oss trafikanter om vi skulle nicka till och komma över mot mötande körfält, eller?

Denna typen av åtgärd kan ju lösa mötesolyckor på olycksdrabbade vägar där man just haft dessa problem (sömniga förare typ). Har detta varit en vanligt förekommande olyckstyp på denna vägsträckning?

OM nu vv.´s syfte ÄR att sänka hastigheten så sker det på bekostnad av tillgängligt grepp, en åtgärd som riskerar slå slumpartat vilket i mina ögon känns lite 1800-tal!

Att bombarrepor och mc-olyckor ´är ett stort problem på denna vägsträcka och att proportionerna det tagit under 2009, speciellt senare hälften, är det nog ingen som tvilar på och att det också kräver NÅGON form av åtgärd inför hojsäsongen 2010 är vi nog också tämligen överens om (majoriteten) skulle jag tro. Men det verkar lite tafatt med fantasin om enda förslaget till åtgärd innebär ökad risk för dem som i dagsläget inte hör till riskgruppen.

Att argumentera för att alla håller hastigheten +- 20km/h verkar ju knappast hjälpa. Hade det gjort det borde ju en skyltning om 50km/h eller 30km/h vara en fungerande åtgärd men jag tror inte riktigt på det. Nog kan vi komma på bättre förslg!?

När jag skrev att huvudfrågan var grepp avsåg jag dock inte trådens ursprung (vi har hamnat lite OT kan tyckas) utan diskussionen ang. räfflad vägbana! Men självklart har du rätt i att huvudfrågan för denna tråd är olyckorna och bombarreporna på en specifik vägstump i Stockholmstrakten!

Om det dör fem pers mindre på mc, på den vägen om året, är det inte en förbättring då :va

Självklart är det en förbättring! Nu när vi ändå tycks vara inne på OM-scenarion borde ju också följande gälla:

- Om dessa fem i stället omkommer på andra vägar och ytterligare en omkommer fast nu på denna vägsträckning pga. tappat väggrepp vid hastig inbromsning med undanmanöver för älg/rådjur och därför kraschar vilket kanske inte hänt om de haft det där lilla extra tillgängliga greppet om räfflorna inte finns/fanns! Då har vi ju ökat antalet dödsolyckor totalt och det är ju knappast bättre, eller?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Synskt sätt att se på det eller hur!?

Är räfflorna gjorda kommer vi att slippa kolla i kristallkulan strax. Jag tror nog du kan trötta ut folk med dina mångordiga inlägg, men det höjer näppeligen substansen.

Du brukar ju vurma för säkerheten och min reflektion var nog närmast att det borde bli säkrare på banan om förarna kan förmås att stanna i sin fil. Blir lite som 2 banor, lite smalare bara. Öppnar för nya tider, lite annan teknik, nya rekord, andra betingelser bara...

Var du synsk om du har den gåvan, jag är nog mer cynisk.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top