Nej Niklas, huvudfrågan är: Hur får vi bort idiotkörningarna på denna väg
Sedan håller jag med dig i sak gällande resten du beskriver, men det är underordnat i detta fallet då det inte "drabbar" majoriteten av alla fordonen som färdas på denna vägen.
Med liknande resonamng hamnar vi ju i följande sits:
- Det är en minoritet som skapat debatten från första början. Det är också en minoritet som kraschar så varför skall vi lida/påverkas negativt!?
Synskt sätt att se på det eller hur!?
Vad är vv:s syfte med att räffla? Om man räfflar mittlinjen är väl knappast syftet att sänka hastigheten utan att avgränsa körriktningarna och "varna" oss trafikanter om vi skulle nicka till och komma över mot mötande körfält, eller?
Denna typen av åtgärd kan ju lösa mötesolyckor på olycksdrabbade vägar där man just haft dessa problem (sömniga förare typ). Har detta varit en vanligt förekommande olyckstyp på denna vägsträckning?
OM nu vv.´s syfte ÄR att sänka hastigheten så sker det på bekostnad av tillgängligt grepp, en åtgärd som riskerar slå slumpartat vilket i mina ögon känns lite 1800-tal!
Att bombarrepor och mc-olyckor ´är ett stort problem på denna vägsträcka och att proportionerna det tagit under 2009, speciellt senare hälften, är det nog ingen som tvilar på och att det också kräver NÅGON form av åtgärd inför hojsäsongen 2010 är vi nog också tämligen överens om (majoriteten) skulle jag tro. Men det verkar lite tafatt med fantasin om enda förslaget till åtgärd innebär ökad risk för dem som i dagsläget inte hör till riskgruppen.
Att argumentera för att alla håller hastigheten +- 20km/h verkar ju knappast hjälpa. Hade det gjort det borde ju en skyltning om 50km/h eller 30km/h vara en fungerande åtgärd men jag tror inte riktigt på det. Nog kan vi komma på bättre förslg!?
När jag skrev att huvudfrågan var grepp avsåg jag dock inte trådens ursprung (vi har hamnat lite OT kan tyckas) utan diskussionen ang. räfflad vägbana! Men självklart har du rätt i att huvudfrågan för denna tråd är olyckorna och bombarreporna på en specifik vägstump i Stockholmstrakten!
Om det dör fem pers mindre på mc, på den vägen om året, är det inte en förbättring då
Självklart är det en förbättring! Nu när vi ändå tycks vara inne på OM-scenarion borde ju också följande gälla:
- Om dessa fem i stället omkommer på andra vägar och ytterligare en omkommer fast nu på denna vägsträckning pga. tappat väggrepp vid hastig inbromsning med undanmanöver för älg/rådjur och därför kraschar vilket kanske inte hänt om de haft det där lilla extra tillgängliga greppet om räfflorna inte finns/fanns! Då har vi ju ökat antalet dödsolyckor totalt och det är ju knappast bättre, eller?